GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko o … niczym. Bernard Shaw
Dziecko 6- letnie rozpoczynające naukę szkolną powinno: posiadać zdolność rozumienia podstawowych pojęć abstrakcyjnych (kształt, wielkość, kierunek, odległość, czas, liczba), umieć formułować dłuższe wypowiedzi słowne i opowiadać, mieć mowę prawidłowo wykształconą zarówno pod względem gramatycznym jak i artykulacyjnym.
Dziecko 6- letnie rozpoczynające naukę szkolną powinno: umieć koncentrować się przez dłuższą chwilę, cechować je musi dobra sprawność ruchowa, umieć współdziałać w grupie rówieśniczej, podporządkowywać się regułom i poleceniom dorosłych, umieć opanowywać swoje emocje, przejawiać niezbędne minimum poczucia obowiązku i zainteresowanie nauką.
Jak Twoje dziecko przygotowane jest do podjęcia nauki w szkole?
DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA Rozwój sprawności ruchowych odbywa się w ścisłym związku z dojrzewaniem układu nerwowego i narządów ruchu. 6-cio letnie dziecko jest już dość zręczne, jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne. Szybko rozwija się jego zwinność, natomiast słabiej siła fizyczna. Ruchy stają się płynne, dziecko może wykonać tzw. kombinacje ruchową. 6-cio latek potrafi podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody i wykonywać ćwiczenia równoważne.
DOJRZAŁOŚĆ UMYSŁOWA DZIECKO: posiada pewien zasób wiedzy o świecie; jest aktywne poznawczo, chce się uczyć, zdobywać wiedzę, poznawać nowe zjawiska; interesuje się czytaniem i pisaniem, potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać; posiada umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się; jest na etapie myślenia konkretno-obrazowego; umie koncentrować się przez dłuższą chwilę.
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA Dziecko jest w znacznym stopniu samodzielne. Łatwo i chętnie nawiązuje kontakty zarówno z nauczycielami jak i rówieśnikami. Posiada umiejętność współdziałania i współpracy w grupie, potrafi podporządkować się niezbędnym wymaganiom dyscypliny. Jest obowiązkowe, wytrwale i wrażliwe na opinię innych ludzi. Cieszy się z osiągnięć całej grupy. Jest odpowiedzialne za podjęte zadania. Rozpoczętą pracę stara się doprowadzić do końca, pomimo zmęczenia. Osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej pozwala mu przeżywać pozytywne emocje solidarności, życzliwości i przyjaźni oraz reagować w sposób adekwatny do sytuacji.
Ważne jest, aby dziecko wykonując swoje szkolne obowiązki było przekonane, że to co robi jest ważne i potrzebne. Odrabianie pracy domowej. Atmosfera w domu.
Rodzice powinni: przyzwyczajać dziecko do tego, że ma obowiązek zapamiętać polecenia nauczyciela dotyczące pracy domowej; pomagać w razie potrzeby, ale dyskretnie; umożliwić dziecku praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności.
Człowiek nie lubi, gdy mu przeszkadzają w pracy. Nauka dziecka to praca i trzeba ja szanować. Pamiętajmy, że dzieci w młodszym wieku szkolnym mają jeszcze problemy z koncentracją uwagi i raz oderwane od nauki, będą miały duże trudności z powtórnym wdrożeniem się do pracy.
MIEJSCE PRACY BIURKO OŚWIETLENIE KRZESŁO
CZAS ORGANIZACJA CZASU SEN (10 – 12 godzin)
Ważne rady dla rodziców Wspieraj dziecko w rozwoju jego mocnych stron. Nigdy nie zawstydzaj swego dziecka. Cierpliwie wysłuchaj relacji swego dziecka z pobytu w szkole. Uwagi i swoje opinie zachowaj na później. Po przemyśleniu, wróć do rozmowy z dzieckiem. Nie stosuj wymówek i gróźb – one nie pomogą twemu dziecku w polubieniu szkoły.
Ważne rady dla rodziców Pozwól swojemu dziecku samodzielnie ustalić godziny nauki i odrabiania lekcji, dopilnuj jednak, by wywiązywało się z tego należycie. Wystrzegaj się ciągłych porównań własnego dziecka z jego rówieśnikami. Pamiętaj, że zawsze możesz szukać pomocy i wsparcia u wychowawcy, dyrektora szkoły, innych specjalistów, by ci pomogli. W przypadku niepowodzeń w szkole wspólnie z dzieckiem szukaj ich przyczyn i sposobów przezwyciężania