EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) 08.10.2015 XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) 08.10.2015 (Al. Politechniki 4) 08.10.2015 seminarium warsztatowe poświęcone.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Advertisements

Krajowa Izba Gospodarcza ul. Trębacka 4, Warszawa, tel.: , faks: IP-HERMES.pl.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Istota i przesłanki badań marketingowych
Analiza ryzyka projektu
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Damian Korczowski Jakub Patykowski
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
PRAWA OCHRONY WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Proces patentowania wynalazku, korzyści i bariery
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
PATENT na innowacyjny biznes
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Marianna Zaremba Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Budowanie firmy w oparciu o wartość przemysłową dr inż. Karol Lityński Politechnika Szczecińska Szczecin, 22 stycznia 2008 r.
Zasady komercjalizacji wiedzy poprzez tworzenie firm typu spin-off
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Kolegium Prorektorów ds. Nauki Uczelni Technicznych
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Polityka patentowa a innowacyjność
Sporządzamy biznesplan
INWESTYCJE KAPITAŁOWE I STRATEGIE FINANSOWE PRZEDSIĘBIORSTWA
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Co daje patent ? - możliwości ochrony własności intelektualnej
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
DYLEMATY WSPÓŁCZESNEGO PRZEDSIĘBIORCY
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości Platforma I Bank informacji o pracach i propozycjach tematów prac dyplomowych Elżbieta Czerwińska Anna Kmiecik.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Ip4inno ip4inno Moduł 5B Własność przemysłowa w realnym świecie Praktyczne ćwiczenia, które pomogą zdecydować „Jaka ochrona jest odpowiednia?” Nazwisko.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Dr Alicja Adamczak Prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej Świadomość znaczenia praw własności intelektualnej warunkiem rozwoju gospodarczego.
IP4INNO Moduł 5B: Planowanie biznesowe z własnością intelektualną Narzędzie oceny 7P Zalecenie w sprawie szkolenia: 1,5 h Imię i nazwisko.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ] [Imię i nazwisko os. prezentującej] [Nazwa start-upu/przedsiębiorstwa] Warsztat.
NAZWA WYNIKU (tytuł zgodnie z informacją podaną do ewidencji PK, nr ewid. PK) NAZWA PROJEKTU/WYNIKU (nienaukowy tytuł informujący o zastosowaniu.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Konferencja otwierająca II nabór „Funduszu Badań i Wdrożeń”
/arrksa/ ul. Wyszyńskiego Kutno
Zapis prezentacji:

EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone aspektom prawnym procesu komercjalizacji wiedzy

 Katarzyna Kr ęź lewicz – rzecznik patentowy  Justyna Duda – rzecznik patentowy  Sylwia Oleksiewicz – rzecznik patentowy  Agnieszka G ą siorowska – rzecznik patentowy  Łukasz W ś ciubiak – rzecznik patentowy prelegenci:

Korzyści płynące z budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o ochronę własności przemysłowej Rola badań patentowych podczas prac badawczo-rozwojowych

Strategia zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Przy opracowywaniu strategii zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie trzeba rozważyć następujące zagadnienia:  jak chronić dobra niematerialne będące własnością firmy takie jak: wynalazki, nowe technologie, projekty racjonalizatorskie, wzory użytkowe i przemysłowe, znaki towarowe, a także systemy organizacji produkcji, kampanie marketingowe i inne,  co jest dla firmy bardziej opłacalne - prowadzenie własnych inwestycji badawczo-rozwojowych zmierzających do powstania nowatorskiego rozwiązania lub nowego produktu, czy kupno licencji lub praw wyłącznych na produkt lub technologię już istniejące na rynku.

Metody ochrony własno ś ci intelektualnej przedsi ę biorstwa mog ą by ć dwojakie:  uzyskanie prawa wył ą cznego  uznanie dóbr niematerialnych firmy jako wiedzy utajnionej, nie podlegaj ą cej ochronie prawnej. Przedsiębiorstwo uzyskując prawa wyłączne na określony produkt czy technologię ma zagwarantowaną możliwość:  produkowania chronionego produktu, jego promocji i sprzedaży,  udostępniania chronionych dóbr innym podmiotom w drodze udzielania licencji,  odsprzedaży praw do dóbr innym podmiotom.

