Inteligentne Systemy Autonomiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład 14 Neuropsychologia komputerowa
Advertisements

Przygotował: Adrian Walkowiak
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Operacjonalizacja problematyki badawczej
III. Proste zagadnienia kwantowe
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Prezentacja z przedmiotu „systemy wizyjne”
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
ALGORYTM.
Koło emocji wg Plutchika (1980)
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Antonie de Saint-Exupery
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
Fotografia.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
KINECT – czyli z czym to się je?. Damian Zawada
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Sieci komputerowe. Nowe technologie komputerowe
To śmieszne...
Wyższe czynności poznawcze
EE141 1 Hebbowskie modele uczenia Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Inteligentne Systemy Autonomiczne W oparciu o wykład.
Struktury Sieci Neuronowych
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
BIOFEEDBACK.
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Fizyka ruchu drogowego
PRZYCHODZI BABA DO LEKARZA.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Pytania nie są trudne, więc nie oszukuj
Bardzo pożyteczna rzecz, czy narzędzie zbrodni?
w/g Grzegorz Gadomskiego
Lui : Elle : KOBIETY MAJA ZAWSZE OSTATNIE SLOWO….
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Inteligentne Systemy Autonomiczne Język W oparciu o wykład Prof. Randall O'Reilly University of Colorado oraz Prof. Włodzisława Ducha Uniwersytet Mikołaja Kopernika Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Modelowanie mowy Modele uwzględniają: rozproszony leksykon, ortografia, fonologia, semantyka. Te same mechanizmy uczenia w mózgu, tylko inne wejścia/wyjscia. Poziomy przetwarzania: fonemy/sylaby, litery, słowa, pojęcia, frazy, zdania, sytuacje, historie. Rozproszone reprezentacje, wielkie możliwości kombinacji wielu rep. Reprezentacje semantyczne z ko-okurencji słów. Reprezentacje semantyczne na poziomie kształtu zdań. Fonologiczna gęstość otoczenia słowa = liczba słów brzmiących podobnie jak dane słowo, czyli dająca podobne pobudzenia mózgu. Semantyczna gęstość otoczenia słowa = liczba słów o podobnym znaczeniu (rozszerzona podsieć aktywacji).

Modelowanie mowy Uczenie oparte o przetwarzanie sekwencji czasowych Sekwencje słów musza wytworzyć reprezentacje znaczeń Język jest wynikiem rozpakowania rozproszonych reprezentacji znaczeń w mózgu i ich komunikowania innym osobom poprzez kanały komunikacyjne w oczekiwaniu ze odpowiadające im reprezentacje zostaną wytworzone w mózgu odbiorcy Uczenie czytania dysleksje Rozpoznawanie znaków, mapowanie ortografii na fonologię (nietrywialne dla angielskiego) i intonacje (wazne w chinskim) Regularności i wyjątki tworzenie zbyt regularnych czasów przeszłych.

Podstawy biologiczne Sterowanie aparatem głosowym odpowiedzialne jest za prawidłową wymowę zgłosek. Za to sterowanie odpowiedzialny jest głównie ośrodek Broca w korze czołowej, a za analizę mowy górna kora skroniowa. Brocka: powierzchniowa repr., Wernicke: głęboka reprezentacja.

Organizacja zgłosek Fonemy: spółgłoski i samogłoski, alfabet IPA. 4 wymiary charakteryzujące samogłoski, pozycje języka. Kodowanie: 7 pozycji dla przód/tył, 6 dla góra/dół, 4 dla reszty (kształt warg i długość trwania). Neuron uczy się prawdopodob. warunkowego, korelacji pomiędzy pożądaną aktywnością a sygnałami wejściowymi; optymalna wartość 0.7 osiągana jest szybko tylko przy małej stałej uczenia 0.005 Spółgłoski: 3 wymiary. Kodowanie: 7 pozycji dla położenia (loc), 5 dla sposobu (Mnr), 2 dla Vce.

