Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 9.1 PO IiŚ Zespół ds. Pomocy Publicznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W ramach akcji Szkoła z klasą Celem tego projektu było sprawdzenie ile uczniów naszej szkoły wywodzi się z Kresów Wschodnich i na ile ważne jest.
Advertisements

Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Główne założenia nowego Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Przemyśl, 5 grudnia 2008 r.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Prąd Elektryczny.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Śląski Oddział Wojewódzki NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z siedzibą w Katowicach Kształtowanie się nakładów finansowych na świadczenia zdrowotne w latach.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH U SŁUGI DORADZTWA W ZAKRESIE U LG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Pomoc publiczna jako.
Zarys możliwości udziału PKO BP S.A. w działaniach związanych z wykorzystaniem środków pomocowych z Unii Europejskiej Warszawa, 30 września 2003 r. Zarys.
Zarys możliwości udziału PKO BP S.A. w działaniach związanych z wykorzystaniem środków pomocowych z Unii Europejskiej w sektorze MSP Warszawa,
Zarys możliwości udziału PKO BP S.A. w działaniach związanych z wykorzystaniem środków pomocowych z Unii Europejskiej w sektorze MSP Katowice,
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW NA PRZEDSIĘWZIĘCIA ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ NISKIEJ EMISJI WSPIERAJĄCEJ WZROST EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ Wojewódzki Fundusz Ochrony.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
POZNAJEMY MAPĘ ADMINISTRACYJNĄ POLSKI
Finansowanie inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii - środki dostępne w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
Dotacje dla przedsiębiorców w ramach I i II Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Radosław Tkaczyk.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 Działanie 1.3 Transfer technologii i innowacji Ruda Śląska, 26 maja 2011r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Innowacyjna Gospodarka to jeden z 6 programów krajowych Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia,
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
KLIMAT PROWADZENIA BIZNESU W POWIECIE SOKÓLSKIM w latach prezentacja wyników ankiet przeprowadzonych wśród lokalnych przedsiębiorców.
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Innowacyjność szansą rozwoju nowych firm. Wyniki analizy możliwości wsparcia innowacyjności w Polsce północno-wschodniej i centralnej.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Sprawimy, że Twój BIZNES rozkwitnie Wsparcie tworzenia i rozwoju MSP w zakresie finansowania inwestycji w latach
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Kredyt technologiczny premia dla nowych technologii
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 9.1 PO IiŚ Zespół ds. Pomocy Publicznej Warszawa, r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Pojęcie pomocy publicznej Reguły udzielania pomocy publicznej stanowią część unijnego prawa konkurencji Udzielanie wsparcia publicznego może stanowić źródło naruszenia konkurencji przedsiębiorstw na rynku unijnym, dlatego zakazane jest wsparcie publiczne, które spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE) Kumulatywne przesłanki występowania pomocy publicznej: przedsiębiorstwo – beneficjent wsparcia selektywność wsparcia wsparcie pochodzi od państwa wsparcie wywołuje korzyść (uprzywilejowanie) wsparcie zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji wsparcie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE przesłanki spełnione dla dotacji udzielanych w ramach działania 9.1 PO IiŚ

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dopuszczalność pomocy publicznej udzielanej w ramach działania 9.1 PO IiŚ Zakaz udzielania pomocy publicznej jest ograniczony, tzn. pomoc może zostać udzielona, o ile jest dopuszczalna zgodnie z przepisami art. 107 ust. 2 i 3 TfUE oraz unijnymi i krajowymi aktami prawnymi o charakterze wykonawczym Do działania 9.1 PO IiŚ, na poziomie unijnym, zastosowanie mają: rozporządzenie Komisji nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE uznających niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem Pomoc musi być zgodna z warunkami określonymi w programie pomocy publicznej o numerze referencyjnym X 328/2009, który odzwierciedla warunki wynikające z rozporządzenia nr 800/2008,

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dopuszczalność pomocy publicznej udzielanej w ramach działania 9.1 PO IiŚ Do działania 9.1 PO IiŚ, na poziomie krajowym, zastosowanie mają: rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 stycznia 2009 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy jednostek wysokosprawnego wytwarzania energii (Dz. U. Nr 21, poz. 111), poprzez który do prawa krajowego wdrożono warunki udzielania pomocy określone dla programu pomocowego X 328/2009 art. 21 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz ze zm.) - podstawa prawna udzielenia pomocy publicznej

