Maciej Baster Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Najczęściej pojawiające się błędy dotyczące wypełniania wniosku i spełniania kryteriów 15 kwietnia 2011 r. 15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW NA PRZEDSIĘWZIĘCIA ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ NISKIEJ EMISJI WSPIERAJĄCEJ WZROST EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ Wojewódzki Fundusz Ochrony.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Efektywna dystrybucja.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Uczy samodzielności. Jest otwarta na współpracę z innymi. Daje możliwość rozwoju. Przygotowuje do dorosłego życia. Kształtuje postawy przedsiębiorcze.
Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście ogłaszanych przez WUP konkursów Kazimierz Tęczar Kazimierz Tęczar Wicedyrektor Wojewódzkiego.
Procedura naboru projektów systemowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
1 Projekty PUP Poddziałanie PO KL w roku Przysiek, 20 listopada 2012 r. Spotkanie współfinansowane z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
PRAKTYCZNE ASPEKTY PRZYGOTOWANIA WNIOSKU O DOTACJĘ NA SZKOLENIA PRACOWNIKÓW, FINANSOWANE Z PROGRAMU KAPITAŁ LUDZKI Warszawa, r.
1 Egzamin maturalny w roku 2009 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2009 roku.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku jest realizowana elektronicznym systemem KSEON Optivum.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Maciej Baster Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL Maciej Baster Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie

Plan prezentacji Formularz wniosku o dofinansowanie Ocena formalna Ocena merytoryczna Procedura negocjacji Środki odwoławcze Umowa o dofinansowanie projektu

Formularz wniosku PO KL Jeden wzór dla wszystkich Priorytetów i wszystkich instytucji w ramach PO KL. Wniosek o dofinansowanie należy przygotować przy użyciu Generatora Wniosków Aplikacyjnych dostępnego na stronie: www.efs.gov.pl Podczas wypełniania wniosku należy korzystać z Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu. Wniosek należy przygotować w dwóch zgodnych ze sobą wersjach: papierowej (2 egzemplarze) oraz elektronicznej (2 formaty: pdf oraz xml). Wniosek musi być opatrzony pieczęciami i podpisany przez osobę do tego upoważnioną.

Złożenie wniosku Wnioski składa się do momentu wyczerpania kwoty przeznaczonej na konkurs lub do jego zamknięcia, uzasadnionego odpowiednią decyzją WUP Kraków. Wniosek można złożyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą. Szczegółowe informacje dot. sposobu przygotowania oraz złożenia wniosku zostały zawarte w punktach 4 i 5 Dokumentacji Konkursowej.

Złożenie wniosku Wersja papierowa wniosku musi zostać dostarczona do WUP Kraków w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach (oryginał i kopia) opatrzonych pieczęciami i podpisami osób upoważnionych do podejmowania decyzji wiążących (zgodnie z zasadami zawartymi w punkcie 4.5 niniejszej Dokumentacji). Osoba/y podpisująca/e Oświadczenie w V części wniosku o dofinansowanie powinna/y być wskazana/e w punkcie 2.6 tego wniosku.

Złożenie wniosku Nośnik elektroniczny powinien być opatrzony następującymi informacjami: - Pełna nazwa Beneficjenta, - Tytuł projektu, - Konkurs nr POKL/xx/I/08 - Suma kontrolna.

Wniosek PO KL Struktura wniosku W ramach wniosku wyróżniono siedem elementów: Informacje o projekcie; Projektodawca (Beneficjent); Charakterystyka projektu (ograniczenie do 18 000 znaków); Budżet projektu; Oświadczenie; Załącznik Harmonogram realizacji projektu; Załącznik Szczegółowy budżet.

Projekt wniosku PO KL

Projekt wniosku PO KL 3.2

Projekt wniosku PO KL

Projekt wniosku PO KL

zapis wniosku na dysku lokalnym zapis wprowadzonych danych do pliku PDF

Praktyczne uwagi Wniosek najlepiej w całości wypełnić w edytorze tekstów, a następnie przekleić go do Generatora Wniosków; Poprawna walidacja wniosku nie oznacza, że wszystkie obowiązkowe pola zostały wypełnione !!! Kolejne wersje nie zastępują się, lecz zapisywane są w nowych plikach; Każda zmiana okresu realizacji projektu powoduje zarówno zmiany w budżecie, jak i w harmonogramie.

Załączniki dostarczane wraz z wnioskiem Dokumenty określające sytuację finansową wnioskodawcy (za ostatni zamknięty okres rozliczeniowy): I) sprawozdanie finansowe - bilans oraz rachunek zysków i strat (w przypadku Beneficjentów sporządzających powyższe dokumenty zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r.) lub II) uproszczone sprawozdanie finansowe - uproszczony bilans oraz rachunek zysków i strat (w przypadku Beneficjentów nie zobligowanych do sporządzania dokumentów, o których mowa w pkt. I).

Załączniki dostarczane wraz z wnioskiem W przypadku, gdy podmiot prowadzi działalność na tyle krótko, że nie dysponuje sprawozdaniem finansowym (uproszczonym sprawozdaniem finansowym) za ostatni zamknięty okres rozliczeniowy, zamiast wymienionych wcześniej dokumentów określających sytuację finansową powinien złożyć bilans otwarcia.

