Wyzsze Czynnosci Psychiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Ścieżka Mos/MAPK jako regulator rozmiaru i procesu degeneracji pierwszego ciałka kierunkowego podczas dojrzewania mysich oocytów.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Prąd Elektryczny.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
POPYT I PODAŻ.
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Niedowaga, Nadwaga, Właściwa waga ciała
Szkoła w chmurze.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
UCHO – Narząd słuchu i równowagi.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
ALGORYTM.
Wpływ używek na organizm człowieka
Antonie de Saint-Exupery
Fotografia.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Władza lokalna w Polsce
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
KINECT – czyli z czym to się je?. Damian Zawada
Opracowała: Iwona Kowalik
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
ZDROWY STYL ŻYCIA Przemek Kulisiewicz kl.VI. Czestochowa 2012.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Wyższe czynności poznawcze
Przetwarzanie informacji przez mózgi
Inteligentne Systemy Autonomiczne
Struktury Sieci Neuronowych
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PROJEKT EUDUKACYJNY POD TYTUŁEM :
Prawo o aktach stanu cywilnego
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
BIOFEEDBACK.
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Temat 5: Elementy meta.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Wyzsze Czynnosci Psychiczne Inteligentne Systemy Autonomiczne Wyzsze Czynnosci Psychiczne W oparciu o wykłady Prof. Włodzisława Ducha Uniwersytet Mikołaja Kopernika oraz Prof. Jaap Murre University of Amsterdam Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Umysł Umysł oznacza system poznawczy oparty na wyższych czynnościach psychicznych. Wyższe czynności psychiczne to jaźń, kreatywność, mowa, myślenie, osobowość, pamięć, rozumowanie, uwaga, wola, wyobraźnia, świadomość, Czyli wszystkie subiektywnie uświadamiane procesy wynikające z pracy mózgu. Czy takie czynności są zlokalizowane czy wymagają zaangażowania większej części mózgu? Aktywność mózgu w czasie wyższych czynności psychicznych skupiona jest w wyróżnionych obszarach.

Mowa Główne struktury mowy: Okolice zakrętu kątowego: obszar kojarzeniowy dla słuchu, wzroku, nazw; jego uszkodzenia zaburzają czytanie i pisanie; zaangażowany np. w rozumienie metafor czy odróżnieniu Booba od Kiki Obszar Wernickego w płacie skroniowym; uszkodzenia powodują parafazje, mówienie bez sensu, niegramatyczne, zły wybór słów i łączenie wyrazów, ale prawidłowy rytm i wymowa. Obszar Broca; uszkodzenia wywołują afazje motoryczne, niezdolność do prawidłowych wypowiedzi pomimo prawidłowego rozumienia. Wiele rodzajów afazji powstaje w wyniku różnych uszkodzeń tych obszarów.

Mowa Z obrazowania mózgu u osób o lewopółkulowej dominacji funkcji językowych wiemy że: Słowa dotyczące konkretnych pojęć (rzeczowników - przedmiotów, osób, zwierząt, jedzenia, narzędzi) są kodowane w lewym płacie skroniowym. Słowa określające działanie (czasowniki) kodowane są w lewym płacie kory przedczołowej, dolnej części zakrętu czołowego i korze przedruchowej. Należy rozróżnić rozpoznawanie (wiedzieć, czym coś jest) od nazwania (przypominanie formy symbolu oznaczającego danych obiekt). Podobne kategorie, np. narzędzia mechaniczne i sztućce, są zlokalizowane blisko siebie. Lezje przedniej części kory dolnoskroniowej i dolnej części zakrętu skroniowego => problemy z nazywaniem zwierząt. Lezje tylnej i bocznej części kory skroniowej oraz zakrętu nadbrzeżnego => problemy z nazywaniem narzędzi. Kodowanie pojęć i nazw znanych osób lub przedmiotów => poprzedza regiony odpowiedzialnee za kodowanie nazw i koncepcji ogólnych. Problemy z rozpoznawaniem konkretnych koncepcji skorelowane są z uszkodzeniami asocjacji w obszarze ciemieniowo-skroniowym (TP).

