Model hybrydowy współczesnej polskiej biblioteki akademickiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Digitalizacja obiektów muzealnych
Biblioteka jako trzecie miejsce
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Wnioski z konferencji Polskie Biblioteki Akademickie w Unii Europejskiej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Politechniki Łódzkiej w dniach
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Czy nowa struktura zwiększy popularność biblioteki?
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA w PILE BIBLIOTEKA GŁÓWNA.
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 Biblioteka Politechniki Krakowskiej SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 (stan na 31 grudnia 2014 r.)
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
Oferta edukacyjna skierowana do studentów zagranicznych w Bibliotece Politechniki Gdańskiej Urszula Szybowska Koordynator międzynarodowej współpracy.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Model hybrydowy współczesnej polskiej biblioteki akademickiej Grażyna Piotrowicz Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu

Plan referatu: Wprowadzenie Paradygmat zmian i hybrydyzacja eLib Programme i koncepcja biblioteki hybrydowej Rozwój bibliotek akademickich w Polsce Model hybrydowy polskiej biblioteki akademickiej Współpraca sieciowa i konsorcyjna Transformacja z ośrodka informacji w ośrodek wiedzy Zabezpieczanie i archiwizacja zbiorów Zmiany strukturalne i organizacyjne Hybrydyzacja umiejętności Nowoczesne zarządzanie i wskaźniki efektywności funkcjonowania Uwagi końcowe

Wprowadzenie: W społeczeństwie informacyjnym – ośrodki informacji: lokalizują, zdobywają, organizują, przechowują i zabezpieczają informację. Informacja jest pasywna; Wiedza jest aktywna. Ośrodki wiedzy – przekraczają granice zarządzania informacją i skupiają się na jej aktywnym rozpowszechnianiu i wykorzystaniu. Proces uczenia się - transformacja pasywnie dystrybuowanej informacji do dynamicznego, interaktywnego i wielokanałowego środowiska. Społeczeństwo oparte na wiedzy – jego członkowie uczą się przez całe życie [Achleitner, s. 19] Niekiedy rozwojowi społeczeństwa informacyjnego towarzyszy proces jego jednoczesnego przeobrażania się w społeczeństwo wiedzy .

Paradygmat zmian dla bibliotek dotyczy przesunięcia m.in.: od posiadania do dostępu; od publikacji drukowanej do dokumentu elektronicznego; od pojedynczych bibliotek do systemów sieciowych; od modelu bazującego na pośredniku do opartego na użytkowniku końcowym; od systemów opartych na komendach do opartych na „menu”; od systemów hierarchicznych do pozbawionych hierarchii; od rozpowszechniania jednokierunkowego do komunikacji interaktywnej; od „zwijania” czasopisma do jego „rozwijania”; od stabilności do elastyczności; od formatu fizycznego do danych pozbawionych formatu; od systemów „uszczegółowiających” do systemów „uogólniających”

Paradygmat zmian dla środowiska informacyjnego: Informacja: staje się płynna i ponadzmysłowa; w procesie digitalizacji zostaje pozbawiona fizycznej objętości; staje się strategicznym wkładem w kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego

Paradygmat zmian dla środowiska edukacyjnego: W krajach wysoko rozwiniętych – zdalne, elastyczne i trwające całe życie uczenie się jest mocno zasadzone na technologii teleinformatycznej, a czas i miejsce studiów nie stanowią żadnych barier dla edukacji; Krytycznym czynnikiem determinującym proces takiego uczenia się jest jakość i poziom wsparcia tego procesu, zaoferowany m. in. przez biblioteki akademickie;

Biblioteki muszą: Być mniej zorientowane na procesy, a bardziej na usługi i użytkownika; Stosować zasady: - dzielenia zasobów, - aktywnego marketingu, - tworzenia wartości dodanej, - świadczenia usług łączonych; Wykazywać się zdolnością do szybkiej adaptacji zmian.

Wniosek: Hybrydyzacja środowisk: informacyjnego i edukacyjnego, charakteryzujących się ogromną różnorodnością, spowodowała konieczność powstania koncepcji biblioteki hybrydowej.

eLib Programme: Electronic Library Programme (eLib Programme) powstał w W. Brytanii jako efekt realizacji niektórych zaleceń zawartych w Raporcie Folletta (1993 r.) i trwał od 1994 – 2001 r. eLib Programme posiadał 3 fazy, z których 2 pierwsze obejmowały: elektroniczne publikowanie (e-czasopsma, e-wypożyczenia, publikowanie na żądanie, digitalizacja, zabezpieczenie jakości itp.); dostęp do zasobów (dostarczanie dokumentów, dostęp do zasobów sieciowych); szkolenia; studia wspierające.

