Przedsiębiorczość - szansą rozwoju gospodarczego gminy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polityka turystyczna państwa
Advertisements

Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA
Polityka turystyczna pańswa
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Potrzeby uczelni wyższych na Podkarpaciu w zakresie współpracy środowiska naukowo-badawczego z sektorem przedsiębiorczości Marek KICZEK Sławomir GÓRKA.
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Dla rozwoju infrastruktury i środowiska
MŁODZI AKTYWIŚCI PREZYDENCJI
Podstawy programowania
Szkoła w chmurze.
Zarządzanie międzynarodowe
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE ROZWOJEM FIRMY Prezentacja bloku specjalnościowego kwiecień 2009 r. KATEDRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I POLITYKI PRZEMYSŁOWEJ.
Fundusze europejskie i współpraca międzynarodowa Moduł H Opiekun dr Renata Lisowska.
Zakłady Chemiczne w Polsce Kluczowe kwestie
Co decyduje o atrakcyjności inwestycyjnej regionu? Przykład parku przemysłowego w Rudzie Śląskiej Katowice, 18 kwietnia 2005 r.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO Powiązania sektora handlu i usług elektronicznych z rynkiem pracy.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Regionalny Program Operacyjny (RPO) województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
elektroniczna DEMOKRACJA LOKALNA IN STATU NASCENDI Krzysztof Ciupis
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
Planowanie strategiczne w ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości Marzena Mażewska SOOIPP.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
am NewConnect Convention lipca 2008 Łódź
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
PUBLIC RELATIONS.
Rozszerzenia granic miast w latach Adam Misiuwianiec Z-ca Dyrektora Departament Administracji Publicznej MSWiA.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Seminar AGENT ZARZĄDZANIA WIEDZĄ I INNOWACJAMI REF: ES1-LE Szczecin, dnia Kraje partnerskie: Polska, Francja, Grecja i Hiszpania.
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Innowacyjność szansą rozwoju nowych firm. Wyniki analizy możliwości wsparcia innowacyjności w Polsce północno-wschodniej i centralnej.
Rola ekonomii społecznej w aktywnej integrac j i Prowadzi: Krzysztof M argol Zajęcia prowadzone w ramach projektu POKL /12 Przez projekt.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
8.2. Tranfer wiedzy Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Technostarterzy szansą na rozwój przedsiębiorczości akademickiej
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość - szansą rozwoju gospodarczego gminy Marketing miasta poprzez sektor przedsiębiorczości. Cechy atrakcyjności inwestycyjnej miasta. Przedsiębiorczość - szansą rozwoju gospodarczego gminy dr Marcin Wołek Tczew 6.10.2010

Struktura prezentacji Marketing miasta i jego rola Atrakcyjność miasta – miraż? Znaczenie przedsiębiorczości w promowaniu miasta Atrakcyjność inwestycyjna – trudne partnerstwa Kreowanie atrakcyjności inwestycyjnej – przykład szwedzki Podsumowanie

Podstawowe cele marketingu miasta (ujęcie szerokie) podnoszenie konkurencyjności miasta, przyciąganie inwestorów zewnętrznych, poprawa i kształtowanie wizerunku, podnoszenie dobrobytu jego mieszkańców, wzrost atrakcyjności turystycznej, tworzenie atrakcyjnych warunków dla działalności gospodarczej mieszkańców poprzez wykorzystywanie zasobów endogenicznych;

Produkty flagowe to wszelkiego rodzaju produkty (materialne, usługi, firmy, ludzie – znane osobistości) kojarzone z danym terytorium Elementy tworzenia marki terytorialnej Źródło: na podst. oprac. Instytutu Marki Polskiej

Czynnik niematerialny Czynnik materialny Megaprodukt miejski tożsamość miasta zagospodarowanie przestrzenne Nazwa miasta oraz symbolika Istniejące firmy i organizacje Bliskość jezior, rzek i morza  Rynek pracy i edukacji Suprastruktura Atrakcje przyrodnicze Historia i tradycje Budynki przemysłowe i usługowe Ukształtowanie terenu Wizerunek miasta Budynki mieszkalne Klimat "Klimat społeczny" Infrastruktura społeczna Położenie geograficzne Plany i koncepcje rozwoju Infrastruktura techniczna Czynnik naturalny Czynnik niematerialny Czynnik materialny Megaprodukt miejski

MEGAPRODUKT MIEJSKI: PODLEGAJĄCY BEZUSTANNYM ZMIANOM Ogromna złożoność i wpływ aspektów historycznych, Suma składników materialnych i niematerialnych – produktów cząstkowych, Ciągła zmienność megaproduktu jako kategorii, Wtórny wpływ mechanizmu rynkowego na megaprodukt, Kluczowe znaczenie efektów zewnętrznych, Różne znaczenie poszczególnych jego części dla różnych „użytkowników”, Postrzeganie miasta przez pryzmat produktów cząstkowych, Nieużyteczność tradycyjnej formuły „marketingu-mix”; „Megaprodukt miejski” stanowi sumę wszystkich potencjalnych korzyści oferowanych konkretnemu nabywcy w wyniku procesu wymiany

