SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Typy i rodzaje placówek
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POLSCE
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Centra kształcenia ustawicznego
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO PROJEKT ORGANIZACJI SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO W KALISZU opracowanie: Jadwiga Płuska

STRUKTURA SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWGO W KALISZU MOI i DZ Międzyszkolny Ośrodek Informacji i Doradztwa Zawodowego w Centrum Kształcenia Praktycznego FDZ Forum Doradztwa Zawodowego w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli OWU Ośrodek Wspierania Uzdolnień w Młodzieżowym Domu Kultury Doradca zawodowy - prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej Doradca zawodowy - nauczyciel konsultant Doradca zawodowy - udzielenie indywidualnych porad uczniom i rodzicom

Akty normatywne

USTAWA o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jednolity)   Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:    14) przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia,

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 2 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 29 stycznia 2003 r.) § 2. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na: 9) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 3 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. z dnia 29 lipca 2003 r.)   § 17. 3.  Centrum kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia praktycznego może ponadto zatrudniać doradców zawodowych, prowadzących poradnictwo w zakresie kształcenia i dokształcania osób dorosłych, oraz innych specjalistów, stosownie do potrzeb.

USTAWA o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jednolity) 4 USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity)   Art. 2.  System oświaty obejmuje: 3) placówki oświatowo-wychowawcze, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,

Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach § 2. Placówkami oświatowo-wychowawczymi są: 1) placówki wychowania pozaszkolnego: młodzieżowe domy kultury.

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 6 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 29 stycznia 2003 r.)   § 15. 2.W szkole i placówce może być zatrudniony również doradca zawodowy.

Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 7 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej… § 13. 2. Do obowiązkowych zadań wojewódzkich placówek doskonalenia należy: 3) przygotowywanie i realizacja programów doskonalenia zawodowego dla dyrektorów szkół i placówek oraz pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły i placówki z terenu województwa, w zakresie zarządzania oświatą; 4) organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji i seminariów dla nauczycieli poszczególnych specjalności oraz nauczycieli poszczególnych typów i rodzajów szkół i placówek; 6) współpraca z organami prowadzącymi szkoły i placówki w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli; 9) wspieranie nowatorskich inicjatyw nauczycieli oraz wspomaganie samokształcenia i doskonalenia nauczycieli.

STRUKTURA SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO W KALISZU MOI i DZ Międzyszkolny Ośrodek Informacji i Doradztwa Zawodowego w Centrum Kształcenia Praktycznego FDZ Forum Doradztwa Zawodowego w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli OWU Ośrodek Wspierania Uzdolnień w Młodzieżowym Domu Kultury Nauczyciel konsultant ODN - doradca zawodowy LIDER v-dyrektor CKP v-dyrektor MDK Nauczyciele zawodu Doradca zawodowy Nauczyciele Prowadzący zajęcia Doradcy zawodowi Nauczyciel konsultant ODN Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Psychologowie, Rady Pedagogiczne, Dyrektorzy szkół i placówek oświatowych Dzieci w wieku przedszkolnym, Dzieci i młodzież w wieku szkolnym Uczniowie wszystkich typów i rodzajów szkół, Nauczyciele Adresaci doradztwa

Międzyszkolny Ośrodek Informacji i Doradztwa Zawodowego w Centrum Kształcenia Praktycznego Cele: Wspieranie uczniów w wyborze zawodu, kierunku kształcenia oraz aktywnego planowania drogi edukacyjnej i zawodowej. Pomoc uczniom w wejściu i funkcjonowaniu na rynku pracy, wskazanie możliwości dalszego samodoskonalenia. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych.

