Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia Zajęcia 3.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
portale społecznościowe
Małgorzata Pietroczuk
Tworzenie stron www Joanna Brzozowska. Trener Miejsce pracy Przedmiot Dlaczego tu jestem? Czego oczekuję po tym kursie? Jak to.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
ODYSEJA UMYSŁU.
Komunikacja interpersonalna
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Zastanówmy Się…...
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Podstawy programowania
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
ALGORYTM.
Wykonała Sylwia Kozber
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
XHTML Odsyłacze tekstowe i graficzne Damian Urbańczyk.
HABEMUS PAPAM..!!.
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Planowanie trasy.
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
ZAGADKOWA NIEDZIELA AUDYCJA PROGRAMU TRZECIEGO POLSKIEGO RADIA Cezary Rubin Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach, kl. I A.
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
P ROMOCJA PROJEKTU Działaj Lokalnie, Rokosowo. D LA SIEBIE, DLA INNYCH.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
KINECT – czyli z czym to się je?. Damian Zawada
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 1: Umieszczanie skryptów w dokumencie
Temat 6: Elementy podstawowe
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Magic Janusz ROŻEJ Komtech Sp. z o.o.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia Zajęcia 3

Poznane techniki, techniki pomocnicze i narzędzia skutecznego uczenia Techniki skutecznego uczenia * fiszki i system kartotekowy *notowanie nielinearne (mapy myśli) *mapy strukturalne *techniki pracy z tekstem Techniki pomocnicze *wizualizacja, *tworzenie skojarzeń *wyszukiwanie słów kluczowych Narzędzia skutecznego uczenia *planowanie nauki *higiena uczenia *zarządzanie czasem nauki *wyznaczanie celów *motywacja *zorganizowana praca celowa

MemoBoxy/ Pudełka pamięci Rekomendowane źródło: Wydawnictwo Cztery Głowy Adres internetowy:

Fiszki/ zwykła karta A4 Rekomendowane źródło: Wydawnictwo Cztery Głowy Adres internetowy:

Ćwiczenie 1 – fiszki i system kartotekowy Zadanie wstępne: przypomnij sobie zasady pracy z fiszkami. Zadanie wstępne: wskaż zalety, wady oraz punkty uwagi tej techniki. Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – Skąd się bierze materializm, Richarda Wisemana. Zadanie: zapisz tekst w formie cząstek wiedzy/ fiszek. Czas na wykonanie zadania: 5 minut (przeczytanie tekstu + zanotowanie na fiszkach). Zadanie dodatkowe: przyswojenie, bez użycia dodatkowych technik pamięciowych, w formie wielokrotnego powtarzania, treści tekstu. Posegregowanie fiszek wg stopnia opanowania treści. Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 2 minuty.

Pytania do zadania Co sprawiło Ci największą trudność? Jakie widzisz dobre strony techniki? Jakie widzisz ograniczenia techniki. Do czego, wg Ciebie, z trudnością przyjdzie Ci jej zastosowanie (do jakiego przedmiotu lub jakiego materiału w ramach danego przedmiotu)? Jak oceniasz swoje zapamiętanie materiału? Czy czas na wykonanie zadania był wystarczający? Czy narzucenie z góry czasu pomogło Ci, czy utrudniło zadanie? Czy brak celu czytania sprawił Ci kłopot?

Ćwiczenie 2 – fiszki i system kartotekowy Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – Techniki relaksacyjne Christiana Gruninga. Zadanie: zapisz tekst w formie cząstek wiedzy/ fiszek. Cel czytania: wynotuj wyłącznie informacje związane z lewą półkulą mózgu Czas na wykonanie zadania: 3 minuty (przeczytanie tekstu + zanotowanie na fiszkach). Zadanie dodatkowe: przyswojenie, bez użycia dodatkowych technik pamięciowych, w formie wielokrotnego powtarzania, treści tekstu. Posegregowanie fiszek wg stopnia opanowania treści. Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 1 minuta.

Pytania do zadania Czy wskazanie celu czytania ułatwiło Ci notowanie czy utrudniło je? Czy krótki czas wskazany na wykonanie zadania utrudnił je? Czy miałeś/ miałaś kłopot z selekcją informacji podczas czytania? Czy notowałeś/ notowałaś wiedzę na fiszkach w trakcie czytania, czy najpierw zapoznałeś/ zapoznałaś się pobieżnie z treścią całego tekstu? Co sprawiło Ci największą trudność? Jak oceniasz swój poziom zapamiętania materiału?

