Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
GIBKOŚĆ.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
KANONY DOGOTERAPII.
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Konferencja „TACY SAMI”
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Ireneusz Hałas, Tomasz Senderek, Lucyna Krupa
Rehabilitacja w zapaleniu wielomięśniowym i skórno – mięśniowym
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Dobre strony pływania Powszechnie uważa się pływanie za jeden z najzdrowszych sportów. I jest nim rzeczywiście, jeżeli przestrzega się podstawowych zasad.
Dzieciństwo jest snem rozumu
HIPOTERAPIA.
Oddział zerowy brał udział w akcji Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu. Realizując projekt prowadzono różne aktywne zajęcia wychowania.
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
ROLA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Metoda Integracji Sensorycznej
Centrum Rehabilitacyjno-Pielęgnacyjne „Ostoja”
Metoda Ruchu Rozwijającego
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Przychodnia Rehabilitacyjna POPON
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
RUCH TO ZDROWIE.
KATEDRA SPORTU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Jak aktywność fizyczna na powietrzu działa na organizm
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Rozwojowe zabawki wspomagające naukę
Środowiskowy Dom Samopomocy
METODA DOBREGO STARTU.
FITNESS I PILATES.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Czas wolny dawniej a dziś.
Ruszaj się. To zdrowe źródło:
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Integracja sensoryczna
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
Zapis prezentacji:

Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD. Jak możemy pomóc? Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD. Dr n.med.Grażyna Spychałowicz- Brol 1

Zaburzenia sfery ruchu najczęściej spotykane u dzieci z FAS / FASD Nieprawidłowości motoryki dużej i małej Zaburzenia równowagi i koordynacji ruchów Dysfunkcje sensoryczne o charakterze nad- lub obniżonej wrażliwości zmysłów Zespół nadruchliwości i zaburzenia koncentracji uwagi

Nieprawidłowości motoryki dużej i małej u dzieci z FAS/FASD Opóźnienie rozwoju psychoruchowego z lub bez zaburzeń napięcia mięśni u niemowląt i małych dzieci. Trudności z wykonywaniem ruchów precyzyjnych: chwytu, ruchów naprzemiennych, oceną siły uchwytu i odległości od chwytanego przedmiotu, ale też od przeszkód. Obniżona wydolność fizyczna często połączona z mikrosomią. 3

Metody rehabilitacji stosowane w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem psycho- ruchowym Terapia metodą Bobath-NDT połączona z innymi elementami terapii rehabilitacyjnej jak ćwiczenia wspomagane, czynno-bierne, pionizacja i lokomocja, masaż suchy i inne. U dzieci starszych także terapia metodą PNF i SI

Trudność z wykonywaniem ruchów precyzyjnych-metody rehabilitacji Ćwiczenia czynno-bierne i wspomagane zwłaszcza przy zaburzeniach napięcia mięśni, systematyczna terapia manualna z wykorzystaniem zabawek edukacyjnych; Masaż suchy rąk i przedramion; Elektrostymulacja mięśni lub tonoliza; Kąpiel wirowa kończyn; Gry i zabawy zręcznościowe; Terapia zajęciowa np. hortiterapia, zajęcia plastyczne;

Obniżona wydolność fizyczna-metody rehabilitacji Ćwiczenia wolne i z oporem; Trening na bieżni i cykloergometrze; Uprawianie sportu np. pływanie, sztuki walki, taniec i inne w zależności od zainteresowań dziecka. Hipoterapia

Zaburzenia równowagi i koordynacji ruchów- metody rehabilitacji Ćwiczenia w pozycji siedzącej i stojącej, zmienne obciążanie kończyn,terapia metodą Bobath-NDT, PNF, SI; Ćwiczenia na platformach balansujących; Gry i zabawy zręcznościowe np. łapanie piłki, skakanie przez skakankę; Jazda na rowerze;

Dysfunkcje sensoryczne W przypadku nadwrażliwości na bodźce słuchowe, węchowe, smakowe, przeczulicy dotykowej, zalecamy: unikanie sytuacji z wysoką ekspozycja na hałas, ostre zapachy i stosowanie lekki ubrań i okryć, delikatnego dotyku, a następnie stopniowo przyzwyczajamy dziecko poprzez masaż suchy lub kąpiel wirową.

Dysfunkcje sensoryczne c.d. W przypadku obniżonej wrażliwości na czucie dotyku, temperatury, podwyższonego progu bólowego, nadruchliwości i zaburzeń o typie obniżonej wrażliwości przedsionkowej (np. potrzeba częstej zmiany pozycji ciała) zalecamy: - wzmożony nadzór na dzieckiem, które może się oparzyć lub zranić nie czując zagrożenia, ale może też zostać oparzone np. podczas zabiegów fizykoterapeutycznych, ponieważ nie będzie sygnalizowało dyskomfortu - zachęcanie dziecka do zajęć, które wymagają koncentracji uwagi i jednocześnie sprzyjają relaksacji np. słuchanie lub czytanie książek, wypełnianie kolorowanek itp.

Zespół nadruchliwości i trudności z koncentracją uwagi W okresie niemowlęcym zalecamy częste rozmowy z dzieckiem, nakłanianie do koncentracji wzroku twarzy opiekuna lub zabawce Małym dzieciom w początkowej fazie leczenia zalecamy zajęcia ruchowe intensywne, ale wykonywane w krótkim czasie, który stopniowo wydłużamy, często zmieniamy rodzaj wykonywanych ćwiczeń Dzieci starsze chętnie uprawiają sport, ale też łatwo mogą przekroczyć granice bezpieczeństwa