Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006
Młody człowiek ma za zadanie pokonać swoje własne słabości, nauczyć się wchodzić w związki z rówieśnikami, osiągnąć odpowiedni status w swojej grupie społecznej i uniezależnić się od rodziny, pozostając jednocześnie z nią związanym. Jest to jeden z tych okresów w życiu, w których profesjonalna pomoc jest najbardziej poszukiwana, a skutki interwencji psychoterapeutycznej mogą trwać o wiele dłużej niż na jakimkolwiek innym etapie życia. ( Jay Haley niezwykła terapia)
Uchwała nr XXXII/1014/01 Rady Miasta Gdańsk z dnia r. działalność w znacznej mierze oparta jest na projekcie ŚDS przygotowany przez mgr Hannę Straszewską, mgr Marzennę Piekarską, lek. med. Romana Ludkiewicza, założycieli Fundacji Wspomagania Rozwoju Miejskiego Ośrodka Szkolno- Terapeutycznego MOST
Źródła projektu: –obserwacja i doświadczenie zawodowe autorów projektu (potrzeba dłuższego wsparcia, powroty do szpitala psychiatrycznego, niemożność udzielenia pomocy wszystkim, którzy tej pomocy potrzebują; porzucanie szkoły lub powtarzanie klas, a nauczanie indywidualne – oprócz kosztów – nie rozwiązuje problemów, lecz pogłębia izolację –Środowiskowy Dom Samopomocy dla młodych mieszkańców Gdańska od 13-go do 21-go roku życia dotkniętej chorobami i zaburzeniami psychicznymi, w tym zaburzeniami nerwicowymi, depresyjnymi, fobia szkolną, zaburzeniami nastroju i emocji, trudnościami adaptacyjnymi –przedział wiekowy to wynik dwojakiego charakteru placówki: terapeutyczno-rehabilitacyjnej i edukacyjnej.
Aspekt szkolny w pomaganiu: Placówka od początku działalności ściśle współpracuje z Zespołem Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego Nr 32 w Gdańsku, który zapewnia możliwość kontynuowanie nauki i realizację obowiązku szkolnego: –nauka to podstawowa aktywność w życiu młodego człowieka, –prawie nie ma metod leczniczych, których skuteczność wykazano by metodami naukowymi, –odwoływanie się do pracy nauczycieli, własnych doświadczeń praktycznych, wyjściowych założeń teoretycznych czy tez wyników badań u dorosłych jest standardem w pomaganiu dzieci i młodzieży.
Zasady uniwersalne: –nie ma możliwości pracy z młodzieżą bez oddziaływań wychowawczych, –działania pojedyncze, wybiórcze są mniej skuteczne i wymagają większego nakładu czasu i pracy.
Zasady pracy w placówce: –sprecyzowane i jasne cele, –jednolitość zasad, –konsekwentne postępowanie.
Wnioski końcowe: –interdyscyplinarność oddziaływań, –integracja systemu pomagania, –koordynacja systemu, –stała aktualizacja informacji.