Załączniki dostarczane wraz z wnioskiem Jednostki sektora finansów publicznych, w tym  jednostki samorządu terytorialnego, powinny dołączyć do wniosku: - sprawozdanie finansowe: bilans oraz rachunek zysków i strat za ostatni zamknięty rok obrotowy lub   -uchwałę o przyjęciu budżetu/projektu (bez załączników finansowych do  uchwały).

Sposób przygotowania dokumentów Dokumenty powinny być przygotowane w sposób określony w Dokumentacji Konkursowej (m.in. umieszczenie w określonym porządku kart tytułowych, wniosku, załączników). Sposób potwierdzenia kopii za zgodność z oryginałem określa ściśle Dokumentacja Konkursowa.

Sposób przygotowania dokumentów Wniosek musi być podpisany i opieczętowany (w miejscu do tego przeznaczonym - część V wniosku Oświadczenie) przez osobę/y upoważnioną/e do podejmowania decyzji wiążących w stosunku do Beneficjenta. Osoba ta (bądź osoby) musi być tożsama ze wskazaną w polu 2.6 Wniosku.

Przyjmowanie wniosków Wnioski przyjmowane są w Punktach Informacyjnych EFS WUP w Krakowie, Tarnowie i Nowym Sączu w dni robocze w godzinach 8.00-16.00

Wniosek złożony do WUP Kraków oceniany jest pod względem: Ocena wniosku Wniosek złożony do WUP Kraków oceniany jest pod względem: formalnym; merytorycznym.

Kryteria dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL OGÓLNE SZCZEGÓŁOWE formalne merytoryczne horyzontalne dostępu strategiczne Za wyodrębnieniem dwóch powyższych typów kryteriów przemawia szeroki zakres różnorodnych zagadnień tematycznych objętych wsparciem w ramach PO KL. Nie jest możliwe określenie zamkniętej listy kryteriów obowiązującej dla wszystkich Priorytetów, Działań i Poddziałań PO KL. W założeniu grupę taką stanowią kryteria ogólne, natomiast kryteria szczegółowe są ustalane dla poszczególnych Działań, Poddziałań i typów projektów realizowanych w ramach PO KL. Klasyfikacja typów kryteriów w ramach PO KL jest zbliżona dla projektów konkursowych i systemowych. Tożsame typy kryteriów ogólnych (formalnych, merytorycznych i horyzontalnych) oraz szczegółowych kryteriów dostępu ustalane są zarówno dla projektów systemowych, jak i konkursowych. Niemniej jednak w ramach tej samej grupy kryteriów, w zależności od typu projektu (konkursowy bądź systemowy), kryteria mogą różnić się co do treści i stosowanej metodologii oceny. Szczegółowe kryteria strategiczne stosuje się natomiast wyłącznie w odniesieniu do projektów konkursowych. sprawdzane podczas oceny formalnej sprawdzane podczas oceny merytorycznej

Ocena formalna wniosków o dofinansowanie projektu

- ogólne kryteria formalne Ocena formalna Ocena formalna składa się z dwóch etapów, podczas których następuje sprawdzenie, czy wniosek spełnia: - ogólne kryteria formalne - kryteria dostępu

Ocena formalna kryteria ogólne Wniosek spełnia ogólne kryteria formalne jeśli: złożono go we właściwej instytucji; został złożony w określonym terminie (w przypadku konkursów, dla których określono ostateczną datę wpływu); wypełniono go w języku polskim; sporządzono go na obowiązującym formularzu; jest kompletny (wydruk zawiera wszystkie strony, został opatrzony pieczęciami wnioskodawcy oraz podpisany przez upoważnione osoby);

Ocena formalna kryteria ogólne suma kontrolna papierowej i elektronicznej wersji wniosku jest identyczna na wszystkich stronach wniosku; wypełniono wszystkie wymagane pola wniosku i złożono wymagane załączniki; wniosek stanowi odpowiedź na konkurs (wpłynął w odpowiedzi na ogłoszenie o konkursie – w przypadku procedury konkursowej); Wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie (na podst. art. 211 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych); wniosek jest zgodny z Planem działania.

Kryteria dostępu Dotyczy projektów konkursowych w ramach Priorytetu IX: Kryterium obszaru realizacji projektu – projekt realizowany na terenie województwa małopolskiego; Kryterium okresu realizacji projektu - maksymalny okres realizacji projektu 3 lata. Poddziałanie 9.1.1: Projekty zakładające zapewnienie kadry pedagogicznej posiadającej kwalifikacje w zakresie edukacji przedszkolnej lub umożliwiające nabycie formalnych kwalifikacji Kryterium wkładu własnego - w przypadku wniosków o dofinansowanie realizacji projektu składanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne wymagany jest wkład własny, którego wysokość wynosi 15% wartości projektu Poddziałanie 9.1.2: Kryterium beneficjenta - Podmioty prowadzące działalność minimum 1 rok

