Ciężkowice i okolice nasza mała ojczyzna
Ciężkowice i okolice – jako nasza mała ojczyzna W ostatnich miesiącach organizowaliśmy miedzy klasowy oraz miedzy przedmiotowy projekt biologiczny pod opieką naszych nauczycieli Pani Profesor Renaty Kozioł oraz Pana Profesora Piotra Kwieka o następującej tematyce : Ciężkowice i okolice – jako nasza mała ojczyzna W tym projekcie współpracowały i uczestniczyły razem ze sobą klasy IE, ID , IA , IC oraz IIB , które wymieniały się ze sobą zdobyta wiedzą w trakcie trwania projektu.
Ciężkowice Celem naszej współpracy było przedstawienie form ochrony przyrody w Polsce na podstawie form przyrodniczych występujących w okolicach Ciężkowic oraz poprzez przedstawienie wspomnianego można by rzec rolniczo- historycznego już miasteczka Ciężkowice – jako naszej małej ojczyzny , z która każdy z nas może się identyfikować . Zajmowaliśmy się prezentacją jej wspaniałej okolicy , tamtejszej ludności oraz gospodarstw występujących na tych nie wątpliwie okazałych terenach .
Działania i etapy jakie realizowaliśmy w ramach projektu Z 10 na 11 października klasa IE wybrała się na klasową wycieczkę do jednego z miejsc w Małopolsce , które szczególnie miło jest zwiedzić to pewnie nam dobrze znane nie tylko z opowieści miasteczko Ciężkowice, które położone jest na Pogórzu Ciężkowickim nad rzeką Białą mający charakter rolniczo– historyczny .
W trakcie tego wyjazdu czekały na nas liczne atrakcje przyrodniczo – biologiczne ale tez wędrówki po tutejszych szlakach. W pierwszy dzień wybraliśmy się do najpopularniejszego tam Muzeum Przyrodniczego gdzie czekał na nas wykład w Sali konferencyjnej o gatunkach zagrożonych na terenach Ciężkowic i okolic z Dyrektorem tutejszej placówki z którym absolwenci naszej szkoły przeprowadzili wywiad . Możemy wspomnieć , że Dyrektor tego Muzeum Pan Tomasz Sanek był absolwentem naszego Liceum .
Wywiad z Panem Tomaszem Sankiem
Następnego dnia przygotowaliśmy razem zdrowe a zarazem ekologiczne śniadanie z tutejszych produktów lecz nie tylko .Ciekawostką jaka możemy wspomnieć jest to, iż stół uginał się pod zawartością tak znakomicie przyrządzonego jedzenia. Późnij zwiedziliśmy Skamieniałe Miasto. Do tej prezentacji dołączamy opis przebiegu wycieczki.
Następnie przystąpiliśmy do rozdzielenia zadań i tematów kolejno sześciu grup utworzonych w naszej klasie ( IE) były to następująco: - Formy ochrony przyrody w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem ochrony gatunkowej - Parki Narodowe jako najwyższa ochrona przyrody - Parki Krajobrazowe jako forma ochrony przyrody
- Rezerwat Przyrody jako forma ochrony przyrody - Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych – Polska - Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych – Świat
Na wycieczce zbieraliśmy najbardziej potrzebne materiały, a później posiłkowaliśmy się nimi w uzupełnieniu naszych projektów . Po krótkim czasie powróciliśmy do naszych wcześniejszych projektów był to marzec/ kwiecień . Zbieraliśmy najpotrzebniejsze materiały , konsultowaliśmy się na forum klasowym oraz wymienialiśmy się uwagami .
Nasze rodzinne okolice W tym samym czasie uczniowie klasy IA , IC, oraz klasy IIB przygotowywali prezentacje (które dołączamy do prezentacji) na temat: Nasze rodzinne okolice -Przyrodniczo – historyczny opis Ciężkowic, jego wspaniałe zabytki, urokliwe miejsca oraz fauna i flora.
Dołączamy do prezentacji jeden album. Efektem wspólnej pracy klasy Ie są ciekawe i pouczające albumy o wcześniej już wspomnianych tematach. Efekty naszej współpracy będą prezentowane na lekcjach biologii w ramach omawiania tematu zajęć związanych z ochrona przyrody. Dołączamy do prezentacji jeden album.
Na końcu podsumowując Ciężkowice to piękna , malownicza i zarazem bardzo czysta okolica , którą warto odwiedzić szczególnie ze względu na jej różnorodny krajobraz . Znajdzie się tu miejsce dla tych którzy kochają górskie wędrówki i nie tylko , ale tez dla tych , którzy wolą spokojne spacery szlakami w odkrywaniu zachwycającej przyrody .
Warto podkreślić, iż z tych okolic pochodzi wiele ekologicznej żywności. Żywność ta została podarowana nam przez właścicieli: Galicyjskiego Gospodarstwa „U Kazika”.
Gospodarstwo to przywiązuje niezwykłą wagę do tradycji a w szczególności do tradycyjnej i zdrowej kuchni . Potrawy, wędliny i przetwory przyrządzane są według starych receptur kuchni galicyjskiej, gdzie nie stosuje się żadnych środków chemicznych . Gospodarstwo to cieszy się niezmiernymi uznaniami jak i w kręgu tutejszej ludności ale też specjalistów i smakoszy .
Dziękujemy za uwagę! Opracowały uczennice klasy Ie: Krystyna Siedlik Anita Lipa