Rozbudowa i przebudowa infrastruktury dworcowej regionalnego węzła integracyjnego Chojnice. Projekt planowany do wsparcia ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata
Diagnoza stanu obecnego - kolej Linie kolejowe: –Tczew – Kostrzyn (granica państwa), –Działdowo – Chojnice, –Chojnice - Runowo Pomorskie, –Chojnice – Kościerzyna, –Oleśnica – Chojnice, Połączenia bezpośrednie z Chojnic do : –Gdańska – 2/dobę, ponad 2 godziny, –Piły – 5/dobę, ponad 1 godzina, –Bydgoszczy – 6/dobę, około 1 godzina 40 min. Połączenia sezonowe i turystyczne.
Diagnoza stanu obecnego – komunikacja autobusowa komunikacja miejska i podmiejska - 2 przystanki MZK w obrębie dworca, odjazdy autobusów PKS, bezpośredni dojazd m.in. do Gdańska, Bydgoszczy, Warszawy, Torunia, Koszalina, Kołobrzegu, Łodzi, Poznania, Wrocławia, komunikacja międzynarodowa.
Wjazd na dworzec
Plac Dworcowy Funkcje: -PKS, -MZK, -Taxi, -Parking, -Droga dojazdowa.
Diagnoza – stan obiektów
Wnioski Brak skoordynowania i spójnej informacji o rozkładach jazdy, Utrudniony dostęp do dworca dla użytkowników samochodów osobowych, rowerzystów i operatorów transportu autobusowego, Ograniczone miejsce na placu przed dworcem stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców, Stan budynku nie pozwala na świadczenie usług związanych z transportem publicznym (poczekalnia, toalety, informacja) i usług towarzyszących (np. restauracyjnych) na odpowiednim poziomie, co zniechęca do korzystania z transportu publicznego w ogóle, Niekorzystne wrażenie przy pierwszym kontakcie turysty z miastem.
Co należy zrobić, aby dworzec stał się węzłem integracyjnym? zintegrowanie rozkładów jazdy środków transportu, wyznaczenie dobrze oznakowanych i bezpiecznych dróg przejścia, poszczególnym peronom, stanowiskom i przystankom powinien odpowiadać określony kierunek podróży, zorganizowanie i zagospodarowanie miejsc dla pasażerów oczekujących na połączenie.
Cel projektu: Rozwój transportu zbiorowego w obrębie oddziaływania regionalnego węzła integracyjnego Chojnice poprzez rewitalizację i rozbudowę infrastruktury dworcowej… Rozbudowa i przebudowa infrastruktury dworcowej regionalnego węzła integracyjnego Chojnice… Źródło dofinansowania: Działanie 3.1. Rozwój i integracja systemów transportu zbiorowego – 70% dofinansowania, minimalna wartość projektu PLN Dofinansowanie może zostać ograniczone ze względu na zastosowanie reguł dotyczących pomocy publicznej. …oraz zakup taboru autobusowego na potrzeby komunikacji miejskiej i podmiejskiej …wraz z zakupem taboru. Planowany termin naboru wniosków:
Proponowany zakres projektu Przebudowa i wyposażenie budynku głównego dworca na potrzeby obsługi pasażerów, Przebudowa istniejącego placu dworcowego z przeznaczeniem na parking, postój TAXI i pętlę autobusową MZK, Utworzenie nowego placu dworcowego na miejscu torowiska i ulicy Nad Dworcem, Publiczna wypożyczalnia i parking rowerowy, Ewentualny zakup taboru MZK.
Uwarunkowania Cały teren dworca wraz z otoczeniem jest własnością PKP, Warianty realizacji inwestycji: –Wykup i przejęcie nieruchomości w zamian za umorzenie zaległości podatkowych, –Długoletnia dzierżawa terenu, –Partnerstwo i realizacja przebudowy dworca przez PKP. Konieczność opracowania zintegrowanego planu rozwoju transportu miejskiego, Zakup autobusów – wyłącznie na paliwo ekologiczne, np. gaz LPG
Propozycja nowej lokalizacji placu dworcowego.
Dziękuję za uwagę.