ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII Webquest dla uczniów klasy 6 szkoły podstawowej. Ilona Rajnoga Projekt BELFER ONLINE 19/SM/K/2011
WYKONAJ : Przeczytaj temat, nad którym będziesz pracował(a). Zapoznaj się z zadaniem do wykonania. Wykonaj kolejno polecenia. Skorzystaj ze źródeł. Sprawdź, jaką otrzymasz ocenę. To już koniec… Część dla nauczyciela: Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Zakończ
Temat: odnawialne źródła energii. Pamiętacie? Na ostatnich zajęciach poznaliśmy sposób otrzymywania energii elektrycznej na przykładzie elektrowni węglowej. Jak myślicie, czy oprócz spalania węgla są inne sposoby otrzymywania energii? Czy grozi nam brak prądu, jeżeli zasoby węgla się wyczerpią? Poszukajcie informacji na temat odnawialnych źródeł energii: (są to źródła energii, których używanie nie wiąże się z długotrwałym ich brakiem - ich zasób odnawia się w krótkim czasie). Mam nadzieję, że praca nad tym tematem przyniesie Wam wiele satysfakcji. Część dla nauczyciela: Na poprzednich zajęciach uczniowie poznali sposób otrzymywania energii elektrycznej w elektrowni węglowej. Teraz mają sami poszukać innych źródeł jej otrzymywania.
Wykonajcie plakat (format A1) Zadanie do wykonania: Wykonajcie plakat (format A1) „Odnawialne źródła energii” i przygotujcie jego ustną prezentację. Plakat powinien zawierać: tytuł krótki opis działania przykłady zastosowań ilustracje spis źródeł informacji Zadbajcie o estetykę pracy! Pamiętajcie o prawach autorskich! Jak to zrobić? Macie na to 3 tygodnie. Część dla nauczyciela: Uczniowie mają w Internecie, i nie tylko, poszukać informacji. Muszą je przeczytać, wybrać najważniejsze i zastanowić ,jak w najlepszy sposób je wyeksponować na plakacie.
Polecenia do wykonania: Podzielcie się na 3 osobowe grupy. W każdej musicie wybrać SZEFA , WYWIADOWCĘ oraz GRAFIKA. Poszukajcie najważniejszych (Waszym zdaniem) informacji o tym źródle energii, które opracowujecie. (patrz zadania szefa i zadania wywiadowcy) Przygotujcie projekt opracowania graficznego. (patrz zadania grafika) Wykonajcie plakat. Przygotujcie ustną prezentację plakatu: (patrz zadania szefa ) przedstawicie ją na forum klasy, a następnie zaprezentujecie na forum szkoły podczas wystawy zorganizowanej z okazji Tygodnia Ekologicznego. Część dla nauczyciela: Uczniowie mają wykonać zadania punkt po punkcie, aby w efekcie uzyskać plakat o jednym źródle energii odnawialnej. Dodatkowo muszą przygotować jego ustną prezentację.
Źródła Oto niektóre stronki internetowe, z których możecie skorzystać: http://www.elektro.info.pl http://www.biomasa.org/index.php?d=artykul&kat=30&art=22 http://wyooo.republika.pl/ http://www.energie-odnawialne.net/ http://www.sciaga.pl/tekst/21000-21-odnawialne_zrodla_energii_i_zasobow http://www.mojaenergia.pl/strony/1/i/251.php Dodatkowo punktowane będą inne źródła informacji, również książkowe, czy wywiady z ludźmi (np. tata, wujek, sąsiad…).
Ocena Ekstra (6 pkt) Dobrze (4 pkt) Może być:) (2 pkt) Popraw się Wymagania Ekstra (6 pkt) Dobrze (4 pkt) Może być:) (2 pkt) Popraw się (0 pkt) Zawartość merytoryczna Informacje pełne, brak błędów merytorycznych Informacje pełne, z niewielkimi błędami merytorycznymi Informacje bardzo ogólnikowe, nie na temat Brak jakichkolwiek informacji Jakość wykonania pracy Plakat wykonany estetycznie, z pomysłem, przemyślany układ elementów Plakat wykonany prawidłowo, zawiera wszystkie elementy jednak rozmieszczono je chaotycznie Plakat niekompletny Plakat niewykonany Przedstawienie zadania na forum klasy Omówienie płynne, sensowne, z odpowiadaniem na zadawane przez widzów pytania Omówienie planowe, sensowne, jednak z zająknięciami Omówienie chaotyczne, bez sensownego planu Omówienie pobieżne, bez plakatu, „z głowy” Współpraca w grupie Doskonała współpraca w grupie, bardzo dobra organizacja pracy Duże zaangażowanie Dobra organizacja pracy Minimalna praca w grupie Brak zaangażowania w pracę grupy
Zakończenie Celem Waszej pracy było: poznanie różnych rodzajów energii odnawialnej, ich zastosowanie; zastanowienie się, jak w Waszej rodzinie dba się o oszczędność energii; współpraca w grupach; wykonanie estetycznej pracy; nauka wyszukiwania i przetwarzania informacji; posługiwanie się technologią informacyjną. Udało się. Dziękuję!
Zadania Szefa: Spotkaj się z Szefami innych grup – ustalcie, jaki rodzaj energii wybieracie, aby się nie powtórzyły. Rozdziel między członków swojej grupy role (wywiadowcy i grafika). Opracuj ustną prezentację. Aktywnie współdziałaj w swojej grupie, czuwaj nad atmosferą, terminowością. Rozwiązuj pokojowo konflikty.
Zadania Wywiadowcy: Poszukaj informacji w Internecie. Wybierz się do biblioteki i pogadaj z Panią Bibliotekarką – doradzi. Pomyśl, może ktoś z rodziny czy znajomych będzie miał coś ciekawego do zaprezentowania – skorzystaj! Pamiętaj! – pracujecie w grupie.
Zadania Grafika: Przygotuj projekt plakatu. Zgromadź potrzebne materiały plastyczne. Wspólnie zatwierdźcie projekt. Wykonaj plakat (format A1) przy pomocy członków grupy.