Rozumienie Mowy Widzenie słowa i liczenie znajdujących się w nim sylab wywołuje całkiem inne pobudzenie niż widzenie i zastanawianie się nad znaczeniem słowa. Koncepcja narzędzia, którym potrafimy się posługiwać: obszar połączony z somatyczną i wzrokową korą sensoryczną, korą ruchową, a więc blisko ośrodków przetwarzających sygnały o ruchu ręki i analizujących wzrokowe sygnały związane z ruchem.

Rozumienie Mowy Rozumienie mowy jest trudne

http://www.fizyka.umk.pl/~duch/Wyklady/kog-m/04-p.htm#muz

Rozumienie Mowy Widzenie słowa i liczenie znajdujących się w nim sylab wywołuje całkiem inne pobudzenie niż widzenie i zastanawianie się nad znaczeniem słowa. Koncepcja narzędzia, którym potrafimy się posługiwać: obszar połączony z somatyczną i wzrokową korą sensoryczną, korą ruchową, a więc blisko ośrodków przetwarzających sygnały o ruchu ręki i analizujących wzrokowe sygnały związane z ruchem.

Rozumienie Mowy Pojęcia, nazwy rzeczownikowe i czasownikowe kodowane są w innych obszarach kory. Uszkodzenia mogą doprowadzić do zaniku zdolnośc posługiwania się jakąś kategorią pojęć językowych, np. pojęć rzeczy znanych bezpośrednio w odróznieniu od abstrakcyjnych nazw. Rozumienie, wiedza, zakłada zdolność do działania, pobudzenie kory ruchowej, pamięci epizodycznej, użycia danego słowa w sensie schematu senso-motorycznego.

Poznawanie Kolorow W jaki sposób rozpoznajemy i nazywamy kolory? Pojęcia dotyczące kolorów i struktura barw są niezależne od kultury. Uszkodzenia kory wzrokowej w obszarze V4 prowadzą do utraty pojęć i wrażeń dotyczących kolorów. Uszkodzenia zakrętu językowatego prowadzi do anomii kolorów, braku kojarzenia nazwy i koloru przy normalnym widzeniu kolorów.

Rozumienie Mowy Wypowiedzenie słowa czy zdania wymaga aktywności obszarów ruchowych (Brocka i kory przedruchowej) i inicjacji tego procesu przez zwoje podstawy mózgu. Aleksja bez agrafii: niezdolność do czytania przy zachowanej zdolności kopiowania i pisania. Głośne czytanie może być możliwe, ale przy cichym nie pobudza się sens słów.

Muzyka Instynkt muzyczny - wrodzony. Dlaczego? Prymitywny system porozumieniwania się? spiew ptaków i reakcje typu "stroszenia piórek". Lateralizacja - widoczna już u niemowląt; preferencje lewo i prawo-uszne. Związek muzyki z emocjami. Czy to wesoła czy smutna melodia? Wiedzą to nawet osoby bez muzycznego słuchu.

Matematyka Czemu 2+2 = 4? Można pamiętać tabliczkę mnożenia ale zaburzenia płata ciemieniowego po wylewie nie pozwolą odpowiedzieć na pytanie: czy 5 leży pomiędzy 2 i 4? Wiem, rozumiem - pobudzenie układu nagrody (płata czołowego) po prawidłowo wykonanym działaniu? Płaty skroniowe: pamięć faktów, tabliczka mnożenia. Płaty ciemieniowe: wyobraźnia arytmetyczna.