Kryteria dostępu (cd.) Działanie 9.2: Kryterium beneficjenta - Podmioty prowadzące działalność minimum 1 rok Kryterium wkładu własnego - w przypadku wniosków o dofinansowanie realizacji projektu składanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne wymagany jest wkład własny, którego wysokość wynosi 15% wartości projektu Działanie 9.4 Działanie 9.5 - projekty pilotażowe w roku 2007 Kryterium grupy docelowej - wsparcie kierowane do mieszkańców gmin wiejskich, miejsko – wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców Kryterium wysokości finansowej projektu - maksimum 50 000 zł

Ocena formalna W przypadku projektów konkursowych wniosek, który nie spełnia któregokolwiek z ogólnych kryteriów formalnych bądź kryteriów dostępu jest odrzucany. Na etapie oceny formalnej nie ma możliwości poprawy/uzupełniania wniosku złożonego w odpowiedzi na ogłoszony konkurs. Poprawiony wniosek spełniający ogólne kryteria formalne i kryteria dostępu może być jednak, jako nowy wniosek, ponownie złożony przez Beneficjenta.

Ocena formalna Ocena formalna przeprowadzana jest w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku. W uzasadnionych przypadkach WUP może wydłużyć powyższy termin do 21 dni.

Ocena merytoryczna wniosków o dofinansowanie projektu

Oceny merytorycznej projektów dokonuje Ocena merytoryczna Oceny merytorycznej projektów dokonuje Komisja Oceny Projektów (KOP) umiejscowiona w WUP Kraków, powoływana przez Dyrektora WUP.

Komisja Oceny Projektów W skład KOP mogą wchodzić: Pracownicy WUP; Przedstawiciele ministra właściwego ze względu na zakres tematyczny konkursu (o ile zostali zgłoszeni przez ministra); Asesorzy (o ile zostali powołani). Lista członków KOP jest podawana do publicznej wiadomości.

Ocena merytoryczna Ocena każdego projektu dokonywana jest przez dwie losowo wybrane osoby; Z dwóch niezależnych ocen członków KOP wyciągana jest średnia arytmetyczna; W przypadku rozbieżności sięgających 30% i więcej ogólnej sumy punktów pomiędzy ocenami Członków KOP (przy czym ocena przynajmniej jednego z nich musi wynosić minimum 60 punktów), projekt poddawany jest dodatkowej ocenie, którą przeprowadza trzeci oceniający. Ocena ta jest wiążąca i ostateczna.

Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w oparciu o: Ogólne kryteria merytoryczne Szczegółowe kryteria strategiczne Ogólne kryteria horyzontalne Szczegółowe informacje nt. kryteriów wyboru projektów określane są w Planie działania oraz w Dokumentacji Konkursowej.

Ogólne kryteria merytoryczne dotyczą ogólnych zasad odnoszących się do treści wniosku, wiarygodności i zdolności projektodawcy do podjęcia realizacji projektu oraz zasad finansowania projektów w ramach PO KL.

Ogólne kryteria merytoryczne - punktacja Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu 20 pkt. Grupy docelowe projektu 15/0* pkt. Działania 15/30* pkt. Rezultaty projektu 25 pkt. Potencjał wnioskodawcy i sposób zarządzania projektem 10 pkt. Wydatki projektu 15 pkt. * dla projektów badawczych i informacyjno-promocyjnych Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów za spełnienie ogólnych kryteriów merytorycznych wynosi 100.

Ogólne kryteria merytoryczne UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI PROJEKTU Wskazanie kwestii problemowych, które zostaną rozwiązane (złagodzone) dzięki realizacji projektu Wskazanie celu głównego i celów szczegółowych projektu Wskazanie zgodności celów z PO KL, Planem działania oraz innymi właściwymi dokumentami strategicznymi. NSRO - dokument opracowany w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności UE. Opracowanie NSRO i ich akceptacja przez KE jest niezbędna do przyjęcia przez Komisję programów operacyjnych, i w konsekwencji uruchomienia środków z funduszy strukturalnych. NSRO prezentują strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013 oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu WE. Dokument został przygotowany w MRR i zaakceptowany przez KE 9 maja 2007 r. PO KL- 28 września 2007 r. KE wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji PO KL, który jest jednym z PO służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji EFS. Przyjęty Program wyznacza główne kierunki rozwoju oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007 – 2013. Zawiera m.in. diagnozę społeczno-ekonomiczną kraju, informacje nt. dotychczasowej pomocy zagranicznej w zakresie RZL, cele strategiczne PO KL, Priorytety i obszary wsparcia, system wdrażania, finansowania. SZOP - dokumentem uzupełniający PO KL, odpowiednik dawnych uzupełnień programów operacyjnych, jest przygotowywany przez IZ na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. SRK - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie 2006 r. - Uwarunkowania i przesłanki rozwoju kraju, sytuacja społ-ekon., podstawowe dylematy rozwojowe, cele główne i priorytety rozwoju kraju (Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, Priorytet 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej, Załącznik 5. Charakterystyka województw). KSZ - diagnoza sytuacji na rynku pracy, przyczyny bezrobocia, działania, które należy podejmować - polityka państwa na rynku pracy (przedsiębiorczość , innowacyjność, kształcenie ustawiczne, edukacja, aktywizacja bezrobotnych itp.) SPS - cele polityki społecznej, priorytety i kierunki polityki społecznej NSISdP + KPZSiI - wykluczenie społeczne, ubóstwo, integracja społeczna, spójność społeczna, tendencje demograficzne, niepełnosprawni, identyfikacja obszarów ryzyka wykluczenia społecznego w Polsce, diagnoza wykluczenia społ., rynek pracy i ubezpieczenie społ., pomoc społeczna. SRE - diagnoza sytuacji w obszarze edukacji, cele i założenia strategii, poziom wykształcenia społeczeństwa, edukacja przedszkolna, system oświaty, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, egzaminy zewnętrzne, szkolnictwo wyższe, kształcenie ustawiczne, systemy stypendialne.

