„Olimpiada Geograficzna wobec wyzwań współczesności i edukacji” prelekcja dr hab. Zbigniewa Podgórskiego, prof. UKW w Bydgoszczy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Advertisements

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Sprawdzian w szóstej klasie
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Sprawdzian szóstoklasisty
Sprawdzian szóstoklasisty. Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej obejmuje wiadomości i umiejętności ‎ określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM.
„NIEODPŁATNE POMOCE EDUKACYJNE” DO DYREKCJI SZKOŁY Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz pedagogów, Firma CREATUS z pomocą lokalnych firm doposaża.
Lekcje z komputerem, 2006.
Informator dla rodziców
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2015/2016
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli INFORMATYKA DLA WSZYSTKICH Konferencja OTWARCIA ROKU SZKOLEGO 2015/2016 dla NAUCZYCYCIELI INFORMATYKI Wrocław.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2016/2017
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin Gimnazjalny 2017.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
INFORMACJE O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY2017/2018
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2018/2019
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Po.
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Wyniki egzaminu próbnego
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
Zapis prezentacji:

„Olimpiada Geograficzna wobec wyzwań współczesności i edukacji” prelekcja dr hab. Zbigniewa Podgórskiego, prof. UKW w Bydgoszczy

 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.  Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.  Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.  Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym. Rok szkolny 2015/2016 będzie „Rokiem Otwartej Szkoły”, czyli takiej, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport, środowiska lokalne. Potrafi korzystać z tego, co ją otacza.

oad/zal_ _01_01.ppt AZJALNY/Informacje_o_wynikach/Sprawozdanie_z _egzaminu_gimnazjalnego_2015.pdf RALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2015/ _Wstepna_informacja_o_wynikach_egzaminu_m aturalnego_Maj_2015_Prezentacja.pdf RALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2015/spr awozdanie/Sprawozdanie_geografia_2015.pdf

Poziom wykonania zadania (dane CKE) Rok Zad % 56% 55% Zad % 51% 59% Zad % 60% 66% 64 % Zad % 52% 62% Zad % 37% 44% Zad % 69% 57%

 Uczniowie dobrze radzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętności odczytywania i interpretowania informacji w sytuacjach typowych, wyćwiczonych podczas lekcji.

 Problemy pojawiały się wtedy, gdy gimnazjaliści mieli do czynienia z sytuacją nietypową lub w nietypowy sposób zostały podane informacje do zadania. Widoczne jest, że umiejętności przetwarzania informacji sprawdzane zadaniami wychodzącymi poza znany schemat nie zostały przez uczniów opanowane w dostatecznym zakresie

 Uczniom sprawiały problemy zadania wymagające wykonania prostych operacji matematycznych  Zdający słabo radzili sobie z zadaniami, w których odwoływano się do analizy doświadczeń i interpretacji wyników.

Sukces egzaminacyjny jest zależny nie tylko od znajomości pojęć i faktów, ale także od umiejętności wykorzystywania informacji (również nowych). Warto więc w pracy z uczniami stosować metody, które te umiejętności będą doskonaliły. Rekomendujemy wdrażanie uczniów do samodzielnego projektowania i przeprowadzania doświadczeń oraz analizy ich wyników, a także formułowania wniosków na podstawie przeprowadzanego rozumowania. Są to umiejętności ponadprzedmiotowe, które służą kształtowaniu postawy poznawczej oraz przygotowują uczniów do rozwiązywania problemów bardziej złożonych. W nauczaniu geografii nacisk powinien być kładziony na pracę z mapą. W wielu przypadkach mapa ilustruje treści, na podstawie których uczeń powinien dostrzegać prawidłowości i związki przyczynowo - skutkowe.

 zad. 1 – 19 geografia fizyczna  zad. 20 – 35 geografia społeczno-ekonomiczna  5 zadań o Polsce  miało być 15 % zadań z mapy – było 10 %

 Zdający lepiej opanowali proste umiejętności korzystania ze źródeł informacji (w tym odczytywanie informacji z barwnej mapy szczegółowej, fotografii, wykresów, tabel z danymi) niż umiejętności złożone, takie jak formułowanie prawidłowości i związków przyczynowo - skutkowych.

 Maturzyści dobrze rozwiązują zadania sprawdzające umiejętność analizy porównawczej oraz znajomość współczesnych zjawisk oraz procesów społeczno-ekonomicznych, zwłaszcza jeśli odnoszą się one do materiałów źródłowych. Wysokie wyniki abiturienci uzyskują w zakresie takich zagadnień jak m.in. globalizacja, zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego świata czy problemy demograficzne, zwłaszcza w odniesieniu do grupy ludności w wieku produkcyjnym. Zaskakują natomiast braki w wiedzy podstawowej, takiej jak terminologia geograficzna, mapa polityczna świata czy poziomicowy obraz rzeźby terenu.

