WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Advertisements

SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Socjologia rynku pracy
Komunikacja interpersonalna
Operacjonalizacja problematyki badawczej
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Projekt i opracowanie :
Wpływ religii świata na politykę
Zastanówmy Się…...
Autor: Adam Początko. Zagadka Wież Hanoi stała się znana w XIX wieku dzięki matematykowi Édouard Lucasowi, który proponował zagadkę dla 8 krążków. Do.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Wykład 10: zasady procesowe Prawo procesowe I. - stanowią opis przyjętych regulacji, - znajdują w nich swoje odzwierciedlenie, - wzajemnie na siebie oddziałują,
Podstawy programowania
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego
Dzianiny.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ALGORYTM.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Czym jest i dokąd prowadzi.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Władza lokalna w Polsce
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
KINECT – czyli z czym to się je?. Damian Zawada
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
PUBLIC RELATIONS.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Odległości w astronomii Układ Słoneczny Galaktyki
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Copyright © 2010 Intel Corporation. All rights reserved. Intel and the Intel logo are trademarks or registered trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries.
Zapis prezentacji:

WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ

PROBLEMATYKA Wprowadzenie do problematyki procesów uczenia się– definicja uczenia się; teorie wyjaśniające uczenie się; potoczna a naukowa definicja pojęcia uczenia się, różnica pomiędzy uczeniem się a zachowaniem; rodzaje wiedzy, typy uczenia się Słowa- klucze: doświadczenie, wiedza deklaratywna, wiedza proceduralna, akomodacja, asymilacja, metawiedza

PLAN WYKŁADU  Definicja procesu uczenia się  Teorie wyjaśniające zjawisko uczenia się  Rodzaje wiedzy  Rodzaje i formy uczenia się

DEFINICJA PROCESU UCZENIA SIĘ - Nieobserwowalny proces prowadzący do zmian w zachowaniu. Dokonuje się on na podłożu indywidualnego doświadczenia. Jest możliwy dzięki istnieniu pamięci, czyli zdolności do przechowywania śladów doświadczenia (Włodarski, 1998). - Uczenie się- proces powstawania poprzez doświadczenie względnie trwałych zmian w zachowaniu jednostki.(Ostaszewski, 2000). - Uczenie się to zdobywanie nowych doświadczeń przez utrwalanie się zmian w dotychczasowym doświadczeniu jednostki, powstałych w procesie jej działalności; zmiany te wyrażają się w sposób obiektywny w modyfikacji zachowania (Szewczuk, 1985). - Uczenie się to proces, który stanowi podstawę względnie stałych zmian zachowania i zachodzi w wyniku ćwiczeń lub doświadczeń (Mietzel, 1998). - Uczenie się to stosunkowo trwała zmiana w zachowaniu, myślach i uczuciach jednostki- człowieka lub zwierzęcia- będąca rezultatem przeszłego doświadczenia (Sternberg, 1999).

UCZENIE SIĘ proces zdobywania i gromadzenia doświadczeń, w wyniku czego powstają nowe formy zachowania się i działania lub następuje modyfikacja zachowań i działań wcześniej nabytych. Wskutek uczenia się opanowany zostaje cały system wiadomości, umiejętności, nawyków, przyzwyczajeń, przekonań. Terminu uczenie się używa się zarówno w znaczeniu wąskim - dla określenia świadomego i zamierzonego zdobywania wiadomości i umiejętności, jak i w znaczeniu szerokim - dla określenia zarówno uczenia się zamierzonego, jak i nie zamierzonego (mimowolnego).

TEORIE WYJAŚNIAJĄCE ZJAWISKO UCZENIA SIĘ キ teorie koneksjonistyczne, キ teorie poznawcze, キ teorie uczenia się społecznego

RODZAJE WIEDZY キ wiedza deklaratywna- „wiedza że” キ wiedza proceduralna- „wiedza jak” キ metawiedza

RODZAJE I FORMY UCZENIA SIĘ Kryterium motywacja i nastawienie: uczenie się dowolne uczenie się mimowolne Kryterium sposoby i techniki: uczenie się pamięciowe (mechaniczne), uczenie się przez zrozumienie (wgląd), uczenie się sensoryczne (spostrzeżeniowe), uczenie się metodą prób i błędów (porażek i sukcesów), uczenie się przez naśladownictwo (intencjonalne) uczenie się przez działanie (rozwiązywanie problemów), uczenie się przez przeżywanie (doświadczanie).

LITERATURA Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdansk: GWP. str.: 35-51; 91-94