MIĘDZY BADANIEM A KREACJĄ Metody badawcze a techniki kreowania nowych pomysłów Piotr Tadeusz KWIATKOWSKI, Iza RUDAK Piotr Tadeusz KWIATKOWSKI, Iza RUDAK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przygotował: Adrian Walkowiak
Advertisements

Ścieżka Mos/MAPK jako regulator rozmiaru i procesu degeneracji pierwszego ciałka kierunkowego podczas dojrzewania mysich oocytów.
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
ODYSEJA UMYSŁU.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Komunikacja interpersonalna
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Propozycja siatki godzin Specjalność: Modelowanie i Programowanie Systemów Informatycznych.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
BIOTEBAL Kreacja KV. Zadanie dla agencji Kreacja KV.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Autor: Marcin.
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Prawa Dziecka.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
ALGORYTM.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Prąd elektryczny.
Antonie de Saint-Exupery
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego realizuje Program Rozwoju Bibliotek, który ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp do komputerów,
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
RÓŻNE SPOSOBY ROZWIĄZANIA TEGO SAMEGO ZADANIA NA RÓŻNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Informacje podstawowe
Dzień bezpiecznego Internetu
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Konferencja DOBRE PRAKTYKI I METODY SKUTECZNEJ AKTYWIZACJI OSÓB DOJRZAŁYCH W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM Gdynia, dnia 5 listopada 2013 r.
Prezentacja powstała w ramach projektu „Etno-projekt dla najmłodszych” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

MIĘDZY BADANIEM A KREACJĄ Metody badawcze a techniki kreowania nowych pomysłów Piotr Tadeusz KWIATKOWSKI, Iza RUDAK Piotr Tadeusz KWIATKOWSKI, Iza RUDAK IV OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY OPINII I RYNKU Warszawa, październik 2003

2 MIĘDZY BADANIEM A KREACJĄ PLAN PREZENTACJI POTRZEBA INNOWACJI POTRZEBA INNOWACJI INSPIRACJA … INSPIRACJA … … TWORZENIE I KREACJA … TWORZENIE I KREACJA

3 POTRZEBA INNOWACJI INNOWACJA,ZMIANA,NOWOŚĆ… wyrazy używane w reklamach powtarzane przez ekspertów i menadżerów

4 INNOWACJA … używane w reklamach … (tydzień 39, 2003)

5 powtarzane przez ekspertów i menadżerów … INNOWACJA … Andrew Hargadon i Robert I. Sutton, HBR, wrzesień 2003 Nowe pomysły są w gospodarce cennym towarem, przy czym ich powstawanie nie musi być żadnym tajemniczym procesem. W firmach, w których innowacje są niemal na porządku dziennym, tworzenie i wypróbowywanie nowych pomysłów ma postać ciągłego, logicznego procesu, który może być przeszczepiony na grunt każdej organizacji.

6 INNOWACJA … Nowoczesny rynek wymaga od firm dynamizmu, a innowacja stała się procesem ciągłym i szybkim W takim kontekście ewolucji ulega rola badacza przestaje być dostawcą danych staje się doradcą zgodnie z potrzebami klienta definiuje obszar swojej aktywności TRADYCYJNIE ROZUMIANE BADANIA: diagnozowanie zjawisk rynkowych testowanie marketing mix prognozowanie zachowań rynkowych W ciągu ostatnich lat … klienci coraz częściej oczekują od badaczy szczególnie w badaniach jakościowych aktywnego włączania się w procesy innowacji

7 INNOWACJA … Odpowiadając na nowe potrzeby firmy badawcze rozwijają metody, które… łączą czynności i procedury typowe dla badań i mają na celu: i mają na celu: szukanie inspiracji tworzenie nowych idei rozwijanie pomysłów, czyli przekształcanie ich w decyzje i rozwiązania z technikami generowania nowych pomysłów

8 Tworzenie mixu Test Monito- ring I nspiracja Tworzenie /Kreacja INNOWACJA… Dwa pierwsze ogniwa łańcucha innowacji to przestrzeń styku badań i generowania nowych pomysłów Rozwój

9 INSPIRACJA TWORZENIE KREACJA INNOWACJA… KTO? W JAKIM CELU? KONSUMENT PROFESJONALISTA WGLĄD (INSIGHT) POMYSŁ OCENA ROZWIĄZANIE KLIENT BADACZ Tworzenie nowych pomysłów wymaga ścisłej współpracy ludzi o różnych doświadczeniach i kompetencjach przełamania barier tworzonych przez hierarchie i specjalizacje