 Egzamin maturalny w nowej formule w większym stopniu niż dotychczas sprawdza umiejętność operowania wiedzą. Dlatego w kształceniu geograficznym należy zwracać uwagę na umiejętności zastosowania wiadomości w sytuacji przedstawionej w źródle informacji, co wymaga ćwiczeń sprawdzających umiejętność operowania wiedzą do wyjaśniania zdarzeń, zjawisk i procesów. Pracując z barwną mapą szczegółową, należy kłaść nacisk na umiejętność zastosowania wiedzy do wyjaśnienia występujących na obszarze przedstawionym na mapie zjawisk i procesów (jak np. w zadaniu 3.) oraz do odszukiwania na mapie skutków przedstawionych uczniom zjawisk (jak np. w zadaniu 5.)

 Zastosowanie w arkuszu egzaminacyjnym wybranych materiałów źródłowych w barwnej postaci pozwoliło zilustrować treści geograficzne o dużym stopniu złożoności.  Na egzaminie występują zadania stawiające zdającego w nowej sytuacji problemowej. W takim przypadku zdający nie powinien rozpoczynać rozwiązywania zadania od próby dopasowania jego treści do ćwiczonego na lekcjach wzorca postępowania (algorytmu).

 Warto, aby uczniowie wiedzieli, jakie znaczenie treściowe ma czasownik operacyjny używany w poleceniu do zadania. W informatorze maturalnym podano zakres znaczeniowy ważniejszych czasowników operacyjnych, używanych w poleceniach do zadań sprawdzających umiejętności złożone, np. wyjaśnij, uzasadnij. Niezbędne jest zwracanie uwagi uczniom na różnice między sformułowaniami „wyjaśnij” a ”podaj przyczynę”. Uczniowie powinni wiedzieć, że wyjaśnianie wymaga dłuższej odpowiedzi, zawierającej związki przyczynowo - skutkowe, a synteza źródeł informacji, która ma mieć postać wniosku czy prawidłowości, nie może być zastępowana opisem.

 Uczniowie powinni znać zasady rozwiązywania zadań zamkniętych w nowej formule (dwukrotnego wyboru) z dołączonym materiałem źródłowym, badających rozumowanie przyczynowo -skutkowe. Należy też pamiętać, że nie każde zadanie wielokrotnego wyboru wymaga wskazania tylko jednej odpowiedzi spośród podanych.

 Zdający powinni weryfikować poprawność udzielonych odpowiedzi, zwłaszcza w zadaniach obliczeniowych. Może to zapobiec utracie punktów związanej z błędami matematycznymi w zapisie odpowiedzi, a w niektórych sytuacjach pozwoli zdającemu na weryfikację zastosowanej metody obliczeń.  Poziom języka i formy udzielanych odpowiedzi do zadań otwartych jest na ogół niski. Często są to odpowiedzi niezrozumiałe, niejednoznaczne, skrótowe lub zbyt ogólnikowe. Zdający rzadko używają poprawnej terminologii geograficznej.

Informacja dla maturzystów przystępujących do egzaminu z geografii (materiały CKE)  czytać uważnie treść polecenia. Zwracać szczególną uwagę na tzw. czasowniki operacyjne użyte w poleceniach. Wskazują one, jakiego rodzaju i jak obszerna powinna być prawidłowo udzielona odpowiedź. Na przykład polecenie zaczynające się od sformułowania „wyjaśnij” wymaga szerszego zakresu odpowiedzi niż zaczynające się od słów „podaj” czy „określ”.  bardzo uważnie analizować wszystkie elementy dołączone do zadań (mapy, wykresy, tabele, rysunki). Szczególną uwagę należy zwrócić na barwną mapę topograficzną, skalę, w której jest wykonana oraz legendę mapy. Barwną mapę można oderwać wzdłuż perforacji od arkusza egzaminacyjnego.  odpowiadać zgodnie z poleceniem, stosując właściwą terminologię geograficzną. Należy udzielać zwięzłych, ale wyczerpujących odpowiedzi, unikać skrótów myślowych oraz zbyt ogólnych odpowiedzi.  podawać tyle np. cech czy argumentów, ile jest wymagane w poleceniu. Jeśli zdający poda ich więcej, egzaminator ocenia tylko tyle (liczonych od pierwszej), o ilu mówi polecenie.  w zadaniach wymagających wykonania obliczeń należy je zapisać w miejscu na to przeznaczonym.  dbać o poprawność językową, pisać czytelnie, gdyż egzaminator nie może przyznać punktów za odpowiedź, której nie jest w stanie przeczytać.  stosować prawidłowo terminologię geograficzną. Przygotowując się do egzaminu należy pracować z atlasem, dzięki temu zapamiętuje się rozmieszczenie ważniejszych obiektów na mapach Polski, poszczególnych kontynentów i świata. Zdający może posiadać na egzaminie (oprócz czarnego długopisu) lupę, która ułatwia pracę z barwną mapą topograficzną, prosty kalkulator, linijkę, gumkę i ołówek.

 dla klas I gimnazjum „Globus” – kontynuacja Terminy Etap I 15 lutego 2016 r. Etap II 7 marca 2016 r.

 Aktywne metody nauczania na lekcjach geografii.  Gry edukacyjne w geografii.  Lekcje geografii w terenie.  Obliczenia w geografii – kontynuacja.  Projekt edukacyjny z geografii.  Tablica interaktywna na lekcjach geografii.  Wycieczki dydaktyczne.