Narodziny teatru.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
Opracowała Ewa Turek.
Cały świat jest teatrem….
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Przez dzieje teatru.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Folklor TWÓRCZOŚĆ LUDOWA Beata Szczepaniak.
Dramat i teatr antyczny
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W świecie starożytnych Greków
W teatrze starożytnej Grecji
QUIZ.
Ludowo-religijna geneza tragedii antycznej.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Geneza teatru i dramatu antycznego
s. Wyspiański-człowiek teatru
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Ocelot prezentuje innowacyjne widowisko na najwyższym poziomie artystycznym, skierowane do szerokiej publiczności. Widowisko OCELOTA to artystyczna sztuka.
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Początki teatru starożytnej Grecji
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
Drgania punktu materialnego
TRAGICY GRECCY.
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
O sztuce aktorskiej na przestrzeni wieków
Osiągnięcia starożytnej Grecji
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
W cyrku.
KÓŁKO TEATRALNE Zajęcia kółka teatralnego odbywają się raz w tygodniu. Uczęszczają na nie przede wszystkim uczniowie klas pierwszych i drugich. Zdobywają.
TEATR GRECKI.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII DZIECIĘCE ZMAGANIA Z TEATREM, CZYLI JAK ZOSTAĆ AKTOREM GRUPA PROJEKTOWA 7 OPIEKUN: IWONA SŁAWSKA, BARBARA MICHAEL-KONARSKA.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
-Jego historia i wkład w rozwój cywilizacji - Rozpalanie ognia
Stolica: Ateny Wybrane zabytki: AKROPOL TEATR DIONIZOSA WIEŻA WIATRÓW
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
Projekt gimnazjalny:Różaniec modlitwą Jana Pawła II
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Dzień Europejski Dzień Europejski Co roku 1 czerwca obchodzimy w naszej szkole,,Dzień Europejski’’.Każda klasa przygotowuje prezentacje związaną z określonym.
TAŃCE TOWARZYSKIE.
Ateny Zappeion - sala widowiskowo-koncertowa.
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
Carne vale 2012 karnawał trwa Historia Karnawał w Rio Galeria – karnawał w Rio Karnawał w Wenecji Galeria – karnawał w Wenecji Wojciech Furgała SPI 50.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
Historia soli Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Zabytki starożytnej Grecji. Akropol W starożytnej Grecji osiedle, miasto lub jego część znajdująca się na wysokim wzgórzu, cytadela z pałacami i świątyniami.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Rodzaje lalek teatralnych
Budowa teatru greckiego
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
Klasa VIIc w Teatrze Rozrywki
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

Narodziny teatru

Teatr grecki Wywodzi się z tradycji obrzędów religijnych, zwłaszcza związanych z obchodami ku czci Dionizosa. Pierwsze sztuki wystawiano więc na wytyczonym u stóp wzgórza placu zwanym orchestra , a na jego środku ustawiano ołtarz. Początkowo orchestra miała kształt zbliżony do prostokąta, koła albo elipsy, ostatecznie przyjął się kształt koła. Widzowie zasiadali na zboczu góry, początkowo bezpośrednio na ziemi, później na drewnianych ławkach. Tak powstała widownia w kształcie dużego (większego od półkola) wycinka koła, czyli theatron.

Budowa teatru

Skene- ściana dzięki, której głosy aktorów odbijały się i rozchodziły się na całą widownie. Orchestra- miejsce występów i popisów tanecznych chóru. Proskenion- miejsce, na którym grali aktorzy. Theatron- widownia Parodos- przejście pomiędzy theatronem a proskenionem

Rytuał Rytuały w kulturach tradycyjnych przybierały postać udramatyzowanych widowisk. Odgrywano je np. w trakcie uroczystości związanych ze świętami agrarnymi, a także inicjacyjnymi, czy pogrzebowymi. Składa się nań określonym scenariuszu, używane przez uczestników przebrania i maski, obowiązkowe rekwizyty, jak na przykład naczynia, grzechotki, ziarna. Najważniejszym elementem rytuału jest niemal zawsze taniec- zestaw powtarzających się ruchów i gestów, które ,,opowiadają” stosowną do okoliczności, wyprowadzoną na ogół z mitu- a więc łączącą świat ludzi ze światem- historię. Co ciekawe, tego typu widowiska towarzyszyły i towarzyszą społecznością tradycyjnym nie tylko w trakcie szczególnych uroczystości, ale też w życiu codziennym.

Rytualne malowidło naskalne z okresu prehistorycznego, Fremont (USA)

Przedstawienie teatru Zjawisko nazywane teatrem pojawia się, kiedy nie ma już wspólnoty uczestników, kiedy wyraźnie podzieli na tych, którzy grają, i tych, którzy ich oglądają. Aktorzy i widzowie biorą udział w czymś, co pozostaje fikcyjną opowieścią. Nie posiada ona jednak magicznej mocy praktycznego oddziaływania na rzeczywistość i nie taka jest jej rola. Przede wszystkim ma ona dostarczać rozrywki i wywoływać wzruszenia. Trudno określić jakiego typu doznania towarzyszyły widzom greckiego teatru. Było to m.in. katharsis, oznaczające doświadczenie „ litości i trwogi” i oczyszczenie się z tych emocji.

Rekonstrukcja teatru Dionizosa w Atenach

Koniec Wykonali: Bartosz Bednarek i Michał Żmudowski