Sprawozdawczość oraz rozliczanie projektów realizowanych w ramach PO FIO 2013 r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Dr Magdalena Arczewska
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
ppłk Krzysztof Cholewiński WARSZTATY DLA PRZEDSTAWICIELI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z RESORTEM OBRONY NARODOWEJ POPOWO,
Ewidencja przebiegu pojazdu
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 20 listopada 2012 roku 20 listopada 2012 roku Seminarium informacyjno-promocyjne dla Beneficjentów działania 111.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Dotacje działalność pożytku publicznego
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy.
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Zasady rozliczania DOTACJI W RAMACH Konkursu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2014 JOANNA MALARCZYK.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
PRZYGOTOWANIE SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO. SPRAWOZDANIE (CZĘŚCIOWE/KOŃCOWE 1) ) 2) z wykonania zadania publicznego przepisać tytuł z umowy — str.2, §1 pkt.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Realizacja projektów, dofinansowanych w ramach Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY Fundusz AKUMULATOR SPOŁECZNY powstał w ramach realizacji zadania „Pomorski.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Fundusz AKUMULATOR SPOŁECZNY jest współfinansowany
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
Realizacja projektów, dofinansowanych w ramach Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY Zadanie jest współfinansowane w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Realizacja projektów, dofinansowanych w ramach Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY Zadanie jest współfinansowane w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Sprawozdawczość oraz rozliczanie projektów realizowanych w ramach PO FIO 2013 r. 1

Plan konferencji PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 Różnice w sposobie rozliczania dotacji i sporządzania sprawozdania w ramach PO FIO 2012 i PO FIO 2013 wzór sprawozdania z realizacji zadania dofinansowanego w ramach PO FIO 2013 Generator Sprawozdań PO FIO 2013 Karta oceny sprawozdań Najczęściej popełniane błędy w sporządzaniu sprawozdań w ramach PO FIO Krótka informacja o nowej perspektywie Programu FIO na lata

O czym trzeba pamiętać 3 PROJEKT - określone w czasie działanie podejmowane dla osiągnięcia konkretnego celu - zorganizowany i ułożony w czasie, z określonym początkiem i końcem, ciąg działań, zmierzających do osiągnięcia konkretnego i mierzalnego wyniku, adresowany do wybranych grup odbiorców) - przedsięwzięcie jednorazowe, niepowtarzalne, złożone.

O czym trzeba pamiętać 4 DOKUMENTY Umowa o wsparcie realizacji zadania publicznego wraz z załącznikami Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata Zasady przyznawania i rozliczania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w 2013 r. Ustawa o rachunkowości Ustawa o finansach publicznych MATERIAŁY POMOCNICZE Instrukcja Generatora sprawozdań PO FIO 2013 O czym warto pamiętać składając sprawozdania O czym warto pamiętać realizując projekt 2013

O czym trzeba pamiętać 5 ANEKSOWANIE UMOWY Aneksowania wymagają: zmiany w harmonogramie realizacji zadania naruszające okres realizacji projektu, zmiany w kosztorysie, np. wprowadzenie nowej pozycji do kosztorysu, zmiana planowanych wydatków, zwiększenie danej pozycji wydatku powyżej limitu określonego w umowie, obniżenie środków własnych poniżej limitu, zamiana środków własnych finansowych na środki własne niefinansowe. Proponowane przez Zleceniobiorcę zmiany wymagające formy aneksu wymagają pisemnego zgłoszenia do Instytucji Zarządzającej (DPP MPiPS) - nie później niż 21 dni przed końcem realizacji finansowanego zadania i ich akceptacji. Zmiany należy zgłaszać do Instytucji Zarządzającej (DPP). W piśmie należy opisać proponowane zmiany wraz z uzasadnieniem.

O czym trzeba pamiętać 6 ANEKSOWANIE UMOWY Aneksowania nie wymagają: zmiany w harmonogramie nie naruszające terminu realizacji zadania, zmiany w kosztorysie mieszczące się limitach określonych w umowie, zmiany dotyczące: nazwy organizacji, siedziby organizacji, reprezentacji organizacji - Zleceniobiorca w formie pisemnej zgłasza zmianę do Instytucji Zarządzającej, informacja ta powinna być zawarta w sprawozdaniu, zmiany osobowe w zakresie personelu realizującego projekt, zmiana numeru rachunku bankowego. Wszelkie zmiany muszą być zgłaszane ze stosownym wyprzedzeniem uwzględniającym poszczególne etapy realizacji zadania.

