Ćwiczenia 4: Sugarscape Mateusz Zawisza 1 Zakład Analizy i Wspomagania Decyzji Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Modelowanie wieloagentowe 1 Stypendysta projektu Weź stypendium – dla rozwoju
Plan zajęć 1.Przedstawienie opisu modelu Sugarscape 2.Zapoznanie się z implementacją w Netlogo 3.Przedstawienie rozszerzenia Sugarscape o handel. 4.Zaimplementowanie handlu. 2
Typy agentów Sugarscape Typy agentów: -Ludzie / Turtles -Poletka / Patches 3
Cechy i metody poletka Cechy – Ilość cukru (psugar) – Maksymalna ilość cukru (max-psugar) Metody: – Regeneracja cukru G α : psugar t+1 = min(psugar t + α, max-psugar) 4
Cechy i metod ludzi Cechy – Zasób cukru (sugar) – Stopa zużywania cukru w jednostce czasu (metabolism) – Wzrok (vision) 5
Modele Sugarscape Sugarscape 1 - Immediate Growback: ({G }, {M}) Sugarscaspe 2 – Constant Growback: ({G 1 }, {M}) Sugarscaspe 3 – Wealth Distribution: ({G 1 }, {M, R [60, 80] }) 6
Handel w sugarscape Funkcja użytności typu Cobba - Douglasa: Gdzie: – w 1 – zasób cukru – w 2 – zasób przyprawy – m 1 – metabolizm cukru – m 2 – metabolizm przyprawy – m T = m 1 + m 2 7
Nowa metoda poruszania M 8
Reguła handlowania MRS informuje nas jak ważny jest dla nas cukier relatywnie do przyprawy, tj. informuje nas o wartości 1 jednostki cukru wyrażonej w jednostkach przypraw. 9
Reguła handlowania T 10