Zjawisko przemocy w rodzinie wyzwaniem dla szkoły Centrum Arrupe 2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krótka prezentacja na temat przemocy i pornografii
Advertisements

Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
ANNA DEC Grupa KrZZTo2011.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Józefa Dietla i Przedszkole nr 21
Szkoła Podstawowa im. Obrońców Węgierskiej Górki w Węgierskiej Górce
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Tarnobrzegu
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Nasze pomysły i propozycje…. Organizowanie warsztatów Rozmowy z uczniami podczas godzin wychowawczych.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
Podstawy programowania
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Jestem częścią społeczeństwa
21 marca Pierwszy Dzień Wiosny
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PATRIOTYZM.
Motywowanie uczniów z niepełnosprawnością do nauki
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
W roku 2007/2008 nasza szkoła wzięła udział w programie Uczniowie z klasą w kategorii pomagam innym. W związku z tym powstały dwa projekty opracowane.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
I DLACZEGO POTRZEBNA JEST WSPÓŁPRACA ? wychowywanie I DLACZEGO POTRZEBNA JEST WSPÓŁPRACA ? Rola rodzica temperowanie zastosowanie prawd weryfikowanie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik?.
Technologia Informacyjna w SP 1 w Choszcznie
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Czyli zmora pracowników
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Zjawisko przemocy w rodzinie wyzwaniem dla szkoły Centrum Arrupe 2008

Przemoc wobec dzieci to nie tylko używanie wobec nich siły fizycznej Dzieci są krzywdzone także poprzez zaniedbanie zaniedbanie agresje werbalne agresje werbalne kary mające charakter zemsty kary mające charakter zemsty przemoc, jakiej są świadkami przemoc, jakiej są świadkami

DZIECI ZANIEDBANE brak posiłków brak posiłków brak pomocy lekarskiej w chorobie brak pomocy lekarskiej w chorobie brak zainteresowania dzieckiem brak zainteresowania dzieckiem brak zasad i dyscypliny lub niekonsekwencja wobec ustaleń brak zasad i dyscypliny lub niekonsekwencja wobec ustaleń nie okazywanie uczuć oraz brak pozytywnych komunikatów nie okazywanie uczuć oraz brak pozytywnych komunikatów pozostawianie dzieci przez długi czas bez opieki pozostawianie dzieci przez długi czas bez opieki

DZIECI ZAKRZYCZANE krzyczenie krzyczenie niesłuchanie racji dziecka niesłuchanie racji dziecka poniżanie poniżanie narzekanie narzekanie wygórowane oczekiwania wygórowane oczekiwania szantażowanie szantażowanie cynizm, sarkazm i podteksty cynizm, sarkazm i podteksty

OFIARY ZEMSTY groźby – ja ci pokażę! groźby – ja ci pokażę! stosowanie kar nieadekwatnych do przewinienia stosowanie kar nieadekwatnych do przewinienia karanie milczeniem, obrażaniem się karanie milczeniem, obrażaniem się przypominanie win sprzed lat (brak przebaczenia) przypominanie win sprzed lat (brak przebaczenia)

ŚWIADKOWIE PRZEMOCY pozwalanie na oglądanie przemocy w telewizji pozwalanie na oglądanie przemocy w telewizji przemoc pomiędzy rodzicami przemoc pomiędzy rodzicami zabieranie dzieci w miejsca awantur, bijatyk i pijaństwa zabieranie dzieci w miejsca awantur, bijatyk i pijaństwa

Często nie możemy zmienić sytuacji w rodzinie możemy jednak zapewnić dzieciom i młodzieży miejsce, w którym poczują się bezpieczne i odbudują poczucie własnej wartości.

Takim miejscem odtruwania z przemocy oraz kształtowania pogodnego, wartościowego życia może być szkoła JAK to zrobić?

Poprzez kształtowanie tzw. programu ukrytego szkoły DEFINICJA programu ukrytego "Ukryty program" to wszystko, czego uczniowie uczą się, co poznają i czego doświadczają w szkole, a co jest poza oficjalnym programem nauczania, poza oficjalnymi celami nauczania, poza tym, czego świadomie chce nauczyć nauczyciel, a co jest niezmiernie ważne dla całościowego rozwoju ucznia. "Ukryty program" to wszystko, czego uczniowie uczą się, co poznają i czego doświadczają w szkole, a co jest poza oficjalnym programem nauczania, poza oficjalnymi celami nauczania, poza tym, czego świadomie chce nauczyć nauczyciel, a co jest niezmiernie ważne dla całościowego rozwoju ucznia.

