EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone aspektom prawnym procesu komercjalizacji wiedzy
Katarzyna Kr ęź lewicz – rzecznik patentowy Justyna Duda – rzecznik patentowy Sylwia Oleksiewicz – rzecznik patentowy Agnieszka G ą siorowska – rzecznik patentowy Łukasz W ś ciubiak – rzecznik patentowy prelegenci:
Korzyści płynące z budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o ochronę własności przemysłowej Rola badań patentowych podczas prac badawczo-rozwojowych
Strategia zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Przy opracowywaniu strategii zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie trzeba rozważyć następujące zagadnienia: jak chronić dobra niematerialne będące własnością firmy takie jak: wynalazki, nowe technologie, projekty racjonalizatorskie, wzory użytkowe i przemysłowe, znaki towarowe, a także systemy organizacji produkcji, kampanie marketingowe i inne, co jest dla firmy bardziej opłacalne - prowadzenie własnych inwestycji badawczo-rozwojowych zmierzających do powstania nowatorskiego rozwiązania lub nowego produktu, czy kupno licencji lub praw wyłącznych na produkt lub technologię już istniejące na rynku.
Metody ochrony własno ś ci intelektualnej przedsi ę biorstwa mog ą by ć dwojakie: uzyskanie prawa wył ą cznego uznanie dóbr niematerialnych firmy jako wiedzy utajnionej, nie podlegaj ą cej ochronie prawnej. Przedsiębiorstwo uzyskując prawa wyłączne na określony produkt czy technologię ma zagwarantowaną możliwość: produkowania chronionego produktu, jego promocji i sprzedaży, udostępniania chronionych dóbr innym podmiotom w drodze udzielania licencji, odsprzedaży praw do dóbr innym podmiotom.
Wyłączne prawa ochronne są jednak ograniczone: czasowo terytorialnie Czasami bardziej opłacalne, niż prowadzenie własnych prac i badań nad nowym produktem, jest korzystanie z rozwiązań już istniejących na rynku. Możliwe jest to poprzez: uzyskanie licencji upoważniającej do korzystania z rozwiązań chronionych w zamian za odpowiednie wynagrodzenie, kupno majątkowych praw autorskich, patentu, praw ochronnych lub praw z rejestracji od ich właściciela.
Przy podejmowaniu decyzji o zakresie terytorialnym ochrony patentowej należy wziąć pod uwagę między innymi: · główne rynki zbytów · działania konkurencji na danym rynku · lokalizację produkcji · koszty ochrony patentowej · dostępny budżet · możliwość egzekwowania praw z patentu w danym kraju.
Sukces przedsiębiorstw osiąga się w wyniku podejmowania działań niekonwencjonalnych, innowacyjnych czy też opartych na osiąganiu przewagi technologicznej lub wzorniczej. Przewaga technologiczna czy wzornicza pozwala przedsiębiorstwu, pod warunkiem odpowiedniej ochrony własności intelektualnej, cieszyć się z nowości i przez pewien okres pełnić rolę technologicznego czy wzorniczego pioniera – monopolisty
W jakim celu przedsiębiorstwa chronią wiedzę patentem ? (wyniki badań EUP, 63% - utrzymanie wiodącej pozycji w technice, 54% - chronienie zagranicznych rynków zbytu, 45% - ochrona nowych inwestycji, 43% - tworzenie podstaw dla udzielania licencji, 34% - sprzyjanie sprzedaży produktów i marketingowi.
Informacja patentowa to źródło: informacji technicznej - istota wynalazku jest ujawniona w sposób jasny, jednoznaczny i zrozumiały dla znawcy danej dziedziny; informacji prawnej – stan prawny chronionych rozwiązań, zakres ochrony prawnej rozwiązań (ochrony przedmiotowej, czasowej, terytorialnej); informacji biznesowej – konkurencja, partnerzy, istniejące produkty, analiza rynku, trendy technologiczne, aktywność patentowa przedsiębiorstw.
Podstawowe pytania, na które powinno odpowiadać badanie stanu techniki: Jakie technologie istnieją w danym obszarze techniki? Kto jest aktywnym „graczem” w wybranej technologii?
Wyszukiwanie stanu techniki przed zgłoszeniem patentowym pozwala na: Identyfikację najbliższego stanu techniki; Ustalenie zakresu ochrony; Uniknięcie niepotrzebnych kosztów pracy nad rozwiązaniem, które jest już znane; Identyfikacja i ocena technologii, która chcielibyśmy nabyć; Zidentyfikowanie alternatywnych technologii; Śledzenie najnowszych technologii; Znalezienie gotowych rozwiązań problemów; Inspiracje dalszych pomysłów wynalazczych.
Z punktu widzenia strategii komercyjnej informacja patentowa pomaga w: Zidentyfikować partnerów biznesowych; Zlokalizować materiały i dostawców; Monitorować działania konkurencji; Zidentyfikować nisze rynkowe; Unikaniu ewentualnych naruszeń; Ocenić zdolność patentową wynalazków; Zablokować udzielenie patentu, które naruszyłoby nasze prawa; Zarządzać strategia licencyjna; Zarządzać fuzjami i przejęciami; Zarządzać zasobami ludzkimi.
