1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki status dyrektora szkoły?” Warszawa, 21 lipca 2010 r.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa.
Nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SPRAWY RÓŻNE.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Awans zawodowy nauczycieli
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela dyplomowanego Renata Lipniewska,
Awans zawodowy nauczycieli - procedury
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Płock, październik 2014 roku
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
USTAWA z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Kuratorium Oświaty w Opolu.
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
Zmiany w zakresie awansu zawodowego w 2018 r.
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.

2 Podstawowym celem nowelizacji Karty jest wdrożenie nowej koncepcji statusu zawodowego nauczycieli, umożliwiającego im rzeczywisty awans w zawodzie. Awans zawodowy i materialny będzie uwarunkowany podwyższeniem kwalifikacji oraz jakością pracy. Przedmowa prof. Mirosława Handke, Ministra Edukacji Narodowej w Ministerstwo Edukacji Narodowej o nowelizacji Karty Nauczyciela Biblioteczka Reformy Nr 23 Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

3 Awans zawodowy został określony w: ustawie z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (art.1 pkt 10 oraz art.7-7a i art.10) rozporządzeniu z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (rozporządzenie określało sposób odbywania stażu, rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku, zakres wymagań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, z uwzględnieniem zróżnicowania grup nauczycieli, oraz tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, a także wzory zaświadczeń o akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzór aktu nadania stopnia awansu zawodowego)

4 Istota obecnego systemu odzwierciedlenie etapów rozwoju zawodowego nauczyciela (adaptacja w zawodzie, stabilizacja zawodowa, mistrzostwo w zawodzie) mechanizm motywujący do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia zawodowego Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

5 Cele nowelizacji systemu awansu w latach * zagwarantowanie porównywalności oceny osiągnięć i dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o awans na terenie całego kraju (eksperci + szkolenia ogólnokrajowe) możliwość wglądu w prace poszczególnych nauczycieli ze strony nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego szkołę, a także rodziców uczniów (udział w komisji przedstawiciela KO; rada rodziców – opinia w trakcie oceny ze stażu) wpływ i odpowiedzialność dyrektora szkoły w zakresie powiązania awansu zawodowego nauczycieli z jakością pracy szkoły (plan awansu uwzględniający plan pracy szkoły) *ze stanowiska MEN, po ukazaniu się informacji NIK dot. kontroli funkcjonowania awansu zawodowego; wrzesień 2008 r. Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

r. znowelizowanie rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, co umożliwiło znaczne doprecyzowanie procedur awansowych (dookreślono terminy, usystematyzowano dokumentację załączaną do wniosku o postępowanie kwalifikacyjne na nauczyciela dyplomowanego, doprecyzowano wymagania na poszczególne stopnie awansu) Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

r. znowelizowanie ustawy – Karta Nauczyciela, w tym m.in.: wydłużenie z 7 do 10 lat (prawie o połowę) ścieżki awansu zawodowego, określającej potencjalne możliwości uzyskania przez nauczyciela wyższego stopnia awansu zawodowego i odpowiednio wyższej pozycji finansowej wprowadzenie obligatoryjnej rozmowy nauczyciela z komisją kwalifikacyjną w postępowaniu na stopień nauczyciela dyplomowanego wzmocnienie roli kuratora oświaty w systemie awansu zawodowego nauczycieli poprzez zapewnienie mu udziału w pracach komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

r. wydanie nowego rozporządzenia z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie awansu zawodowego nauczycieli (doprecyzowano zasady odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego oraz zakres merytoryczny wymagań niezbędnych do uzyskania poszczególnych stopni) Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

r. wydanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (rozporządzenie nałożyło na ekspertów obowiązek szkoleń, których podstawowym celem jest przygotowanie nauczycieli do efektywnego skutecznego wykonywania zadań eksperta, a tym samym podwyższenie jakości prac komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych działających w tym systemie) Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

r. nowelizacja rozporządzenia z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ( doprecyzowanie regulacji określających skład komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych oraz dokumentacji składanej przez nauczyciela wraz z wnioskiem o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego) Historia i istota obecnego systemu awansu zawodowego

11 Efekty funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli

12 Efekty funkcjonowania obecnego systemu Awans finansowy i wzrost prestiżu wzrost kwalifikacji wyższe wynagrodzenia stabilizacja w zawodzie dostęp do funkcji kierowniczych i stanowisk w systemie oświaty (ekspert, egzaminator, opiekun stażu, stanowiska w nadzorze pedagogicznym)

13 Wzrost kwalifikacji i kompetencji nauczycieli W 2008 r. wykształcenie wyższe posiadało 97% ogółu zatrudnionych nauczycieli, tj. o ponad 20% więcej, aniżeli w roku 2000 W 2008 r. przygotowania pedagogicznego nie posiadało 1,37% ogółu uczących nauczycieli, podczas gdy w 2000 r. przygotowania pedagogicznego nie posiadało 6,8% nauczycieli Źródło: Raport Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli pt. Nauczyciele we wrześniu 2008 roku. Stan i struktura zatrudnienia. Efekty funkcjonowania obecnego systemu

14 Średnioroczna struktura zatrudnienia

15 Efekty funkcjonowania obecnego systemu

16 Różnica wynagrodzenia średniego nauczyciela stażysty i dyplomowanego zł Efekty funkcjonowania obecnego systemu

17 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła z własnej inicjatywy kontrolę funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli celem dokonania oceny realizacji ustawowych zadań przez właściwe organy administracji rządowej, samorządu terytorialnego i dyrektorów szkół. Kontrolą objęto okres czterech lat szkolnych – od 2003/2004 do 2006/2007 Najwyższa Izba Kontroli podkreśliła, że w funkcjonowaniu systemu awansu zawodowego nauczycieli konieczne jest ściślejsze powiązanie z jakością pracy szkół Ocena systemu przez NIK

18 1.Czy powinny się zmienić warunki i procedury awansowania nauczycieli? 2.Jak powinien awansować dyrektor szkoły lub placówki oświatowej? 3.Jakimi sposobami zwiększyć autonomię i skuteczność dyrektora szkoły w motywowaniu kadry nauczycielskiej? 4.W jaki sposób ściślej powiązać awans zawodowy z efektami pracy nauczyciela? 5.W jaki sposób ściślej powiązać awans zawodowy z zaangażowaniem nauczyciela w pracę całego zespołu? Co dalej z awansem zawodowym nauczycieli?

19 A. Jak uprościć procedurę awansu – ograniczenie biurokracji? B. Jakie inne niż obecnie funkcje może pełnić awans (np. świadczyć o specjalizacji, dodatkowych zadaniach, zobowiązaniach, być na czas określony)? C. Czy i jaką rolę przy podejmowaniu decyzji o awansowaniu może odgrywać opinia społeczności szkolnej? D. Jakie – niezależne od systemu awansu – mogą być metody motywowania i nagradzania nauczycieli? E. Czy i na jakich zasadach, w jakich sytuacjach może grozić utrata posiadanego stopnia awansu (np. postępowanie dyscyplinarne, ocena pracy)? Czy rozbudowywać obecny system, czy budować cały system od nowa i następnie drogę przejścia do niego? Co dalej z awansem zawodowym nauczycieli?

20 Zapraszamy do dyskusji