O czym trzeba pamiętać 7 MERYTORYKA I FINANSE Należy zapoznać się z Instrukcją wypełniania sprawozdania w GENERATORZE SPRAWOZDAŃ. Opis musi zawierać informacje o zrealizowanych działaniach, zgodnie z ich układem zawartym w ofercie i jasno określać, które z założonych działań zostały wykonane, czy miały miejsca odstępstwa od harmonogramu, skali założonej w ofercie. W części finansowej sprawozdania należy wykazać wszystkie koszty jakie zostały poniesione w związku z realizacją projektu – te z dotacji jak i środki własne (finansowe i niefinansowe, czyli osobowe). W zestawieniu faktur i rachunków w kolumnie dotyczącej całkowitej kwoty dokumentu księgowego należy wpisywać tylko tę część wydatku, która dotyczy realizacji zadania (suma wydatków z kolumny „z dotacji” i „finansowe środki własne” musi być zgodna z „kwotą”). Należy zwrócić szczególną uwagę czy suma faktur przyporządkowanych danej pozycji jest spójna z kwotą wskazaną w Rozliczeniu ze względu na rodzaj kosztów.

O czym trzeba pamiętać 8 TERMINY Termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji - nie dłuższy niż 15 dni od wykonania zadania. Sprawozdanie z wykonania zadania w ramach PO FIO dni kalendarzowych od daty zakończenia jego realizacji wskazanej w umowie o dofinansowanie (liczy się data stempla pocztowego). JAK ZŁOŻYĆ SPRAWOZDANIE Należy złożyć je w wersji elektronicznej za pomocą generatora sprawozdań on-line ( oraz w wersji papierowej (podpisany zgodnie z reprezentacją wydruk) należy przesłać pocztą lub dostarczyć osobiście na poniższy adres: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego ul. Nowogrodzka 1/3/ Warszawa

O czym trzeba pamiętać 9 ZAŁĄCZNIKI DO SPRAWOZDANIA Do sprawozdania należy załączyć jedynie kopię dokumentu potwierdzającego zwrot niewykorzystanej dotacji, jeśli taka sytuacją miała miejsce i / bądź kopię dokumentu potwierdzającego zwrot odsetek, jeśli takie urosły na koncie i nie zostały wydatkowane na realizację projektu. PODPISY POD SPRAWOZDANIEM Sprawozdanie podpisują osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych. W przypadku umowy wspólnej podpisy składają osoby upoważnione do reprezentowania każdego z oferentów, chyba że zleceniobiorcy ustalili i uprawnili inny sposób reprezentowania.

O czym trzeba pamiętać 10 Sprawozdanie zostanie przeanalizowane, prawidłowość wydatkowania środków zweryfikowana. Jeśli nie stwierdzi się uchybień, do organizacji wysyłane jest pismo informujące o akceptacji sprawozdania. Jeśli w sprawozdaniu są błędy, dotacja została niewłaściwie wydatkowana, brakuje wyjaśnień czy załączników organizacja otrzyma pismo z prośbą o uzupełnienie i wyjaśnienia i/lub informacją o konieczności dokonania zwrotu części środków. SKUTKI NIEZŁOŻENIA SPRAWOZDANIA W przypadku niezłożenia sprawozdań w terminie określonym z umowie Zleceniodawca wzywa pisemnie Zleceniobiorcę do ich złożenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania, skutkuje uznaniem dotacji za wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. finansach publicznych.

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 CZAS REALIZACJI ZADAŃ Termin rozpoczęcia zadania: od 1 maja 2013 r. Nieprzekraczalny termin zakończenia zadania: 31 grudnia 2013 r. 11 WARTOŚĆ PROJEKTU wartość dotacji wkład własny 10 tys. zł do 40 tys. zł włącznie 10% wartości projektu środki własne niefinansowe lub finansowe ponad 40 tys. zł do 150 tys. zł włącznie 10% wartości projektu środki własne finansowe ponad 150 tys. zł do 200 tys. zł włącznie 20% wartości projektu środki własne finansowe