Humor Na czym polega poczucie humoru? Jaka jest funkcja śmiechu? Śmiech występuje we wszystkich kulturach, chociaż są różnice. Żarty: pobudzają oczekiwania, napięcie, koncząc się zamianą oczekiwanej interpretacji na inną, równie logiczną. Podobnie do reakcji wynikającej z procesów twórczych przy szukaniu wyjścia z impasu spowodowanego anomalią. Śmiech - sygnał społeczny pokazujący, że anomalia jest trywialna, fałszywy alarm. Jeśli napięcie rośnie to zamiast rozładowania przez śmiech może skończyć się strachem. Jeśli ktoś poślizgnie się na skórce od banana to nas smieszy; jak rozbije głowę to nie. Łaskotki: początkowo strach ale potem reakcja zawiadamiająca - nic groźnego. Niektórzy nie mogą przezwyciężyć strachu przed łaskotaniem. Asymbolia bólu: brak połaczenia kory wyspy z korą obręczy.

Podsumowanie udziału kory w wyższych funkcjach psychicznych Płat potyliczny: widzenie; analiza koloru, ruchu, kształtu, głębi; skojarzenia wzrokowe, ocena, decyduje czy wrażenie jest analizowane i jaki jest jego priorytet. Płat skroniowy: zakręt górny i wieczko: słuch muzyczny, fonematyczny i wrażenia dźwiękowe; obszar Wernickego - rozumienie mowy, gramatyka, prozodia; zakręt dolny: rozpoznawanie obiektów; kategoryzacja obiektów; pamięć werbalna, zapamiętywanie; część podstawna: analiza zapachów

Podsumowanie udziału kory w wyższych funkcjach psychicznych Płat ciemieniowy: część górna: czucie dotyku, temperatury, bólu; prawa część dolna: orientacja przestrzenna, konstruowana na podstawie wrażeń wzrokowych; lewa częśćdolna: modelowanie relacji przestrzennych ruchów palców. pomiędzy i część przyśrodkowa: celowe ruchy; integracja ruchu i wzroku, integracja czucia i wzroku w jeden percept; manipulacja obiektami wymagająca koordynacji i wyobraźni przestrzenno/ruchowej. rozumienie języka symbolicznego, pojęć abstrakcyjnych, geometrycznych.

Podsumowanie udziału kory w wyższych funkcjach psychicznych Płat czołowy: działanie część górna - funkcje ruchowe, pierwotna kora ruchowa, kora przedruchowa, dodatkowa kora ruchowa; pamięć wyuczonych działań ruchowych, np. taniec, nawyki, specyficzne schematy zachowań, wyrazy twarzy; lewy płat - obszar Brocka (mowa); pola czołowe oczu (ruch gałek ocznych zależny od woli); część przedczołowa: "zdawanie sobie sprawy"; planowanie i inicjacja działania w odpowiedzi na zdarzenia zewnętrzne, oceny sytuacji;

Podsumowanie udziału kory w wyższych funkcjach psychicznych Płat czołowy: działanie przewidywanie konsekwencji działań; konfromizm społeczny, takt, wyczucie sytuacji; analiza i kontrola stanów emocjonalnych, ekspresji językowej; uczucia błogostanu, frustracji, lęku i napięcia; lewy płat - kojarzenie znaczenia i symbolu (słowa), kojarzenie sytuacyjne; pamięć robocza; wola działania, podejmowanie decyzji; relacje czasowe, kontrola sekwencji zdarzeń. część podstawna, kora okołooczodołowa -

Podsumowanie udziału kory w wyższych funkcjach psychicznych Płat limbiczny i okolice: analiza wrażeń węchowych; analiza wrażenia bólu; kontrola negatywnych emocji; współpraca z ciałem migdałowatym; skupienie uwagi. Móżdżek: koordynacja ruchów celowych; utrzymanie równowagi; regulacja napięcia mięśni; pamięć niektórych odruchów; wpływ na ruchy oczu.

Podsumowanie udziału kory w wyższych funkcjach psychicznych Pień mózgu: śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony: oddychanie (most); kontrola rytmu serca (rdzeń przedłużony); połykanie, kaszel i odruchy wymiotne (rdzeń przedłużony); odruchy zaskoczenia, podskoku (śródmózgowie); kontrola systemu autonomicznego: pocenia się, cisnienia krwi, temperatury i trawienia; ogólny poziom przytomności; sen; utrzymywanie równowagi.