Przykłady ukrytej przemocy w szkole demonstrowanie władzy przez nauczyciela, straszenie jedynką, dyrektorem, niezdaniem matury, nieuzyskaniem promocji do następnej klasy demonstrowanie władzy przez nauczyciela, straszenie jedynką, dyrektorem, niezdaniem matury, nieuzyskaniem promocji do następnej klasy pozbawianie uczniów prawa do własnego zdania na temat nauczanych treści pozbawianie uczniów prawa do własnego zdania na temat nauczanych treści zredukowanie celów wychowawczych do posłuszeństwa i dyscypliny zredukowanie celów wychowawczych do posłuszeństwa i dyscypliny wyróżnianie niektórych uczniów i dyskryminowanie innych wyróżnianie niektórych uczniów i dyskryminowanie innych

Działania kształtujące pozytywny program ukryty udzielanie częstych pochwał uczniom i rodzicom udzielanie częstych pochwał uczniom i rodzicom przedstawianie trudnych sytuacji w świetle wartości przedstawianie trudnych sytuacji w świetle wartości opowiadanie historii z życia nauczycieli i uczniów, które podkreślają ich wartość opowiadanie historii z życia nauczycieli i uczniów, które podkreślają ich wartość inspirowanie i organizowanie przedsięwzięć integrujących różne środowiska inspirowanie i organizowanie przedsięwzięć integrujących różne środowiska wspólne świętowanie sukcesów nauczycieli i uczniów, radowanie się z osiągnięć innych wspólne świętowanie sukcesów nauczycieli i uczniów, radowanie się z osiągnięć innych

Działania kształtujące pozytywny program ukryty mniejsze przywiązywanie wagi do ocen a większe do sukcesów mniejsze przywiązywanie wagi do ocen a większe do sukcesów humor i umiejętność radosnego podchodzenia do obowiązków humor i umiejętność radosnego podchodzenia do obowiązków konsekwentne karanie takich postaw uczniów, które uwłaczają godności innych konsekwentne karanie takich postaw uczniów, które uwłaczają godności innych (nauczyciel musi być przewidywalny) posiadanie na piśmie i konsekwentne realizowanie swojego edukacyjnego credo posiadanie na piśmie i konsekwentne realizowanie swojego edukacyjnego credo

Działania kształtujące pozytywny program ukryty troska o kulturę języka, schludny strój, wygląd sali lekcyjnej (nadanie jej ducha, tożsamości) troska o kulturę języka, schludny strój, wygląd sali lekcyjnej (nadanie jej ducha, tożsamości) (klasowy herb, hymn…) obecność wychowawcy w ważnych momentach życia ucznia (na przykład: obecność na rodzinnym pogrzebie) obecność wychowawcy w ważnych momentach życia ucznia (na przykład: obecność na rodzinnym pogrzebie) promowanie osób znaczących (na przykład: pani Ula z biblioteki) promowanie osób znaczących (na przykład: pani Ula z biblioteki) promowanie pracy zespołowej gdzie każdy jest niezbędny do wykonania zadania (nagradzanie solidarności) promowanie pracy zespołowej gdzie każdy jest niezbędny do wykonania zadania (nagradzanie solidarności) angażowanie uczniów w negocjacje w konfliktach angażowanie uczniów w negocjacje w konfliktach uczenie wrażliwości na potrzeby innych i bycie społecznym adwokatem rodziny ucznia uczenie wrażliwości na potrzeby innych i bycie społecznym adwokatem rodziny ucznia (na przykład: wspólna troska o osoby niepełnosprawne w szkole)

bibliografia Janusz Lenkiewicz, Czym są ukryte programy szkoły?, Edukacja i dialog, nr 6, Janusz Lenkiewicz, Czym są ukryte programy szkoły?, Edukacja i dialog, nr 6, Magdalena Karkowska, Przemoc w szkole, Edukacja i dialog, nr 6, Magdalena Karkowska, Przemoc w szkole, Edukacja i dialog, nr 6, Dorota Turska, Skuteczność ucznia. Od czego zależy skuteczna realizacja wymogów edukacyjnych, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Dorota Turska, Skuteczność ucznia. Od czego zależy skuteczna realizacja wymogów edukacyjnych, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Marcin J. Sochocki, Ukryty program szkoły, Remedium, nr 7-8, Marcin J. Sochocki, Ukryty program szkoły, Remedium, nr 7-8, Philip Jackson, Life in the classroom, New York Philip Jackson, Life in the classroom, New York 1968.