PRZEPIS NA EFEKTYWNIEJSZE ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aleksandra Klimczak kl.1a
Advertisements

BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Mikroekonomia pozytywna
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Badania operacyjne. Wykład 1
badania rynku turystycznego
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
NIERÓWNOŚCI LINIOWE Z JEDNĄ NIEWIADOMĄ
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Kryterium Nyquista Cecha charakterystyczna kryterium Nyquist’a
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Symetrie.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Okrąg opisany na czworokącie
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dziedziczenie Maciek Mięczakowski
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
VII EKSPLORACJA DANYCH
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
© Vattenfall AB 1 SER to metafora wszystkiego, czego pożądamy w życiu: -zdrowia, - dobrej pracy, - rodziny, - przyjaciół, - majątku, etc. Każdy ma własne.
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
FRAKTALE FIGURY LISSAJOUSA Magdalena Szorc
Zagadnienie i algorytm transportowy
Anna Basińska Teresa Pietrala Poznań RÓŻNICE POMIĘDZY PYTANIAMI SZKOLNYMI A PYTANIAMI QTA.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu Procedura uzyskania tytułu.
Microsoft® Office Word
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Jak można wykorzystać swoją wiedzę z Matlaba
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Struktury i algorytmy wspomagania decyzji
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Projektowanie wspomagane komputerem
Radosne chwile!.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
…czyli nie taki diabeł straszny
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Zapis prezentacji:

PRZEPIS NA EFEKTYWNIEJSZE ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ na podstawie książki Georga Pólya.

George Pólya przedstawia przepis na efektywniejsze rozwiązywanie zadań za pomocą diagramu. Diagram- z def. (z gr.) zarys/ figura geometryczna- uproszczona reprezentacja graficzna pewnych pomysłów, idei, konstrukcji, zależności, danych statystycznych. Bardzo dobre dla wzrokowców! Zagadnienie jest łatwiejsze do zrozumienia. wikipedia.pl

W książce Georga Pólya przedstawiony jest diagram, wyglądający następująco:

Po przeciwległych stronach znajdują się pojęcia, które wzajemnie się uzupełniają. Z jednej strony coś się wydziela/ rozdziela, z drugiej zaś łączy.

Pewne zagadnienie, tu mobilizacja, zostaje rozpoznane, a następnie izolowane, by móc je przegrupować. Rzeczy podzielone na części mogą sugerować całość, po przyjrzeniu się każdej z nich z osobna, możemy sobie stopniowo przypominać poszczególne elementy, które ułatwiają nam rozwiązanie pewnego problemu/ zagadnienia.

Po przegrupowaniu- pewna liczba części efektywniej naprowadza na całość niż każda z nich z osobna. Po wykorzystaniu tego diagramu- rozłożenia problemu na „części pierwsze” i przyjrzenia się każdej z nich z osobna, możemy dostać natchnienia/ olśnienia, dzięki czemu możemy brnąć dalej w rozwiązywanie postawionego nam problemu.

Jedną z części diagramu jest „PRZYPOMNIENIE”, które wiąże się ze zjawiskiem „asocjacji idei” opisanym przez Arystotelesa i wielu innych, lecz jasno wyjaśnia je Bradley, mówiąc: „KAŻDY POJEDYNCZY STAN UMYSŁU, JEŚLI JEST POWTÓRZONY, DĄŻY DO REKONSTRUKCJI TYCH POZOSTAŁYCH, KTÓRE BYŁY ZWIĄZANE Z NIM W CAŁOŚĆ”

Można z tego wywnioskować, że dostając nawet małą wskazówkę do pewnego zagadnienia, jesteśmy w stanie wrócić pamięcią do tego zagadnienia omówionego już wcześniej i rozszerzyć wiedzę na ten temat.

ZAMIAST DIAGRAMU MOŻNA STWORZYĆ MAPĘ MYŚLI, KTÓREJ PRZYKŁAD PRZEDSTAWIAM PONIŻEJ:

Za pomocą diagramu czy też mapy myśli widzimy że nagle zadanie, które wydawało nam się niemożliwe do rozwiązania staje się spójne, kompletne, szczegóły są bardziej wyraziste, a nawet znane i jesteśmy na dobrej drodze do jego rozwiązania.