Z punktu widzenia strategii komercyjnej informacja pomaga także w określeniu: Kto może być nabywcą naszej technologii np. licencji; Jak wartościowe jest nasze rozwiązanie – przygotowanie oferty; Która firma posiada bardziej wartościowe portfolio patentów; Ile i komu zapłacić.
Badania i analizy patentowe umożliwiają: Efektywnie wyznaczać kierunki prac badawczych; Stworzyć całościowy obraz technologii; Podjąć decyzje o wejściu na rynek; Identyfikować rozwiązania innych firm; Ochronę przed naruszeniami; Identyfikować patenty warte nabycia; Pozyskiwać kluczowych specjalistów.
Wykorzystanie badań stanu techniki: efektywne planowanie działalności R&D (unikanie duplikacji prac), wyznaczenie kierunku badań; podejmowanie decyzji o wejściu na rynek; określenie, które obszary nie są jeszcze dostatecznie „zajęte” przez firmy działające na rynku w określonej branży; identyfikacja konkurencji lub potencjalnych partnerów. Wyszukiwanie stanu techniki przed zgłoszeniem patentowym: identyfikacja najbliższego stanu techniki, ustalenie zakresu ochrony dla rozwiązania zgłaszanego do opatentowania.
Celem badania stanu techniki jest ujawnienie rozwiązań istniejących w określonej dziedzinie techniki, zarówno całościowych jak i fragmentarycznych. Określając zakres terytorialny należy brać pod uwagę w pierwszej kolejności kraje przodujące w danych dziedzinach techniki. Badanie stanu techniki powinno poprzedzać wszystkie prace naukowobadawcze o charakterze technicznym.
Czy informacja patentowa potrzebna jest przedsiębiorcy? Zarządzanie strategią licencyjną odpowiednie analizy, badania patentowe odpowiedzą na pytania: Czy warto zakupić licencję? Czy interesująca technologia nie stanowi już domeny publicznej? (brak ochrony, wygaśnięcie, nieuiszczone opłaty, unieważnienie w postępowaniu sądowym) Czy nie istnieje zagrożenie, że zostanie wniesione przeciwko nam postępowanie o naruszenie cudzych praw, co naraziłoby firmę na płacenie odszkodowań? Czy technologia nie jest przeszacowana lub niedoszacowana w porównaniu do podobnych lub alternatywnych technologii?
Czy informacja patentowa potrzebna jest przedsiębiorcy? Kto mógłby zostać nabywcą naszej technologii na rynku? Jak wartościowa jest nasza technologia? – celem przygotowania atrakcyjnej oferty Czy jest to nasza kluczowa technologia, co stanie się jeśli oddamy ją licencjobiorcom? Która z firm posiada bardziej wartościowe portfolio patentów? Które patenty są kluczowe? Kto ma komu zapłacić, jaką kwotę?
Czy informacja patentowa potrzebna jest przedsiębiorcy? Badania patentowe umożliwią: identyfikację patentów/technologii, które nas interesują; identyfikację firm posiadających patenty z interesującej nas dziedziny; analizę pod kątem ewentualnego przejęcia/fuzji; stwierdzenie czy firma jest wyceniona właściwie, czy interesująca nas technologia jest rzeczywiście tak dobra jak się wydaje; stwierdzenie jacy są kluczowi wynalazcy i czy pozostaną w firmie w przypadku fuzji lub przejęcia?
Rola rzecznika patentowego jest wolnym zawodem; jest zawodem zaufania publicznego; uprawnia go, do reprezentowania zgłaszającego. Szczegółowe zadania rzecznika patentowego m.in.: o opracowywanie dokumentacji zgłoszeń przedmiotów podlegających ochronie i dokonywanie tych zgłoszeń oraz udział w postępowaniu zgłoszeniowym, spornym i odwoławczym. o dokonywanie czynności związanych z zachowaniem praw wyłącznych dla rozwiązań podlegających ochronie i przeciwdziałanie ich naruszeniu, o opracowywanie umów z zakresu ochrony własności przemysłowej, a także udział w rokowaniach z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi oraz współpraca przy realizacji tych umów; o doradztwo w zakresie prawnej ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, wyboru odpowiedniej formy ochrony, rodzaju postępowania w kraju i za granicą.
Rola rzecznika patentowego w odniesieniu do wynalazków oraz wzorów użytkowych: pomoc w prowadzeniu badań patentowych; redagowanie opisu patentowego; monitoring zgłoszeń konkurencji.
dr Katarzyna Kręźlewicz Rzecznik patentowy Kancelaria prawno-patentowa fax Al. Solidarności 147 lok. nr Warszawa
Dziękuję za uwagę W prezentacji wykorzystano niektóre treści z prezentacji mgr inż. Urszuli Walas, Mieczysława Bąk pn.: Ochrona własności przemysłowej w innowacyjnych firmach” oraz prezentacji Agnieszki Podrazik Akademia Górniczo-Hutnicza pn.: Rola informacji patentowej umieszczonej na stronie Urzędu Patentowego RP ” mgr inż. Urszula orazWalas rze patentowy