OSOBOWOŚĆ - ZAGADNIENIA WSTĘPNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Advertisements

O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Socjologia rynku pracy
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Krajobraz I jego elementy Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Zastanówmy Się…...
Waluta Unii Europejskiej - euro
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Antropologii Kultury Koło naukoweAntropologii Kultury Zakładu Europeistyki WSIiZ.
Niedowaga, Nadwaga, Właściwa waga ciała
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Ach te baby... Ach te baby....
PATRIOTYZM.
Antonie de Saint-Exupery
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
Wiedza o społeczeństwie
Władza lokalna w Polsce
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jan Paweł II orędownik prawdy
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Bazy danych w systemie SimCallCenter Krótkie omówienie wyboru baz danych stosowanych w CallCenter, integracja z zewnętrznymi bazami danych Czas 15 min.
Doświadczenie uprzedzającej miłości Boga i obecności Maryi, prowadzą nas do odnalezienia wyrazistości naszej tożsamości powołaniowej i uczynienia jej.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Elis Podlak kl. I A Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach.
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): NEOPSYCHOANALIZA
SYTUACJONIZM: zachowanie jest pod
OSOBOWOWOŚĆ W ŚWIETLE TEORII UCZENIA SIĘ
Objawienie Pańskie Oto dzisiaj jest Objawienie Pańskie, sam Jezus chce ukazać się nam po to, abyśmy oświeceni przez Niego i pełni Jego Miłości, stali się.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Budowanie świadomości marki
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
ROZWÓJ CZŁOWIEKA.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Fizyka ruchu drogowego
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

OSOBOWOŚĆ - ZAGADNIENIA WSTĘPNE   POJĘCIE OSOBOWOŚCI W JĘZYKU POTOCZNYM I W JĘZYKU NAUKI. OSOBOWOŚĆ JAKO PRZEDMIOT BADAŃ RÓŻNYCH DYSCYPLIN: perspektywa filozofii człowieka: człowiek jako istota gatunkowa: natura człowieka, jego relacja do świata przyrody i do kultury. Pytania o sens życia, wolność jednostki, genezę i istotę samoświadomości, potrzeby egzystencjalne człowieka (np. nadania sensu własnemu istnieniu; wywierania wpływu na świat; opanowania lęku przed śmiercią itp.). perspektywa antropologii społecznej (kulturowej): człowiek jako produkt kultury: pojęcie osobowości podstawowej (modalnej) dla danej kultury. Wzorce kultury: np. osobowość dionizyjska vs. osobowość apollińska (R. Benedict); kultury wstydu vs. kultury winy (zróżnicowane ze względu na rodzaj sankcji za naruszenie standardów, M. Mead).

perspektywa socjologii: człowiek jako uczestnik życia zbiorowego: tożsamość społeczna, role społeczne; pamięć grupowa (historyczna). Pozycja jednostki w strukturze społecznej (płeć; wykształcenie; status; klasa; grupa etniczna). Miejsce jednostki w systemie władzy i w organizacji.   perspektywa psychologii: : człowiek jako niepowtarzalne indywiduum: różnice indywidualne, pojęcie „Ja” (podmiotu psychologicznego), podmiotowa kontrola, mechanizmy świadome i nieświadome GŁÓWNE WŁAŚCIWOŚCI ZACHOWANIA CZŁOWIEKA - przejawy funkcjonowania osobowości: stałość (spójność) zachowania różnice międzyosobnicze wysoki stopień integracji zachowania

TRZY PYTANIA PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI:   JACY SĄ LUDZIE? Jakie są ich względnie trwałe cechy temperamentalne, społeczne, potrzeby, właściwości poznawcze? (np. czy osoba jest wybuchowa; uczciwa; czy ma potrzebę osiągnięć; czy jest umysłem dogmatycznym) W JAKI SPOSÓB OSOBOWOŚĆ ROZWIJA SIĘ I ZMIENIA? rola uwarunkowań genetycznych i środowiskowowych; oddziaływania wychowawcze a socjalizacja osobowości; [przykład: sytuacyjne i osobowościowe uwarunkowania depresji].

DLACZEGO LUDZIE ZACHOWUJĄ SIĘ TAK A TAK?    Czy matka jest nadopiekuńcza dlatego, że (a)   jest bardzo uczuciowa, nadwrażliwa emocjonalnie;   (b) jej matka była nadopiekuńcza; (c) wierzy w to, że tylko wychowanie bezstresowe zapewni dziecku harmonijny rozwój; pragnie dziecku wynagrodzić swoje własne, ciężkie dzieciństwo; (e)   stara się uniknąć okazywania niechęci i wrogości wobec dziecka, którą tak naprawdę odczuwa.

NAIWNA vs. NAUKOWA PSYCHOLOGIA OSOBOWOŚCI   NAIWNA vs. NAUKOWA PSYCHOLOGIA OSOBOWOŚCI  Psychologia osobowości - rozwinięcie psychologii "naiwnej" (potocznej): obserwujemy zachowanie się innych ludzi próbujemy wyjaśnić, dlaczego ludzie zachowują się w taki a nie inny sposób formułujemy przewidywania na podstawie wiedzy o osobie i przyjętych przez nas naiwnych teorii.

Cele naukowej teorii osobowości:    (a) DOSTARCZENIE JĘZYKA do opisu i analizy zachowania;   (b) Sformułowanie MODELU WYJAŚNIAJĄCEGO przyczyny zachowania (np. w języku teorii dyspozycji; systemów motywacyjnych; struktur i mechanizmów poznawczych); (c) określenie ISTOTNYCH RÓŻNIC PSYCHOLOGICZNYCH między ludźmi (ze względu na proponowane przez teorię wymiary, typy, syndromy osobowości, mechanizmy poznawcze i motywacyjne); (d)  UMOŻLIWIENIE PRZEWIDYWANIA przyszłego zachowania się człowieka na podstawie diagnozy osobowości.

GŁÓWNE ORIENTACJE TEORETYCZNE W PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI     Perspektywa teorii cech: Cecha jako skrótowy opis spójności zachowania. Cechy jako determinanty zachowania. Cech temperamentalne a cechy osobowości. Cechy a czynniki osobowości.  Perspektywa teorii uczenia się Osobowość jako produkt uczenia się (przez styczność, przez wzmocnienie, przez modelowanie społeczne). Środowiskowa kontrola zachowania. Wyjaśnianie stałości zachowania się.

Orientacja psychodynamiczna (psychoanaliza klasyczna i zreformowana) Osobowość jako system dynamizmów psychicznych. Struktura psychiczna: id, ego, i superego. Znaczenie kontroli i samoregulacji. Procesy świadome i nieświadome.   Orientacja humanistyczno-egzystencjalna Rozwój osobowości - proces samorealizacji. Znaczenie świadomości własnej egzystencji i wolnego wyboru. Istota i znaczenie doświadczenia. Rola otwartości na doświadczenie.

Orientacja społeczno-poznawcza Osobowość jako system wiedzy i urządzenie do przetwarzania informacji. Osobowość jako źródło znaczeń. Obraz samego siebie - centrum osobowości. Waga kontekstu społecznego dla funkcjonowania osobowości. IDIOGRAFICZNE I NOMOTETYCZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI   Dwie metafory: OSOBOWOŚĆ JAKO ŻYWY ORGANIZM i jako UKŁAD MECHANICZNY