Wyłączne prawa ochronne są jednak ograniczone:  czasowo  terytorialnie Czasami bardziej opłacalne, niż prowadzenie własnych prac i badań nad nowym produktem, jest korzystanie z rozwiązań już istniejących na rynku. Możliwe jest to poprzez:  uzyskanie licencji upoważniającej do korzystania z rozwiązań chronionych w zamian za odpowiednie wynagrodzenie,  kupno majątkowych praw autorskich, patentu, praw ochronnych lub praw z rejestracji od ich właściciela.

Przy podejmowaniu decyzji o zakresie terytorialnym ochrony patentowej należy wziąć pod uwagę między innymi: · główne rynki zbytów · działania konkurencji na danym rynku · lokalizację produkcji · koszty ochrony patentowej · dostępny budżet · możliwość egzekwowania praw z patentu w danym kraju.

Sukces przedsiębiorstw osiąga się w wyniku podejmowania działań niekonwencjonalnych, innowacyjnych czy też opartych na osiąganiu przewagi technologicznej lub wzorniczej. Przewaga technologiczna czy wzornicza pozwala przedsiębiorstwu, pod warunkiem odpowiedniej ochrony własności intelektualnej, cieszyć się z nowości i przez pewien okres pełnić rolę technologicznego czy wzorniczego pioniera – monopolisty

W jakim celu przedsiębiorstwa chronią wiedzę patentem ? (wyniki badań EUP, 63% - utrzymanie wiodącej pozycji w technice, 54% - chronienie zagranicznych rynków zbytu, 45% - ochrona nowych inwestycji, 43% - tworzenie podstaw dla udzielania licencji, 34% - sprzyjanie sprzedaży produktów i marketingowi.

Informacja patentowa to źródło: informacji technicznej - istota wynalazku jest ujawniona w sposób jasny, jednoznaczny i zrozumiały dla znawcy danej dziedziny; informacji prawnej – stan prawny chronionych rozwiązań, zakres ochrony prawnej rozwiązań (ochrony przedmiotowej, czasowej, terytorialnej); informacji biznesowej – konkurencja, partnerzy, istniejące produkty, analiza rynku, trendy technologiczne, aktywność patentowa przedsiębiorstw.

Podstawowe pytania, na które powinno odpowiadać badanie stanu techniki:  Jakie technologie istnieją w danym obszarze techniki?  Kto jest aktywnym „graczem” w wybranej technologii?

Wyszukiwanie stanu techniki przed zgłoszeniem patentowym pozwala na:  Identyfikację najbliższego stanu techniki;  Ustalenie zakresu ochrony;  Uniknięcie niepotrzebnych kosztów pracy nad rozwiązaniem, które jest już znane;  Identyfikacja i ocena technologii, która chcielibyśmy nabyć;  Zidentyfikowanie alternatywnych technologii;  Śledzenie najnowszych technologii;  Znalezienie gotowych rozwiązań problemów;  Inspiracje dalszych pomysłów wynalazczych.

Z punktu widzenia strategii komercyjnej informacja patentowa pomaga w:  Zidentyfikować partnerów biznesowych;  Zlokalizować materiały i dostawców;  Monitorować działania konkurencji;  Zidentyfikować nisze rynkowe;  Unikaniu ewentualnych naruszeń;  Ocenić zdolność patentową wynalazków;  Zablokować udzielenie patentu, które naruszyłoby nasze prawa;  Zarządzać strategia licencyjna;  Zarządzać fuzjami i przejęciami;  Zarządzać zasobami ludzkimi.

Z punktu widzenia strategii komercyjnej informacja pomaga także w określeniu:  Kto może być nabywcą naszej technologii np. licencji;  Jak wartościowe jest nasze rozwiązanie – przygotowanie oferty;  Która firma posiada bardziej wartościowe portfolio patentów;  Ile i komu zapłacić.

Badania i analizy patentowe umożliwiają:  Efektywnie wyznaczać kierunki prac badawczych;  Stworzyć całościowy obraz technologii;  Podjąć decyzje o wejściu na rynek;  Identyfikować rozwiązania innych firm;  Ochronę przed naruszeniami;  Identyfikować patenty warte nabycia;  Pozyskiwać kluczowych specjalistów.

