Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Królowej Jadwigi w Opolu Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu TROCHĘ INACZEJ W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Metodyka harcerska i starszoharcerska
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Ocenianie holistyczne
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Wychowanie ekologiczne
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Zespołu Szkół im
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Królowej Jadwigi w Opolu Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu TROCHĘ INACZEJ W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA Krystyna Dąbek

Praca z dziećmi w klasach młodszych obciąża nauczyciela dużą odpowiedzialnością za stworzenie odpowiednich warunków pedagogicznych dających dzieciom szansę na powodzenie rozwojowe oraz dokonanie się zmiany poznawczej, która jest fundamentem rozwoju. Kompetencje poznawcze dziecko rozwija poprzez aktywność własną i współtowarzyszący przekaz społeczny. Pierwszeństwo jednak aktywności własnej nad przekazem społecznym daje dziecku możliwość przeżycia, zrozumienia i interioryzacji wiedzy. /za:D. Klus-Stańska/

Klasowe Euro 2012

Czy nauczanie bez podręcznika jest możliwe? Czy warto podejmować trud organizowania i planowania procesu dydaktycznego bez kart pracy? Po co?

Jest możliwe! WARTO! DLA DZIECKA!

STARTZABAWANAUKA

„Edukacja w klasach I-III szkoły podstawowej realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego”

„...w przypadku edukacji wczesnoszkolnej kształcenie zintegrowane - to sposób nauczania mający na celu pokazywanie związków między wszystkimi przedmiotami oraz ukazywanie nauki jako całości” R. Więckowski

Kształcenie zintegrowane to działanie pedagogiczne, którego celem jest stworzenie warunków edukacyjnych zapewniających każdemu dziecku możliwości optymalnego rozwoju. W wyniku tej edukacji w świadomości uczniów ma powstać zintegrowany system wiedzy, umiejętności i wartości. Kształcenie zintegrowane umożliwia tworzenie naturalnych kontekstów dla rozwoju wiedzy i umiejętności dzieci. Sprzyja budowaniu pomostów między wiedzą osobistą dziecka a wiedzą społeczną. M. Żytko

KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE Dotyczy: działalności wielopłaszczyznowej i wielokierunkowej powiązanej z treściami, metodami nauczania-wychowania, organizacją procesu edukacyjnego, a także stworzeniem należytych warunków służących całościowemu rozwojowi dziecka (dbałość o jego potrzeby szkolne i pozaszkolne) M. Kwiatkowska-Góralczyk

Obserwując uczenie się dzieci z wykorzystaniem kart pracy/ćwiczeń towarzyszących podręcznikom, zauważyć można monotonię proponowanych zadań, schematyzm, ujednolicenie stopnia trudności, brak indywidualizacji, transmisyjny przekaz. Przy takiej unifikacji wiedzy trudno zorganizować warunki pedagogiczne sprzyjające rozwojowi ucznia oraz umożliwiające budowanie ciekawych sytuacji dydaktycznych.

Co można zrobić? Wprowadzić różnego typu ćwiczenia i zadania bazujące na aktualnych doświadczeniach dzieci, uwzględniające indywidualne różnice między uczniami, wykorzystujące wielokierunkową aktywność dziecka, korzystać z dorobku heurezy jako oddziaływań nakierowanych na ucznia w tworzeniu ciekawych zadań, sytuacji problemowych oraz pokonywaniu trudności wynikających niewiedzy lub braku doświadczenia, oprzeć proces dydaktyczny na założeniach koncepcji L. Wygotskiego.

Wystarczy wprowadzić novum, w zakresie: rezygnacji z kart pracy/ćwiczeń przy wykorzystaniu zbioru tekstów źródłowych /wybranych samodzielnie przez nauczyciela/ opracowania zadań i ćwiczeń otwartych, półotwartych, rozwijających wspomagających ucznia w pokonaniu trudności oraz wspierających zdobywanie wiedzy i umiejętności stwarzania sytuacji sprzyjających powstaniu zmiany poznawczej poprzez wykorzystanie w nauczaniu heurezy bazowania na koncepcji L. Wygotskiego

Pozwoli to na: Samodzielne rozwiązywanie problemów (zadań) przez uczniów Stosowanie metod kształcenia stymulujących aktywność uczących się - metody heurystyczne Stosowanie alternatywy dla kart pracy poprzez stwarzanie ciekawych sytuacji dydaktycznych oraz wykorzystanie zadań odwołujących się do wiedzy i doświadczeń dzieci Kształtowanie postaw twórczych uczniów Subtelne sterowanie czynnościami poznawczymi ucznia na różnych poziomach poznawania Orientowanie procesów kształcenia na: wytwarzanie wiedzy oraz jej przetwarzanie

Kształtowanie umiejętności indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji oraz rozwiązywania różnych procesów przeddecyzyjnych Kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania i przystosowywania się do zmiennych warunków pracy, trudności związanych z pokonaniem napotkanego problemu Organizowanie zbiorowości uczniowskich w zespoły zadaniowe oraz inspirowanie do podziału pracy i reguł współdziałania

Uczeń cechy możliwości doświadczeniamotywacja sposoby uczenia się....