Ogólne kryteria merytoryczne GRUPY DOCELOWE PROJEKTU Opis grupy docelowej (tj. osób i/lub instytucji, które zostaną objęte wsparciem) Uzasadnienie wyboru grupy docelowej Opis sposobu rekrutacji uczestników projektu (w tym uwzględnienie zasady równości szans, w tym równości płci) NSRO - dokument opracowany w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności UE. Opracowanie NSRO i ich akceptacja przez KE jest niezbędna do przyjęcia przez Komisję programów operacyjnych, i w konsekwencji uruchomienia środków z funduszy strukturalnych. NSRO prezentują strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013 oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu WE. Dokument został przygotowany w MRR i zaakceptowany przez KE 9 maja 2007 r. PO KL- 28 września 2007 r. KE wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji PO KL, który jest jednym z PO służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji EFS. Przyjęty Program wyznacza główne kierunki rozwoju oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007 – 2013. Zawiera m.in. diagnozę społeczno-ekonomiczną kraju, informacje nt. dotychczasowej pomocy zagranicznej w zakresie RZL, cele strategiczne PO KL, Priorytety i obszary wsparcia, system wdrażania, finansowania. SZOP - dokumentem uzupełniający PO KL, odpowiednik dawnych uzupełnień programów operacyjnych, jest przygotowywany przez IZ na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. SRK - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie 2006 r. - Uwarunkowania i przesłanki rozwoju kraju, sytuacja społ-ekon., podstawowe dylematy rozwojowe, cele główne i priorytety rozwoju kraju (Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, Priorytet 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej, Załącznik 5. Charakterystyka województw). KSZ - diagnoza sytuacji na rynku pracy, przyczyny bezrobocia, działania, które należy podejmować - polityka państwa na rynku pracy (przedsiębiorczość , innowacyjność, kształcenie ustawiczne, edukacja, aktywizacja bezrobotnych itp.) SPS - cele polityki społecznej, priorytety i kierunki polityki społecznej NSISdP + KPZSiI - wykluczenie społeczne, ubóstwo, integracja społeczna, spójność społeczna, tendencje demograficzne, niepełnosprawni, identyfikacja obszarów ryzyka wykluczenia społecznego w Polsce, diagnoza wykluczenia społ., rynek pracy i ubezpieczenie społ., pomoc społeczna. SRE - diagnoza sytuacji w obszarze edukacji, cele i założenia strategii, poziom wykształcenia społeczeństwa, edukacja przedszkolna, system oświaty, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, egzaminy zewnętrzne, szkolnictwo wyższe, kształcenie ustawiczne, systemy stypendialne.

Ogólne kryteria merytoryczne DZIAŁANIA Racjonalność harmonogramu działań, przy uwzględnieniu wartości dodanej projektu oraz adekwatności doboru instrumentów służących osiągnięciu celów projektu Opis stosowanej metodologii badania/kanałów informacyjnych i sposobu dotarcia do grup docelowych kampanii* NSRO - dokument opracowany w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności UE. Opracowanie NSRO i ich akceptacja przez KE jest niezbędna do przyjęcia przez Komisję programów operacyjnych, i w konsekwencji uruchomienia środków z funduszy strukturalnych. NSRO prezentują strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013 oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu WE. Dokument został przygotowany w MRR i zaakceptowany przez KE 9 maja 2007 r. PO KL- 28 września 2007 r. KE wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji PO KL, który jest jednym z PO służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji EFS. Przyjęty Program wyznacza główne kierunki rozwoju oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007 – 2013. Zawiera m.in. diagnozę społeczno-ekonomiczną kraju, informacje nt. dotychczasowej pomocy zagranicznej w zakresie RZL, cele strategiczne PO KL, Priorytety i obszary wsparcia, system wdrażania, finansowania. SZOP - dokumentem uzupełniający PO KL, odpowiednik dawnych uzupełnień programów operacyjnych, jest przygotowywany przez IZ na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. SRK - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie 2006 r. - Uwarunkowania i przesłanki rozwoju kraju, sytuacja społ-ekon., podstawowe dylematy rozwojowe, cele główne i priorytety rozwoju kraju (Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, Priorytet 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej, Załącznik 5. Charakterystyka województw). KSZ - diagnoza sytuacji na rynku pracy, przyczyny bezrobocia, działania, które należy podejmować - polityka państwa na rynku pracy (przedsiębiorczość , innowacyjność, kształcenie ustawiczne, edukacja, aktywizacja bezrobotnych itp.) SPS - cele polityki społecznej, priorytety i kierunki polityki społecznej NSISdP + KPZSiI - wykluczenie społeczne, ubóstwo, integracja społeczna, spójność społeczna, tendencje demograficzne, niepełnosprawni, identyfikacja obszarów ryzyka wykluczenia społecznego w Polsce, diagnoza wykluczenia społ., rynek pracy i ubezpieczenie społ., pomoc społeczna. SRE - diagnoza sytuacji w obszarze edukacji, cele i założenia strategii, poziom wykształcenia społeczeństwa, edukacja przedszkolna, system oświaty, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, egzaminy zewnętrzne, szkolnictwo wyższe, kształcenie ustawiczne, systemy stypendialne.