Znaczenie planowania strategicznego dla marketingu miasta specyfika infrastruktury, będącej ważnym komponentem megaproduktu miejskiego, która w znacznym stopniu determinuje możliwość osiągania przez miasto przewagi konkurencyjnej, jednocześnie trwale wpływając na zagospodarowanie przestrzeni i jakość życia w mieście, oderwanie od cyklu wyborczego (cykl średniookresowy, czteroletni) i uniezależnienie tym samym planowania od zjawiska koniunktury politycznej, oderwanie od procedury planowania budżetowego mającego charakter jednoroczny, ścisłe powiązanie z dokumentami będącymi narzędziami zarządzania strategicznego miasta.

Podstawowe kierunki zastosowania marketingu terytorialnego rozwijanie silnego i atrakcyjnego pozycjonowania (positioning) oraz wizerunku (image) dla określonych grup docelowych, ustalenie atrakcyjnych zachęt dla obecnych i potencjalnych nabywców i użytkowników dóbr i usług, dostarczanie produktów i usług terytorialnych w dostępnej i efektywnej formie, promowanie atrakcyjności oraz korzyści danego miejsca w celu pełnego uświadomienia potencjalnych użytkowników w wyraźnych korzyściach z tego płynących;

Użytkownicy miasta: do kogo adresujemy działania?

Atrakcyjność miasta – miraż? trudność w identyfikacji składników atrakcyjności miasta; trudność w pomiarze determinant atrakcyjności miasta. efekt opóźnienia; istotny wpływ procesów politycznych;

KONKURENCYJNOŚĆ JEDNOSTKEK TERYTORIALNYCH Nowe instrumenty w procesie rywalizacji: Polityka inwestycyjna, Ulgi i zwolnienia podatkowe, (nieracjonalność konkurencji podatkowej w skali kraju), Edukacja, Wspieranie MSP, Marketing; USTAWOWE OGRANICZENIA DLA MIAST: Limity zadłużania i z góry określone źródła dochodów, Prawo o zamówieniach publicznych, Kontrola społeczna i cykl wyborczy;

Czynniki atrakcyjności miasta wg Banku Światowego „zarządzanie miastem to skomplikowany proces sieciowy, w którym uwikłanych jest wielu aktorów, a żaden z nich nie ma pełnej kontroli nad zachodzącymi zjawiskami” [T. Markowski, 1999]

Atrakcyjne miasto wg rankingu Mercer Wiedeń (Austria) Zurich (Szwajcaria) Genewa (Szwajcaria) Vancouver (Kanada) Auckland (Nowa Zelandia) Düsseldorf Niemcy) Monachium i Frankfurt (Niemcy) Ranking sporządzony na podstawie 39 kryteriów Źródło: http://www.mercer.com

Czynniki determinujące potencjał miasta wizerunek miasta, potencjał jego mieszkańców, potencjał instytucji zlokalizowanych na jego terenie, wykorzystywane instrumentami komunikacji rynkowej. Baza dochodowa

Czynniki atrakcyjności szwedzkiej gminy Olofström

czynniki mające wpływ na marketing miasta wizerunek, atrakcje i wydarzenia, infrastrukturę, mieszkańcy/ludzie - osobistości; przedsiębiorstwa / organizacje.

PRZEDSIĘBIORSTWA JAKO CZYNNIK MARKETINGOWY MIASTA DYLEMAT BRANŻY STOCZNIOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA JAKO CZYNNIK MARKETINGOWY MIASTA MIDNIGHT HUNTER – statek do połowu diamentów (Stocznia NAUTA) BRANŻA STOCZNIOWA W GDYNI: czy jest nowoczesna? Czy jest ustabilizowana? jaki jest jej obecny wizerunek? Czy lokalizacja St. NAUTA jest właściwa? Źródło: www.nauta.pl

JAK DZIAŁALNOŚĆ MARKETINGOWA MIASTA WPŁYWA NA ZDOLNOŚĆ DO RYWALIZACJI BADANYCH PODMIOTÓW? Bardzo pozytywnie Źródło: oprac. wł. na podst. przeprowadzonych badań marketingowych, Gdynia 2004

Kreowanie atrakcyjności inwestycyjnej: przykład szwedzki

Partnerstwo w tworzeniu szans na rozwój - Gällivare położone za Kołem Polarnym; W 1988 powołano spółkę Expandum, której podstawowym zadaniem było wspieranie rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze przemysłu medycznego i technologii teleinformatycznych; W 1992 Expandum przejęło kompetencje wydziału handlu i przemysłu urzędu miejskiego, by w następnych latach sukcesywnie rozwijać i wzbogacać zakres swej działalności; udziały spółki są własnością LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag) – największego podmiotu gospodarczego w mieście z branży górniczej, Federacji Przedsiębiorstw Prywatnych, Trelleborg AB – globalnej grupy przemysłowej oraz gminy miejskiej Gällivare.

