Korzystanie z literatury

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE
Advertisements

Jak szukać potrzebną pozycję w „Programie Mol”
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE
Sugestie dotyczące pisania pracy magisterskiej na seminarium prof
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Support.ebsco.com EBSCOhost Wyszukiwanie podstawowe dla Bibliotek akademickich Szkolenie.
Katalog komputerowy WebPac
Jak pisać pracę dyplomową?
Praca dyplomowa inżynierska
stosowany w bibliografii załącznikowej
Nie zapomnij podać informacji z których źródeł korzystasz!
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
POZNAJEMY KARTĘ KATALOGOWĄ
Autor: Adrianna Dzikielewska
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Strona formalna tekstu
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ AMW
Zbiory biblioteczne W bibliotekach gromadzone są różnorodne zbiory, między innymi: książki, filmy na kasetach VHS oraz DVD, różne programy multimedialne,
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
BIBLIOTEKA WYŻSZEJ SZKOŁY ADMINISTRACJI I BIZNESU INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE.
PREZENTACJA - krok po kroku
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Biblioteka NKJO Tychy Informacje niezbędne dla użytkownika.
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
Biblioteka Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu Wydział Finansów i Zarządzania w Bydgoszczy KATALOG BIBLIOTECZNY.
Jak sporządzać notatki?
Finansów i Zarzadzania
Planowanie i sporządzanie raportu empirycznego
JAK SZUKAĆ W KATALOGU KOMPUTEROWYM?
JAK SZUKAĆ W KATALOGU KOMPUTEROWYM? Wyszukiwanie według hasła przedmiotowego.
Prezentacja wyników w postaci plakatu (posteru)
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Index. Mówi: czym jest Oxford Index jak może Ci pomóc jak.
Jak napisać dobry tekst?
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Biblioteka Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni.  możliwość zamawiania, rezerwowania oraz przedłużania terminu zwrotu książek,  dostęp ze strony
Biblioteka Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku.  możliwość zamawiania, rezerwowania oraz przedłużania terminu zwrotu książek,  dostęp ze strony
ZASADY KORZYSTANIA Z KATALOGU BIBLIOTECZNEGO
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
NOTATKI CO I JAK ?.
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PN-ISO 690
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Wyszukiwanie informacji na dany temat w oparciu o warsztat informacyjny Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie (materiały pomocnicze do.
Bibliografia. Uporządkowany spis książek i artykułów, który wydawany jest osobno lub dołączany do prac naukowych i popularnonaukowych. Bibliografia ma.
Seminarium dyplomowe5 Jan Brzozowski, Katedra Studiów Europejskich.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
SZKOLENIE KATALOG BIBLIOTECZNY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
SZKOLENIE KATALOG BIBLIOTECZNY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
SZKOLENIE KATALOG BIBLIOTECZNY
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Wyniki projektu naukowego
Struktura książki i czasopisma
…czyli nie taki diabeł straszny
SZKOLENIE KATALOG BIBLIOTECZNY
Temat pracy dyplomowej
Zapis prezentacji:

Korzystanie z literatury Wykład 2

Dwa etapy korzystania z literatury W celu sformułowania tematu W celu odpowiedzi na pytania

Od czego zacząć poszukiwanie literatury do pracy? Elektroniczne bazy danych (PsycLit, PsychInfo, Medline, Sociofile, Eric etc.) Podręczniki i opracowania monograficzne tematu Czasopismo o tym profilu tematycznym Wasz tutor – ale dopiero w dalszej kolejności. Wykażcie najpierw trochę samodzielności!!! Current Contents

Jak robić notatki z literatury? Czego nie notować: Nie notować wszystkiego! Nie przepisywać tekstu (chyba, że trafimy na wspaniały cytat – wtedy zanotować strony cytatu) Nie tłumaczyć in extenso obcych tekstów – tylko to, co się może przydać

Co notować? Konkretny cytat Konkretny wynik (można wykorzystać na poparcie udowadnianej tezy) Określony sposób rozumowania, który doprowadził autora do określonego wniosku / hipotezy Interesujący pogląd w sprawie

