Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Rozpoczęcie nauki w szkole jest ważnym wydarzeniem w życiu każdego dziecka, a także jego rodziców.
Zmiany w prawie oświatowym sprawiły, że otwarto szkołę na przyjęcie sześciolatków z ich naturalnymi potrzebami: ciekawością poznawczą, aktywnością, chęcią wspólnej zabawy z rówieśnikami.
● Wielu dzieciom to właśnie szkoła zapewnia warunki prawidłowego rozwoju. ● W szkole poznają one środowisko bogatsze i bardziej złożone od tego, z którym miały wcześniej do czynienia. ● Poznają nowe miejsca i zdarzenia oraz uczą się nowych ról społecznych na terenie klasy i szkoły.
W szkole dzieci uczą się także współpracy: z dorosłymi spoza rodziny, z rówieśnikami, ze starszymi kolegami.
Sześciolatek ma możliwość rozwijania swoich talentów poprzez udział w różnorodnych konkursach: konkurs recytatorski „Warszawska Syrenka” konkurs matematyczny „Liczydełko” konkurs ortograficzny „Mały Mistrz Ortografii” klasowe, szkolne, gminne i powiatowe konkursy plastyczne
Nauka w szkole rozwija u dzieci takie cechy jak: samodzielność, systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność. Cechy te ułatwiają dzieciom osiąganie dobrych wyników w nauce.
Nasza szkoła jest szkołą bezpieczną, przyjazną dzieciom i rodzicom oraz promującą zdrowy styl życia.
W bezpiecznej, dobrze zorganizowanej, oferującej wysoką jakość kształcenia szkole nasz sześciolatek : staje się bardziej odważny, samodzielny i pewny siebie, jest bardziej otwarty w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, wykorzystuje w pełni naturalny potencjał rozwojowy,
korzysta z zasobów środowiska szkolnego, rozwija swoje zainteresowania korzystając z oferty zajęć pozalekcyjnych, uczy się właściwego wykorzystywania komputera i internetu, uczestniczy w zajęciach z języka angielskiego,
w przypadku trudności korzysta z zajęć terapii pedagogicznej, dzięki systematyczności zyskuje dobre podstawy do dalszej nauki, zdobywa doświadczenie we współdziałaniu w grupie, uczy się odpowiedzialności za siebie i innych, uczy się zasad samorządności.
Sześciolatek, rozpoczynając naukę w szkole, ma szansę poczuć dumę z tego, że jest uczniem- tak, jak jego starszy brat, czy kolega.
,,Edukacja szkolna jest wielkim dobrodziejstwem pod warunkiem, że dzieci potrafią sprostać wymaganiom stawianym w szkole, a także korzystać z nauki szkolnej. Jeżeli nie są gotowe do podjęcia nauki szkolnej, źle im się wiedzie już od pierwszego dnia pobytu w szkole.” prof. Edyta Gruszczyk – Kolczyńska
Na dojrzałość szkolną sześciolatka składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech sferach: - fizycznej - umysłowej - emocjonalno-społecznej.
1. Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego. Dziecko powinno mieć powyżej 120 cm wzrostu, ważyć powyżej 23 kg. te parametry idą w parze z twardością kośćca, siłą mięśni, ogólną odpornością na zmęczenie i odpornością organizmu na choroby do wagi i wzrostu dostosowana jest wielkość ławek.
2.Rozwój umysłowy i psychiczny Dziecko powinno mieć : - rozbudzoną ciekawość poznawczą - chęć do zdobywania wiedzy i uczenia się - umiejętność koncentrowania się na jednej aktywności przez co najmniej minut - zasób wiedzy o otaczającym świecie (adres, praca rodziców) Dziecko powinno umieć: Dziecko powinno umieć: - zadawać pytania i na nie odpowiadać - zadawać pytania i na nie odpowiadać - segregować przedmioty, - segregować przedmioty, - wyróżnić kilka cech - wyróżnić kilka cech przedmiotów
3.Rozwój społeczny i emocjonalny 3.Rozwój społeczny i emocjonalny Dziecko powinno: - umieć współdziałać w grupie - umieć wyrażać swoje uczucia w sposób społecznie akceptowany - tolerować porównywanie go z innymi - być odporne na negatywne oceny
Z badań wynika, że różnice indywidualne między sześciolatkami mogą sięgać nawet kilku lat. Wymagania stawiane 6-latkom muszą odpowiadać ich aktualnym możliwościom i indywidualnym, zróżnicowanym potrzebom. Procesy, mechanizmy, funkcje i sprawności rozwojowe u 6- latków są w różnym stopniu zaawansowania, jedne nie są jeszcze zakończone, inne dopiero dojrzewają.
Oczekiwania wobec pierwszaka uwzględniają zmiany nowej podstawy programowej. Od 6-latka w klasie I wymaga się mniej więcej tyle ile przed reformą wymagało się od przedszkolaka objętego rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.