Ogólne kryteria merytoryczne REZULTATY PROJEKTU Opis twardych i miękkich rezultatów projektu w odniesieniu do planowanych działań, z uwzględnieniem ich trwałości i kompleksowości, racjonalności i wykonalności Opis sposobu monitorowania (badania, mierzenia) rezultatów projektu Opis, w jaki sposób ww. rezultaty wpłyną na realizację założonych celów projektu NSRO - dokument opracowany w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności UE. Opracowanie NSRO i ich akceptacja przez KE jest niezbędna do przyjęcia przez Komisję programów operacyjnych, i w konsekwencji uruchomienia środków z funduszy strukturalnych. NSRO prezentują strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013 oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu WE. Dokument został przygotowany w MRR i zaakceptowany przez KE 9 maja 2007 r. PO KL- 28 września 2007 r. KE wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji PO KL, który jest jednym z PO służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji EFS. Przyjęty Program wyznacza główne kierunki rozwoju oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007 – 2013. Zawiera m.in. diagnozę społeczno-ekonomiczną kraju, informacje nt. dotychczasowej pomocy zagranicznej w zakresie RZL, cele strategiczne PO KL, Priorytety i obszary wsparcia, system wdrażania, finansowania. SZOP - dokumentem uzupełniający PO KL, odpowiednik dawnych uzupełnień programów operacyjnych, jest przygotowywany przez IZ na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. SRK - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie 2006 r. - Uwarunkowania i przesłanki rozwoju kraju, sytuacja społ-ekon., podstawowe dylematy rozwojowe, cele główne i priorytety rozwoju kraju (Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, Priorytet 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej, Załącznik 5. Charakterystyka województw). KSZ - diagnoza sytuacji na rynku pracy, przyczyny bezrobocia, działania, które należy podejmować - polityka państwa na rynku pracy (przedsiębiorczość , innowacyjność, kształcenie ustawiczne, edukacja, aktywizacja bezrobotnych itp.) SPS - cele polityki społecznej, priorytety i kierunki polityki społecznej NSISdP + KPZSiI - wykluczenie społeczne, ubóstwo, integracja społeczna, spójność społeczna, tendencje demograficzne, niepełnosprawni, identyfikacja obszarów ryzyka wykluczenia społecznego w Polsce, diagnoza wykluczenia społ., rynek pracy i ubezpieczenie społ., pomoc społeczna. SRE - diagnoza sytuacji w obszarze edukacji, cele i założenia strategii, poziom wykształcenia społeczeństwa, edukacja przedszkolna, system oświaty, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, egzaminy zewnętrzne, szkolnictwo wyższe, kształcenie ustawiczne, systemy stypendialne.

