Seymour Epstein: POZNAWCZO-DOŚWIADCZENIOWA TEORIA JA (CEST - Cognitive-Experiential Self Theory) Na osobowość składają się dwa systemy psychologiczne:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Advertisements

Australia.
Polityka turystyczna państwa
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
Podstawy krytycznego myślenia
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Zastanówmy Się…...
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Podstawowe jednostki informacji, co to jest bit i bajt?
To jest bardzo proste  Lekcja nr 3
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Podstawy programowania
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
PATRIOTYZM.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Antonie de Saint-Exupery
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
JANUSZ KORCZAK.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
P ROMOCJA PROJEKTU Działaj Lokalnie, Rokosowo. D LA SIEBIE, DLA INNYCH.
To śmieszne...
Żeby człowiek był człowiekiem
POZNAWCZO-SPOŁECZNE PODEJŚCIE DO "JA" Ja podmiotowe: Ja przedmiotowe:
OSOBOWOŚĆ - ZAGADNIENIA WSTĘPNE
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): NEOPSYCHOANALIZA
PODSTAWOWE FUNKCJE OSOBOWOŚCI W UJĘCIU SPOŁECZNO-POZNAWCZYM
1 Strategia dziel i zwyciężaj Wiele ważnych algorytmów ma strukturą rekurencyjną. W celu rozwiązania rozwiązania problemu algorytm wywołuje sam siebie.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Niniejszy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjny i nie wspiera żadnego z kandydatów, komitetów wyborczych i reprezentowanych przez nie partii.
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Jerzy Mellibruda ROZUMIENIE INDYWIDUALNOŚCI OFIAR I SPRAWCÓW PRZEMOCY DOMOWEJ JAKO WYZWANIE W PROCESIE POMAGANIA VII Ogólnopolska Konferencja Przeciw Przemocy.
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Podsumowanie W. Suchorzewski PODSUMOWANIE 130 UCZESTNIKÓW + 3 rowery 15 REFERATÓW (13+2) PREZENTACJE WZBOGACAJĄCE TEKSTY.
Przypominasz sobie jak bolą łzy.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Lui : Elle : KOBIETY MAJA ZAWSZE OSTATNIE SLOWO….
PSYCHOLOGICZNE MECHANIZMY UZALEŻNIENIA a TOŻSAMOŚĆ
Zapis prezentacji:

Seymour Epstein: POZNAWCZO-DOŚWIADCZENIOWA TEORIA JA (CEST - Cognitive-Experiential Self Theory) Na osobowość składają się dwa systemy psychologiczne: system doświadczeniowy (emocjonalny) i system racjonalny. Człowiek ma teorię świata, teorię siebie, i teorię relacji Ja-świat. Każda z tych teorii reprezentowana jest zarówno w systemie doświadczeniowym jak i racjonalnym.

PRZESŁANKI WYODRĘBNIENIA DWÓCH SYSTEMÓW: (1) Różny sposób myślenia ludzi pobudzonych emocjonalnie i nie przeżywających emocji. - Osoby zemocjonowane - myślenie kategoryczne, osobiste, konkretne, nierefleksyjne, zorientowane na działanie. Im silniejsza emocja - tym bardziej myślenie jest procesem samoweryfikującym się. (2) Ludzie przeżywają emocje nie w odpowiedzi na faktycznie zaistniałą sytuację, ale z powodu jej interpretacji (rola przedświadomego systemu interpretacyjnego).

(3) Ludzie intuicyjnie zdają sobie sprawę z istnienia dwóch sposobów odczuwania: doświadczania (kierowania się "sercem") i poznania intelektualnego (kierowania się"głową"). Częste konflikty między jednym a drugim systemem poznania. (4) Przykładem szczególnego udziału systemu doświadczeniowego w naszym życiu są narracje (opowiadania symulujące akcję) - lit. piękna, Biblia, mity itp - uczy poprzez przypowieści a nie abstrakcyjny dyskurs. (5) Człowiek reaguje silniej na obrazy niż słowa (co wykorzystuje m. in. reklama).

Seymour Epstein: Charakterystyka CEST I. PODSTAWOWE POTRZEBY CZŁOWIEKA: 1. zasada przyjemności, tj. potrzeba maksymalizowania przyjemności i minimalizowania przykrości; (Freud) 2. potrzeba utrzymania stabilnego, spójnego systemu pojęć (Rogers; Lecky); 3. potrzeba przynależności, więzi (Bowlby; Faibairn); 4. potrzeba przezwyciężenia poczucia niższości i podwyższenia samooceny (Adler; Allport; Kohout).