Podsumowując: Na diagramie przedstawione są po prostu istotne operacje myślowe pomocne przy rozwiązywaniu np. zadań matematycznych. Rozpoznaj: wykorzystaj definicje Przegrupuj: przekształć zadanie Przypomnij: znane twierdzenia i zadania Uzupełnij: wprowadź elementy pomocnicze i….. sklej w całość, a wtedy zadanie staje się przejrzyste.

Rozpoznając jakiś element, człowiek umieszcza go w kontekście pełnym skojarzeń, dzięki czemu może uzyskać nowe WAŻNE elementy ułatwiające mu pracę. Izolując pewne elementy, koncentrujemy na nich swoją uwagę i jednocześnie zwiększamy szansę na skojarzenie kolejnych elementów związanych z zadaniem.

PRZYKŁAD: Pewnie obserwacje Wolfganga Kohlera nad małpami człowiekokształtnymi mają dla nas duże znaczenie. Opiszmy, bardzo ogólnie, jeden z jego eksperymentów.

W klatce zamknięto głodnego szympansa W klatce zamknięto głodnego szympansa. Na zewnątrz klatki leży na ziemi banan.

Szympans może wysunąć łapę przez pręty klatki, jednakże banan jest poza jego zasięgiem.

  Szympans z uporem, lecz bez powodzenia, ponawia próby dosięgnięcia owocu.

W pewnej chwili siada przy prętach klatki, dokładnie naprzeciw banana W pewnej chwili siada przy prętach klatki, dokładnie naprzeciw banana. s

W tym czasie, na zewnątrz klatki, w zasięgu łapy, położony został kij, jednak zwierzę najwyraźniej nie zwraca na niego uwagi.

Raptem ożywia się, chwyta kij, niezgrabnie przesuwa banan tak długo,

aż wreszcie może go dosięgnąć, wówczas łapie go i zjada.

Zobaczmy jak to się ma do diagramu:

PRZEWIDYWANIE: Ktoś stara się odgadnąć pewną część odpowiedzi, pewien rys rozwiązania, przybliżenie ku rozwiązaniu lub co najmniej pewną cząstkę tego przybliżenia. Następnie stara się on poszerzyć to co już ma, starając się to jednocześnie sprawdzić, dzięki czemu doprowadza do względnej zgodności między wynikiem swego zgadywania, a dostępną w danej chwili informacją. Jak daleko do rozwiązania?

Szympans zamknięty w klatce przewiduje, że chce dostać się do banana.

MOBILIZACJA I ORGANIZACJA: Mobilizacja- gromadzenie związków, twierdzeń, dodatkowych elementów, sięgnięcie do pamięci. Organizacja- łączenie elementów i wprowadzenie ich do zadania.

Szympans wie, że nie wystarczy spojrzeć na banana, by móc go zjeść Szympans wie, że nie wystarczy spojrzeć na banana, by móc go zjeść. Trzeba w to włożyć jakiś wysiłek. Wyciągnąć po niego rękę.

ROZPOZNAWANIE I PRZYPOMNIENIE: Rozpoznawanie może prowadzić do przypomnienia sobie czegoś pomocnego, do mobilizacji wiedzy związanej z zadaniem.

Szympans próbując dosięgnąć do banana ma następujące informacje: Jest głodny, jest zamknięty w klatce, nie dosięga do banana.

UZUPEŁNIENIE I PRZEGRUPOWANIE: Uzupełnianie-potencjalnie użyteczne elementy, które mobilizujemy, dodane do koncepcji rozwiązania zadania wzbogacają ją, czynią ją pełniejszą, wypełniają luki, uzupełniają braki- po prostu uzupełniają. Przegrupowanie-to po prostu zmiana struktury zadania/ spojrzenie na nie z innej strony.

Szympans zorientował się, że ma do pomocy kijek, którym może sobie przyciągnąć banana.

IZOLACJA I KOMBINACJA: Izolacja- skupienie uwagi na pewnym szczególe [tu: zdobyciu banana]. Podział całości na części. Kombinacja- łączy z powrotem je w bardziej lub mniej zmienioną całość.

Szympans przyciąga do siebie banana, łapie go i zjada.

Opracowała Agata Mrowiec DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Opracowała Agata Mrowiec