Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Europejska polityka transportowa na 2010r.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Czysty transport miejski
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Polityka transportowa
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Perspektywy rozwoju transportu lotniczego w Polsce
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
UMOWA STADIONOWA Konferencja prasowa 13 maja 2013.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
XXV SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Plan finansowy programu
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Złoże węgla brunatnego Złoczew
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Transport drogowy na Mazowszu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu dr Sonia Huderek-Glapska Zespół Badawczy Rynku Lotniczego w Polsce Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu sonia.huderek@ue.poznan.pl

Rynek lotniczy w Polsce Jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków lotniczych na świecie © S. Huderek-Glapska

Rynek lotniczy w Polsce – momenty przełomowe Przekształcenia przedsiębiorstw w spółki prawa handlowego Rozwój rynku lotniczego Upadek gospodarki centralnie zarządzanej Akcesja do UE 1920 1989 2004 Czas © S. Huderek-Glapska

Rynek lotniczy w Polsce Jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków lotniczych na świecie Rynek nadal niedojrzały i z perspektywami wzrostu © S. Huderek-Glapska

Mało latamy w porównaniu do przeciętnego mieszkańca Europy Zachodniej Liczba pasażerów w ruchu lotniczym ogółem w przeliczeniu na liczbę mieszkańców w krajach europejskich w 2010 r. Źródło: EUROSTAT 2,5 0,7 © S. Huderek-Glapska

Czy mamy dużo portów lotniczych ? Gęstość lotnisk w Polsce jest ponad 6-krotnie niższa w porównaniu do innych krajów europejskich. W Polsce jeden port lotniczy przypada na 26 881 km2, podczas gdy (EU 15) wynosi 4 309 km2. Wskaźnik gęstości portów lotniczych liczony jest jako stosunek liczby lotnisk komunikacyjnych obsługujących powyżej 50 000 pasażerów rocznie w przeliczeniu na 100 000 km2 powierzchni kraju. © S. Huderek-Glapska

Rynek lotniczy w Polsce Jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków lotniczych na świecie Rynek nadal niedojrzały i z perspektywami wzrostu Wyposażenie infrastrukturalne poniżej średniej europejskiej (uwaga: Hiszpania, Grecja..Radom) Rynek lotniczy staje się rynkiem przewoźników lotniczych © S. Huderek-Glapska

Przewaga konkurencyjna przewoźników Duża penetracja rynku przez agresywnych przewoźników niskokosztowych Konkurencja pomiędzy portami lotniczymi Nacisk na niskie opłaty (konieczność szukania przychodów pozalotniczych) Konieczność wsparcia marketingowego połączeń Realna groźba odejścia linii lotniczej z portu lotniczego © S. Huderek-Glapska

© S. Huderek-Glapska

Rynek lotniczy w Polsce Jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków lotniczych na świecie Rynek nadal niedojrzały i z perspektywami wzrostu Wyposażenie infrastrukturalne poniżej średniej europejskiej (uwaga: Hiszpania, Grecja..Radom) Rynek lotniczy staje się rynkiem przewoźników lotniczych Przyszłość narodowego przewoźnika? © S. Huderek-Glapska

Czy warto wspierać inwestycje w infrastrukturę lotniskową? Port lotniczy – infrastruktura czy przedsiębiorstwo? © S. Huderek-Glapska

Transport lotniczy ma wpływ na całą gospodarkę Analiza nakładów i wyników najstarszym i najbardziej popularnym narzędziem mierzenia wpływu portu lotniczego na gospodarkę regionu i kraju © S. Huderek-Glapska

17-18 września 2015, Poznań Ekonomiczny wpływ Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku na rozwój miasta i regionu Analiza społeczno- ekonomiczna wpływu, na region Mazowsza, proponowanych do funkcjonowania lotnisk w ramach „Strategia rozwoju infrastruktury lotnictwa cywilnego na Mazowszu” © S. Huderek-Glapska

Znacznie ekonomiczne portów lotniczych w Polsce   Poznań Gdańsk Katowice Liczba pasażerów (2009) 1 235 942 1 890 263 2 301 161 Liczba przedsiębiorstw w porcie lotniczym 82 57 58 Zatrudnienie (bezpośrednie) 1076 1214 1954 Struktura zatrudnienia: Operator portu lotniczego 24,7% 15,6% 19,8% Handling 31,6% 29,7% 23,8% Linie lotnicze 3,1% 6,3% 7,4% Służby bezpieczeństwa 14,4% 16,1% 17,7% Handel 11,0% 12,4% 12,2% Spedycja i logistyka 12,1% 15,7% Wypożyczalnia samochodów 3,2% 3,9% 3,5% Wpływ całkowity Zatrudnienie 2205 2149 2832 Dochód (M PLN) 184,1 231,1 Wpływ na 1 pax ( PLN) 153,4 97 100,5 © S. Huderek-Glapska

Znacznie ekonomiczne portów lotniczych w Polsce Wielkość wpływu ekonomicznego rośnie wraz z rozwojem działalności portu lotniczego Wpływ bezpośredni (w mln PLN) KTW 2009 GDA 2009 POZ 2009 KTW 2006 GDA 2005 POZ 2004 Liczba pasażerów (mln) © S. Huderek-Glapska

Czy warto płacić przewoźnikom za promocję regionu? 75 000 pasażerów, a więc tyle ile przeciętnie przewozi linia lotnicza na jednej trasie w ciągu roku przyczynia się do generowania około 8,7 mln PLN wartości dodanej w ciągu roku Uwaga! – czy dane te obowiązują także dla mniejszych portów ? © S. Huderek-Glapska

Efekty społeczno-ekonomiczne Efekty w zakresie bezpieczeństwa Istotne jest aby przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych mieć na uwadze wszystkie efekty Efekty ekonomiczne Efekty społeczno-ekonomiczne Efekty środowiskowe Efekty w zakresie bezpieczeństwa koszty budowy , utrzymania, eksploatacji i remontów infrastruktury koszty zakupu i eksploatacji środków transportu przychody z opłat za korzystanie z infrastruktury   Korzyści użytkownika zmiana czasu podróży zmiana kosztów eksploatacyjnych pojazdów Efekty sieci transportowych kreowanie nowych przewozów międzygałęziowe przesunięcia popytu poprawa niezawodności transportu zmiana jakości usługi transportowej zmiany dostępności transportowej regionu zmiany w zatrudnieniu i w dochodzie w regionie redystrybucja zatrudnienia i dochodu między regionami i grupami społeczno-ekonomicznymi wzrost aktywności ekonomicznej spowodowany realizacją przedsięwzięcia zmiany efektywności i produkcji migracje czynników produkcji zmiany w integracji społecznej zmiany wartości nieruchomości wpływ na poziom zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody oraz na hałas wpływ na zachowanie dziedzictwa kulturowego wpływ na florę i faunę zmiana zagospodarowania przestrzennego wpływ na bezpieczeństwo na drogach transportowych © S. Huderek-Glapska Źródło: Opracowanie własne na podstawie: T. Kamińska, M. Rusak, Kryteria społecznoekonomiczne decyzji infrastrukturalnych w transporcie, Przegląd Komunikacyjny 2000, nr 3, s. 16; OECD, Impact of Infrastructure Investment on Regional Development, OECD, Paryż, 2002, s. 21

Dziękuję za uwagę dr Sonia Huderek-Glapska Zespół Badawczy Rynku Lotniczego w Polsce Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu sonia.huderek@ue.poznan.pl