ROLA SAMORZĄDU POWIATOWEGO W KSZTAŁTOWANIU BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEŻY NA PRZYKŁADZIE POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W WEJHEROWIE
Bezpieczne dziecko Bezpieczeństwo to stan, który daje poczucie pewności istnienia i gwarancje jego zachowania oraz szanse na doskonalenie. Jest to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Odznacza się akceptowalnym poziomem ryzyka utraty czegoś dla podmiotu szczególnie cennego – życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych. Bezpieczeństwo jest naczelną potrzebą człowieka i grup społecznych, jest także podstawową potrzebą państw i systemów międzynarodowych; jego brak wywołuje niepokój i poczucie zagrożenia. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży jest wypadkową wielu czynników mających związek z rodziną, szkołą, grupą rówieśniczą, ze środowiskiem, w którym się żyje, z zasobami osobistymi dziecka, itp. Najlepszym miejscem wzrastania dziecka i jego rozwoju jest dobrze funkcjonująca rodzina z obojgiem rodziców. Niestety, nie wszystkie dzieci mają takie warunki rozwoju zapewnione, na co ma wpływ wiele czynników.
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską (art. 92 kro). Uważa się, że władza rodzicielska to ogół obowiązków rodziców względem dziecka w celu należytego wykonania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz wychowania i kierowania dzieckiem. Składnikiem władzy rodzicielskiej są także uprawnienia rodziców. Wychowanie dziecka to kształtowanie jego osobowości, postaw emocjonalnych i systemu wartości. To także wyposażenie dziecka w umiejętności współżycia społecznego, wykształcenie poczucia obowiązków, odpowiedzialności i szeregu innych cech potrzebnych w prawidłowym funkcjonowaniu osobniczym i społecznym.
Dokumenty mówiące o prawach i obowiązkach rodziców m. in.: Konstytucja RP Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców Konwencja o prawach dziecka Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Art Rodzice mają prawo do wychowania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. 2. Ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich może nastąpić tylko w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu.
Art. 109 § 1. Jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, sąd opiekuńczy wyda odpowiednie zarządzenia. § 2. Sąd opiekuńczy może w szczególności: „…………………… 5) zarządzić umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo w instytucjonalnej pieczy zastępczej albo powierzyć tymczasowo pełnienie funkcji rodziny zastępczej małżonkom lub osobie, niespełniającym warunków dotyczących rodzin zastępczych, w zakresie niezbędnych szkoleń, określonych w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej …..” Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy Art. 95 §1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osoba ̨ i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. §2. Dziecko pozostające pod władza ̨ rodzicielska ̨ winno rodzicom posłuszeństwo. §3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Zgodnie z art. 32 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania. Pieczę zastępczą organizuje POWIAT. Zadania Powiatu z tego zakresu wykonuje jednostka organizacyjna Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Piecza zastępcza jest sprawowana w formie rodzinnej lub instytucjonalnej. Formami rodzinnej pieczy zastępczej są: rodzina zastępcza spokrewniona, rodzina zastępcza niezawodowa, rodzina zastępcza zawodowa rodzinny dom dziecka
Instytucjonalna piecza zastępcza jest sprawowana w formie: placówki opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej, interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego Placówkę opiekuńczą-wychowawczą prowadzi POWIAT lub podmiot któremu powiat zlecił realizację tego zadania. Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjna, interwencyjna specjalistyczno-terapeutyczna, rodzinna
Nazwa placówkiTyp placówkiOrgan prowadzącyLiczba miejsc Ognisko Wychowawcze im. K. Lisieckiego „Dziadka” w Rumi z filią w Wejherowie socjalizacyjna Powiat 29 w tym 4 interwencyjne Ośrodek Wychowawczy „Nasz Dom” w Rumisocjalizacyjna Parafia Rzymskokatolicka NMP Wspomożenia Wiernych 23 Dom Rodzinny w Luzinie z filią w Wejherowiesocjalizacyjna Fundacja „Rodzina Nadziei” w Gdańsku 26 Rodzinny Dom Dziecka w Gdynirodzinna Fundacja „Rodzina Nadziei” w Gdańsku 9 Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Liniewku socjalizacyjna Fundacja „Rodzina Nadziei” w Gdańsku 8 Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Luzinierodzinna typu rodzinnego przy Stowarzyszeniu św. Filipa w Neri 9 Razem104
Rodzinna piecza zastępcza Liczba rodzin narastająco Liczba dzieci w tych rodzinach narastająco w tym r.z. spokrewnione r.z niezawodowe r.z. zawodowe w tym 9 28 pogotowia rodzinne 320 specjalistyczne 37 rodzinne domy dziecka 755 Razem
L.p gmina piecza rodzinna piecza instytucjonalna Razem piecza rodzinna i instytucjonalna * * * 1.miasto Wejherowo Rumia Reda gmina Wejherowo Choczewo Gniewino Linia Łęczyce Szemud Luzino spoza powiatu RAZEM * stan na dzień r.
Rodzaj pieczy/ rokWydatki w 2014 r.Plan wydatków w 2015 r. piecza rodzinna ,05 zł ,00 zł piecza instytucjonlna ,61 zł ,00 zł Razem ,66 zł ,00 zł Od 2012 roku Gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi wydatki na opiekę i wychowanie dziecka w wysokości: 1)10% wydatków w I roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej, 2)30% wydatków w II roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej, 3)50% wydatków w III i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej
L.p gmina piecza rodzinnaliczba dzieci piecza instytucjonalna liczba dzieci razem koszty miesięczne 1.m. Wejherowo ,33 zł ,00 zł ,33 zł ,17 zł 2.Rumia ,70 zł ,07 zł ,77 zł ,47 zł 3.Reda ,05 zł ,14 zł ,19 zł 8 427,52 zł 4.Gm. Wejherowo ,04 zł ,86 zł ,90 zł 6 758,86 zł 5.Choczewo 5 034,00 zł2 - zł ,00 zł 629,25 zł 6.Gniewino 1 806,48 zł ,35 zł ,83 zł 1 433,73 zł 7.Linia ,53 zł5 - zł ,53 zł 2 148,19 zł 8.Luzino 4 620,00 zł ,11 zł ,11 zł 1 624,01 zł 9.Łęczyce 6 135,74 zł ,36 zł ,10 zł ,26 zł 10.Szemud ,90 zł ,25 zł ,15 zł 2 566,39 zł Razem ,91 zł ,86 zł
Interwencja kryzysowa Zadania z zakresu interwencji kryzysowej w Powiecie Wejherowskim realizowane są przez Zespół Interwencji Kryzysowej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, który prowadzi specjalistyczne poradnictwo w zakresie psychologicznym, pedagogicznym i prawnym. Wsparcie Zespołu Interwencji Kryzysowej to zintegrowane, interdyscyplinarne działania podejmowane na rzecz osób i rodzin, a czasem całych grup będących w stanie kryzysu, których celem jest zapobieganie utracie lub przywracanie utraconej równowagi w wymiarze psychicznym i społecznym, a także zdolności do działania i autonomii klientów Centrum. W roku 2014 z poradnictwa prawnego i pomocy psychologicznej około 600 mieszkańców naszego powiatu. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Realizacja Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Powiatowego Programu Korekcyjno – Edukacyjnego dla Osób Stosujących Przemoc w Rodzinie
Pokrzywdzeni w wyniku przemocy domowej wg płci w latach 2011 – 2014 Pokrzywdzeni w wyniku przemocy domowej wg płci w latach 2011 – 2014.