10 INSPIRACJA… Konsumenci rzadko są źródłem gotowych, oryginalnych pomysłów, ale proces innowacji właśnie na nich jest zorientowany. GŁÓWNY NURT Mainstream PIONIERZY Early adopters KREATYWNI Creative consumers TWÓRCYTRENDÓW Trend setters

11 INSPIRACJA … INSIGHTczyli WGLĄD… kolejny wyraz często używany i często powtarzany … Punktem wyjścia dla zmiany są: odkrycie niezaspokojonych potrzeb oraz wynikająca stąd możliwość wykreowania nowych wartości dla nabywców Poznawanie konsumentów w celu szukania inspiracji dla działań innowacyjnych to interesujące zadanie, zgodne z umiejętnościami badacza

12 INSPIRACJA … INSIGHT = SOMETHING NOT IN SIGHT czyli czyli COŚ, CZEGO NIE WIDAĆ DUCH, KTÓRY KIERUJE MYŚLĄ, MOWĄ I UCZYNKIEM KONSUMENTÓW …

13 Rozwój konceptu marki/produktu odnosi się od wglądu, zrozumienia potrzeb konsumentów. OBSERWACJE Wgląd czyli INSIGHT to głębokie zrozumienie podstawowych ludzkich potrzeb, wyjaśniających dokonywane obserwacje Wgląd czyli INSIGHT to głębokie zrozumienie podstawowych ludzkich potrzeb, wyjaśniających dokonywane obserwacje = fakty zachodzące w rzeczywistości INSPIRACJA …

14 od obserwacji do wglądów … Przykład 1: Kawa Obserwacja: Ludzie piją kawę o różnych porach dnia, nie tylko z rana Wgląd: W świecie stresującym i szalonym KONSUMENCI potrzebują chwili relaksu o różnych porach dnia Przykład 2: Samochody Obserwacja: Kierowcy jeżdżą niebezpiecznie szybko z dziećmi w samochodzie Wgląd: KONSUMENCI potrzebują przyjemności i poczucia siły związanej z szybką jazdą, ale mają też potrzebę bezpieczeństwa i ochrony własnej rodziny INSPIRACJA …

15 INSPIRACJA … Szukanie INSIGHTS (wglądów) przypomina połów pereł

16 Zbliżenie się do konsumenta Wielość informacji i doświadczeń Nowe, inspirujące wglądy OPRACOWANIE DANYCH I ANALIZA OBSERWACJA INSPIRACJA …

17 INSPIRACJA … Różne rodzaje badań mogą być źródłem wartościowych wglądów w świat konsumentów Dwa przykłady: BADANIA ETNOGRAFICZNE czyli ZBLIŻENIE DO KONSUMENTA BADANIA ETNOGRAFICZNE czyli ZBLIŻENIE DO KONSUMENTA PROJEKT PANDORA czyli WYKORZYSTAĆ DOŚWIADCZENIE BADACZY PROJEKT PANDORA czyli WYKORZYSTAĆ DOŚWIADCZENIE BADACZY

18 BADANIE ODBYWA SIĘ SIĘ W ŚWIECIE BADANEGO BADANIE ODBYWA SIĘ SIĘ W ŚWIECIE BADANEGO BADACZEM MOŻE BYĆ KAŻDY, KTO SZUKA WIEDZY BADACZEM MOŻE BYĆ KAŻDY, KTO SZUKA WIEDZY WARUNKIEM SUKCESU JEST ZBUDOWANIE RELACJI POMIĘDZY BADACZEM A BADANYM WARUNKIEM SUKCESU JEST ZBUDOWANIE RELACJI POMIĘDZY BADACZEM A BADANYM W BADANIACH ETNOGRAFICZNYCH STOSUJE SIĘ RÓŻNE TECHNIKI ZBIERANIA DANYCH W BADANIACH ETNOGRAFICZNYCH STOSUJE SIĘ RÓŻNE TECHNIKI ZBIERANIA DANYCH REZULTATY BADAŃ: REZULTATY BADAŃ: DOKUMENTACJA OBSERWACJI DOKUMENTACJA OBSERWACJI DOŚWIADCZENIE DOŚWIADCZENIE WNIOSKI (WGLĄDY) WNIOSKI (WGLĄDY) INSPIRACJA … BADANIA ETNOGRAFICZNE