Wykorzystanie badań stanu techniki:  efektywne planowanie działalności R&D (unikanie duplikacji prac), wyznaczenie kierunku badań;  podejmowanie decyzji o wejściu na rynek;  określenie, które obszary nie są jeszcze dostatecznie „zajęte” przez firmy działające na rynku w określonej branży;  identyfikacja konkurencji lub potencjalnych partnerów. Wyszukiwanie stanu techniki przed zgłoszeniem patentowym:  identyfikacja najbliższego stanu techniki,  ustalenie zakresu ochrony dla rozwiązania zgłaszanego do opatentowania.

Celem badania stanu techniki jest ujawnienie rozwiązań istniejących w określonej dziedzinie techniki, zarówno całościowych jak i fragmentarycznych. Określając zakres terytorialny należy brać pod uwagę w pierwszej kolejności kraje przodujące w danych dziedzinach techniki. Badanie stanu techniki powinno poprzedzać wszystkie prace naukowobadawcze o charakterze technicznym.

Czy informacja patentowa potrzebna jest przedsiębiorcy? Zarządzanie strategią licencyjną odpowiednie analizy, badania patentowe odpowiedzą na pytania:  Czy warto zakupić licencję?  Czy interesująca technologia nie stanowi już domeny publicznej? (brak ochrony, wygaśnięcie, nieuiszczone opłaty, unieważnienie w postępowaniu sądowym)  Czy nie istnieje zagrożenie, że zostanie wniesione przeciwko nam postępowanie o naruszenie cudzych praw, co naraziłoby firmę na płacenie odszkodowań?  Czy technologia nie jest przeszacowana lub niedoszacowana w porównaniu do podobnych lub alternatywnych technologii?

Czy informacja patentowa potrzebna jest przedsiębiorcy?  Kto mógłby zostać nabywcą naszej technologii na rynku?  Jak wartościowa jest nasza technologia? – celem przygotowania atrakcyjnej oferty  Czy jest to nasza kluczowa technologia, co stanie się jeśli oddamy ją licencjobiorcom?  Która z firm posiada bardziej wartościowe portfolio patentów?  Które patenty są kluczowe?  Kto ma komu zapłacić, jaką kwotę?

Czy informacja patentowa potrzebna jest przedsiębiorcy? Badania patentowe umożliwią:  identyfikację patentów/technologii, które nas interesują;  identyfikację firm posiadających patenty z interesującej nas dziedziny;  analizę pod kątem ewentualnego przejęcia/fuzji;  stwierdzenie czy firma jest wyceniona właściwie, czy interesująca nas technologia jest rzeczywiście tak dobra jak się wydaje;  stwierdzenie jacy są kluczowi wynalazcy i czy pozostaną w firmie w przypadku fuzji lub przejęcia?

Rola rzecznika patentowego  jest wolnym zawodem;  jest zawodem zaufania publicznego;  uprawnia go, do reprezentowania zgłaszającego. Szczegółowe zadania rzecznika patentowego m.in.: o opracowywanie dokumentacji zgłoszeń przedmiotów podlegających ochronie i dokonywanie tych zgłoszeń oraz udział w postępowaniu zgłoszeniowym, spornym i odwoławczym. o dokonywanie czynności związanych z zachowaniem praw wyłącznych dla rozwiązań podlegających ochronie i przeciwdziałanie ich naruszeniu, o opracowywanie umów z zakresu ochrony własności przemysłowej, a także udział w rokowaniach z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi oraz współpraca przy realizacji tych umów; o doradztwo w zakresie prawnej ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, wyboru odpowiedniej formy ochrony, rodzaju postępowania w kraju i za granicą.

Rola rzecznika patentowego w odniesieniu do wynalazków oraz wzorów użytkowych:  pomoc w prowadzeniu badań patentowych;  redagowanie opisu patentowego;  monitoring zgłoszeń konkurencji.

dr Katarzyna Kręźlewicz Rzecznik patentowy Kancelaria prawno-patentowa fax Al. Solidarności 147 lok. nr Warszawa

Dziękuję za uwagę W prezentacji wykorzystano niektóre treści z prezentacji mgr inż. Urszuli Walas, Mieczysława Bąk pn.: Ochrona własności przemysłowej w innowacyjnych firmach” oraz prezentacji Agnieszki Podrazik Akademia Górniczo-Hutnicza pn.: Rola informacji patentowej umieszczonej na stronie Urzędu Patentowego RP ” mgr inż. Urszula orazWalas rze patentowy