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 KOSZTY KWALIFIKOWALNE niezbędne dla realizacji projektu, racjonalne i efektywne, zostały faktycznie poniesione, udokumentowane, zostały przewidziane w budżecie projektu, zgodne ze szczegółowymi wytycznymi określonymi w Zasadach, zgodne z odrębnymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego. UWAGA! wszelkie wydatki ponoszone w ramach projektu są kwalifikowalne jedynie w okresie zgodnym z terminami rozpoczęcia i zakończenia zadania, zawartymi w harmonogramie i określonymi w umowie. Tym samym okres realizacji projektu jest tożsamy z okresem, w którym poniesione wydatki są kwalifikowalne. 12

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 KOSZTY NIEKWALIFIKOWALNE podatek od towarów i usług (VAT), jeśli może zostać odliczony w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.); zakup nieruchomości gruntowej, lokalowej, budowlanej; zakup środków amortyzacja; 2 leasing; rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub zobowiązań; odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań; koszty kar i grzywien; koszty procesów sądowych; nagrody, premie i inne formy bonifikaty rzeczowej lub finansowej dla osób zajmujących się realizacją zadania; koszty obsługi konta bankowego (nie dotyczy kosztów przelewów); zakup napojów alkoholowych 2 podatki z wyłączeniem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne związanych z realizacją zadania publicznego oraz opłaty i inne daniny publiczne, koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w realizację projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, chyba że umowa ta określa zasady i sposób podróży służbowych; Ponadto, celem projektu lub jego części nie może być realizacja konkursu grantowego / dotacyjnego, polegającego na przekazaniu dotacji lub jej części innym podmiotom. 13

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 LIMITY KOSZTÓW 14 L.p.KategoriaProcentowy limit dotacji Dopuszczalne zmiany bez konieczności powiadamiania Instytucji Zarządzającej (Departament Pożytku Publicznego) I.Koszty osobowe merytoryczne brak limitu -zwiększenie wydatków w kategorii kosztów pokrywanych z dotacji do 10 % wartości tej kategorii kosztów, -przesunięcia pomiędzy poszczególnymi wydatkami wewnątrz kategorii, o ile łączna kwota wydatków z dotacji nie zwiększy się o więcej niż 10 % wartości dotacji w tej kategorii kosztów.  limit procentowy dla kategorii IV może wynieść 10 % wartości całkowitej przyznanej dotacji,  limit procentowy dla kategorii VII może wynieść 5 % wartości całkowitej przyznanej dotacji. II.Koszty obsługi zadania publicznego, w tym koszty administracyjne 10% III.Koszty związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów projektu brak limitu IV.Koszty funkcjonowania organizacji związane z realizacją zadania 10% V.Koszty wyposażenia związane z realizacją zadania 10% (koszt jednostkowy nie większy niż 3500 zł brutto) VI.Koszty adaptacji pomieszczeń dla celów realizacji zadania 10% (nie więcej niż 5000 zł) VII.Koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w realizację zadania 5% VIII.Koszty związane z działaniami promocyjnymi projektu 5% UWAGA! W ramach PO FIO niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatku czyli zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych, zarówno krajowych jak i wspólnotowych.

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 PŁATNOŚCI Zasadą jest dokonywanie przez Zleceniobiorcę płatności bezgotówkowej (przelewy), jednakże dopuszczalne jest dokonywanie płatności gotówkowych w przypadkach, gdy nie jest możliwy obrót bezgotówkowy. Zleceniobiorca może dokonywać płatności w terminie realizacji zadania określonym w umowie, nie wcześniej niż od dnia rozpoczęcia zadania określonego w umowie i nie później niż do dnia zakończenia realizacji zadania. Podatek od osób fizycznych, z którymi podpisano umowy należy opłacić do ostatniego dnia realizacji zadania, składki ZUS za dany miesiąc co do zasady należy płacić w następnym miesiącu, ale nie jest zabronione zapłacenie składek w miesiącu, za który są one pobierane. 15

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 DOKUMENTACJA FINANSOWO-KSIĘGOWA Rozliczenie dotacji następuje na podstawie dowodów księgowych, spełniających wymagania określone dla dowodu księgowego, które zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 Nr 76, poz. 694, z późn.zm.) są podstawą stwierdzającą dokonanie operacji gospodarczej. Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej: 1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego; 2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej; 3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych; 4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu; 5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów; 6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania. Można zaniechać zamieszczania na dowodzie danych, o których mowa: 1) w ust. 1 pkt 1-3 i 5, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów; 2) w ust. 1 pkt 6, jeżeli wynika to z techniki dokumentowania zapisów księgowych. 16

