Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: KATOLICKIE GIMNAZJUM IM. ŚW. S. KOSTKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Advertisements

Ruch drgający drgania mechaniczne
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
ŚWIATŁO.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Fale.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Fale dźwiękowe.
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
DŹWIĘK KAMERTONY.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Zjawiska falowe.
Dźwięk.
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: KATOLICKIE GIMNAZJUM IM. ŚW. S. KOSTKI ID grupy: 98/75_MF_G2 Opiekun: KATARZYNA ZAKRZEWSKA Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: W świecie dźwięku i ciszy Semestr/rok szkolny: II/2010-2011

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Drążnej ID grupy: 98/52_MF_G1 Opiekun: Edyta Selka Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: W świecie dźwięku i ciszy Semestr/rok szkolny: II/2010-2011

Dźwięk Dźwięk – wrażenie słuchowe spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, płynie, gazie). Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w pa-śmie między wartościami granicznymi od ok. 16-20 Hz do ok. 16-20 kHz. Ze względu na zakres częstotliwości można rozróżnić cztery rodzaje tych fal: • infradźwięki - poniżej 16 Hz, • dźwięki słyszalne 16 Hz - 20 kHz - słyszy je większość ludzi, • ultradźwięki - powyżej 20 kHz, • hiperdźwięki - powyżej 1010 Hz. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_d%C5%BAwi%C4%99kowe

Dźwięk jako fala Fala - zaburzenie rozprzestrzeniające się w ośrodku lub przestrzeni. Fale przenoszą energię z jednego miejsca do drugiego bez transportu jakiejkolwiek materii. W przypadku fal mechanicznych cząstki ośrodka, w którym rozchodzi się fala, oscylują wokół położenia równowagi. T- to czas, w którym zaburzenie falowe pokona odległość równą długości fali. Ponieważ T=1/f, gdzie f oznacza częstotliwość, więc:

Dźwięk w zadaniach Oblicz długość fali, która rozchodzi się w ośrodku z prędkością v=20 m/s, a jej częstotliwość wynosi 5Hz.   Długość fali wynosi 4m.

Dźwięk w zadaniach Oblicz prędkość rozchodzenia się fali, której długość wynosi λ = 1m, a okres T= 0,5s.  Prędkość fali wynosi 2m/s.

Dźwięk w zadaniach Bzyczenie muchy jest wynikiem ruchu drgającego jej skrzydełek z częstotliwością f= 200Hz (200 razy na sekundę). Oblicz długość fali akustycznej, którą wytwarza ta mucha. Prędkość dźwięku w powietrzu wynosi v= 340 ( w temperaturze 20oC)   f= 200Hz λ= ? v= 340 m/s Długość fali wynosi 1,7m.

Dźwięk w zadaniach Jaka jest prędkość rozchodzenia się fal w wodzie, jeśli okres drgań łódki wynosi T=4s, a odległość między sąsiednimi grzbietami fal wynosi 8m.   T= 4s = 8m Prędkość fali wynosi 2m/s.

Dźwięk w doświadczeniach Doświadczenie 1 – Powstawanie fal. Wąż gumowy kładziemy na podłodze, następnie chwytamy jeden koniec i energetycznie podrywamy go do góry. Odkształcenie węża w miejscu poderwania przemieszcza się po całej jego długości tworząc raz dołek, a raz górkę. To przemieszczające się odkształcenie nosi nazwę fali mechanicznej.   Doświadczenie 2 – Fala kolista. Do wanienki służącej do pokazu fal nalewamy wody, ustawiamy wanienkę nad źródłem światła, aby zjawisko można było widzieć na suficie. Uderzamy ołówkiem w powierzchnie wody. Wokół miejsca uderzenia rozchodzą się okręgi, powstała fala kulista.

Dźwięk w doświadczeniach Doświadczenie 3 – Interferencja fal. W wanience do pokazu fal uderzamy równocześnie dwoma prętami obserwujemy zjawisko interpretacji fal.   Doświadczenie 4- Zjawisko odbicia fal. Uderzamy w powierzchnie wody poziomym prętem w kształcie litery L trzymając pęd za krótsze ramie nie dotykając wody. Obserwujemy falę płaska i jej odbicie od ciał wanienki. Doświadczenie 5- Ugięcie fali. Na drodze fali płaskiej postawiamy przegrodę ze szczeliną. Fala płaska przechodząc przez szczelinę zamienia się w fale kulistą. To zjawisko nosi nazwę dyfrakcji.

Dźwięk w doświadczeniach

Dźwięki – wizyta w teatrze w Gnieźnie

Dźwięki – emisja głosu – zajęcia z aktorem Antonim Barłowskim

EFEKT DOPPLERA • DEFINICJA • DOŚWIADCZENIA • ZASTOSOWANIA W ŻYCIU CODZIENNYM

EFEKT DOPPLERA - definicja EFEKT DOPPLERA to zmiana częstotliwości oraz długości fali zarejestrowana przez obserwatora, który porusza się względem źródła fali.

