Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Australia.
Advertisements

Przygotowała Wiktoria Wiśniewska
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Katarzyna Kopeć Nauczyciel matematyki w klasach pierwszych i drugich w Gimnazjum w Miłkowicach.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Turystyka krajoznawcza
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Potrzeby uczelni wyższych na Podkarpaciu w zakresie współpracy środowiska naukowo-badawczego z sektorem przedsiębiorczości Marek KICZEK Sławomir GÓRKA.
Wspomaganie edukacji – prezentacja działań PBW w Rzeszowie Filii w Leżajsku.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Szkoła marzeń.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Szkoła w chmurze.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
DIE INITIATIVE SCHULEN: PARTNER DER ZUKUNFT INICJATYWA SZKOŁY: PARTNERZY RZYSZŁOŚCI.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
ALGORYTM.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa,
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło rok szkolny 2009/2010 Rokiem Historii Najnowszej.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Rozrachunek trans-graniczny na T2S Dorota Grzegorczyk Dział Strategii i Rozwoju Biznesu, KDPW Warszawa 14 grudnia 2010.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Technik Ochrony Środowiska Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo przyszłościowo – kształć się zawodowo Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 2 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Wielowymiarowa analiza poziomu ubóstwa w województwie podlaskim WSTĘPNE WYNIKI BADAŃ
Technologia Informacyjna w SP 1 w Choszcznie
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Program szkoleń dla wyższych urzędników z instytucji Unii Europejskiej oraz wyższych urzędników ministerialnych z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Program szkoleń dla wyższych urzędników z instytucji Unii Europejskiej oraz wyższych urzędników ministerialnych z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Program Wychowawczy Zespołu Szkół Ogólnokształcacych im. Marii Skłodowskiej – Curie w Skawinie.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Bezpieczeństwo uczniów w Zespole Szkół w Ostaszewie.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Prezentacja powstała w ramach projektu „Etno-projekt dla najmłodszych” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Instrukcje sterujące: W instrukcjach sterujących podejmowane są decyzje o wykonaniu tych czy innych instrukcji programu. Decyzje te podejmowane są w zależności.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Zapis prezentacji:

Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008

Badanie strategii centrów nauki (gromadzenie danych: obserwacja dokumentowana, interpretacja materiału wizualnego) źródła: S.C. Mediolan, Trento, Berlin,,Monachium, Paryż, Londyn pośrednio: Szanghaj Cel badawczy – opis strategii stosowanych w centrach nauki, eksperymentariach i na wystawach interaktywnych Strategia edukacyjna - całokształt przedsięwzięć podejmowanych w S.C. zgodnych z ich misją, tworzących środowisko dla samodzielnej eksploracji i eksperymentowania - (Zaczyński, Okoń: struktura czynności metodycznych postulowanych przez ustalony związek wartości z przeżyciem emocjonalnym. Typy strategii – realistyczna, symulacyjna, rekonstrukcyjna, ludyczna (McDonalds )

Strategie i działanie S.C. (typologia wskaźników do obserwacji na podst. danych z wystaw Phänomenta, Muz. Inż. w Krakowie, Eureki w Szczecinie i Fizyki Zabawek) S. realistyczna - ograniczenie kontekstu, statyczność, dystans, niska zmienność ekspozycji, typ kolekcyjny S. symulacyjna - ekspozycje oparte na wirtualizacji, rola inscenizacji i dramaturgii, odejście od kolekcji na rzecz pojedynczych egzemplifikacji zjawisk, odwołanie do przeżycia odbiorcy S. rekonstrukcyjna - mieszanie technik w celu aktywizacji odbiorcy, znaczenie samodzielnej refleksji i dystansu, stawianie na efekt zaskoczenia, problemowość S. typu ludycznego (McDonalds)– mieszanie technik w celu maksymalnego uatrakcyjnienia przekazu, uproszczenie informacji, nastawienie na masowego, średniego odbiorcę.

Analiza i interpretacja dokumentacji elementy strategii edukacyjnych S.C. 1. Misja i zadania S.C. 2. Układ stanowisk i ich zgodność z dyscypliną 3. Aranżacja ekspozycji, instrukcje i rola instruktorów 4. Współpraca ze społecznością lokalną i szkołami

S.C. Mediolan

S.C. Mediolan – oferta indywidualna, dla rodzin i szkół ( klas rocznie) 16 lab. interaktywnych, prowadzenie szkoleń dla nauczycieli, oraz instruktorów i animatorów (strategie problemowe) Lekcje tematyczne (np. Jak rozpoznajemy skrobia?) przygotowuje dydaktyk muzealny oraz 2 nauczycieli Struktura przekazu dydaktycznego: Eksperymentowanie w laboratoriach, animacje z instruktorami, Przekaz otwarty: oryginał, rekonstrukcje i modele, opisy eksponatów (mini wykłady na tablicach poglądowych, poruszenie wyobraźni zwiedzających).