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dopuszczalność pomocy publicznej udzielanej w ramach działania 9.1 PO IiŚ Zgodnie z programem pomocowym pomoc może być udzielona jako: regionalna pomoc inwestycyjna (dotyczy tzw. inwestycji regionalnej) pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska na układy kogeneracji o wysokiej sprawności (dotyczy tzw. inwestycji środowiskowej) Jednym z warunków otrzymania dotacji jest spełnienie wszystkich warunków udzielenia właściwego rodzaju pomocy publicznej, nawet jeżeli są one bardziej rygorystyczne niż wymagają tego ogólne dokumenty programowe dla działania 9.1 PO IiŚ

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja środowiskowa - ograniczenia dla udzielenia takiej pomocy Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą muszą ograniczać się do kosztów ściśle związanych z ochroną środowiska Ich wartość oblicza się jako różnicę pomiędzy kosztami budowy lub przebudowy jednostek kogeneracji i kosztami budowy lub przebudowy jednostek wytwarzających energię elektryczną i ciepło w układach rozdzielonych o takiej samej mocy Sposób wyliczania kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą jest warunkiem w znacznym stopniu utrudniającym możliwość skorzystania z pomocy tego rodzaju. Wydaje się bowiem, że łączne koszty budowy dwóch źródeł energii będą zawsze wyższe niż koszt budowy jednego źródła umożliwiającego produkcję energii w kogeneracji. Zatem, koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą będą ujemne.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - podstawowe warunki dopuszczalności pomocy 1) Pomoc nie może być udzielona przedsiębiorstwom, m.in.: znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej będącym w toku restrukturyzacji w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem jeżeli pomoc ma być przeznaczona na działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury czy też na działalność w zakresie wytwarzania i obrotu produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne w sektorach budownictwa okrętowego, górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali, włókien syntetycznych oraz w zakresie produkcji pierwotnej produktów rolnych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - podstawowe warunki dopuszczalności pomocy 2) Inwestycja regionalna musi spełniać kryterium tzw. nowej inwestycji, tj. musi być bezpośrednio związana z: utworzeniem nowego przedsiębiorstwa lub rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa lub dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzanie nowych dodatkowych produktów lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie lub nabyciem środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zlikwidowane lub zostałoby zlikwidowane, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki nabywane są przez niezależnego inwestora Za nową inwestycję nie uznaje się w szczególności: inwestycji prowadzącej jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych nabycia udziałów lub akcji przedsiębiorstwa rozbudowy przedsiębiorstwa rozumianej jako samo powiększenie majątku o środki trwałe bez jednoczesnego zwiększenia zdolności produkcyjnych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - podstawowe warunki dopuszczalności pomocy 3) Kryterium zachęty wniosek o dofinansowanie musi zostać złożony przed rozpoczęciem inwestycji Przez rozpoczęcie inwestycji, należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub złożenie pierwszego prawnie wiążącego zamówienia na urządzenia. Rozpoczęcia nie stanowią prace związane z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej inwestycji, ani nabycie gruntu. w przypadku dużych przedsiębiorstw, dodatkowo wniosek o dofinansowanie musi zawierać informacje, które pozwolą stwierdzić, iż dzięki pomocy: nastąpi znaczące zwiększenie rozmiaru inwestycji lub nastąpi znaczące zwiększenie zasięgu inwestycji lub nastąpi znaczące zwiększenie całkowitej kwoty wydanej przez beneficjenta na inwestycję lub nastąpi znaczące przyspieszenie zakończenia inwestycji lub projekt zostanie zrealizowany w danym regionie