Efekt dopplera - TROCHĘ hISTORII Christian Andreas Doppler był Austriackim fizykiem i matematykiem. Urodził się w 1803 roku w Salzburgu. XIX wiek to epoka swoistego boomu naukowego, który spowodował, między innymi, szybki rozwój sieci kolejowych. W latach czterdziestych tego wieku Doppler wykładał na politechnice w Pradze. Na stacji kolejowej zauważył, lub raczej usłyszał, bardzo niezwykłe zjawisko. A my teraz pójdziemy w jego ślady – wprawdzie nie wybierzemy się na żaden dworzec, lecz spróbujemy sami dowiedzieć co prawie dwa wieki temu zaciekawiło pewnego czekającego na pociąg Austriaka.

Doświadczenie Dopplera Doppler przeprowadził podobno następujący eksperyment: umieścił w pociągu orkiestrę i poprosił ją, aby grała przez cały czas dźwięk o tym samym tonie. Gdy pociąg zbliżał się w jego kierunku z odpowiednio dużą prędkością, Doppler zauważył, że docierający do niego dźwięk ma wyższy ton. Kiedy pociąg zaczął się oddalać, dźwięk stał się niższy. Jak wyjaśnić to dziwne zjawisko? Jeżeli źródło porusza się, wówczas dochodzi do zmiany odległości pomiędzy nim a odbiorcą, czyli do zmiany długości i częstotliwości fali docierającej do obserwatora.

Rozchodzenie sie fal dla efektu Dopplera

Doświadczenie 1 Zjawisko Dopplera: do plastikowego woreczka włóż telefon komórkowy z włączoną muzyką zawiąż worek tak, abyś mógł nim kręcić stojąc w miejscu (w pewnej odległości od odbiorcy) zacznij kręcić telefonem następnie przybliżaj się i oddalaj do odbiorcy

EFEKT DOPPLERA - wniosek Zjawisko to nie było słyszalne perfekcyjnie na filmie, lecz przygotowując go ewidentnie poziom dźwięku był najpierw wysoki kiedy byliśmy daleko, a obniżał się stopniowo w miarę zbliżania się do źródła.

EFEKT DOPPLERA - zastosowanie Astronomia • Zjawisko Dopplera przyczyniło sie do odkrycia, że poza Układem Słonecznym istnieje wiele innych planet. Wszystko dzięki temu, że gdy wokół jednego ciała krąży drugie, to obie obracają się wokół środka masy ich układu. • Umożliwia badanie prędkości radialnych gwiazd i innych obiektów astronomicznych.

EFEKT DOPPLERA - zastosowanie Radar policyjny Na efekcie Dopplera opiera się zasada działania radaru dopplerowskiego. Jeżeli fale radiowe odbijają się od ruchomego obiektu, to ich częstotliwość się zmienia. Pomiar częstotliwości odbitej fali pozwala na bardzo precyzyjny pomiar prędkości przedmiotów odbijających promieniowanie mikrofalowe lub podczerwone. Radary używane przez policję do pomiaru prędkości opierają się na takiej zasadzie. Jeżeli radar jest umieszczony w poruszającym się samochodzie policji, to dodatkowo do pomiaru musi być dodana prędkość obserwatora.

EFEKT DOPPLERA - zastosowanie Medycyna Zjawisko Dopplera umożliwia sprawdzenie budowy narządów, ale również przebieg procesów ich ruchu, a także przemieszczania się niektórych tkanek (m.in. krwi w sercu i naczyniach krwionośnych) Pomiar prędkości krwi w tętnicy szyjnej.

EFEKT DOPPLERA – w życiu codziennym Efekt ten można zaobserwować w życiu codziennym np. spacerując przy drodze po której jeżdżą samochody. Odgłos silnika jest wyraźnie wyższy dla auta zbliżającego się do nas i niższy gdy auto nas minie i zacznie się oddalać.

EFEKT DOPPLERA - echo W wyniku odbicia fal dźwiękowych występuje zjawisko zwane echem. Obserwujemy je wtedy, gdy fala dźwiękowa napotyka na swojej drodze przeszkodę, odbija się od niej i wraca do ucha obserwatora powodując powtórzenie wrażenia dźwiękowego. Nie każde jednak odbicie fali powoduje echo. Zjawisko to występuje tylko na dużych przestrzeniach.

Dźwięk w doświadzeniach Echo znajdź pomieszczenie o dużych rozmiarach – sala gimnastyczna zmierz czas, jaki mija od wydania okrzyku do chwili, w której powrócił do ciebie znajdź prędkość dźwięku w powietrzu (wartość podana w tablicach fizycznych zależna od temperatury) i wyznacz odległość w jakiej znajdowała się przeszkoda odbijająca dźwięk

Dźwięk w doświadzeniach ECHO - Doświadczenie przeprowadziliśmy na otwartej przestrzeni z przeszkodą (las) Czas Prędkość dźwięku Droga dźwięku Zatem, na podstawie pomiaru dźwięku, możemy powiedzieć, że las znajdował się w odległości ok.250 m od naszej grupy.