Fiszki i system kartotekowy – zapamiętaj Uczenie się w ramach systemu ma sens tylko wtedy, kiedy na bieżąco, regularnie go przeglądasz i segregujesz fiszki wg stopnia zapamiętania materiału. Dla każdego osobnego działu możesz stworzyć osobną bazę fiszek. Możesz uprościć lub skomplikować kryteria segregacji fiszek – np. umiem, nie umiem lub 1 (ndst.), 2, 3, 4, 5 (bdb.). Nie poleca się znacznego komplikowania systemu (strata czasu na segregację). Fiszki są sposobem zapamiętywania materiału w formie cząstek wiedzy, stąd nie są polecane jako jedyny system przygotowań, ale świetne uzupełnienie. System fiszek pozwala uniknąć problemu zapominania nauczonego już materiału. Bardzo poważny problem maturzystów.

Słowa kluczowe Poziomy opanowania umiejętności pracy ze słowami kluczowymi: Umiejętność wyszukiwania słów kluczowych w tekście z uwagi na cel czytania, bez oznaczania wagi tych oznaczeń. Umiejętność wyszukiwana słów kluczowych w tekście z uwagi na cel czytania, z oznaczaniem ich wagi – rozpoznanie struktury tekstu. Oznaczanie słów kluczowych z jednoczesnym porządkowaniem informacji (wątek główny, wątki poboczne, teza, argumenty, dygresja itd.). Umiejętność wskazywania słów kluczowych nie tyle w samym tekście (choć również), ale będących jego syntezą, podsumowaniem, streszczeniem (słów kluczowych nieobecnych bezpośrednio w samym tekście).

Słowa kluczowe Im większą pracę wykonasz podczas czytania tekstu, tym łatwiej przyjdzie Ci jego zapamiętanie. Pamiętaj, czytaniu zawsze powinno towarzyszyć porządkowanie informacji

Ćwiczenie 1 – słowa kluczowe Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – Przywódca sekty, posłaniec śmierci Zadanie: wskaż słowa kluczowe w tekście Czas na wykonanie zadania: 5 minut (przeczytanie tekstu + oznaczenie słów kluczowych. Zadanie dodatkowe 1: ogranicz liczbę słów kluczowych do 10 dla całego tekstu, oznacz je innym kolorem (długopisem, ołówkiem) od wcześniejszych oznaczeń. Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 5 minut. Zadanie dodatkowe 2: dla każdej kolumny wskaż 3 słowa kluczowe, które stanowią jej (kolumny) podsumowanie/ streszczenie – możesz użyć słów kluczowych nieobecnych w samym tekście. Czas na wykonanie zadania dodatkowego 2: 5 minut.

Słowa kluczowe Testem dla Twojego zrozumienia materiału jest powtórzenie go własnymi słowami. Jeśli nie potrafisz tego zrobić, przeczytaj tekst (lub jego fragment) jeszcze raz.

Wizualizacja Bez względu na swój styl uczenia, korzystaj z tej techniki do zapamiętania w formie konkretnych, materialnych obrazów tworzących jakąś historię/ ciąg przyczynowo- -skutkowy

Wizualizacja – pytania Jakie widzicie zastosowanie dla tej techniki? Wskażcie konkretne przykłady jej wykorzystania Jakie są, wg Was, wady i zalety techniki? Dlaczego tak mało pracujemy wyobraźnią, a może się mylę? Wskażcie konkretne przedmioty szkolne (lub dany materiał), gdzie można zastosować tę technikę

Ćwiczenie 1 – wizualizacja Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – Wiedza o myśleniu Roberta Fishera. [UJM, 21] Zadanie: spróbuj zapamiętać treści tekstu w formie obrazów. Zamień abstrakcyjne pojęcia na przedmioty, postacie, sytuacje i miejsca. Czas na wykonanie zadania: 15 minut (przeczytanie tekstu + oznaczenie słów kluczowych + tworzenie obrazów) Zadanie poprzedzające wykonanie zadania głównego: ustal cel, wg którego przeczytasz tekst Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 3 minuty Zadanie poprzedzające wykonanie zadania głównego: oznacz słowa kluczowego tekstu Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 5 minut