SMART GRID Energia i efektywność energetyczna, Pomorze 2030

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zastosowanie Internetu
Advertisements

Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
Inspekcja Transportu Drogowego
WATA - Światowe Stowarzyszenie Agencji Podróży
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Propozycja siatki godzin Specjalność: Modelowanie i Programowanie Systemów Informatycznych.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Waluta Unii Europejskiej - euro
Ocena projektów energetyki odnawialnej za pomocą narzędzi RETScreen ® © Ministerstwo Zasobów Naturalnych Kanady 2001 – Szymon Liszka.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Szkoła w chmurze.
Odnawialne źródła energii: Droga do lepszej przyszłości
Program wspomagający sekretariat Korespondencja. Wprowadzenie Instytucja dla którego ma być aplikacja pracuje w sieci Ethernet. Serwery pracują na systemie.
Grupa tematyczna - PANEL EKSPERTÓW Technologie dla ochrony środowiska Zabrze, 26 październik 2006 Kierownik grupy Jan BONDARUK GŁÓWNY INSTYTUT GÓRNICTWA.
1 Etap 20. Opracowanie wytycznych projektowych wykorzystania OZE w budownictwie, przy uwzględnieniu krajowych i unijnych norm prawnych Zadanie badawcze.
I N S T Y T U T C H E M I C Z N E J P R Z E R Ó B K I W Ę G L A 1 Transfer technologii do dużych organizacji gospodarczych na przykładzie energetyki Marek.
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Co decyduje o atrakcyjności inwestycyjnej regionu? Przykład parku przemysłowego w Rudzie Śląskiej Katowice, 18 kwietnia 2005 r.
Energia atomowa.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
Opracowanie algorytmów programów komputerowych wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE w budownictwie Autorzy: Marek Bieniecki Iwona Gil Mariusz Ćwieczek.
Komunikacja z platformą T2S
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Bazy danych w systemie SimCallCenter Krótkie omówienie wyboru baz danych stosowanych w CallCenter, integracja z zewnętrznymi bazami danych Czas 15 min.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Sieci komputerowe. Nowe technologie komputerowe
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Oczekiwane mechanizmy wspierania kogeneracji w przedsiębiorstwach ciepłowniczych Bogusław Regulski Izba Gospodarcza CIEPŁOWNICTWO POLSKIE.
Uwierzytelnianie (Authentication) Sergiusz Przybylski III r. Informatyka Stosowana.
Szymon Murawski, 4 rok nanotechnologii1 Misja kosmiczna GAIA Czyli cały wszechświat w twoim domu.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Monika Kowalczyk Curriculum Vitae.
PUBLIC RELATIONS.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Informacje podstawowe
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Innowacyjność szansą rozwoju nowych firm. Wyniki analizy możliwości wsparcia innowacyjności w Polsce północno-wschodniej i centralnej.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
w/g Grzegorz Gadomskiego
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

SMART GRID Energia i efektywność energetyczna, Pomorze 2030 Piotr Stępniewski – Dyrektor Centrum IT i Zarządzania Procesami Energa S.A Gdańsk, listopad 2009

Cele Prezentacji Określenie co to jest Smart Grid, Smart Grid dla Pomorza szansa czy zagrożenie, Pokazanie że dzisiaj już budujemy Smart Grid.

Bezpieczeństwo dostaw Rynek wewnętrzny Środowisko Cele Polityki Unii Europejskiej (20/20/20) do roku 2020 Mapa Drogowa Rady Doradczej Smart Grids SmartGrids w Europie 20/20/20 w 2020 Pierwotne źródła energii Regulacja monopoli Innowacyjność i konkurencja Niezawodność i jakość Bezpieczeństwo dostaw Rynek wewnętrzny Pomoc Trans-graniczna Niskie ceny i wydajność 20/20/20 Środowisko Ochrona Środowiska Zmiany Klimatu Kyoto i Post-Kyoto

Wyzwania dla systemu energetycznego Smart Grid Tradycyjna sieć energetyczna Ograniczone możliwości miedzy systemowe Technologia zoptymalizowana adekwatnie do regionalnych potrzeb Duże centralne elektrownie Technologia stosowana już prawie od wieku Scentralizowana kontrola i bilansowanie Odmienność regulacji i zasad handlowych Jakość, bezpieczeństwo i niezawodność określona dla użytkownika Bezpieczeństwo i niezawodność dostaw w erze cyfrowej Zharmonizowama wymiana transgraniczna energi i usług sieciowych Intensywna generacja rozproszona podłączona blisko odbiorców końcowych Elastyczne zarządzanie popytem oraz usługami dodanymi Elastyczna i optymalna rozbudowa sieci, eksploatacja i sterowanie Lokalne zarządzanie energią oraz pełna integracja z „DG” i „RES” z centralnymi elektrowniami