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 DOWODY ŹRÓDŁOWE dowody zewnętrzne obce – dokumenty otrzymane od zewnętrznych kontrahentów, np. faktury, rachunki; dowody zewnętrzne własne – dokumenty wystawiane przez organizację i przekazywane w oryginale kontrahentowi, np. faktury wystawiane przez stowarzyszenie/fundację, noty księgowe, rachunki; dowody wewnętrzne – dotyczące dokumentowania operacji wewnątrz organizacji, np. listy płac, rachunek rozliczenia umów zlecenia i umów o dzieło, dokumenty obrotu kasowego (KP, KW, druk zaliczki, druk rozliczenia zalicz­ki), dokumenty obrotu magazynowego (PZ, RW, MM), dokumenty obrotu środ­ków trwałych (OT, PT, LT); dowody zbiorcze – np. raport kasowy. Podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe: zbiorcze, korygujące, rozliczeniowe. Kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji jedynie w przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych (art. 20 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Nie może to jednak dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych. 17

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 SPOSÓB OPISYWANIA FAKTUR/RACHUNKÓW Faktury/rachunki związane z realizacją zadania, dotyczące zarówno dotacji jak i wkładu własnego zaangażowanego w projekty realizowane w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, winny być opisane w sposób trwały na odwrocie dowodu księgowego, zgodnie z wymogami określonymi w art.21 ustawy o rachunkowości, i na odwrocie winny zawierać: 1. Pieczęć organizacji oraz sporządzony w sposób trwały opis: „Operacja dotyczy realizacji zadania (nazwa zadania) , zgodnie z zawartą umową nr z dnia..... w przypadku aneksu do umowy należy dopisać: oraz zgodnie z Aneksem nr z dnia......) 2. Opis merytoryczny zadania, którego dotyczy (w tym czas i miejsce) przeznaczenie zakupionej usługi, towaru lub opłaconej należności, w jakiej części (kwotowo) została należność z faktury/rachunku opłacona ze środków pochodzących z dotacji Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich a z jakiej ze środków własnych „Stwierdzam zgodność merytoryczną” data i czytelny podpis osoby/osób uprawnionych, np. koordynator zadania, kierownik jednostki. 18

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 SPOSÓB OPISYWANIA FAKTUR/RACHUNKÓW 3. „Sprawdzono pod względem rachunkowym i formalnym” data i czytelny podpis osoby odpowiedzialnej za prowadzenie ksiąg rachunkowych. 4. Dekret księgowy - sposób ujęcia dowodu w księgach rachunkowych wraz z podpisem osoby dokonującej wpisu do ewidencji księgowej oraz numerem dowodu księgowego (a także data i podpis umożliwiający identyfikację osoby podpisującej). 5. Zapis potwierdzający akceptację przez Głównego Księgowego (lub osobę upoważnioną) dowodu księgowego do zapłaty (data i czytelny podpis). 6. Zapis dotyczący zatwierdzenia do zapłaty dowodu księgowego przez Kierownika jednostki lub przez osobę upoważniona do tej czynności (data i czytelny podpis). Brak opisu w sposób trwały na odwrocie dowodu księgowego będzie skutkował nieuznaniem tego wydatku. 19

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 ROZLICZENIE WKŁADU OSOBOWEGO Rozliczenie wkładu osobowego obejmuje w szczególności zawierane porozumienie między Zleceniobiorcą a wolontariuszem w formie pisemnej. Praca społeczna członków jest dokumentowana w formie oświadczeń zawierających w szczególności: imię i nazwisko członka, nazwa organizacji, na rzecz której wykonuje pracę społeczną, okres w jakim wykonuje pracę społeczną oraz przedmiot i miejsce wykonywania pracy społecznej, a także podpis i numer dowodu osobistego. Wartość tej pracy jest ustalana z uwzględnieniem ilości spędzonego czasu oraz standardowej stawki godzinowej i dziennej za dany rodzaj wykonywanej pracy. 20

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 ROZLICZENIE PODRÓŻY SŁUŻBOWYCH OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W REALIZACJĘ PROJEKTU Do należności z tytułu podróży służbowej (tzn. poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika), odbywanej na obszarze kraju przez osoby zatrudnione przy realizacji zadania, dofinansowanego ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, należy stosować rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tyt. podróży służbowej na obszarze kraju, Dz. U. Nr 236, poz. 1990). – str. 41 Zasad… 21