Faza 3 eLib Programme: Faza 3,ukierunkowana na spójność informacji i implementację usług, objęła : Biblioteki hybrydowe – budowanie modeli i wzorów wskazujących jak biblioteki mogą osiągać spójność, Implementację Z39.50 dla tworzenia wirtualnych katalogów centralnych, Zabezpieczenia cyfrowe, Rozwój projektów z faz 1 i 2 w formę usług.

W ramach 3 fazy programu w W W ramach 3 fazy programu w W. Brytanii powstało 5 projektów bibliotek hybrydowych (BH), z których każdy koncentrował się na innej dziedzinie badań: Agora – system zarządzania BH dla zapewnienia zintegrowanego dostępu do usług, BUILDER – model BH odpowiedniej dla środowiska nauczania i badań, HeadLine – model BH dostarczającej pojedynczego interfejsu Web do wszystkich materiałów bibliotecznych, niezależnie od ich formy fizycznej, HyLife – model realizujący potrzeby użytkowników i gwarantujący rozwój nowych usług, MALIBU – wypracował model organizacji i rozwoju usług korzystnych dla użytkowników.

Biblioteka hybrydowa (BH) BH – łączy w sobie dwa światy: rzeczywisty - utworzony przez fizycznie istniejącą bibliotekę z wirtualnym – obejmującym cyfrową przestrzeń informacyjną. Połączenie między nimi zapewnia interfejs Web-u lub Windows-a. Zasoby osiągalne w cyfrowej przestrzeni informacyjnej to: źródła prymarne, źródła wtórne, katalogi online, zasoby internetowe itp. [Oppenheim, p.103]

BH a bibliotekarz hybrydowy: Wg Rusbridge’a – BH łączy w kontekst działającej biblioteki szereg technologii pochodzących z różnych źródeł, a także eksploatuje zintegrowane systemy i usługi, działające zarówno w środowisku elektronicznym, jak i tekstowym. W eLib Programme określono też po raz pierwszy pojęcie hybrydowego członka personelu bibliotecznego, jako zdolnego wspierać użytkowników korzystających zarówno ze środowiska sieciowego, jak i tradycyjnej biblioteki.

Polski model BH: Model hybrydowy polskiej biblioteki akademickiej powstał w efekcie przemian polityczno-gospodarczych, które nastąpiły w naszym kraju po 1989 r. W bibliotekach akademickich przeobrażenia objęły: - intensyfikację komputeryzacji procesów biblioteczno-informacyjnych, - szerokie wykorzystywanie: mediów elektronicznych, technik informacyjnych, sieciowych systemów informacyjnych, tworzenie własnych witryn internetowych, podjęcie współpracy sieciowej, rozwój usług sieciowych.

Cechy krajowych hybrydowych bibliotek uczelnianych: Współpraca sieciowa i konsorcyjna (gwarancja dostępu do zasobów i usług jakich pojedyncza biblioteka nie jest w stanie wykreować), Transformacja z ośrodków informacji w ośrodki wiedzy (kolejne funkcje witryn internetowych: informacyjna, usługowa i edukacyjna), Zabezpieczanie i archiwizacja zbiorów (próby stworzenia i upowszechnienia bibliotek internetowych), Zmiany strukturalne i organizacyjne (zmiany struktur organizacyjnych, organizacji pracy, zwiększenie elastyczności, zastępowalności na stanowiskach i odpowiedzialności za pracę), Hybrydyzacja umiejętności (personelu i użytkowników - wobec istniejącej hybrydyzacji mediów i hybrydyzacji usług w BH), Nowoczesne zarządzanie i wskaźniki efektywności zarządzania (w celu osiągania optymalnych efektów przy jak najmniejszych nakładach).

Uwagi końcowe: Słabe punkty modelu hybrydowego biblioteki polskiej to: - niedorozwój lub brak nowoczesnych systemów wypożyczeń międzybibliotecznych, - niedorozwój lub brak systemów kompleksowej obsługi informacyjnej użytkowników, - słabe wykorzystanie norm i standardów, - płytkie katalogi komputerowe itp.

Uwagi końcowe (cd): Model hybrydowy jest bardzo elastyczny i mógłby stanowić dobrą podstawę dla rozwoju polskich bibliotek akademickich w ich drodze do budowy społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. Bibliotekom naszym brak obecnie: - dobrej Ustawy o bibliotekach, - jednolitego, spójnego programu rozwoju dla bibliotek uczelnianych i publicznych, - krajowego koordynatora, który aktywnie (merytorycznie i finansowo) wspierałby ich rozwój. .

Dziękuję za uwagę