Pedagogika ogólna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Advertisements

Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Turystyka krajoznawcza
Operacjonalizacja problematyki badawczej
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
ANNA DEC Grupa KrZZTo2011.
Prąd Elektryczny.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
Zastanówmy Się…...
Powinieneś koniecznie śmiać się cześciej!!! Gdybyś przez 8 lat, 7 miesięcy i 6 dni krzyczał, wyprodukowałbyś wystarczająco energii, żeby ogrzać szklankę
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Podstawy programowania
Szkoła w chmurze.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Pedagogika ogólna.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analiza stanu naprężenia
PATRIOTYZM.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Wykonała Sylwia Kozber
Antonie de Saint-Exupery
Czym jest i dokąd prowadzi.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Władza lokalna w Polsce
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
HABEMUS PAPAM..!!.
Jan Paweł II orędownik prawdy
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
STOP PORNOGRAFII !!.
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Bezpieczeństwo na drodze
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
Opracowała: Iwona Kowalik
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
WYNIKI ANKIETY GUMOWY SUROWIEC. PYTANIE 1. Rodzaj gospodarstwa domowego, które reprezentujesz. 13 osób reprezentuje gospodarstwo wiejskie (A) 61 miejskie.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Prawo o aktach stanu cywilnego
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Przyczyny, przejawy, skutki
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Zapis prezentacji:

Pedagogika ogólna

WYCHOWANIE – świadomie organizowana działalność ludzka, której celem jest wywoływanie zmian w osobowości człowieka (w sferze społeczno – moralnej) (W. Okoń) akomodacja –przystosowaniu do zastanych warunków i wymagań społecznych aproksymacja – przybliżanie wychowankowi jego możliwości i form zachowań, które wynikają z przynależności do określonej grupy indoktrynacja – systematyczny i zorganizowany wpływ na przekonania i poglądy

Racjonalność – sposób rozumienia i doświadczania świata; wyznacza możliwości interpretacyjne człowieka Adaptacja – przystosowanie się do zastanych warunków świata/życia Emancypacja – poszukiwanie możliwości wyzwalania się z wcześniej stworzonego i zaakceptowanego świata

Próba rozstrzygnięcia sporu między racjonalnością adaptacyjną a emancypacyjną czyli JAKIE WYCHOWANIE?

RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA KRYTERIA RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA CEL Rozwój osobowości rozumiany jako adaptacja do zastanych warunków życia Tożsamość autonomiczna powstała na skutek samorealizacji ZMIANY Wychowawca ustala, jakie zmiany u wychowanka chce wywołać Zmiana jako wykraczanie podmiotu poza dotychczasowe wyobrażenia o tym, co możliwe i pożądane (transgresja, transcendencja) WIEDZA Jest stabilna i bezpośrednio użyteczna. Wychowanek dostaje gotowe recepty. Wiedza ma charakter otwarty, alternatywny, jest względnie niepewna i pośrednio użyteczna FORMUŁA ORGANIZACYJNA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH Struktura stała, rzadko podlegająca zmianie Odformalizowanie wychowania czyli uwzględnienie różnych możliwości wychowanków

RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA KRYTERIA RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA WARTOŚCI Są przeliczane i wymierne, można je nazwać i wyliczyć. Dobra wyznaczają cele życiowe i nastawienie do świata. Gwarantują dostatek i wygodę. Narzucone odgórnie Wartości nie można przeliczyć i nazwać. Wartość to otwieranie się na nowe. Możliwość wyzwalania się z wcześniej stworzonego i zaakceptowanego świata. Wartości ujawniają się w dialogu. WOLNOŚĆ Swoboda w doborze środków do kulturowo i społecznie ustanowionych celów i norm działania. Swoboda w samookreślaniu się. Formułowanie własnych celów i norm. DOBRA Utylitarne Moralne, uniwersalne ŹRÓDŁO WARTOŚCI Życie człowieka postrzegane w kategoriach stanu posiadania Życie człowieka postrzegane w kategoriach zmiany UJĘCIA ŚWIATA Świat – zamknięta całość; zbiór obiektów potrzebnych dla zaspokojenia własnych potrzeb Instrumentalne Procesualne Wspólnotowe Komunikacyjne KULTURA System nakazów, zakazów, wymagań, oczekiwań i system ułatwień pomagających sprostać wymaganiom. Zbiór możliwych i zmieniających się interpretacji świata, są one różnymi punktami widzenia.

RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA KRYTERIA RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA INNI LUDZIE Postrzegani jako przedmioty ułatwiające lub utrudniające osiąganie celów Partnerzy dialogu WŁASNA OSOBA Środek do osiągnięcia sukcesu Dobro aktualnie wartościowe WIEDZA Gotowe narzędzie instruujące, jak postępować. Niekończący się proces poznawania świata ŚWIAT Człowiek nie wie, że to jak spostrzega świat, zależy od jego biografii i zgromadzonej wiedzy Człowiek nie wie, że wiedza jaką posiada, jest uwarunkowana przez społeczeństwo i kulturę, w których żyje. Relatywizm wiedzy WĄTPLIWOŚCI Traktowane jako zagrożenie poczucia normalności Odwieszenie wątpliwości i oczekiwanie tego samego od innych LUDZIE Przekonanie, że inni myślą tak, jak ja Każdy posługuje się odmiennymi wartościami Ktoś inaczej postrzega sytuację niż ja.

RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA FUNDAMENTALIZM INTERPRETACYJNY Uznawanie wartości za pełną, niepodważalną i na zawsze ustaloną bazę własnego wzorca kompetencji ANTYFUNDAMENTALIZM INTERPRETACYJNY Poglądy mogą być uzupełniane, rozbudowywane, zastępowane innymi INTERWENCYJNOŚĆ POZNAWCZA Jednostka godzi się na zmiany w swej wiedzy pod presją INTENCJONALNOŚĆ POZNAWCZA Zmiany w wiedzy są intencjonalne PRAGMATYCZNOŚĆ UZASADNIEŃ Brak refleksji; odwołanie do sprawdzonych i społecznie akceptowanych uzasadnień bądź odwołanie do doświadczeń jednostki UNIWERSALNOŚĆ UZASADNIEŃ Uzasadnienia są głównym przedmiotem refleksji SAMOŚWIADOMOŚĆ SAMOPOTWIERDZAJĄCA Fundamentalizm, interwencyjność, pragmatyczność powodują jednostronność poznawczą, zamknięcie się wewnętrznej perspektywy interpretacyjnej Uwolnienie człowieka od wątpliwości Życie jako niezmienna struktura KRYTYCZNA SAMOŚWIADOMOŚĆ Człowiek wie, że jego wiedza jest niekompletna i ograniczona. Człowiek ma wątpliwości Przejawia się w uznawaniu wartości za pełną, niepodważalną i na zawsze ustaloną bazę własnego wzorca kompetencji

Podejście adaptacyjne Wychowanie intencjonalne to świadomie organizowana działalność, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości człowieka, obejmują one stronę poznawczo – instrumentalną (poznanie rzeczywistości i oddziaływanie na nią), aksjologiczną (kształtowanie stosunku człowieka do świata i ludzi, przekonań, układu wartości i celu w życiu).

Efekty destrukcyjne dominacji racjonalności adaptacyjnej Stosunki międzyludzkie spostrzegane w kategoriach technicznych Zbiurokratyzowany świat Uprzedmiotowienie człowieka Ubezwłasnowolnienie jest niezauważone Kontrola człowieka nad człowiekiem Totalitaryzm światopoglądowy

Podejście emancypacyjne Wychowanie intencjonalne to byt społeczny będący wytworem przynajmniej dwóch osób (wychowawca – wychowanek) pomiędzy którymi zachodzi relacja wyrażająca się przekraczaniem przestrzeni międzypodmiotowej za pomocą obranej formy kontaktu, w ramach którego podmiot wychowujący kierując się powszechnie uznanym dobrem umożliwia podmiotowi wychowawczemu osiągnąć wzrost własnej tożsamości.

Obie racjonalności stawiają te same pytania: Jakiego człowieka chcemy wychować? Jak należy wychowywać? Jakie uprawiać wychowanie? Obie racjonalności przyznają wychowaniu status działania celowo zorganizowanego i bezpośrednio sprawdzalnego przez swe skutki. W rzeczywistości nie mamy do czynienia z jedną racjonalnością, ale z dwiema jednocześnie. Zawsze któraś racjonalność jest dominująca.

Bibliografia Kwaśnica R. (1993), Pytanie o nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.