Nowy model sieci Odbiorcy instytucjonalni Elektrownie centralne (atomowe, wodne, gazowe, na paliwa kopalne) Odbiorcy indywidualni CHP – Kogeneracja (elektrociepłownie) Magazyny Energii Elektrownie wirtualne (sieci wydzielone, tzw. Microgrids) Źródła rozproszone Ogniwa paliwowe Odbiorcy przemysłowi Farmy wiatrowe Bilansowanie i zarządzanie systemem będzie podzielone pomiędzy elektrownie centralne i wytwórców rozproszonych. Kontrola i sterowanie rozproszonej generacji może odbywać się w formie mikrosieci lub elektrowni wirtualnych. Duża cześć energii wytwarzanej przez elektrownie centralne będzie zastępowana przez generację rozproszoną, źródła odnawialne, zarządzaniem popytem, magazynowanie energii

Rozwój Sieci Smart Grid European Technology Platform (ETP) Smart Grids został utworzony w 2005 dla wypracowania wspólnej wizji rozwoju sieci energetycznej do roku 2020 i później Sieci Smart Grid umożliwią tworzenie inteligentnego łańcucha wartości który będzie optymalizował, kontrolował i zapewniał bezpieczeństwo zakupów i dostaw czystej energy ze źródeł odnawialnych na które prognozowany jest wzrost popytu do 2050. Smart Grid są brakującym elementem do osiągnięcia celów EU 20/20/20. Obecny model sieci nie będzie w stanie zagwarantować bezpieczeństwa dostaw przy spełnieniu w/w celów. Rosnąca cena energii, świadomość ekologiczna klientów, aktywna rola klienta - konieczność dostarczenia narzędzi dla klienta dla jej efektywnego wykorzystania Sieci dystrybucyjne będą aktywne i będzie trzeba je przystosować do dwukierunkowego przepływu energii elektrycznej. Przygotowanie do budowy sieci trans europejskiej.

DYREKTYWA 2006/32/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY Artykuł 13 Pomiary przy pomocy liczników oraz przejrzystość informacji w rachunkach zużycia energii 1. Państwa Członkowskie zapewniają, by na tyle, na ile jest to technicznie wykonalne, uzasadnione finansowo i proporcjonalne do potencjalnych oszczędności energii, odbiorcy końcowi energii elektrycznej, gazu, centralnego ogrzewania lub chłodzenia oraz ciepłej wody użytkowej mieli możliwość nabycia po konkurencyjnych cenach indywidualnych liczników, które dokładnie oddają rzeczywiste zużycie energii przez odbiorcę końcowego i informują o rzeczywistym czasie korzystania z energii. W przypadku wymiany liczników powinno się zagwarantować możliwość nabycia liczników indywidualnych po konkurencyjnych cenach, chyba że jest to technicznie niewykonalne lub nieopłacalne w stosunku do szacowanych potencjalnych oszczędności w perspektywie długoterminowej. W przypadku podłączania nowych liczników w nowych budynkach lub przy wykonaniu ważniejszych renowacji budynków, zgodnie z dyrektywą 2002/91/WE, powinno się zawsze zagwarantować możliwość nabycia indywidualnych liczników po konkurencyjnych cenach. 2. Państwa Członkowskie zapewniają, by w odpowiednich przypadkach rachunki wystawiane przez dystrybutorów energii, operatorów systemu dystrybucji i przedsiębiorstwa prowadzące detaliczną sprzedaż energii opierały się na rzeczywistym zużyciu energii i były sformułowane w sposób jasny i zrozumiały. Odbiorcom końcowym wraz z rachunkiem udostępniane są odpowiednie informacje pozwalające na całościowe zapoznanie z bieżącymi kosztami energii. Rachunek na podstawie rzeczywistego zużycia energii jest wystawiany dostatecznie często, by umożliwić odbiorcy regulowanie swojego zużycia energii. 3. Państwa Członkowskie zapewniają, by w odpowiednich przypadkach dystrybutorzy energii lub przedsiębiorstwa prowadzące detaliczną sprzedaż energii udostępniały odbiorcom końcowym wraz z rachunkami, umowami, transakcjami lub pokwitowaniami ze stacji dystrybucji, albo w ich ramach, następujące informacje sformułowane w jasny i zrozumiały sposób: a) rzeczywiste aktualne ceny i rzeczywiste zużycie energii; b) porównanie obecnego zużycia energii przez odbiorcę końcowego ze zużyciem za ten sam okres w roku poprzednim, najlepiej w formie graficznej; c) o ile to możliwe i wnosi dodatkową wartość, porównanie z przeciętnym znormalizowanym lub przykładowym użytkownikiem energii z tej samej kategorii użytkowników; d) informacje kontaktowe dotyczące organizacji konsumenckich, agencji energetycznych i podobnych podmiotów, łącznie ze stronami internetowymi, gdzie możliwe jest uzyskanie informacji o dostępnych środkach poprawy efektywności energetycznej, porównaniach profilów odbiorców końcowych lub obiektywnych specyfikacjach technicznych urządzeń zużywających energię. 22 kwietnia 2009 Parlament Europejski wyraził jednoznaczne wsparcie dla inicjatyw związanych z inteligentnymi systemami pomiarowymi i zobowiązał kraje członkowskie do Instalacji Inteligentnych systemów pomiarowych u wszystkich odbiorców do roku 2022. Dyrektywa Elektryczna nakazuje objęcie inteligentnymi systemami pomiarowymi WSZYSTKICH odbiorców energii elektrycznej do roku 2022, a przynajmniej 80% ma być zaimplementowane do roku 2020. Dyrektywa gazowa nie zawiera konkretnych dat.