Jak notować czyli system fiszek Dwa rodzaje fiszek Fiszki z pojedynczymi argumentami Jeden cytat Opis jednego badania Jeden argument Fiszki streszczające artykuł Abstrakt (własnymi słowami!) streszczający artykuł

Na każdej fiszce Autor i jego inicjały Tytuł pozycji (artykułu lub książki) Źródło: czasopismo, tom, numer i dokładne strony Gdy cytat – strona, na której się znajduje Gdy książka: wydawca i miejsce wydania Gdy materiał elektroniczny: adres strony internetowej Gdy czasopismo/książka pochodzi z biblioteki – dobrze zanotować jej sygnaturę

Notowanie wyników badań Główne hipotezy Próbka Metoda badania Główne wyniki, dane o istotności statystycznej Główne konkluzje

Fiszki tematyczne – pomagają ułożyć plan pracy Zaopatrywanie każdej fiszki tytułem – jaki temat porusza Przykładowy temat ogólny: Kryteria atrakcyjności mężczyzn i kobiet w ogłoszeniach matrymonialnych Przykładowe tematy fiszek: Socjobiologia a kryteria atrakcyjności Kryteria atrakcyjności a kultura Zmiany kryteriów na przestrzeni wieków itd..

Dobre maniery w korzystaniu z biblioteki Po wykorzystaniu natychmiast zwracać książkę lub czasopismo do biblioteki Powyższe dotyczy również materiałów pożyczonych od tutora! Nie pisać po wypożyczonych książkach i czasopismach! Nie wyrywać kartek!

Sporządzanie planu pracy Plan pracy organizuje pracę nad tekstem – jest schematycznym zarysem koncepcji pracy Pozwala uniknąć pominięcia ważnych wątków (swoista „lista zakupów”) Pozwala wyeliminować niepotrzebne wtręty, dygresje, szczegóły Narzuca logikę wywodu

Jak sporządzać plan pracy? Zbierz wszystkie kartki tematyczne Spisz na oddzielnej kartce, jeden pod drugim, wszystkie tematy Potnij kartkę na paseczki, na każdej jeden temat Posortuj paseczki w większe całości, w każdej wyodrębnij podgrupy Ponumeruj odpowiednio grupy nadrzędne (np. cyframi rzymskimi), podrzędne (np. arabskimi, literami itd..) Sprawdź, czy układa się to w logiczną strukturę – jakiej podgrupy brakuje, jaka jest niepotrzebna itd.

Ogólne uwagi co do konspektu pracy Zorganizowany tekst powinien zawierać Początek: mówisz czytelnikowi, o czym to będzie Środek: mówisz to, co masz do powiedzenia Koniec: mówisz, o czym to było Gdy zdecydowałeś się na jedną zasadę organizacji – nie zmieniaj jej w trakcie

Przykłady dwóch planów (praca porównuje dwa testy: MMPI i TAT) Plan wadliwy Treść zadań testowych TAT – obrazkowy MMPI – słowny III. TAT Wykonywanie testu ustne Szacowanie wyników subiektywne IV. MMPI Wstęp Wykonywanie testu pisemne Szacowanie wyników obiektywne V. Wnioski

Przykładowy plan - poprawny Wprowadzenie Materiał A. TAT – materiał obrazkowy B. MMPI – materiał słowny III. Wykonywanie testu A. TAT – ustne B. MMPI – pisemne Szacowanie wyników A. TAT – subiektywne B. MMPI – obiektywne Wnioski

Organizacja tekstu (punkty i podpunkty) Wprowadzenie ... a. b. c. 3. .... 4. Zakończenie Wprowadzenie 2. 2.1. 2.2. 2.3 3. 3.1. 3.2. 4. Zakończenie

Ogólne uwagi co do organizacji tekstu Liczba podpunktów w poszczególnych paragrafach mniej więcej równa Długość poszczególnych paragrafów mniej więcej wyrównana Pomiędzy kolejnymi nagłówkami należy umieścić kawałek tekstu lub zdanie wiążące Zamiast numerowania punktów wskazane zaznaczanie poziomu rodzajem nagłówka