Dam radę...

Dopóki nauka nie będzie autentycznym badaniem, poszukiwaniem, odkrywaniem, rozwiązywaniem problemów, realizowaniem projektów, dopóty nie pobudzimy w pełni żadnej ze sfer osobowości ucznia, a efekty pracy będą zaledwie połowiczne. G. Kapica

Sytuacje dydaktyczne organizuje się w celu wywołania w uczniu zmiany /zmiana rozwojowa / rozwojowa zmiana poznawcza - konflikt poznawczy /naruszenie równowagi poznawczej, wynikający z rozbieżności między posiadaną wiedzą, rozumieniem a doświadczaną sytuacją/ - aktywność własna - przekaz społeczny D.Klus- Stańska

Elementem procesu dydaktycznego jest sytuacja dydaktyczna rozumiana jako „... swoista całość, obejmująca: 1. aktywność wewnętrzną i zewnętrzną uczniów ukierunkowaną poprzez cel stawiany sobie przez nich, 2. działalność nauczyciela, 3. warunki zewnętrzne i zmiany w nich zachodzące. W. Okoń

Projektowanie sytuacji edukacyjnych pozwala na: poznanie, stosowanie, tworzenie, doświadczanie, eksperymentowanie, weryfikowanie, sprawdzanie, motywowanie... U C Z E N I E S I Ę

Współczesne rozumienie procesu uczenia się, D. Klus-Stańska

MODEL EDUKACYJNY polega na stawianiu ucznia w nowych dla niego sytuacjach problemowych wywołujących konflikt poznawczy. Uczenie się nie polega na podejmowaniu działania na zajęciach/lekcji zgodnie z modelem zasugerowanym przez nauczyciela, ale na własnym swobodnym poszukiwaniu wiedzy przez ucznia w środowisku sprzyjającym poznawaniu.

Zmiana rozwojowa zachodząca w człowieku jest efektem interakcji i negocjacji społecznych oraz indywidualnego zaangażowania w nadawanie znaczeń poznawanej rzeczywistości.

Współczesna dydaktyka uwzględnia naturalne dążenie człowieka do aktywnego poznawania, poszukiwania rozwiązań, negocjowania społecznego, samodzielnego nadawania znaczeń w nawiązaniu do wiedzy uprzedniej.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ Optymalizacja warunków Strategia edukacyjna 1.etap aranżowania 2. etap konstruowania i rekonstruowania 3. etap ewaluacji i informacji zwrotnych

Sposób konstruowania wiedzy Indywidualizacja Różnorodność zadań Doświadczanie, przeżywanie eksperymentowanie

Twórcze rozwiązywanie problemu Myślenie twórcze

Heureza Heurystyka odkrywa metody i techniki nauczania oraz właściwie je dobiera dla osiągnięcia pożądanych efektów dydaktycznych, ich zadanie to rozwój jednostek w celu nabycia umiejętności twórczego rozwiązania problemów. Twórcze rozwiązania problemu, a więc stosowanie heurystyki, wymaga odejścia od rutyny, nastawione jest na innowacyjność myślenia, działania, co pozwala odkrywać rzeczy dotychczas nieznane.

Unikanie schematyzmu ! Uczeń, który otrzymuje gotową wiedzę o rzeczywistości, w której funkcjonuje, w niewielkim stopniu przyjmuje ją jako swoją. Nie ma możliwości jej samodzielnego odkrycia, poszukiwania, przetwarzania...

Praca w grupach

Zabawa, szyfry

Dekodowanie Naśladowanie Szyfrowanie

Muzyczne gwiazdki

Patrz uważnie

Pierwsza wspólna praca wykonana przez dzieci, technika odwróconej kartki

Uczymy się cierpliwości i wytrwałości, ćwiczenia na doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Praca w grupie, łatwiej rozwiązujemy problemy, technika uzupełnij ilustrację

Wspólnie łatwiej rozwiązać problem, stosowanie wskazówek heurystycznych

Teraz pracuję sam, praca na poziomach

A teraz kreatywność

Ruch, zabawa, nauka, niekoniecznie w ławce...

Wspólna działanie, wspólny efekt, technika wędrującego obrazu