Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krótka prezentacja na temat przemocy i pornografii
Advertisements

Made by : Jakub Maćkowiak
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
KAMPANIA DRUGIE ŻYCIE w XIV LO w Krakowie. Harmonogram akcji: 1)Zajęcia warsztatowe dla uczniów (wykład nauczyciela biologii, praca uczniów w grupach.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
OD SAMORZĄDU SZKOLNEGO DO … czyli czym jest Samorząd?
Regularnie, co najmniej raz w semestrze, odwiedzamy DPS w Jaworze, a także Dom Małego Dziecka w Jaworze. Wyjazdy te są w programie Szkolnego Klubu Wolontariatu.
Agresja warsztaty Agnieszka Stroynowska, Małgorzata Makowska – wizytatorzy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Szczecinie 2011 r.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Szkoła w chmurze.
Szkolenie dla pedagogów Szkolenie dla pedagogów Comenius Regio Radom 2011.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Wykonała Sylwia Kozber
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Przemoc w szkołach..
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
ANDRZEJKOWE ZABAWY 2012 w ramach konkursu BEZPIECZNA SZKOŁA-BEZPIECZNY UCZEŃ w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Połańcu Opracowała:
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
ZACHOWANIA GODNE NAŚLADOWANIA
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
1 Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki Katolickie Liceum Ogólnokształcące Czerwiec 2010.
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Ćwiczę, uczę się, wygrywam Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.1, Poddziałanie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
Szkoła podstawowa w Łęgu Starościńskim Autor: Paulina Karczewska Sklepik Mikołajki Pracownia komputerowa Dzień nauczyciela Dzień kultury Dzień niepodległości.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Przyczyny, przejawy, skutki
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Konferencja „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Moja Szkoła .
Zapis prezentacji:

Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Stanisław Bobula Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Sophia”

Trzy zjawiska Złość Agresja Przemoc WWW.NODNSOPHIA.PL

Przemoc rówieśnicza Początkowa chęć skrzywdzenia kogoś Początkowa chęć wyrażana jest w działaniu Ktoś przeżywa ból (fizyczny, bądź psychiczny) Przemoc stosowana jest przez silniejszych wobec słabszych Jest nieusprawiedliwona Jest cykliczna Rigby K., Bullying in schools – And what to do about it, Jessica Kingsley Publishers Ltd. London and Philadelphia 1997. WWW.NODNSOPHIA.PL

Elementy szkolnego programu przeciwdziałania agresji i przemocy 1. Systematyczne badania 2. Podnoszenie świadomości 3. Zajęcia edukacyjne 4. Interwencje 5. Grupy wsparcia 6. Zmiany w środowisku szkolnym WWW.NODNSOPHIA.PL

Systematyczne badania WWW.NODNSOPHIA.PL

Zajęcia edukacyjne Rozwój klasy jako zespołu Budowanie poczucia własnej wartości Wspieranie rozwoju moralnego Rozwijanie umiejętności społecznych Uczenie kontrolowania złości (Kellner M. „Pod kontrolą”) WWW.NODNSOPHIA.PL

Interwencja Interwencja w sytuacji „gorącej agresji”: Reagowanie na każde agresywne zachowanie Ocena sytuacji i plan działania Zachowanie spokoju Obniżenie tonu głosu WWW.NODNSOPHIA.PL

Interwencja Prowadzenie rozmów z: ofiarą agresorem świadkami WWW.NODNSOPHIA.PL

Trzy podejścia do radzenia sobie z agresją i przemocą Działania moralistyczne Działania humanistyczne Działania legalistyczne WWW.NODNSOPHIA.PL

Działania moralistyczne Zakłada się, że jednoznaczne stwierdzenia, wielokrotnie powtarzane wartości i moralne uzasadnienia związane ze stosunkiem szkoły do problemu stosowania przemocy spowodują dostosowanie się uczniów do wyznaczonych norm lub zrozumienia wartości reprezentowanych przez szkołę. WWW.NODNSOPHIA.PL

Działania humanistyczne Przy pomocy autentycznej dwustronnej komunikacji (uczeń-nauczyciel) można doprowadzić do zmiany nie tylko w zachowaniu ucznia, ale także w sposobie jego myślenia i uczuciach. Metoda wspólnej sprawy. Metoda bez obwiniania. WWW.NODNSOPHIA.PL

Działania legalistyczne Odwołanie się do sankcji (konsekwencji) za przekroczenie ustalonych zasad i norm. WWW.NODNSOPHIA.PL

Konsekwencje Naturalne Logiczne Sprawiedliwość naprawcza Nieadekwatne WWW.NODNSOPHIA.PL

Poziom oddziaływania Jednostka Klasa Szkoła WWW.NODNSOPHIA.PL

Jednostka Rozmowy ze sprawcami i ofiarami przemocy Wspieranie ofiar i agresorów w radzeniu sobie z problemem Rozmowy z rodzicami, których dotyczy problem Angażowanie uczniów „neutralnych” Wsparcie ze strony szkoły dla rodziców Fachowa pomoc psychologa lub pedagoga Zmiana klasy WWW.NODNSOPHIA.PL

Klasa Tworzenie zasad klasowych zapobiegających przemocy Lekcje wychowawcze Nauka poprzez współpracę Zajęcia integrujące klasę Zebrania z rodzicami WWW.NODNSOPHIA.PL

Szkoła Ankieta wśród uczniów Szkolny dzień przeciw przemocy Zwiększenie kontroli podczas przerw Ciekawe zajęcia pozalekcyjne Telefon kontaktowy w sprawach przemocy Ogólnoszkolne zebrania dla rodziców Doskonalenie zawodowe nauczycieli Współpraca szkoła – dom Zmiany w środowisku szkolnym WWW.NODNSOPHIA.PL

„Agresja i przemoc w szkole” Warto przeczytać Jakub Kołodziejczyk „Agresja i przemoc w szkole” Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Sophia, Kraków 2004 WWW.NODNSOPHIA.PL

Dziękuję za uwagę! Stanisław Bobula