Ciężkowice i okolice nasza mała ojczyzna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasa I, II, III Szkoła Podstawowa nr 36 w Kielcach
Advertisements

Lekcja przyrody w klasie V Dział: Człowiek w środowisku
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Turniej tańca dyskotekowego z udziałem uczniów klas I – VI.
D I N O P A R K i J U R A P A R K WYCIECZKA ROWEROWA DO KRASIEJOWA GRUPA III NTUE „MOJA GMINA” r.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Polsko-niemieckie spotkania studentów
Izba Historii Regionalnej istnieje od końca 1999 roku. Początki tworzenia zbiorów sięgają 1995r. Wtedy to nauczyciel historii i opiekun Izby mgr Janusz.
Genewa Tak to się zaczęło…
Nasze gimnazjum istnieje od 1999 r. W 2003 roku staraniem Pani Dyrektor zostało mu nadane imię prof. Stefana Myczkowskiego oraz ufundowany sztandar. Pani.
KONKURS "VAŘENÍ BEZ HRANIC JIRKOV 2011 My tam byliśmy !
O Barlinku Galeria Historia.
Kolegium Zakonu Pijarów
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
OBÓZ NAUKOWY „POPRZEZ DZIAŁANIE DO WIEDZY”
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu
Technik Turystyki Wiejskiej
WebQuest dla klasy III szkoły podstawowej Wędrówka po Będzinie
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Ekologia naszymi oczami
Praktyki zagraniczne Turcja. W dniach r r uczniowie ZST im. Gen. Władysława Andersa w Białymstoku uczestniczyli w wyjeździe na praktyki.
Zimowisko w czasie ferii W ramach wolontariatu projektu PO FIO Popołudnia bez nudy Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły zorganizowało od r na.
Projekt „ŚCIEŻKAMI NASZEJ MAŁEJ OJCZYZNY”
„Bo tylko w tym sadzie ptak gniazdo uwije, gdzie człek serce kładzie we wszystko, co żyje.”
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
ZAKRĘCENI UŚWIADOMIENI PRZEBIEG PROJEKTU PL R3.
FASCYNUJACY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „Okolice jakich nie znamy” GRUPA PROJEKTOWA NR 8 OPIEKUNOWIE: Barbara Michael-Konarska Iwona Sławska.
Z łyżką i wiosłem – kulinarny rejs wokół Bałtyku Prezentacja uczennic klasy V Szkoły Podstawowej w Zalesiu.
W związku z postępującą degradacją środowiska naturalnego cała społeczność szkolna wraz z lokalnymi władzami włączyła się w wiele akcji, projektów i.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
KATOLICKA SZKOŁA PODSTAWOWA SPSK W CZERNICACH
Warszawa – Wycieczka Szkolna
Kamil Kuczman.  Wycieczka do rezerwatu przyrody „Polanki”
ŚNIADANIE DAJE MOC. 8 listopada to Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania, ustanowiony w 2007 roku przez ówczesnego Komisarza ds. Zdrowia Markosa.
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. „NAJPIĘKNIEJSZE.
„DZISIEJSZA SZKOŁA JEST PROEKOLOGICZNA”
ŚNIADANIE DAJE MOC Dnia klasa Ic wzięła udział w akcji ŚNIADANIE DAJE MOC. Uczniowie przynieśli różne produkty. Natalia przyniosła ciemne pieczywo,
Ś NIADANIE DAJE MOC !!!!. Nasza szkoła z olbrzymią przyjemnością przystąpiła do programu „Śniadanie daje moc”. W klasach I-III zostały utworzone Kluby.
Wycieczka do Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego i Puszczy Pyzdrskiej r.
KLASA III c SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 W LUBANIU. W ramach realizacji projektu podzieleni zostaliśmy na sześć grup zadaniowych. PTAKI SSAKI OWADY RYBY OPIEKUNOWIE.
P ROGRAM S ZKOŁA Z KLASĄ 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi wzięła udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Prezentacja multimedialna:
MAGURSKI PARK NARODOWY
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA
Wyjazd organizacyjny wolontariatu W dniach 4 – 5 października odbył się wyjazd wolontariatu. Wyjechaliśmy o 16. spod szkoły, a na miejscu byliśmy o 17.
„8 LISTOPADA-DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA
Zorganizowaliśmy 4-dniową ( października 2010) wycieczkę szlakiem trzech kultur na północny wschód Polski i Wileńszczyznę (Tykocin – Augustów –
11-19 May 2015 Turkey Comenius project: Open minds! Open Europe! Together we make it better!! !
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
WARSZTATY W ZSCH Program kampanii „Zdrowy oddech” obejmował 4 sobotnie spotkania ( ) w ZSCH w celu przeprowadzenia zajęć warsztatowych.
„Warmię i Mazury kochamy, o przyrodę dbamy” „Na tropie pomników przyrody” Szkoła Podstawowa nr 19 Elbląg 2014.
WSTĘP DO LEKCJI Powtórzenie treści poznanych na poprzedniej lekcji.
Co to jest ekologia? Ekologia- nauka o budowie i funkcjonowaniu środowiska naturalnego, zajmująca się badaniem zależności pomiędzy organizmami żywymi,
FORMY OCHRONY PRZYRODY W POLSCE Autor: Joanna Chochół Zdjęcia: internet strona
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Warsztaty plastyczne SP 3 klasa iv a Liceum Plastyczne w Jeleniej Górze 23 marca 2016 r.
Wycieczka rowerowa po Dolinie Baryczy. Dolina Baryczy Uważana jest za Europejską Ostoję Ptaków, chronioną w ramach Europejskiej Sieci Natura Występują.
Współpraca polsko - fińska. Jalasjarvi  Miasto znajduje się ok. 400 km na północny zachód od Helsinek  posiada nieco ponad 8000 mieszkańców  miasto.
Program UE nr PL LEO LEONADRO da VINCI MŁODZIEŻ ZESPÓŁU SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO W NAKLE ŚLĄSKIM NA CYPRZE 2012 'Doskonalenie.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Tropem Stanisława Staszica
Realizacja projektu "Edukacja globalna
NASZE NADLEŚNICTWO ZWIERZYNIEC
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Brudzeński Park Krajobrazowy
STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI W BARWACH BIAŁO-CZERWONYCH
Zapis prezentacji:

Ciężkowice i okolice nasza mała ojczyzna

Ciężkowice i okolice – jako nasza mała ojczyzna W ostatnich miesiącach organizowaliśmy miedzy klasowy oraz miedzy przedmiotowy projekt biologiczny pod opieką naszych nauczycieli Pani Profesor Renaty Kozioł oraz Pana Profesora Piotra Kwieka o następującej tematyce : Ciężkowice i okolice – jako nasza mała ojczyzna W tym projekcie współpracowały i uczestniczyły razem ze sobą klasy IE, ID , IA , IC oraz IIB , które wymieniały się ze sobą zdobyta wiedzą w trakcie trwania projektu.

Ciężkowice Celem naszej współpracy było przedstawienie form ochrony przyrody w Polsce na podstawie form przyrodniczych występujących w okolicach Ciężkowic oraz poprzez przedstawienie wspomnianego można by rzec rolniczo- historycznego już miasteczka Ciężkowice – jako naszej małej ojczyzny , z która każdy z nas może się identyfikować . Zajmowaliśmy się prezentacją jej wspaniałej okolicy , tamtejszej ludności oraz gospodarstw występujących na tych nie wątpliwie okazałych terenach .

Działania i etapy jakie realizowaliśmy w ramach projektu Z 10 na 11 października klasa IE wybrała się na klasową wycieczkę do jednego z miejsc w Małopolsce , które szczególnie miło jest zwiedzić to pewnie nam dobrze znane nie tylko z opowieści miasteczko Ciężkowice, które położone jest na Pogórzu Ciężkowickim nad rzeką Białą mający charakter rolniczo– historyczny .

