Eksplikacja problematyki badawczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Advertisements

Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Autor: Aneta Powarzynska Klasa.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Komunikacja interpersonalna
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
Propozycja siatki godzin Specjalność: Modelowanie i Programowanie Systemów Informatycznych.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : PATRYK SORMAN LUK SMIS PIOTREK COLO (KOLO) MAX SOWT.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
fotografie - Marcel Cohen
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTM.
Prąd elektryczny.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
System gospodarki rynkowej
Fotografia.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Przygotowali : Szymon, Filip i Piotrek
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 2 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
Opracowała: Iwona Kowalik
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
Liczba “fi” Prezentację przygotowali:
1 Strategia dziel i zwyciężaj Wiele ważnych algorytmów ma strukturą rekurencyjną. W celu rozwiązania rozwiązania problemu algorytm wywołuje sam siebie.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
W. 7 Metody prezentacji wyników i interpretacji danych [ilościowych]
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Budowanie świadomości marki
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Informacje podstawowe
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Pytania nie są trudne, więc nie oszukuj
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Strategia rozwiązywania testów wyboru Radom, styczeń 2009.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Eksplikacja problematyki badawczej Rola modelu teoretycznego

Co to jest problem badawczy? Trzy cele badań: Eksploracja (zaspokojenie ciekawości; zbadanie możliwości podjęcia szerszych badań; wypracowanie metod do dalszych badań), Opis (trafniejszy i rzetelniejszy – bowiem naukowy – niż zwykły), Wyjaśnianie (badania tego typu dostarczają odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”)

Wielkie pytania nauki Co się dzieje? Jak (gdzie, kiedy) to się dzieje? Dlaczego dzieje się tak a nie inaczej? Jakie ma to konsekwencje? Pierwsze wpisuje się w eksplorację, drugie w opis, trzecie oraz czwarte w wyjaśnianie. JEST TO PODZIAŁ WYŁĄCZNIE UMOWNY – większość badań zawiera elementy wszystkich trzech celów badań naukowych.

Wybór problemu - inspiracje Jaka jest forma pytania o problem badawczy? W jakim celu prowadzone są badania? Czy w rozwiązaniu problemu odwołać się do nowych faktów (danych empirycznych) czy wystarczy odwołanie się do literatury? Czy w rozwiązaniu problemu wystarczy aparat pojęciowy z danej dziedziny nauki, czy z innych dziedzin również, a może zupełnie nowy?

Kiedy temat jest wybrany Wstępne sformułowanie tematu wymaga, aby badacz określił także doniosłość poznawczą i praktyczną realizowanych przez siebie badań. Nauka nie jest „sztuką dla sztuki” – eksploracja, opis i wyjaśnianie rzeczywistości społecznej winno nieść ze sobą pewien ładunek praktyczności.

Co to jest eksplikacja? Rzeczywistość społeczna charakteryzuje się tak wysokim stopniem złożoności, że każdy temat (problem badawczy) niemal z definicji jest obszerny i skomplikowany. Eksplikacja problematyki badawczej to nic innego jak jej wyjaśnienie i uszczegółowienie.

Eksplikacja problemu Wyrażenie problematyki badawczej w formie zdań zawierających wyłącznie terminy proste, zrozumiałe i jednoznaczne, Ukazanie powiązań tematu będącego podmiotem wyjaśniania z tematami (problemami) pokrewnymi i nadrzędnymi. Kryteria zawężenia: Teoretyczne (pytania najistotniejsze, centralne, dające najmocniej uzasadnione hipotezy), Metodologiczne (możliwe metody i techniki badawcze), Techniczno-organizacyjne (chodzi o „kasę”).

Jaka jest praktyka? Warto znać literaturę przedmiotu – co i jak inni napisali na temat, którego chcemy się podjąć. Wyróżnia się oczywiście dwie procedury – od empirii do teorii oraz od teorii do empirii, ale w praktyce sprowadza się to do dążenia do weryfikacji modelu teoretycznego w rzeczywistości. Należy więc problem badawczy w pierwszej kolejności rozpoznać w literaturze! Ogromne znaczenie ma decyzja co do wyboru paradygmatu teoretycznego – bowiem to właśnie podstawy teoretyczne narzucają propozycje odpowiedzi na stawiane pytania.

Praktyka – c.d. W praktyce zawężenie tematu (problemu badawczego) odbywa się na zasadzie postawienia możliwie dużej liczby pytań problemowych, których struktura wynika z przyjętych założeń teoretycznych, jednocześnie narzucając pewien sposób opracowania problemu, sposób poznania i wyjaśniania – model heurystyczny.

Praktyka – c.d. Skoro mowa o strukturze pytań problemowych, to winny one być uporządkowane od najbardziej ogólnych do szczegółowych, z uwzględnieniem bloków poświęconych poszczególnym elementom problemu badawczego (to ułatwia także konstruowanie narzędzia). Uwaga techniczna – podmiotem w pytaniach problemowych jest zawsze badana populacja (podmiot zbiorowy).

Model heurystyczny Hipoteza – założenie co do nieoczywistego związku (przyczynowego?) między co najmniej dwoma zmiennymi. Hipotezy winny spełniać następujące wymogi: Odnosić się jednoznacznie do problematyki (dostarczać odpowiedzi na pytania wynikające z problemów), Posiadać uzasadnienie (badacz zawsze musi wyjaśnić, dlaczego przyjął daną hipotezę) Posiadać warunki sprawdzalności (w jakich warunkach hipoteza jest prawdziwa). Hipotezę należy sformułować i uzasadnić na podstawie wiedzy teoretycznej, ewentualnie wyników badań empirycznych oraz ze względu na cel analizy.

Model heurystyczny Wszystkie hipotezy – będące propozycjami odpowiedzi na postawione pytania problemowe – składają się na model heurystyczny. Taki model warto przedstawić w formie graficznej, bowiem: Wizualizuje złożony proces eksploracji, opisu i wyjaśniania danego problemu badawczego, Umożliwia badaczowi kontrolę podjętych przez niego działań, Upraszcza i systematyzuje proces konstruowania badania (w tym także raport / rozdział empiryczny).

Uwagi na koniec Opisane procedury są właściwe zarówno dla prac teoretycznych, jak i empirycznych. Etap eksplikacji często w literaturze określany jest także mianem „konceptualizacji”. W praktycznym wymiarze pracy dyplomowej, etap ten zamieszczony jest w części teoretyczno-metodologicznej. Analityczne wyróżnienie poszczególnych elementów eksplikacji nie oznacza, że podział ten stosowany jest „sztywno” w pracach naukowych. Istotna jest świadomość badacza co do konieczności realizacji opisanych procedur. Faktyczna kolejność i ostateczna lokalizacja w wywodzie zależy już wyłącznie od zamierzeń konkretnego badacza.