Expandum – struktura własnościowa Źródło: materiały wewn. Expandum

Do zadań Agencji należy stymulowanie odnowy i rozwoju handlu i przemysłu w Gällivare, promocja rozwoju istniejących przedsiębiorstw, pielęgnowanie nowych działań, nowych technologii oraz innowacyjnej wiedzy, priorytetyzacja zadań niewymuszonych geograficzną lokalizacją, priorytetyzacja działań w sektorze technologii medycznych oraz usług dla sektora prywatnego, zachęcanie do lokalizacji nowych przedsiębiorstw w mieście, koordynacja oraz promowanie rozwoju handlu i przemysłu Gällivare.

Expandum - zadania od roku 2001 Expandum posiada swą filię w Sztokholmie, Usługi doradcze (programy europejskie, szkolenia i doradztwo dla małych przedsiębiorstw), Zarządzanie projektami (np. centrum wiedzy i innowacji oparte głównie o silny przemysł wydobywczy, wspieranie eksportu lokalnych przedsiębiorstw, zarządzanie projektami europejskimi), działalność w obszarze venture capital; Wspieranie projektów unijnych we współpracy z miastem.

Działania władz miasta w zakresie marketingu koncentrować powinny się na: zapewnieniu właściwej formy organizacyjnej dla działań marketingowych (oraz jej koordynacji), określeniu grup docelowych będących adresatami działań marketingowych miasta, ciągłym kształtowaniu i monitorowaniu wizerunku miasta; poszukiwaniu podmiotów zainteresowanych uczestnictwem w działaniach marketingowych miasta (wykorzystywanie zasady partnerstwa), poszukiwanie „ikon” (ambasadorów) miasta, promujących je również poza oficjalnymi kanałami komunikacyjnymi miasta, kształtowaniu megaproduktu miasta zgodnie z określoną strategią rozwoju, przy wykorzystaniu adekwatnych w stosunku do danej grupy docelowej narzędzi marketingowych;

Podatki – mierniki lokalnej koniunktury w Tczewie w okresie 2004 - 2008 Podatek od nieruchomości

Zmiany w sektorach gospodarki lokalnej Tczewa „Analizując zachodzące w latach 2000 - 2008 zmiany, można zauważyć, że w obliczu postępującej globalizacji, zaznacza się w rozwoju gospodarki miasta Tczewa tendencja rozwoju w kierunku gospodarki usługowej np. w sekcji K ”obsługa i doradztwo” przybyło 301 firm, a dynamika wzrostu wynosiła 39,3%, w sekcji F „budownictwo” przybyły 142 firmy, a dynamika wzrostu wynosiła 23,5%. Wszystkie sekcje usługowe odnotowały w Tczewie wzrost ilości firm. Jednocześnie dobrze rozwijała się sekcja D „przetwórstwo przemysłowe”, gdzie przybyły 73 firmy, przy dynamice wzrostu 11,4%. Źródło: Raport Programu Badawczego UE stanu i rozwoju gospodarki lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem sektora handlu i usług w Tczewie. EUROTEST, Tczew – Gdańsk czerwiec 2009

Dochody i wydatki Tczewa: 2004 - 2009

PROCES BUDOWY POZYTYWNEGO WIZERUNKU POLSKIEGO MIASTA: BARIERY Kryzys ekonomiczny, Kryzys społeczny, Kryzys przestrzeni; Zintegrowany pakiet działań: programy rewitalizacji

ZNACZENIE MARKETINGU W PRZYPADKU DZIAŁAŃ REWITALIZACYJNYCH Potrzeba efektywnej komunikacji ze społeczeństwem oraz sektorem biznesu (PPP) – marketing wewnętrzny i zewnętrzny, Tworzenie „unique selling proposition” – jakościowa nowa i atrakcyjna przestrzeń publiczna, łatwa w identyfikacji, Możliwość pozyskania funduszy europejskich; Kreowanie rozwoju lokalnego; „wydobywanie” najcenniejszych inicjatyw biznesowych.

Podsumowanie Administracja publiczna z definicji będzie reagować z opóźnieniem; Konieczny jest „łącznik” między JST a sektorem przedsiębiorczości – instytucje otoczenia biznesu; Pytaniem otwartym pozostaje struktura własnościowa i zakres kompetencji „łącznika”; Jak wykorzystać fakt, iż Tczew jest częścią metropolii? Czy i jak Tczew skorzysta na modernizacji linii kolejowej nr 9? Infrastruktura, ludzie, marketing.