CEBULA (ŁOŻYSKO KULKOWE)
CECHY metoda umożliwiająca przeprowadzenie rozmów w kilku różnych parach może w niej wziąć udział dowolna parzysta liczba uczestników zabawa integrująca grupę na początku wspólnej pracy nie wymaga żadnych materiałów
CELE Rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania partnera Doskonalenie umiejętności formułowania własnej opinii i spostrzeżeń Poznanie w krótkim czasie poglądów wielu osób na podany temat
PRZEBIEG KROK 1 Dzieci są podzielone na dwa zespoły. Jedna z grup siada w kręgu wewnętrznym, druga w zewnętrznym, twarzą do siebie (każde dziecko powinno mieć swoją parę).
KROK 2 Nauczyciel podaje temat do dyskusji, np. „Co najbardziej lubię w naszej grupie?”
KROK 3 Zaczynamy dyskusję od ustalenia kolejności wypowiedzi (np. najpierw krąg wewnętrzny). Każde dziecko wypowiada się w swojej parze na zadany temat ok. minuty. Następnie wypowiada się dziecko partner.
KROK 4 Po wymianie poglądów następuje przesunięcie cebuli – dzieci z koła zewnętrznego, np. o jedną, dwie lub więcej osób w prawo lub w lewo.
KROK 5 Teraz każde dziecko ma innego partnera i rozmawia z nim, zachowując kolejność wypowiedzi.
KROK 6 Dzieci przesuwają się jeszcze kilkakrotnie w lewo lub w prawo o liczbę osób podaną przez nauczyciela, wymieniając poglądy na dany temat.
WARIANT INTEGRACYJNY powitanie opisywane są nawzajem z zamkniętymi oczyma zaśpiewanie lub zanucenie jakiejś piosenki branie się wzajemnie na plecy udawanie cienia przeglądanie się w lustrze robienie min rysowanie konturów ciała pożegnanie
pozwól wziąć udział, a zrozumiem” „Powiedz, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem” (chińskie przysłowie)