Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może być niezwykle trudnym zadaniem. Warto jednak mieć świadomość tego, że kontakt z uczniem, przebiegający w klimacie psychologicznego zaufania, szczerości oraz bezwarunkowej akceptacji, może mieć kluczowe znaczenie. Jeżeli uczniowie nie będą czuli się swobodnie i bezpiecznie w kontakcie z nauczycielami, może pojawić się opór i zamknięcie się w sobie uczniów, a to z pewnością zmniejszy możliwości interwencji w sytuacji trudnej.
Uczniowie nie chcą być biernymi słuchaczami, ale pragną współtworzyć szkolne środowisko. Popularyzacja dyskusji na temat roli szkoły w wychowaniu, a także przedstawienie i współtworzenie celów wychowawczych z młodzieżą pokaże uczniom, że mają wpływ na sytuację w szkole. Dzięki temu z pewnością zwiększy ich zaangażowanie i będą w większym stopniu czuli się odpowiedzialni za to, co się dzieje w szkole.
Ważne jest to, aby wszyscy uczniowie brali udział w takiego typu zajęciach i warsztatach. Członkowie samorządu szkolnego i klasowego mają większe możliwości wpływu na sytuację i większą motywację do działania i poprawnego zachowania. Należy wystrzegać się etykietowania i umożliwić wszystkim uczniom wyrażania swoich poglądów (przecież dzięki temu np. podczas dyskusji klasowej, może nastąpić zmiana poglądów…)
Młodzi ludzie bardzo często sygnalizowali, że jeśli to my dorośli w stu procentach będziemy odpowiadać za ich wychowanie, to zniszczymy ich autonomię. Może warto zatem obdarzyć naszych wychowanków zaufaniem i uczynić ich współtwórcami procesu wychowania, któremu podlegają? A może, na zasadzie wzajemności uczyć się i od nich…? Bo jak powiedział JP II:
Prawdziwym nauczycielem jest nie ten, kto uczy innych, ale ten, kto potrafi zgłębić przedmiot swej nauki