Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Skąd ta magia? rzeczywistość materialna Magia to praktyki wpływania na ludzi, przedmioty, zdarzenia czy zjawiska fizyczne za pomocą środków mistycznych i paranormalnych Skąd ta magia? myślenie racjonalne obserwacje doświadczenie faktografia wiedza rzeczywistość materialna rzeczywistość emocjonalna/ mentalna myślenie poza-racjonalne obserwacje przesądy legendy mity religia magia
Konsument i jego myślenie Racjonalne zakotwiczone w myśleniu „naukowym” logika! krytycyzm wobec wyników powołuje się na dowody Emocjonalne odwołuje się do przeżycia i odczucia zakłada niepodważalność wewnętrznego przeżycia powołuje się na oczywistość Indywidualne Magiczne odwołuje się do intuicji i doświadczenia zakłada błąd i akceptuje ewolucję twierdzeń powołuje się na powszechność Uniwersalne Symboliczne czerpie ze znaczeń i skojarzeń jest myśleniem „wprost” konwencjonalne zezwala na rozwijanie treści symbolu Elastyczne Niepraktyczne Jaki sposób myślenia konsumentów najlepiej służy celom marketingowym?
sprzyja marketingowi produktów wyjątkowych Racjonalne dąży do ustalenia, jak jest naprawdę stara się eliminować „złudzenia” jest krytyczne Emocjonalne jest bardzo subiektywne zmienna elastyczność nie wymaga żadnych uzasadnień sprzyja marketingowi produktów wyjątkowych Magiczne konstruuje własny obraz świata jest otwarte na inspiracje i sugestie ceni powtarzalność Symboliczne odbywa się „automatycznie” akceptuje różne konwencje ceni ciągłość, ale poddaje się silnym bodźcom otwarte na zręczne oddziaływanie marketingowe niewygodne dla marketingu Magia się nie myli - ewentualne niepowodzenie wynika z błędu człowieka lub jakiegoś jego nieświadomego zaniedbania Magia może nie działać - nigdy nie wiadomo, czy udało się spełniać wszystkie warunki Magia może wszystko - szczególnie dać nieoczekiwanie dobre wyniki, gdy nie ma racjonalnych podstaw, aby się ich spodziewać Magia nie jest „na poważnie” - zawsze można odwołać się do racjonalności, która ma głos decydujący
od wartości marki do myślenia magicznego Coś się dzieje? VIZIR rozumowanie racjonalne, tradycyjny koncept P&G koncentracja na cesze produktu o znaczeniu symbolicznym bezpośrednie operowanie symbolem przeniesienie znaczenia symbolu na markę Coca-Cola uniwersalny wizerunek oparty o podstawowe wartości Św. Mikołaj jako uniwersalny ambasador marki świąteczna karawana - początek okresu Świąt nieodzowność produktu magia świata równoległego z którego „pochodzi” produkt od wartości marki do myślenia magicznego od myślenia racjonalnego do symbolicznego