STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA Kraków)
Zaczyn systemowych zmian organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa Pozytywne efekty pierwszych wycinkowych decyzji (ul. Floriańska, Rynek) Istota rozwiązania uspokojenie ruchu: Forum „Quo Vadis Cracovia” (PKE,1981) Model i rozwiązania: konferencja PAN/SITK (1986) Dyskusje w gremiach politycznych i przedstawicielskich (1987-88) Decyzja RN M. Krakowa o wprowadzeniu ruchu uspokojonego i ograniczonego parkowania (1998)
Zaczyn systemowych zmian organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa Pozytywne efekty pierwszych wycinkowych decyzji (ul. Floriańska, Rynek) Istota rozwiązania uspokojenie ruchu: Forum „Quo Vadis Cracovia” (PKE,1981) Model i rozwiązania: konferencja PAN/SITK (1986) Koncepcje i dyskusje w gremiach politycznych i przedstawicielskich (1987-88) Decyzja RN M. Krakowa o wprowadzeniu ruchu uspokojonego i ograniczonego parkowania (1988)
Podział Śródmieścia Krakowa na sektory dostępności Stare miasto pozostała część śródmieścia Wisła 3 - koleje 4 - ulice główne i zbiorcze 5 – kierunki wjazdów i wyjazdów z sektorów
Model sektora obszaru o ruchu uspokojonym w Śródmieściu Krakowa
Koncepcja przekształcenia przekroju I obwodnicy Krakowa
Obecna organizacja ruchu w Śródmieściu Krakowa Strefa A ruchu pieszego i rowerowego Strefa B ograniczonego ruchu samochodowego (mieszkańcy) Strefa C ograniczonego i płatnego parkowania
Podróże do centrum Krakowa (KBR 2003) (+) Dojazd samochodem (służbowym bądź prywatnym) do innych niż Śródmieście dzielnic Krakowa: 31% Źródło: badanie preferencji
Efekty uspokojenia ruchu redukcja liczby dojeżdżających samochodem do Starego Miasta
Efekty uspokojenia ruchu redukcja poziomu hałasu (dB) w ulicach z ograniczeniami ruchu
Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj./godz) na ulicach promienistych
Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj./godz) na I obwodnicy
Efekty uspokojenia ruchu wzrost natężenia ruchu (poj Efekty uspokojenia ruchu wzrost natężenia ruchu (poj./godz) na II obwodnicy
Koncepcja bazowa (założenia) do projektu zmian organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa Strefa A ruchu pieszego i rowerowego Strefa B ograniczonego ruchu samochodowego (mieszkańcy) punkty kontroli wjazdu Strefa C – ograniczonego i płatnego parkowania
Zmiany w stosunku do koncepcji bazowej organizacji ruchu w centrum Krakowa wynik modyfikacji Strefa A ruchu pieszego i rowerowego Strefa B ograniczonego ruchu samochodowego (mieszkańcy) Zakaz ruchu
WNIOSKI Wdrażanie strefy ruchu pieszego oraz uspokojonego w Śródmieściu Krakowa długotrwały proces (40 lat) Przełomowy krok (1988 r.) - utworzeniu trzech stref: ruchu pieszego, ruchu ograniczonego oraz ograniczonego postoju. Po modyfikacjach obowiązuje do dziś Istotne korzyści funkcjonalne i środowiskowe Polityka transportowa (1992, 2007) fundamentalne znaczenie dla podtrzymania i poszerzania rozwiązań ruchu uspokojonego i pieszego oraz promocji ruchu rowerowego
WNIOSKI Wdrażanie strefy ruchu pieszego oraz uspokojonego w Śródmieściu Krakowa długotrwały proces (40 lat) Przełomowy krok (1988 r.) - utworzeniu trzech stref: ruchu pieszego, ruchu ograniczonego oraz ograniczonego postoju. Po modyfikacjach obowiązuje do dziś Istotne korzyści funkcjonalne i środowiskowe Polityka transportowa (1992, 2007) fundamentalne znaczenie dla podtrzymania i poszerzania rozwiązań ruchu uspokojonego i pieszego oraz promocji ruchu rowerowego
WNIOSKI Rozwiązania modelowe ruchu uspokojonego oraz pieszego w Śródmieściu Krakowa, w tym zasada podziału obszaru na sektory dostępności cenna inspiracja dla założeń dla w pełni kompletnego rozwiązania Opracowywana nowa organizacji ruchu w Śródmieściu wobec licznych sprzeciwów wypracowanie kompromisu W warunkach demokratycznego społeczeństwa pluralistycznego trudno uzyskać akceptację rozwiązań modelowych
WNIOSKI Rozwiązania modelowe ruchu uspokojonego oraz pieszego w Śródmieściu Krakowa, w tym zasada podziału obszaru na sektory dostępności cenna inspiracja dla założeń dla w pełni kompletnego rozwiązania Opracowywana nowa organizacji ruchu w Śródmieściu wobec licznych sprzeciwów wypracowanie kompromisu W warunkach demokratycznego społeczeństwa pluralistycznego trudno uzyskać akceptację radykalnych rozwiązań modelowych
Model sektora obszaru o ruchu uspokojonym w Śródmieściu Krakowa