JAK W SYTUACJI KRYZYSU FINANSÓW PUBLICZNYCH OGRANICZYĆ WYDATKI NA PERSONEL ZAPEWNIAJĄC ADMINISTRACJI POTRZEBNE KOMPETENCJE prof. nzw. dr hab. Helena Kisilowska Wydział Administracji i Nauk Społecznych Politechnika Warszawska Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, 11 Grudnia 2009
Zarządzanie wiedzą Warianty kształcenia specjalistów w zakresie administracji publicznej: Studia administracyjne o rozszerzonym programie kształcenia w zakresie informatyki, zarządzania, ekonomii a także wariantowo matematyki, podstaw techniki, planowania przestrzennego, ochrony środowiska itd. Studia równoległe z administracji publicznej Studia administracyjne II stopnia lub MPA Studia podyplomowe również w systemie e-learningu STUDIA DOKTORANCKIE Z ADMINISTRACJI
DIAGNOZOWANIE POTRZEB Kompleksowość obsługi i zmiana stosunku do interesantów Profesjonalizm i sprawność działania Stałe doskonalenie zawodowe Wykorzystanie nowych narzędzi i technologii Samodzielność Znajomość języków obcych i informatyki Umiejętność pozyskiwania i zagospodarowywana środków z UE Rozszerzenie współdziałania w ramach UE
PRACOWNIK-ATRUBUTY Wiedza wyniesiona ze studiów Specjalizacja Szkolenia, kursy, kształcenie ustawiczne Umiejętność korzystania z narzędzi i technologii Nowe role: rynkowa weryfikacja skuteczności, znaczenie referencji ze zrealizowanych projektów i zadań
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI WiedzaUmiejętnościZdolności O funkcjonowaniu Państwa O funkcjonowaniu Samorządu terytorialnego i regionalnego O funkcjonowaniu Unii Europejskiej Podejmowania decyzji w sytuacjach obciążeń emocjonalnych Zdolność szerokiej i perspektywicznej oceny zjawisk społecznych i ekonomicznych Skutecznego organizowania i kierowania zadaniami publicznymi Diagnozowania i programowania zjawisk i procesów Zarządzania personelem Planowania i organizowania Public relations Absorbcji środków z UE
ZASADA SUBSYDIARNOŚCI Każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie realizowane przez szczebel niższy lub same jednostki działające w ramach społeczeństwa TYLE WŁADZY ILE JEST KONIECZNE, TYLE WOLNOŚCI ILE MOŻLIWE
PROBLEMY DO ROZWAŻENIA Właściwy podział kompetencji Lepsze wykorzystanie instytucji samorządu terytorialnego Wzmocnienie roli gminy Rozważenie roli i sensu istnienia powiatu Ograniczenie dualizmu władzy w województwie Umacnianie regionów samorządowych
ŚRODKI Lepsze wykorzystanie internetu i łączności elektronicznej Lepsza informacja i kontakt ze społeczeństwem Proste i czytelne procedury Ograniczenie działania z pozycji władzy na rzecz wypracowania reguł zachowania i procedur, które zostaną zaakceptowane przez społeczeństwo jako właściwe Konieczność szerokiej dyskusji społecznej zwłaszcza w grupie spraw negocjacyjnych. W tej grupie bowiem, różne grupy społeczne mogą widzieć różne alternatywne sposoby rozwiązania problemu
PODSUMOWANIE Państwo, czy też jednostka samorządu terytorialnego staje się dobrem wspólnym nie wbrew interesom obywateli, ale dlatego, że stanowi forum uzgadniania tych interesów i ich artykulacji I choć w niektórych przypadkach istnieje konieczność pierwszeństwa interesu publicznego nad interesem partykularnym jednostki czy też wspólnot lokalnych, to właśnie w demokratycznym państwie prawa należy szukać możliwości sprawiedliwego sposobu ustalenia zakresu pojęcia interes publiczny w konkretnej sprawie co powinno przyczynić się do szybszego, tańszego, mniej konfliktowego i lepszego funkcjonowania administracji publicznej.
Dziękuję za uwagę