Pytania Spróbujemy za pomocą symulacji komputerowych znaleźć i zweryfikować za pomocą modeli odpowiedzi na kilka pytań: Jakie procesy zaangażowane są w proces czytania i dlaczego czasami zawodzą (dysleksja)? W jaki sposób czytamy znane słówka: cat, yacht, a w jaki wymyślone, np. nust, decydując się na jakiś sposób wymowy? Czemu dzieci mówią „I goed” zamiast „I went”? Skąd bierze się znaczenie słów? Jak od słów przejść do zdań?

Rozproszony leksykon i dysleksje Poziom fonologiczny dysleksji: nieistniejące słowa nie wzbudzają głębszych obszarów (Wernicke). Poziom głęboki: błędy fonologiczne i semantyczne (kąt – kot, kot - pies), pomyłki w rozpoznawaniu znaków. Dysleksja powierzchniowa: nowe słowa nie stanowią problemu ale brak dostępu do poziomu semantycznego + trudności w czytaniu wyjątków + pomyłki w rozpoznawaniu. Model czytania i dysleksji ma dwie drogi od ortografii do fonologii: bezpośrednią (przez mapowanie) i okrężną, semantyczną. Rzadkie i trudne słowa wymawia się dzięki tej okrężnej drodze.

Słowa do czytania 40 słów, 20 konkretnych i 20 abstrakcyjnych; pobudzenia w modelu pokazują podobieństwa fonologiczno-semantyczne.

Model Projekt dyslex.proj.gz Sieć została wytrenowana bo wymaga 250 epok. Trenowanie: przypadkowy wybór jednej z 3 warst (ortografia, fonologia, semantyka) jako wejścia a pozostałych dwóch jako wyjścia, mapowanie jednego aspektu na dwa inne. kWTA = 25% dla warstw ukrytych View TestLog, StepTest TestLog pokazuje słowo, odległość, najbardziej podobne, błąd sm_nm

Symulacje dysleksji Dysleksje: w zależności od stopnia uszkodzenia i drogi uszkodzenia dostaniemy różne formy: fonologiczną, głęboką i powierzchniową. lesion_path = Semantics Wyłącza całą warstwę. Błędy: Trial2_TestLog need, loan, flow, past => coat Hire i coat są najczęściej mylone. Odległość fonologiczna od 0 do 1 miara cos(S1,S2) = S1*S2/|S1||S2|

Wpływ lezji na dysleksję Błędy neuronow ukrytych OS_Hid ortograficzno-sematyczne SP_Hid semantyczno-fonetyczne Błędy w wyniku uszkodzenia drogi semantycznej.

Lezje całkowite Błędy neuronow ukrytych OS_Hid ortograficzno-sematyczne SP_Hid semantyczno-fonetyczne Błędy w wyniku uszkodzenia drogi semantycznej i bezpośredniej.

Czytanie Modele czytania: mapowanie ortografii na fonologie. Dwa zagadnienia: czy jeden system może się nauczyć wymowy regularnych słów i jednocześnie radzić sobie z wyjątkami? symulacja wymowy nieistniejących słów wymaga odkrycia subtelnych regularności wymowy. Mint, hint, flint => i tak samo, ale w pint całkiem inaczej ... Regularności są często modyfikowane, zależne od kontekstu, mają skupienia (sąsiedztwa), a wyjątki są na krańcach takich modyfikacji. Regularności i wyjątki tworzą kontinuum.

Czytanie: Rozproszony model leksykalny Reprezentacje nie są zlokalizowane w jednym regionie. Oddziaływania prowadzą do ciekawego podziału pracy.

Czytanie jako rozpoznawanie obiektów Wymiana pomiędzy zależnymi i niezależnymi podobna w rozpoznawaniu obiektów Potrzeba niezmienników ale tez potrzeba łączenia cech

Model czytania Model ss.proj.gz r. 10.4.2 7 bloków 3*9 = 189 wejść, 5*84 = 420 w ortografii, oraz 600 ukrytych, 7 bloków po 2*10 = 140 fonologicznych elementów. Wejście: słowa do 7 liter, dopełniane, np. best = bbbestt

Regularności Testy regularności: Głuszko Pseudo-homofony phyce => Choyce Czasy relaksacji sieci jako funkcja częstości i typowości słów. Szybkość czytania ludzi wykazuje podobne zależności.