Ogólne kryteria merytoryczne POTENCJAŁ WNIOSKODAWCY I SPOSÓB ZARZĄDZANIA PROJEKTEM Doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć Potencjał instytucjonalny (w tym: kadrowy i finansowy) wnioskodawcy oraz (ewentualnie) jego partnerów, weryfikowane w oparciu o przedstawione dane finansowe Sposób zarządzania projektem (podział obowiązków, personel kluczowy) Rola partnerów lub innych instytucji zaangażowanych w projekt (jeśli dotyczy) NSRO - dokument opracowany w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności UE. Opracowanie NSRO i ich akceptacja przez KE jest niezbędna do przyjęcia przez Komisję programów operacyjnych, i w konsekwencji uruchomienia środków z funduszy strukturalnych. NSRO prezentują strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013 oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu WE. Dokument został przygotowany w MRR i zaakceptowany przez KE 9 maja 2007 r. PO KL- 28 września 2007 r. KE wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji PO KL, który jest jednym z PO służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji EFS. Przyjęty Program wyznacza główne kierunki rozwoju oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007 – 2013. Zawiera m.in. diagnozę społeczno-ekonomiczną kraju, informacje nt. dotychczasowej pomocy zagranicznej w zakresie RZL, cele strategiczne PO KL, Priorytety i obszary wsparcia, system wdrażania, finansowania. SZOP - dokumentem uzupełniający PO KL, odpowiednik dawnych uzupełnień programów operacyjnych, jest przygotowywany przez IZ na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. SRK - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie 2006 r. - Uwarunkowania i przesłanki rozwoju kraju, sytuacja społ-ekon., podstawowe dylematy rozwojowe, cele główne i priorytety rozwoju kraju (Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, Priorytet 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej, Załącznik 5. Charakterystyka województw). KSZ - diagnoza sytuacji na rynku pracy, przyczyny bezrobocia, działania, które należy podejmować - polityka państwa na rynku pracy (przedsiębiorczość , innowacyjność, kształcenie ustawiczne, edukacja, aktywizacja bezrobotnych itp.) SPS - cele polityki społecznej, priorytety i kierunki polityki społecznej NSISdP + KPZSiI - wykluczenie społeczne, ubóstwo, integracja społeczna, spójność społeczna, tendencje demograficzne, niepełnosprawni, identyfikacja obszarów ryzyka wykluczenia społecznego w Polsce, diagnoza wykluczenia społ., rynek pracy i ubezpieczenie społ., pomoc społeczna. SRE - diagnoza sytuacji w obszarze edukacji, cele i założenia strategii, poziom wykształcenia społeczeństwa, edukacja przedszkolna, system oświaty, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, egzaminy zewnętrzne, szkolnictwo wyższe, kształcenie ustawiczne, systemy stypendialne.

Ogólne kryteria merytoryczne WYDATKI PROJEKTU Ocena niezbędności wydatków do realizacji projektu i osiągania jego celów Ocena racjonalności i efektywności wydatków (relacja nakład/rezultat) Ocena kwalifikowalności wydatków (zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL) Ocena zasadności poziomu kosztów pośrednich. NSRO - dokument opracowany w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności UE. Opracowanie NSRO i ich akceptacja przez KE jest niezbędna do przyjęcia przez Komisję programów operacyjnych, i w konsekwencji uruchomienia środków z funduszy strukturalnych. NSRO prezentują strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013 oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu WE. Dokument został przygotowany w MRR i zaakceptowany przez KE 9 maja 2007 r. PO KL- 28 września 2007 r. KE wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji PO KL, który jest jednym z PO służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji EFS. Przyjęty Program wyznacza główne kierunki rozwoju oraz umożliwia wykorzystanie środków EFS w Polsce w latach 2007 – 2013. Zawiera m.in. diagnozę społeczno-ekonomiczną kraju, informacje nt. dotychczasowej pomocy zagranicznej w zakresie RZL, cele strategiczne PO KL, Priorytety i obszary wsparcia, system wdrażania, finansowania. SZOP - dokumentem uzupełniający PO KL, odpowiednik dawnych uzupełnień programów operacyjnych, jest przygotowywany przez IZ na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. SRK - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w listopadzie 2006 r. - Uwarunkowania i przesłanki rozwoju kraju, sytuacja społ-ekon., podstawowe dylematy rozwojowe, cele główne i priorytety rozwoju kraju (Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości, Priorytet 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej, Załącznik 5. Charakterystyka województw). KSZ - diagnoza sytuacji na rynku pracy, przyczyny bezrobocia, działania, które należy podejmować - polityka państwa na rynku pracy (przedsiębiorczość , innowacyjność, kształcenie ustawiczne, edukacja, aktywizacja bezrobotnych itp.) SPS - cele polityki społecznej, priorytety i kierunki polityki społecznej NSISdP + KPZSiI - wykluczenie społeczne, ubóstwo, integracja społeczna, spójność społeczna, tendencje demograficzne, niepełnosprawni, identyfikacja obszarów ryzyka wykluczenia społecznego w Polsce, diagnoza wykluczenia społ., rynek pracy i ubezpieczenie społ., pomoc społeczna. SRE - diagnoza sytuacji w obszarze edukacji, cele i założenia strategii, poziom wykształcenia społeczeństwa, edukacja przedszkolna, system oświaty, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, egzaminy zewnętrzne, szkolnictwo wyższe, kształcenie ustawiczne, systemy stypendialne.

Kryteria strategiczne Kryteria strategiczne dotyczą preferowania przez IP2(IP) określonych typów projektów. Wnioski spełniające kryteria strategiczne, które jednocześnie uzyskały co najmniej 60 punktów za spełnienie ogólnych kryteriów merytorycznych, a także przynajmniej 60% punktów w poszczególnych polach oceny merytorycznej, otrzymują dodatkową premię punktową w wysokości nie większej niż 20 punktów. Wniosek, który spełnia ogólne kryteria merytoryczne oraz kryteria strategiczne może łącznie uzyskać maksymalnie 120 punktów.

Kryteria strategiczne Spełnienie kryteriów strategicznych nie jest obowiązkowe - mogą, ale nie muszą być one spełnione, by projekt mógł uzyskać pozytywną ocenę merytoryczną. Niespełnienie kryteriów strategicznych nie wyklucza bowiem uzyskania maksymalnej liczby punktów za spełnianie ogólnych kryteriów merytorycznych (100 punktów) i nie skutkuje odrzuceniem wniosku.