Kierunki działania: Wspieranie, koordynowanie i uzupełnianie przedsięwzięć w zakresie edukacji dla rynku pracy, prowadzone przez poszczególne szkoły: wprowadzanie w świat zawodów, przedstawiając ich charakterystykę oraz właściwe im ścieżki edukacyjne przygotowanie uczniów – przyszłych absolwentów do aktywnego poszukiwania pracy, przygotowania stosownych dokumentów, poznania zasad poruszania się po rynku i mechanizmów nim rządzących, zdobywanie praktycznych umiejętności w pracowni symulacji działalności gospodarczej, w tym między innymi: zawierania umów, sporządzania dokumentów i innych, organizowanie dni kariery zawodowej we współpracy z pracodawcami, szkołami i placówkami.

Kierunki działania: Zorganizowanie i prowadzenie Punktu Informacji Zawodowej: gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno – zawodowej (o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o planach rekrutacyjnych lokalnych uczelni) w postaci prasy, informatorów, programów multimedialnych, tworzenie multimedialnych informacji z dostępem do Internetu, tworzenie baz danych o lokalnych firmach i pracodawcach w branży, w której CKP kształci, przygotowanie informatora o ofercie edukacyjnej CKP i zawodach, w których uczy.

Ośrodek Wspierania Uzdolnień w Młodzieżowym Domu Kultury   Cele: Kształtowanie i rozwijanie u dzieci i młodzieży zainteresowań artystycznych i technicznych. Pogłębianie i rozszerzanie wiedzy wykraczającej poza szkolne programy nauczania w zakresie kultury, sztuki, sportu i rekreacji. Przygotowanie wychowanków do organizowania sobie i innym wolnego czasu. Kształtowanie postawy świadomych i aktywnych odbiorców kultury. Zapobieganie demoralizacji młodzieży szczególnie narażonej na negatywny wpływ środowiska. Wyrabianie u dzieci niedostosowanych społecznie, umiejętności realizacji norm, postaw i ról społecznie pożądanych. Rozwijanie u uczestników poszanowania dla kultury polskiej przy jednoczesnym otwarciu się dla kultury Europy i świata.

zajęcia taneczne dla dzieci i młodzieży, Kierunki działania: zajęcia taneczne dla dzieci i młodzieży, nauka gry na keyboardach i na gitarach. zajęcia umuzykalniające dla przedszkolaków, zespół wokalny, zajęcia plastyczne dla dzieci i młodzieży, sekcja fotograficzna, sporty wodne: kajakarstwo, żeglarstwo turystyczne, windsurfing, grupy teatralne, szkutnictwo.

Forum Doradztwa Zawodowego w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli   Cele: Doskonalenie nauczycieli realizujących zadania z doradztwa zawodowego. Wspieranie rad pedagogicznych oraz dyrektorów szkół i placówek w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

Kierunki działania: Przygotowanie, organizowanie i prowadzenie: warsztatów służących doskonaleniu umiejętności doradczych, seminariów, szkoleń służących promowaniu znaczenia działań z zakresu doradztwa zawodowego i planowania kariery zawodowej w szkolnictwie, konferencji naukowo – dydaktycznych o zasięgu regionalnym, konwersatoriów służących wymianie doświadczeń i dzielenia się wiedzą z innymi.

Międzyszkolny Ośrodek Informacji i Doradztwa Zawodowego w Centrum Kształcenia Praktycznego Kalisz, ul. Rzemieślnicza 6 Kontakt: Irena Cicha - wicedyrektor CKP w Kaliszu tel. 0-62 7675111 lub 0-62 7673514 doradztwo_zawodowe.republika.pl doradztwo_zawodowe@op.pl

Ośrodek Wspierania Uzdolnień w Młodzieżowym Domu Kultury Kalisz, ul Ośrodek Wspierania Uzdolnień w Młodzieżowym Domu Kultury Kalisz, ul. Fabryczna 13-15 Kontakt: Beata Paszak – wicedyrektor MDK tel. 0-62 7673521 www.mdk.kalisz.pl mdk_kalisz@pro.onet.pl

Forum Doradztwa Zawodowego w ODN Kalisz, ul. Wrocławska 182 Kontakt: Jadwiga Płuska – nauczyciel konsultant, doradca zawodowy tel. 0-62 7676309