Czasy przeszłe Związek semantyki i fonologii Projekt pt.proj.gz Tendencje do regularyzacji zmieniają się w miarę dorastania i uczenia się nowych wyrazów. Początkowo trenowano najpierw na nieregularnych a potem regularnych, kontrowersyjne ale daje krzywą w kształcie U. Modele zmieniające stopniowo środowisko uczenia ale bez uczenia Hebbowskiego nie działaja

Model w Leabra Sieć: semantyczne wejście, warstwa ukryta + fonologiczna. Dane: 389 czasowników, w tym 90 nieregularnych w czasie przeszłym, 4 możliwe końcówki regularne: -ed, -en, -s, -ing, razem 1945 przykłady. Kooperacja + konkurencja + uczenie Hebbowskie daje sieć, w której mapowanie czasowników reg. i niereg. osiąga dynamiczną równowagę. Torowanie po paru ekspozycjach zmienia zachowanie sieci.

Model w Leabra Kooperacja + konkurencja + uczenie Hebbowskie daje sieć, w której mapowanie czasowników reg. i niereg. osiąga dynamiczną równowagę. Torowanie po paru ekspozycjach zmienia zachowanie sieci.

Sens słów Semantyka pojęć jest wynikiem aktywacji rozproszonych po wielu obszarach. Najprostszy model: Hebbowskie silne korelacje pomiędzy słowami, tak jak korelacje pomiędzy elementami obrazów czy fonemami tworzącymi sylaby. LSA- Latent Semantic Analysis, rodzaj PCA, które da się realizować uczeniem z regułą Hebba.

Słowa w mózgu Eksperymenty psycholingwistyczne dotyczące mowy pokazują, że w mózgu mamy dyskretne reprezentacje fonologiczne, a nie akustyczne. Sygnał akustyczny => fonemy => słowa => koncepcje semantyczne. Aktywacje semantyczne następują 90 ms po fonologicznych (N200 ERPs). F. Pulvermuller (2003) The Neuroscience of Language. On Brain Circuits of Words and Serial Order. Cambridge University Press. Sieci działania – postrzegania, wnioski z badań ERP i fMRI. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved 22

Słowa: prosty model Cele: zrobić najprostszy model kreatywnego myślenia; tworzyć interesujące nowe nazwy, oddające cechy produktów; zrozumieć nowe słowa, których nie ma w słowniku. Model zainspirowany przez procesy zachodzące w mózgu w czasie wymyślania nowych słów. Dany jest zbiór słów kluczowych, które pobudzają korę słuchową. Fonemy są rezonansami, uporządkowane pobudzenie fonemów aktywuje zarówno znane słowa jak i nowe kombinacje; kontekst + hamowanie w procesie zwycięzca bierze wszystko zostawia jedno słowo. Kreatywność = wyobraźnia (fluktuacje) + filtrowanie (konkurencja) Wyobraźnia: wiele chwilowych rezonansów powstaje równolegle, aktywując reprezentacje słów i nie-słów, zależnie od siły połączeń oscylatorów. Filtrowanie: skojarzenia, emocje, gęstość fonologiczna/semantyczna. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved 23

Skojarzenia - powtórka Dlaczego torowanie neutralne dla prostych skojarzeń i nonsensownych słów torujących pogarsza wyniki osób kreatywnych? Słaba kreatywność = słabe skojarzenia (połączenia) miedzy oscylatorami; dodanie szumu (nonsensownych słów) wzmacnia już zachodzące oscylacje umożliwiając wzajemne pobudzenia, dla silniej połączonej sieci neuronowej i prostych skojarzeń prowadzi do zamieszania, gdyż pobudza wiele stanów. Dla trudnych skojarzeń dodawanie szumu u osób słabo kreatywnych nie pomoże ze względu na brak połączeń, słowa torujące powodują jedynie chaos. Dla słów torujących ortograficznie podobnych przy bliskich skojarzeniach pobudza to aktywność reprezentacji drugiego słowa, zawsze zwiększając szansę rezonansu i skracając latencję. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved 24

Quiz Projekt sem.proj.gz, opis. 10.6.2 Sieć wytrenowana wcześniej odpowiada na pytania ...