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 ROZLICZENIE DOJAZDÓW BENEFICJENTÓW Kwalifikowalne są wydatki związane z przejazdem publicznymi lub prywatnymi środkami transportu (bilety kolejowe II klasą, bilety autobusowe PKS, komunikacji miejskiej lub komunikacji prywatnej). Wydatki poniesione przez beneficjentów projektu w związku z przejazdem samochodem prywatnym są kwalifikowalne do wysokości ceny biletu transportu publicznego na danej trasie, po przedstawieniu przez beneficjenta stosownego oświadczenia – w oświadczeniu należy wskazać trasę przejazdu (od – do), liczbę kilometrów, numer rejestracyjny samochodu własnego lub użytkowanego; możliwość rozliczenia tego wydatku dotyczy wyłącznie osób, które rzeczywiście poniosły wydatek związany z przejazdem (np. zakup paliwa do samochodu). 22

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 ROZLICZENIE PRZYCHODÓW UZYSKANYCH PRZY REALIZACJI ZADANIA PUBLICZNEGO Zleceniobiorca jest zobowiązany wskazać w sprawozdaniu z realizacji zadania publicznego wysokość przychodów uzyskanych przy realizacji tego zadania. Przychody należy zwrócić na rachunek bankowy Zleceniodawcy określony w umowie. Dopuszczalne jest także wydatkowanie uzyskanych przychodów na realizację zadania publicznego jednak wyłącznie na zasadach określonych w umowie i kosztorysie będącym załącznikiem do umowy, a także określonych w Zasadach. Wydatkowanie osiągniętych przychodów niezgodnie z przeznaczeniem uznaje się za dotacje pobraną w nadmiernej wysokości i podlega dochodzeniu w trybie postępowania administracyjnego. 23

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA ZADANIA W RAMACH PO FIO 2013 Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego dofinansowanego w ramach PO FIO należy wypełnić w terminie 30 dni od daty zakończenia jego realizacji, w wersji elektronicznej za pomocą generatora sprawozdań on-line, zamieszczonego na stronie internetowej oraz dostarczyć lub przesłać w terminie 30 dni od daty zakończenia realizacji zadania – liczy się data wpływu lub data stempla pocztowego. 24

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 DOKUMENTOWANIE REALIZOWANYCH ZADAŃ Każde działanie powinno być udokumentowane np. listami uczestników, raportami, oświadczeniami, dokumentacją zdjęciową, badaniami itp. (Stosownie do przewidzianych form we wniosku). Wszelkie materiały wytworzone w wyniku realizacji projektu dofinansowanego w ramach PO FIO, w szczególności publikacje, ulotki, materiały informacyjne itp., powinny być opatrzone w widocznym miejscu nadrukiem: „Projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich” oraz zawierać w widocznym miejscu logo PO FIO, którego wzór można pobrać na stronie lub (logo może występować również w formie czarno-białej). W przypadku braku stosownej informacji i logo na wytworzonych materiałach, koszt poniesiony ze środków dotacji, związany z ich wytworzeniem może zostać uznany za niekwalifikowany. Dokumentacja faktycznie podjętych działań nie stanowi załącznika do sprawozdania. 25

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 RÓŻNICE W SPOSOBIE ROZLICZENIA DOTACJI I SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA PO FIO 2012 i PO FIO FIO 2012FIO 2013  Termin rozpoczęcia zadania dla projektów „jednorocznych” i „dwuletnich”: od 1 czerwca 2012 r.  Nieprzekraczalny termin zakończenia zadania: dla projektów „jednorocznych”: 31 grudnia 2012 r., dla projektów „dwuletnich”: 30 września 2013 r.  Termin rozpoczęcia zadania: od 1 maja 2013 r.  Nieprzekraczalny termin zakończenia zadania: 31 grudnia 2013 r. Zleceniobiorca może dokonywać płatności w terminie realizacji zadania określonym w umowie, nie wcześniej niż od dnia rozpoczęcia zadania określonego w umowie, a także w ciągu 14 dni od dnia zakończenia zadania, ale nie później niż do 31 grudnia danego roku (co wynika z zasady roczności budżetu - 31 grudnia jest ostatecznym terminem dokonywania płatności). Zleceniobiorca może dokonywać płatności w terminie realizacji zadania określonym w umowie, nie wcześniej niż od dnia rozpoczęcia zadania określonego w umowie i nie później niż do dnia zakończenia realizacji zadania.