Smart Grid – co to jest i jak działa SG nie jest fizycznym tworem jest bardziej wizją lub koncepcją społeczną polegająca na współdziałaniu odbiorców, dystrybutorów, wytwórców, producentów urządzeń domowych, dostawców technologii dla osiągnięcia wspólnego celu jakim jest poprawa efektywności energetycznej. Fundamentem SG jest infrastruktura zdalnych odczytów AMI, umożliwiająca gromadzenie danych o zużyciu energii quasi on-line. SG jest możliwy dzięki wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych do zarządzania system elektroenergetycznym Zmiana sposobu funkcjonowania energetyki wymusiła pojawianie się nowego elementu – informacji o energii. SG zakłada gromadzenie tych informacji, ich przetwarzanie i wykorzystywanie dla poprawy efektywności energetycznej. Realizacja przedsięwzięcia wymaga współdziałania i koordynacji ze strony społeczeństwa, przedsiębiorstw, organów państwa i dostawców technologii. Realizacja SGG znacznie wykracza poza możliwości jednego organy państwowego czy przedsiębiorstwa, wymaga także aktywnego udziału klientów.

SG dla Pomorza Pomorze jest regionem ekologicznym co powoduje, że Smart Grid idealnie wpisuje się w strategię rozwoju regionu. Ze względu na położenie geograficzne Pomorze jest najbardziej zaawansowane w budowie i eksploatacji źródeł rozproszonych (farmy wiatrowe). Jako pierwsze zauważa problemy z przyłączaniem oraz zarządzaniem źródłami odnawialnymi. Ze względu na niedobór mocy wytwórczych Pomorze ma bardzo silną motywację w zakresie poprawy efektywności energetycznej. Dzięki SG będzie istniała możliwość uniknięcia budowy brudnych elektrowni i ograniczenia nakładów na rozbudowę systemu dystrybucyjnego. Obszar działania OSD pokrywa się geograficznie z granicami administracyjnymi. Energa Operator jest największym dystrybutorem energii elektrycznej w Polsce. Daje to szansę na zbudowanie rozwiązań typu SG o większej skali i wykreowania standardów. Wczesne rozpoczęcie realizacji koncepcji SG umożliwi wykreowanie Pomorza jako lidera, oraz ułatwi współpracę z zainteresowanymi stronami np. URE w celu ustalania standardów i powielania sprawdzonych rozwiązań w pozostałej części kraju. Ze względu na początkowy rozwój technologii możliwe będzie pozyskanie współpracy partnerów na preferencyjnych warunkach oraz wsparcia UE. Budowa SG leży i interesie wszystkich interesariuszy i wymaga współpracy: regulatora, władz rządowych i samorządowych, klienów, wytwórców, spółek obrotu, giełd energii, firm przesyłowych, firmy dystrybucyjnych, wytwórców urządzeń i dostawców IT. Warunkiem niezbędnym i krytycznym do prawidłowej budowy SG jest prawidłowe wdrożenie infrastrutury zdalnych odczytów AMI (Automated Meter Infrastructure). Realizacja zadania wykracza poza możliwości Energa Operator S.A. Nieprawidłowo zbudowana infrastruktura AMI uniemożliwi, lub znacznie ograniczy możliwości budowy Smart Grid na Pomorzu.

Smart Grid – Nad czym pracuje zespół ETP Zbudowanie sprawdzonych technicznych rozwiązań umożliwiających poprawę efektywności sieci oraz efektywne wprowadzanie do tradycyjnej sieci energii ze wszystkich źródeł Harmonizacja polityki regulacyjnej i regulacji rynkowych, ułatwiających trans graniczny handel energia i usługami sieciowymi Ustalenie wspólnych standardów i protokołów, umożliwiających wykorzystanie urządzeń i rozwiązań różnych dostawców Rozwój systemów informatycznych, komputerowych i telekomunikacyjnych, które możliwą biznesowi korzystnie z nowych usług i poprawę efektywności Zapewnienie kompatybilności pomiędzy nowymi a starymi urządzeniami sieciowymi dla zapewnienia współdziałania i pełnej automatyzacji

Gdańsk, październik 2009 © SAP 2008 /<Session Prognoza Pogody: Słonecznie, wietrznie, 23ºC Wiatr powoduje wzrost wytwarzania energii Niższa produkcja energii Dostępność zielonej energii Mniejsze zapotrzebowanie na energię z rynku bilansującego Wytwarzanie ciepła nie jest potrzebne Nasłonecznienie zwiększa wytwarzanie energii Samochody elektryczne mają dostęp do tańszej energii M. SANCHEZ, 2006, ‘Quelle: European Technology Platform SmartGrids Gdańsk, październik 2009