II. SKŁADNIKI OSOBOWOŚCI: 1. Teoria świata (world theory) [np. świat jest wrogi - przyjazny; przewidywalny – nieprzewidywalny; itp] 2. Teoria Siebie (self theory) [np. Ja jest wartościowe vs. bezwartościowe; kochane - niekochane etc] 3. Teoria relacji Ja-świat [przekonania o kontroli, własnej skuteczności, możliwości modyfikowania świata]

III. NA KAŻDĄ Z TYCH TEORII SKŁADAJĄ SIĘ DWA RODZAJE SKŁADNIKÓW (BUILDING BLOCKS): w systemie racjonalnym - przekonania (świadome, jawne teoria siebie i świata). Ich źródłem są własne doświadczenia i przekaz społeczny (kulturowy). w systemie doświadczeniowym - schematy (przedświadome, ukryte teorie siebie i świata). Schematy są generalizacjami własnych, emocjonalnie ważnych doświadczeń.

Istnieją schematy opisowe i motywacyjne. Przykłady schematów opisowych: "autorytety są niebezpieczne", "Jestem osobą uczynną" Przykłady schematów motywacyjnych: "Jeżeli się przyłożę, jestem w stanie osiągnąć wszystko to, na czym mi zależy" (if-then, means-end relations).

SYSTEM DOŚWIADCZENIOWY SYSTEM RACJONALNY ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Holistyczny Analityczny Emocjonalny: zorientowany na Logiczny: zorientowany przyczynowo przyjemność-ból (na utrzymanie (na analizę naszego doświadczenia) dobrego samopoczucia) Związki skojarzeniowe Związki przyczynowo-skutkowe Zorientowany bardziej na wynik Zorientowany bardziej na proces Zachowanie zapośredniczone przez Zachowanie zapośredniczone przez "wibracje" (vibes) z przeszłych świadomą ocenę zdarzeń doświadczeń Koduje rzeczywistość w obrazach, Koduje rzeczywistość w symbolach metaforach i opowiadaniach abstrakcyjnych: słowach i liczbach Przetwarzanie szybkie, zorien- Przetwarzanie powolne, zorientowane towane na bezpośrednią na czynności odroczone aktywność

SYSTEM DOŚWIADCZENIOWY SYSTEM RACJONALNY ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Zmiany następują wolniej: dzięki Zmiany następują szybciej powtarzaniu lub intensywnemu doświadczeniu Bardziej zgrubne różnicowanie: Większe zróżnicowanie, myślenie rozległy gradient generalizacji, „wymiarowe” (dimensional) myślenie (sądy) kategoryczne Zintegrowany z grubsza: dysocja- Silniej zintegrowany cyjny: kompleksy emocjonalne (moduły poznawczo-afektywne) Doświadczamy biernie i przed- Doświadczany aktywnie i świadome: świadome: jesteśmy „porywani” pozostajemy pod kontrolą przez emocje naszych myśli Samoweryfikacja sądów: "doświad- Sądy wymagają uzasadnienia przy czając przekonujemy się" użyciu logicznego rozumowania i dowodzenia

PERSPEKTYWA SPOŁECZNO POZNAWCZA: KONKLUZJE KOŃCOWE PERSPEKTYWA SPOŁECZNO POZNAWCZA: W jaki sposób osobowość „zarządza” zachowaniem? Znaczenie schematów poznawczych i procesów ich aktywizacji: - zarządzanie uwagą - zarządzanie procesami przetwarzania informacji - nadawanie znaczeń i ukierunkowanie interpretacji (rozumienie, procesy inferencyjne itd.)

Znaczenie struktur motywacyjnych: - Dążenia związane z „Ja” (podejście nomotetyczne) - Specyficzne celów działań: odległe, średniodystansowe, i bieżące (podejście idiograficzne) Znaczenie procesów podmiotowej kontroli: - oczekiwania kontroli i własnej skuteczności a inicjowanie i podtrzymywanie działania (rola atrybucji i kontrfaktów) - Implementacyjny vs. deliberacyjny stan umysłu - Procesy obrony orientacji na kontrolę - Konsekwencje utraty kontroli Znaczenie procesów monitorowania siebie i samoregulacji: - Samoświadomość (autokoncentracja) - redukowanie rozbieżności wewnątrz „Ja” - redukowanie rozbieżności między zachowaniem a standardami osobistymi