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - podstawowe warunki dopuszczalności pomocy 4) Koszty kwalifikowane – wybrane zagadnienia Kwalifikowane są koszty ponoszone od dnia 10 lutego 2009 r. (data wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 26 stycznia 2009 r.) Za kwalifikowane uznaje się koszty bezpośrednio związane z realizacją inwestycji: koszty nabycia gruntów, budynków i budowli oraz maszyn/urządzeń, koszty inwestycji w aktywa niematerialne i prawne obejmujące transfer technologii poprzez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. przygotowanie niezbędnych projektów i dokumentacji, koszty analiz przygotowawczych oraz usług doradczych – kwalifikowane w ograniczonym zakresie. rodzaje kosztów kwalifikowanych zostały szczegółowo rozpisane w pkt V załącznika do wniosku Ocena dopuszczalności pomocy publicznej. Dokonując kwalifikacji kosztów należy zwrócić szczególną uwagę na warunki/wyjaśnienia określone w przypisach do tego punktu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - podstawowe warunki dopuszczalności pomocy 5) Trwałość inwestycji Obowiązek utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw okres ten wynosi 3 lata. 6) Kumulacja pomocy Pomoc publiczna udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych podlega sumowaniu, w tym z pomocą de minimis, niezależnie od formy i źródła pomocy, przy czym łączna wartość pomocy nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej intensywności określonej odpowiednio dla inwestycji regionalnej lub inwestycji środowiskowej

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - wielkość pomocy 1) Beneficjent musi pokryć z własnych środków (nie związanych z pomocą publiczną) co najmniej 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą 2) Maksymalna intensywność pomocy: 50% - województwa: lubelskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, opolskie, małopolskie, lubuskie, łódzkie, kujawsko-pomorskie 40% - województwa: pomorskie, zachodniopomorskie, dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie, a w okresie od r. do r. mazowieckie, z wyłączeniem Warszawy 30% - województwa: Warszawa oraz w okresie od r. do r. województwo mazowieckie Niezależnie od województwa – maksymalna intensywność jest zwiększona o 20% dla małych przedsiębiorstw oraz o 10% dla średnich przedsiębiorstw

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - wielkość pomocy EDB dla dotacji jest równy zdyskontowanym wypłatom dotacji Dyskontowanie - wszystkie wartości rozłożone w czasie (pomoc i koszty) dyskontuje się na dzień udzielenia pomocy, przy zastosowaniu stopy dyskontowej, która jest równa stopie bazowej (ogłaszanej przez Komisję Europejską) powiększonej o 100 pkt. Stopa dyskontowa wynosi obecnie 5,49%. Na potrzeby wypełnienia wniosku o dofinansowanie należy przyjąć, że dyskontowanie odbywa się w okresach rocznych, a pierwszym rokiem podlegającym dyskontowaniu jest rok Intensywność pomocy = Wartość pomocy publicznej (EDB) Zdyskontowane koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - wielkość pomocy Przykład dyskontowania Okres dyskontowy (N) 1 (2010) 2 (2011) 3 (2012) 4 (2013) 5 (2014) Suma Kwota nominalna Stopa dyskontowa (r)-5,49% Współczynnik dyskontowy *-0,94800,89860,85190,8075 Kwota zdyskontowana10094,8089,8685,1980,75450,60 * współczynnik dyskontowy = 1 (1 + r) N

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - wielkość pomocy Jeżeli dla inwestycji spełnione są kryteria dużego projektu inwestycyjnego, maksymalną intensywność pomocy określa się zgodnie ze wzorem: I=Rx(50 mln euro+0,5xB+0,34xC) I – maksymalna wartość pomocy R – podstawowa intensywność pomocy dla danego województwa w odniesieniu do dużego przedsiębiorstwa, B – wartość kosztów kwalifikowanych inwestycji powyżej 50 mln euro a poniżej 100 mln euro, C - wartość kosztów kwalifikowanych inwestycji powyżej 100 mln euro Notyfikacja do KE pomocy na duży projekt inwestycyjny – gdy planowana pomoc przekracza maksymalną dopuszczalną wysokość pomocy, którą może uzyskać inwestycja o wartości 100 mln euro (tj euro, euro, euro w zależności od regionu – lokalizacji inwestycji)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Inwestycja regionalna - wielkość pomocy Definicja dużego projektu inwestycyjnego: nowa inwestycja prowadzona w okresie trzech lat, przez jednego lub więcej przedsiębiorców, w przypadku której środki trwałe są połączone ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny oraz której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną przekraczają równowartość euro. W ramach oceny, czy inwestycja jest ekonomicznie niepodzielna należy brać pod uwagę powiązania techniczne, funkcjonalne i strategiczne oraz bezpośrednią bliskość geograficzną

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wskazówki dotyczące wypełnia wniosku o dofinansowanie i jego załączników Pkt G.1 Konkurencja we wniosku o dofinansowanie Informacje wymagane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dziękuję za uwagę Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3a Warszawa