19. Projekt A Projekt B Projekt C Projekt D Projekt E Międzynarodowy zespół doświadczonych badaczy, stałe wzbogacanie wiedzy INSPIRACJA … PROJEKT PANDORA

20 Zanim zaczniemy projekt … In each country W celu rozwinięcia możliwie gruntownej wiedzy Prosimy wszystkie kraje, by przysłały interesujące materiały, które dotychczas powstały we współpracy z klientem Wykorzystujemy bazę danych zbudowaną przez Grupę INSPIRACJA … PROJEKT PANDORA

21 Tradycyjne podejście: zatrudnienie kreatywnych, prezentacja problemu, czekanie na pomysły i rozwiązania. Proces kreacji jest traktowany jako indywidualne zadanie realizowane przez pojedyncze osoby pracujące same, ewentualnie z jednym lub dwoma partnerami. Tak, to przynosi efekty w wielu wypadkach… … czasami jednak pomysły, stworzone w tradycyjny sposób, wydają się mało interesujące. … TWORZENIE I KREACJA ALE

22 … TWORZENIE I KREACJA W osiąganiu nowych pomysłów i rozwiązań niezbędne są: aktywny udział profesjonalistów; przekraczanie ustalonych barier specjalizacji; praca zespołowa. Trzy przykłady:

23 … TWORZENIE I KREACJA SEQUENTIAL RECYCLING czyli WSZYSCY ZAINTERESOWANI WŁĄCZENI W PROCES BADAWCZY SEQUENTIAL RECYCLING czyli WSZYSCY ZAINTERESOWANI WŁĄCZENI W PROCES BADAWCZY SUPER GROUP® czyli PRACA Z KREATYWNYMI KONSUMENTAMI SUPER GROUP® czyli PRACA Z KREATYWNYMI KONSUMENTAMI INTERACTIVE INNOVATION® czyli TECHNIKA GRUPOWA SŁUŻĄCA GENEROWANIU POMYSŁÓW I PRZEKSZTAŁCANIU ICH W GOTOWE ROZWIĄZANIA INTERACTIVE INNOVATION® czyli TECHNIKA GRUPOWA SŁUŻĄCA GENEROWANIU POMYSŁÓW I PRZEKSZTAŁCANIU ICH W GOTOWE ROZWIĄZANIA

24 Analiza wyników jest dokonywana w ścisłej kooperacji z zespołem eksperckim Program ma formę warsztatów. Interakcyjna procedura włącza ludzi z zakresu marketingu, ekspertów i badaczy Trwa 3- 4 dni Procedura ma charakter ciągłego procesu: materiał jest stale optymalizowany podczas procesu badawczego Warsztat składa się z dwóch elementów: dyskusji grupowych z konsumentami sesji z zespołem eksperckim SEQUENTIAL RECYCLING … TWORZENIE I KREACJA

25 PODEJŚCIE INTERAKTYWNE marketing badacze projektanci opakowań agencja reklamowa dział rozwoju nowych produktów Właścicielproblemu Zespółzadaniowy BADACZE: facilitatorzy, moderatorzy Ścisła grupa docelowa ZESPÓŁ EKSPERTÓW KONSUMENCI SEQUENTIAL RECYCLING … TWORZENIE I KREACJA

26 GRUPY DYSKUSYJNE EXPERT TEAM Właściciel problemu + zespół zadaniowy + BADACZ [facilitator] Wstępne spotkanie: Briefing Sesja robocza: Obserwacja Analiza realizacji badania Doskonalenie materiałów Końcowa sesja analityczna Sesja robocza: Obserwacja Analiza realizacji badania Doskonalenie materiałów Grupa konsumentów moderowana przez moderatora-badacza Recycling Sesja robocza: Obserwacja Analiza realizacji badania Doskonalenie materiałów Recycling SEQUENTIAL RECYCLING … TWORZENIE I KREACJA

27 Zwiększenie efektywności przez grupową pracę zespołu składającego się ze wszytkich zainteresowanych stron Szybka optymalizacja elementów mixu marketingowego przez uczestnictwo kompetentnych decydentów z różnych dziedzin Całościowe podejście przez uczestnictwo ekspertów i konsumentów Oszczędność kosztów i czasu przez intensywność i nacisk na osiągnięcie optymalnego mixu marketingowego zanim skończą się sesje Budowanie partnerskiego związku między badaczem i klientami ZALETY: SEQUENTIAL RECYCLING … TWORZENIE I KREACJA

