Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Stanisław Bobula Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Sophia”
Trzy zjawiska Złość Agresja Przemoc WWW.NODNSOPHIA.PL
Przemoc rówieśnicza Początkowa chęć skrzywdzenia kogoś Początkowa chęć wyrażana jest w działaniu Ktoś przeżywa ból (fizyczny, bądź psychiczny) Przemoc stosowana jest przez silniejszych wobec słabszych Jest nieusprawiedliwona Jest cykliczna Rigby K., Bullying in schools – And what to do about it, Jessica Kingsley Publishers Ltd. London and Philadelphia 1997. WWW.NODNSOPHIA.PL
Elementy szkolnego programu przeciwdziałania agresji i przemocy 1. Systematyczne badania 2. Podnoszenie świadomości 3. Zajęcia edukacyjne 4. Interwencje 5. Grupy wsparcia 6. Zmiany w środowisku szkolnym WWW.NODNSOPHIA.PL
Systematyczne badania WWW.NODNSOPHIA.PL
Zajęcia edukacyjne Rozwój klasy jako zespołu Budowanie poczucia własnej wartości Wspieranie rozwoju moralnego Rozwijanie umiejętności społecznych Uczenie kontrolowania złości (Kellner M. „Pod kontrolą”) WWW.NODNSOPHIA.PL
Interwencja Interwencja w sytuacji „gorącej agresji”: Reagowanie na każde agresywne zachowanie Ocena sytuacji i plan działania Zachowanie spokoju Obniżenie tonu głosu WWW.NODNSOPHIA.PL
Interwencja Prowadzenie rozmów z: ofiarą agresorem świadkami WWW.NODNSOPHIA.PL
Trzy podejścia do radzenia sobie z agresją i przemocą Działania moralistyczne Działania humanistyczne Działania legalistyczne WWW.NODNSOPHIA.PL
Działania moralistyczne Zakłada się, że jednoznaczne stwierdzenia, wielokrotnie powtarzane wartości i moralne uzasadnienia związane ze stosunkiem szkoły do problemu stosowania przemocy spowodują dostosowanie się uczniów do wyznaczonych norm lub zrozumienia wartości reprezentowanych przez szkołę. WWW.NODNSOPHIA.PL
Działania humanistyczne Przy pomocy autentycznej dwustronnej komunikacji (uczeń-nauczyciel) można doprowadzić do zmiany nie tylko w zachowaniu ucznia, ale także w sposobie jego myślenia i uczuciach. Metoda wspólnej sprawy. Metoda bez obwiniania. WWW.NODNSOPHIA.PL
Działania legalistyczne Odwołanie się do sankcji (konsekwencji) za przekroczenie ustalonych zasad i norm. WWW.NODNSOPHIA.PL
Konsekwencje Naturalne Logiczne Sprawiedliwość naprawcza Nieadekwatne WWW.NODNSOPHIA.PL
Poziom oddziaływania Jednostka Klasa Szkoła WWW.NODNSOPHIA.PL
Jednostka Rozmowy ze sprawcami i ofiarami przemocy Wspieranie ofiar i agresorów w radzeniu sobie z problemem Rozmowy z rodzicami, których dotyczy problem Angażowanie uczniów „neutralnych” Wsparcie ze strony szkoły dla rodziców Fachowa pomoc psychologa lub pedagoga Zmiana klasy WWW.NODNSOPHIA.PL
Klasa Tworzenie zasad klasowych zapobiegających przemocy Lekcje wychowawcze Nauka poprzez współpracę Zajęcia integrujące klasę Zebrania z rodzicami WWW.NODNSOPHIA.PL
Szkoła Ankieta wśród uczniów Szkolny dzień przeciw przemocy Zwiększenie kontroli podczas przerw Ciekawe zajęcia pozalekcyjne Telefon kontaktowy w sprawach przemocy Ogólnoszkolne zebrania dla rodziców Doskonalenie zawodowe nauczycieli Współpraca szkoła – dom Zmiany w środowisku szkolnym WWW.NODNSOPHIA.PL
„Agresja i przemoc w szkole” Warto przeczytać Jakub Kołodziejczyk „Agresja i przemoc w szkole” Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole Sophia, Kraków 2004 WWW.NODNSOPHIA.PL
Dziękuję za uwagę! Stanisław Bobula