Kryteria strategiczne Poddziałanie 9.1.1: Projekty zakładające utworzenie ośrodka wychowania przedszkolnego w miejscowościach w których dzieci od 3 do 5 roku życia nie mają dostępu do edukacji przedszkolnej - 15 pkt. Projekty, zakładające realizację alternatywnych form wychowania przedszkolnego - 5 pkt. Poddziałanie 9.1.2: Projekty skierowane do uczniów szkół, które uzyskały wyniki z egzaminów zewnętrznych poniżej średniej województwa małopolskiego – 8 pkt. Projekty rozszerzające ofertę szkół w zakresie poradnictwa i doradztwa zawodowo-edukacyjnego – 6 pkt. Projekty zakładające dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) prowadzone metodą warsztatową – 6 pkt.

Kryteria strategiczne (cd.1) Działanie 9.2: Projekty zakładające dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) praktycznej nauki zawodu (co najmniej 30 godzin na jednego ucznia) – 8 pkt. Projekty zakładające współpracę z pracodawcami, instytucjami rynku pracy oraz organizacjami pozarządowymi – 7 pkt. Projekty skierowane do uczniów szkół, które uzyskały wyniki z egzaminów zewnętrznych poniżej średniej województwa małopolskiego – 5 pkt. Działanie 9.3: Projekty skierowane do osób dorosłych zainteresowanych uzupełnieniem lub podwyższeniem swojego wykształcenia oraz kwalifikacji ogólnych i zawodowych – 10 pkt. Projekty umożliwiające formalne potwierdzenie posiadanych umiejętności dla uzyskania stosownych kwalifikacji (w tym certyfikaty uznawane na terenie UE) – 10 pkt.

Kryteria strategiczne (cd.2) Działanie 9.4: Projekty zakładające doskonalenie nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i instruktorów praktycznej nauki zawodu, przy współpracy z przedsiębiorcami – 12 pkt. Projekty zakładające przekwalifikowanie nauczycieli w kierunku kształcenia ustawicznego albo nauczania drugiego przedmiotu lub też rodzaju prowadzonych zajęć – 8 pkt. Działanie 9.5: Projekty realizowane w partnerstwie – 20 pkt.

Kryteria horyzontalne Kryteria horyzontalne mają charakter przekrojowy i zatwierdzane są przez Komitet Monitorujący w toku realizacji. Dotyczą zgodności z: przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych; zasadami dotyczącymi pomocy publicznej; właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi (w tym: polityką równych szans i koncepcją zrównoważonego rozwoju). Projekty niezgodne z ww. kryteriami horyzontalnymi są odrzucane.

Podczas oceny merytorycznej sprawdzane jest ponadto, czy: Ocena merytoryczna Podczas oceny merytorycznej sprawdzane jest ponadto, czy: koszty w ramach cross-financingu nie przekraczają poziomu dopuszczalnego dla danego Działania; poziom kosztów pośrednich jest uzasadniony; projekt jest zgodny z zapisami Szczegółowego opisu priorytetów PO KL. Niespełnienie powyższych kryteriów skutkuje odrzuceniem wniosku.

Warunki rekomendowania wniosku do dofinansowania Rekomendowane do dofinansowania są projekty, w przypadku których spełnione są łącznie następujące warunki: ogólna liczba punktów uzyskanych na etapie oceny merytorycznej wynosi przynajmniej 60, w poszczególnych polach oceny merytorycznej projekt uzyskał przynajmniej 60% punktów możliwych do uzyskania w tych polach, projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym oraz z politykami i zasadami wspólnotowymi, projekt jest zgodny z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL, koszty w ramach cross-finansingu nie przekraczają poziomu dopuszczalnego dla danego Działania, poziom kosztów pośrednich jest uzasadniony.

Wyniki oceny merytorycznej Po zakończeniu oceny merytorycznej Wnioskodawca otrzyma pismo informujące o: przyjęciu wniosku do realizacji wraz z proponowaną kwotą dofinansowania pod warunkiem dostarczenia w podanym terminie dokumentów (załączników) niezbędnych do podpisania umowy; możliwości podjęcia negocjacji; odrzuceniu wniosku wraz z podaniem przyczyny.

Wyniki oceny merytorycznej Informacja o wynikach oceny merytorycznej przekazywana jest Beneficjentowi w terminie 5 dni od daty zakończenia pracy KOP (konkursy otwarte).

Negocjacje

Negocjacje mogą dotyczyć: zakresu merytorycznego projektu budżetu projektu zakresu merytorycznego projektu

Lista rankingowa Projekty rekomendowane do dofinansowania ułożone w kolejności od najwyżej do najniżej ocenionego tworzą listę rankingową. Lista rankingowa wniosków rekomendowanych do dofinansowania wraz z protokołem z prac KOP jest przedkładana Dyrektorowi WUP Kraków do zatwierdzenia.