Sens zdań Tradycyjne podejście: rozbiór gramatyczny zdań. Alternatywne podejście: rozproszone reprezentacje, gestalt zdania. Podobnie jak w rozpoznawaniu obiektów 3D, nie ma centralnej reprezentacji. Mały światek: zdania zwierające nazwy ludzi, aktywnych i pasywnych działań, obiektów i miejsc. Ludzie: busdriver, teacher, schoolgirl, pitcher. Działania: eat, drink, stir, spread, kiss, give, hit, throw, drive, rise. Obiekty: spot (the dog), steak, soup, ice cream, crackers, jelly, iced tea, kool aid, spoon, knife, nger, rose, bat (animal), bat (baseball), ball, ball (party), bus, pitcher, fur Miejsca: kitchen, living room, shed, park.

Sieć i projekt Projekt sg.proj.gz, opis 10.7.2 Wejście prezentuje słowa, zlokalizowane reprezentacje, w warstwie Encode tworzone są reprezentacje rozproszone, integrowane w czasie w warstwie Gestalt i Gestalt_Context, pytania wiążą się z rolami (agent, pacjent, instrument ...), sieć dekoduje reprezentacje dopełniając je (Filler) Np. bat (zwierze) i bat (pałka bejsbolowa) wymaga odróżnienia.

Testy Przypisanie ról, dwuznaczność słów, przykłady stosowania pojęć, uszczegółowienie roli, rozstrzygnięcie konfliktów. Mały światek: zdania zwierające nazwy ludzi, aktywnych i pasywnych działań, obiektów i miejsc.

Podobieństwo czasowników Czasowniki jednoznaczne po wytrenowaniu sieci mają takie podobieństwa cosinusowe pobudzeń wewnętrznych.

Podobieństwo rzeczowników Rzeczowniki jednoznaczne po wytrenowaniu sieci mają takie podobieństwa cosinusowe pobudzeń wewnętrznych.

Kształty zdań i Podobieństw przykładowych zdań: sc_ = schoolgirl bu_ = busdriver te_ = teacher pi_ = pitcher _at = ate _dr = drank _st = stirred _so = soup _st = steak _ic = ice tea _ko = Kool-Aid

Gry słowne Gry słowne były popularne na długo przed komputerami ... Były bardzo przydatne do rozwoju zdolności analitycznego myślenia. Do niedawna słownych gier komputerowych było bardzo mało. Gra w 20 pytań może być kolejnym wielkim wyzwaniem AI, jest bardziej realistyczna niż nieograniczony test Turinga. Szachy są za proste – komputery szybko liczą, więc wygrywają. Maszyna, zgadująca o czym myślę, musi być inteligentna ... Znajdywanie dobrych pytań wymaga wiedzy i kreatywności. Pozwala na testowanie modeli pamięci semantycznej i pamięci epizodycznej w realistycznych warunkach. Inne zastosowania: identyfikacja obiektów na podstawie ich opisu, uściślanie zapytań dla wyszukiwarek internetowych itp. Potrzebna jest pamięć semantyczna na dużą skalę, miliony pojęć: ontologie, słowniki (Wordnet), encyklopedie, MindNet (Microsoft), projekty kolaboracyjne, np. Concept Net (MIT) … co się da. Nadal nie wystarczy ... przykład gry w 20 pytań. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved 32

Pytania/odpowiedzi dotyczące języka Jakie procesy zaangażowane są w proces czytania i dlaczego czasami zawodzą (dysleksja)? Rozproszone reprezentacja leksykalne, interakcje między rozpoznawaniem znaków, poziomem pisowni (ortografia), fonologii i semantyki. W jaki sposób czytamy znane słówka: cat, yacht, a jak wymyślone, np. nust? Dzięki kontekstowo aktywowanym reprezentacjom dającym kontinuum pomiędzy regularnymi formami a wyjątkami. Czemu dzieci mówią „I goed” zamiast „I went”? Z powodu dynamicznej równowagi pomiędzy mapowaniem form regularnych i wyjątków. Skąd bierze się znaczenie słów? Statystyki ko-okurencji, oddziaływań z reprezentacjami danych ze zmysłów. Jak od słów przejść do zdań? Pozawala na to „gestalt zdań” (jedna z teorii w psychologii).