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku 2013 Różnice w sposobie rozliczania dotacji i sporządzania sprawozdania w ramach PO FIO 2012 i PO FIO FIO 2012FIO 2013 Koszty niekwalifikowane  podatek od towarów i usług (VAT), jeśli może zostać odzyskany w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,  zakup nieruchomości gruntowej, lokalowej, budowlanej,  zakup środków trwałych,  amortyzacja,  Leasing,  rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub zobowiązań,  odsetki z tytułu niezapłaconych zobowiązań,  koszty kar i grzywien,  koszty procesów sądowych,  wydatki finansowane już z innych źródeł,  nagrody, premie i inne formy bonifikaty rzeczowej lub finansowej dla osób zajmujących się realizacją zadania,  koszty obsługi konta bankowego,. DODANE w 2013 r.  zakup napojów alkoholowych,  podatki z wyłączeniem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne związanych z realizacją zadania publicznego oraz opłaty i inne daniny publiczne,  koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w realizację projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej chyba że umowa ta określa zasady i sposób podróży służbowych.

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku WZÓR SPRAWOZDANIA Z REALIZACJI ZADANIA DOFINANSOWANEGO W RAMACH PO FIO 2013 WORD / Generator

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku GENERATOR SPRAWOZDAŃ INSTRUKCJA GENERATORA SPRAWOZDAŃ PO FIO 2013

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku KARTA OCENY SPRAWOZDAŃ WORD

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W SPORZĄDZENIU SPRAWOZDAŃ W RAMACH PO FIO Złożenie sprawozdania po terminie. Dokonanie przelewu niewykorzystanej części dotacji po terminie określonym umową lub po wezwaniu kontrolerów. Dokonanie przelewu niewykorzystanej dotacji po terminie określonym umową bez uwzględnienia odsetek za zwłokę (jak dla zaległości podatkowych). Brak opisu faktur lub rachunków. Realizacja zadań niezgodnie z harmonogramem będącym załącznikiem do umowy. Zmniejszenie wysokości środków własnych przy równoczesnym niezmienionym poziomie wykorzystania dotacji.

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W SPORZĄDZENIU SPRAWOZDAŃ W RAMACH PO FIO Niezachowanie proporcji środków własnych i dotacji do wartości zadania. Dokonanie przesunięć pomiędzy kategoriami kosztorysu powyżej limitu określonego w umowie. Nieujęcie w sprawozdaniu kosztów oraz dokumentów księgowych (np. faktur, rachunków) poniesionych ze środków własnych Zleceniobiorcy. Nieujęcie w zestawieniu faktur/rachunków kosztów pokrytych ze środków własnych Zleceniobiorcy. Zamiana finansowych środków własnych, określonych w umowie na rzeczowe lub osobowe środki własne w realizacji zadania. Umieszczenie w zestawieniu faktur/rachunków dokumentów księgowych wystawionych lub opłaconych przed lub po terminie realizacji zadania zawartym w umowie. Przedstawienie do rozliczenia dokumentów niebędących dowodami księgowymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Niedołączenie na żądanie Zleceniodawcy wymaganych załączników do sprawozdania. Opis zrealizowanych działań, niezgodny z ich układem zawartym w ofercie.

PO FIO - zasady rozliczania dotacji i sprawozdawczość w roku KONSEKWENCJE UCHYBIEŃ Konsekwencją rażących uchybień w rozliczaniu dotacji, na podstawie przepisów o finansach publicznych, może być zwrot części lub całości przyznanej dotacji. RODZAJE KONTROLI Kontrola obejmuje prawidłowość wykonania zadania przez Oferenta oraz prawidłowość wydatkowania przekazanych środków finansowych. Kontrola może być prowadzona zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji zadania. Prawo kontroli przysługuje Zleceniodawcy zarówno w siedzibie Oferenta, jak i w miejscu realizacji zadania.

PROGRAM FIO NA LATA Projekt 34 Ramy prawne Ramy prawne dla Programu FIO określają przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.). Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie określa horyzontalne ramy Programu i stanowi podstawę dla zdefiniowania celu głównego, celów szczegółowych oraz sformułowania priorytetów Programu FIO.

Szczegółowe informacje: Zakładka: PO FIO -> Sprawozdawczość -> Sprawozdania PO FIO 2013 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 35