W trakcie tego wyjazdu czekały na nas liczne atrakcje przyrodniczo – biologiczne ale tez wędrówki po tutejszych szlakach. W pierwszy dzień wybraliśmy się do najpopularniejszego tam Muzeum Przyrodniczego gdzie czekał na nas wykład w Sali konferencyjnej o gatunkach zagrożonych na terenach Ciężkowic i okolic z Dyrektorem tutejszej placówki z którym absolwenci naszej szkoły przeprowadzili wywiad . Możemy wspomnieć , że Dyrektor tego Muzeum Pan Tomasz Sanek był absolwentem naszego Liceum .

Wywiad z Panem Tomaszem Sankiem

Następnego dnia przygotowaliśmy razem zdrowe a zarazem ekologiczne śniadanie z tutejszych produktów lecz nie tylko .Ciekawostką jaka możemy wspomnieć jest to, iż stół uginał się pod zawartością tak znakomicie przyrządzonego jedzenia. Późnij zwiedziliśmy Skamieniałe Miasto. Do tej prezentacji dołączamy opis przebiegu wycieczki.

Następnie przystąpiliśmy do rozdzielenia zadań i tematów kolejno sześciu grup utworzonych w naszej klasie ( IE) były to następująco: - Formy ochrony przyrody w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem ochrony gatunkowej - Parki Narodowe jako najwyższa ochrona przyrody - Parki Krajobrazowe jako forma ochrony przyrody

- Rezerwat Przyrody jako forma ochrony przyrody - Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych – Polska - Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych – Świat

Na wycieczce zbieraliśmy najbardziej potrzebne materiały, a później posiłkowaliśmy się nimi w uzupełnieniu naszych projektów . Po krótkim czasie powróciliśmy do naszych wcześniejszych projektów był to marzec/ kwiecień . Zbieraliśmy najpotrzebniejsze materiały , konsultowaliśmy się na forum klasowym oraz wymienialiśmy się uwagami .

Nasze rodzinne okolice W tym samym czasie uczniowie klasy IA , IC, oraz klasy IIB przygotowywali prezentacje (które dołączamy do prezentacji) na temat: Nasze rodzinne okolice -Przyrodniczo – historyczny opis Ciężkowic, jego wspaniałe zabytki, urokliwe miejsca oraz fauna i flora.

Dołączamy do prezentacji jeden album. Efektem wspólnej pracy klasy Ie są ciekawe i pouczające albumy o wcześniej już wspomnianych tematach. Efekty naszej współpracy będą prezentowane na lekcjach biologii w ramach omawiania tematu zajęć związanych z ochrona przyrody. Dołączamy do prezentacji jeden album.

Na końcu podsumowując Ciężkowice to piękna , malownicza i zarazem bardzo czysta okolica , którą warto odwiedzić szczególnie ze względu na jej różnorodny krajobraz . Znajdzie się tu miejsce dla tych którzy kochają górskie wędrówki i nie tylko , ale tez dla tych , którzy wolą spokojne spacery szlakami w odkrywaniu zachwycającej przyrody .

Warto podkreślić, iż z tych okolic pochodzi wiele ekologicznej żywności. Żywność ta została podarowana nam przez właścicieli: Galicyjskiego Gospodarstwa „U Kazika”.

Gospodarstwo to przywiązuje niezwykłą wagę do tradycji a w szczególności do tradycyjnej i zdrowej kuchni . Potrawy, wędliny i przetwory przyrządzane są według starych receptur kuchni galicyjskiej, gdzie nie stosuje się żadnych środków chemicznych . Gospodarstwo to cieszy się niezmiernymi uznaniami jak i w kręgu tutejszej ludności ale też specjalistów i smakoszy .

Dziękujemy za uwagę! Opracowały uczennice klasy Ie: Krystyna Siedlik Anita Lipa