28 Super Grupa ma dużo zastosowań: generowanie nowych idei pozycjonowania marek i tworzenie nazw praca nad komunikacją budowania programów marketingowych Kreatywność i szerokie myślenie łączy się z ewaluacją i rozwijaniem … TWORZENIE I KREACJA SUPER GROUP ® Praca z bardzo kreatywnymi konsumentami w celu rozwoju wyjątkowych idei i nadzwyczajnych rozwiązań

29 Trwa 1 do 3 dni - bardzo wymagające, interaktywne sesje kreuje się idee rozwija idee i przygotowuje koncepty Zespół: bardzo kreatywni konsumenci w czasie rekrutacji indywidualnie sprawdzeni i przygotowani pionierzy, chętnie przyjmujący nowe produkty i usługi (early adopters) Mogą uczestniczyć członkowie zespołu klienta oraz eksperci z obszaru, którego dotyczy badanie SUPER GROUP ® … TWORZENIE I KREACJA

30 Nie jest badaniem, choć wykorzystuje elementy ewaluacji właściwe dla badań jakościowych. Nie korzysta z respondentów, ponieważ uczestnicy nie są źródłem informacji, lecz osobami włączonymi w proces tworzenia. Nie mierzy niczego, gdyż ma na celu generowanie nowych pomysłów. INTERACTIVE INNOVATION® … TWORZENIE I KREACJA

31 Punktem wyjścia jest tradycyjna technika burzy mózgów Stymuluje myślenie zróżnicowane i wielokierunkowe w celu kreowania nowych pomysłów Ma na celu przekształcanie pomysłów [często fragmentarycznych] w gotowe rozwiązania Pozwala chronić i rozwijać pomysły uważane początkowo za nierozsądne Elastyczna, przynosi wyniki w krótkim czasie INTERACTIVE INNOVATION® … TWORZENIE I KREACJA

32 1.Wygenerować jak najwięcej pomysłów w jak najkrótszym czasie. Unikać nadmiernej racjonalizacji problemu Rozwiązać problem 2. Wybrać dobre pomysły, by dalej je rozwijać 3. Usunąć przeszkody, które blokują rozwój najlepszych pomysłów 4. Rozwinąć użyteczne, kreatywne pomysły potrzebne na etapie pisania konceptu i końcowej ewaluacji INTERACTIVE INNOVATION® … TWORZENIE I KREACJA

33 PODSTAWOWE REGUŁY INTERACTIVE INNOVATION® Oddzielenie Oddzielenie etapu generowania pomysłów od ich ewaluacji … TWORZENIE I KREACJA

34 INTERACTIVE INNOVATION® Podział ról: Podział ról: DECYDENT: klient szukający rozwiązania KOORDYNATOR: osoba kierująca procesem UCZESTNICY: źródła, osoby generujące pomysły SEKRETARZ: pamięć grupy, odpowiedzialny za zapisanie pomysłów osoby zatrudnione w firmie klienta plus partnerzy marketingowi klienta PODSTAWOWE REGUŁY … TWORZENIE I KREACJA

ludzi pracujących razem przez 4- 6 godzin Pod przewodnictwem koordynatora i osoby mającej problem do rozwiązania (decydenta) W celu Wykreowania pomysłów Rozwiązania problemu INTERACTIVE INNOVATION® Warsztat … TWORZENIE I KREACJA

36 Postawienie problemu Kreacja Cząstkowe pomysły Generowanie pomysłów na początkowym etapie Warsztat INTERACTIVE INNOVATION® … TWORZENIE I KREACJA

37 Postawienie problemu Kreacja Cząstkowe pomysły Potencjalne rozwiązania OCENA I SELEKCJA wybór pomysłów do dalszego doskonalenia Ocena i selekcja Warsztat INTERACTIVE INNOVATION® Ponowne postawienie problemu … TWORZENIE I KREACJA

38 Postawienie problemu Kreacja Dużo cząstkowych pomysłów Mniejsza liczba bardzo dobrych pomysłów OSIĄGANIE CELU Wykonalny! Silny! Wyjątkowy! INTERACTIVE INNOVATION® Ponowne postawienie problemu Ocena i selekcja … TWORZENIE I KREACJA

39 Thomas Edison Wynalazca potrzebuje dwóch rzeczy: dużej wyobraźni i kupy rupieci. Rupiecie z warsztatu BADACZA mogą pomagać wyobraźni i wspierać wynalazcę Dziękujemy za uwagę !!!