S.C. Mediolan Działy tematyczne: lotnictwo, historia odkryć żeglarskich, historia kolei, materiałoznawstwo i produkcja, historia druku, dział czy pamiętasz? maszyny do szycia, do pisania, początki roweru, zdrowie i medycyna estetyczna, instrumenty muzyczne, dźwięk, pomiar czasu, wynalazki Leonarda

S.C. Mediolan

S.C. Mediolan s. realistyczna - prezentacja zjawiska (energia)

S.C. Mediolan s. realistyczna – badanie i odkrywanie w laboratorium – genetyka i biotechnologia

S.C. Mediolan s. realistyczna – badanie i odkrywanie - warsztat

S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu

S.C. Mediolan s. rekonstrukcyjna – prezentacja obiektu

S.C. Mediolan s. rekonstrukcyjna – wnętrze promu z salą projekcyjną

S.C. Mediolan znaczenie przeżycia estetycznego i jego wartość poznawcza

S.C. Mediolan wartość poznawcza przeżycia emocjonalnego

S.C. Mediolan s. rekonstrukcyjna – prezentacja obiektu

S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektów

S.C. Mediolan s. realistyczna – program multimedialny, zdjęcia i opis

S.C. Mediolan

S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu

S.C. Mediolan uczenie jako działanie

S.C. Mediolan materiały, tworzywa sztuczne, wytwarzanie

S.C. Mediolan przekaz dyd.: konkret i opis

S.C. Mediolan przekaz dyd.: konkret i opis (tworzywa sztuczne)

S.C. Mediolan s. realistyczna - prezentacja zjawiska, model, opis

S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu, znaczenie przeżycia emocj.-estetycznego

S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu, znaczenie przeżycia emocj.-estetycznego (maszyny drukarskie)

S.C. Mediolan s. realistyczno-symulacyjna, wprowadzenie interaktywności

S.C. Mediolan znaczenie przeżycia estetycznego

Muzeum Nauki w Trento

Oferta - skierowana do wszystkich grup wiekowych (przedszkola, szkoły wszystkich poziomów), ok os. rocznie Formy – nie ma lekcji muz.: laboratoria, warsztaty, wykłady, muzeum objazdowe, prowadzenie szkoleń dla nauczycieli Współpraca lokalna - z przedstawicielami gospodarki (leśnictwo, rolnictwo, ekolodzy, uczelnia) studenci po przeszkoleniu oprowadzają grupy. Współpraca z władzami lokalnymi w zakresie dziedzin: biologia, ochrona środowiska, geologia, botanika, hydrobiologia. 6-8 osób zatrudnionych do kontaktów ze szkołami, w zakresie wyboru wystawy, szkoleń, i koordynacji wizyt oraz zajęć w laboratoriach (historia, technika, matematyka, fizyka.,). Ok. 130 osób zatrudnionych czasowo do realizacji określonego tematu

Muzeum Nauki w Trento Działy tematyczne: - człowiek, jego organizm, fizjologia mózgu (badania mikroskopowe, filmy, program komputerowy) - Sala mowy – etapy rozoju mowy, budowa i działanie aparatu mowy, komunikacja, alfabet, piktogramy, rodzaje pisma - Laboratorium fizyki – pudła tematyczne - Matematyka - Historia, rozwój cywilizacji, kultura, narzędzia, uprwa ziemi, podboje i wojny - Sala odkryć dla najmłodszych 3-8 lat Sala projekcyjna

Muzeum Nauki w Trento

Muzeum Nauki w Trento s. realistyczna – opis i prezentacja zjawiska

Muzeum Nauki w Trento s. realistyczna - prezentacja zjawiska,opis

Muzeum Nauki w Trento s. realistyczna – eksponaty i opisy (mózgi zwierząt, możliwość porównania), wspomaganie przekazu- instruktor

Muzeum Nauki w Trento

Muzeum Nauki w Trento s. symulacyjna - inscenizacja i przeżycie, prez multimedialna, (zwierzęta i ich tryb życia),

Muzeum Nauki w Trento warsztaty tematyczne