Procedura odwoławcza

Środki odwoławcze - przysługującym mu środku odwoławczym; Wnioskodawca otrzymując rozstrzygnięcie w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie będzie poinformowany o: - przysługującym mu środku odwoławczym; - terminie, w jakim należy wnieść przysługujący środek odwoławczy; - instytucji, do której należy wnieść środek odwoławczy wraz ze wskazaniem okoliczności powodujących pozostawienie środka odwoławczego bez rozpatrzenia. W procesie wyłaniania projektów do dofinansowania przewidziano następujące środki odwoławcze: - protest, - wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Umowa o dofinansowanie projektu w ramach PO KL

Umowa o dofinansowanie projektu Minimalny zakres umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO KL został określony w Zasadach finansowania PO KL z 10 września 2007r. oraz w Załączniku 2 do Dokumentacji Konkursowej; Umowa reguluje m.in.: zasady dokonywania płatności; formy zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy; zasady przeprowadzania monitoringu i kontroli; prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych; zasady wprowadzania zmian w projekcie; tryb rozwiązania umowy; inne postanowienia wynikające z przepisów wspólnotowych lub krajowych.

Umowa o dofinansowanie projektu Zasady dokonywania płatności: Pierwsza transza wypłacana jest w terminie i wysokości określonym w harmonogramie płatności; Przekazanie kolejnej transzy jest uzależnione od rozliczenia we wnioskach o płatność co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji.

Umowa o dofinansowanie projektu Ustanowienie różnych form prawnego zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu pociąga za sobą koszty o różnej wysokości, zaleca się, aby Beneficjent już na etapie aplikowania o środki EFS w miarę możliwości szczegółowo przemyślał kwestie ustanawiania zabezpieczenia.

Zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy Zgodnie z postanowieniami Umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu. W przypadku, gdy Beneficjentem jest jednostka sektora finansów publicznych - nie ma obowiązku ustanawiania zabezpieczenia. Zabezpieczenie ustanawiane jest na 100% kwoty dofinansowania projektu.

Umowa o dofinansowanie projektu Załączniki do umowy które stanowią jej integralną część są to: Wniosek o dofinansowanie; Harmonogram płatności; Oświadczenie o kwalifikowalności VAT; Wymagania w odniesieniu do informatycznego systemu finansowo-księgowego. Wat może być kosztem kwalifikowalnym w sytuacji kiedy beneficjnt nie ma możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie stosownych przepisów dot. VAT.

Podstawowe dokumenty W celu poprawnego przygotowania projektu Beneficjent powinien zapoznać się z następującymi dokumentami: Dokumentacja Konkursowa – dokument opracowywany przez WUP Kraków odrębnie do każdego konkursu. Zawiera szczegółowe informacje dot. konkursu, w tym m.in. nt. sposobu przygotowania i złożenia wniosku, wymogów, jakie wniosek musi spełniać, kryteriów oceny wniosku, procedur wyboru. Dokumentacja Konkursowa zamieszczana jest na stronie internetowej WUP Kraków: www.wup-krakow.pl Szczegółowy Opis Priorytetów PO KL – dokument zatwierdzony przez MRR. Zawiera opis poszczególnych Priorytetów, Działań, Poddziałań, uprawnionych Beneficjentów, Grup docelowych (Beneficjentów Ostatecznych) i inne ważne dla projektodawców informacje. System Realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007- 2013 – zbiór wytycznych MRR. Obejmuje m.in. szczegółowe wytyczne MRR dot. zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL, zasad finansowania PO KL, systemu sprawozdawczości oraz kontroli.

Podstawowe dokumenty Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z 9 lipca 2007 r. Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 z 26 czerwca 2007 r. Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 z 10 września 2007 r. Powyższe dokumenty zawierają szczegółowe informacje m.in. na temat zasad kwalifikowalności wydatków, kalkulacji budżetu projektu, zasad stosowania cross-financingu. Podstawowe dokumenty, z którymi powinni zapoznać się projektodawcy dostępne są na stronie internetowej WUP Kraków: www.wup-krakow.pl oraz na stronach IZ: www.mrr.gov.pl i www.efs.gov.pl

Przydatne adresy internetowe www.wup-krakow.pl www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl www.fundusze.malopolska.pl

Europejskiego Funduszu Społecznego Punkty Informacyjne dla beneficjentów Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy Sącz Tarnów Kraków ul. Węgierska 146 tel. (18) 442 94 32 e-mail: ns.efs@wup-krakow.pl Al. Solidarności 5-9 tel. (14) 626 95 43 e-mail:  efs@wup.tarnow.pl Plac Na Stawach 1 e-mail: efs@wup-krakow.pl tel. (12) 424 07 37

Regionalne Ośrodki EFS Kraków – Fundacja Instytut Studiów Strategicznych, ul. Mikołajska 4, I piętro, tel. 012 421 83 40 Tarnów – Fundacja im. Hetmana Jana Tarnowskiego, ul. Sikorskiego 4, tel. 014 655 69 86 Nowy Sącz – Fundacja Wiedza i Rozwój ul. Długosza 9, tel. 018 442 01 99

Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac na Stawach 1 Zespół Promocji Konkursów i Naboru Projektów Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac na Stawach 1 30-107 Kraków www.wup-krakow.pl