 Zygmunt Korzeniewski zaprasza do obejrzenia i wysłuchania prezentacji Z. Korzeniewski, DODN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Praca domowa w procesie dydaktycznym
NASZ PROJEKT EDUKACYJNY
Czym jest zarządzanie operacyjne
Jak pisać pracę dyplomową?
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
ocenianie, które pomaga się uczyć
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Przedszkolak Pełen Zdrowia
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ… nie tylko DZIECI
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
- Agnieszka Janiszewska
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
Kurs - OK zeszyt.
Programowanie dla każdego
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Co chcieliśmy osiągnąć?
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

 Zygmunt Korzeniewski zaprasza do obejrzenia i wysłuchania prezentacji Z. Korzeniewski, DODN

 Umiejętność/zdolność rozpoznawania ograniczeń, które sami na siebie nakładamy, usuwanie ich i wykorzystywanie skutków i usunięcia. Z. Korzeniewski, DODN

1. Niezadowolenie osoby z jej otoczenia. Od tego zaczyna się rozpoznawanie problemów, uruchamiając twórcze działania. 2. Analiza dostrzeżonego problemu. Zbadanie rozmiaru, części składowych problemu; zwizualizowanie problemu, ustawienie w kolejności. 3. Określenie problemu. Wyznaczenie jakości rozwiązania i kierunków dochodzenia do niego. Z. Korzeniewski, DODN

4. Gromadzenie potrzebnych informacji. 5. Pierwsze podejście do rozwiązania i wnikanie problemu w podświadomość (inkubacja). Podświadomość przejmuje problematykę i prowadzi dalsze sekretne rozmyślania. 6. Nagłe „olśnienie” (przebłyski geniuszu). Zdarza się, że pomysły pojawiają się, gdy jest się zajętym czymś zupełnie innym. Z. Korzeniewski, DODN

7. Sprawdzenie i dopracowanie pomysłów. Należy sprawdzić, czy jest się w stanie dzięki wyłonionym pomysłom osiągnąć cele, czy te pomysły odpowiadają wymogom sytuacji i nie powodują niepożądanych skutków ubocznych. 8. Prezentacja wybranego pomysłu (w postaci możliwie szczegółowej). 9. Urzeczywistnienie rozwiązania (zamienianie koncepcji w rzeczywistość). Z. Korzeniewski, DODN

 Psychika ludzka ma dwa obszary – świadomość i podświadomość.  Myślenie świadome to myślenie logiczne, odwołujące się do doświadczeń.  Podświadome – jest uważane za pozbawione kontroli i rozsądku. Jednak nic w psychice człowieka nie jest nierozsądne ani bezcelowe.  Podświadomość podsuwa czasem rozwiązania.  Należy nauczyć się puszczać wodze intuicji, wyłaniające się pomysły badać jako możliwe. Z. Korzeniewski, DODN

Proces twórczy jest silnie hamowany przez rozmaite bloki i przeszkody o charakterze intelektualnym, emocjonalnym i społecznym: 1. Napięcia emocjonalne, 2. Autorytety hamujące inicjatywę, 3. Zasada indywidulanej własności pomysłu (grupa umawia się nieformalnie, że pomysł jest własnością tego, kto zgłosił, a nie wspólną własnością grupy). 4. Syndrom myślenia grupowego (wszyscy myślą w ten sam sposób, nie ma nowych, świeżych pomysłów i zmian kierunków myślenia). Z. Korzeniewski, DODN

 Część z przeszkód można usunąć lub osłabić przez pracę grupową oraz stosowanie różnego rodzaju ćwiczeń zwanych też technikami. Z. Korzeniewski, DODN

 Łatwiej się mobilizujemy.  Mamy możliwość porównywania się z innymi.  Uzyskujemy informacje zwrotne.  Możemy otrzymać wsparcie ze strony grupy Z. Korzeniewski, DODN

 W czasie grupowego treningu twórczości ważne są umiejętności interpersonalne: 1. współdziałanie, 2. porozumienie się, 3. aktywne słuchanie, 4. Motywowanie, 5. Inne. Z. Korzeniewski, DODN

 Wyrażanie za pomocą ruchów ciała nastroju, czynności. Z. Korzeniewski, DODN

 Podstawowa technika pomagająca twórczo myśleć, przede wszystkim w grupie.  Uczestnicy zgłaszają wszystko, co przychodzi im do głowy w odpowiedzi na dane pytanie czy problem. Z. Korzeniewski, DODN

 Odtwarzanie w wyobraźni i z wyobraźni kolorów, konkretnych przedmiotów, przedmiotów wymyślonych, zdarzeń realnych i wymyślonych, a nawet pojęć abstrakcyjnych.  Jest metodą, która bardzo pomaga w rozwijaniu wyobraźni. Z. Korzeniewski, DODN

 Mapy skojarzeń.  Mapy myśli.  Plakaty.  Rysowanie komiksów.  Opisywanie obrazów.  Muzyczne podróże.  Collage.  Odgrywanie scenek pantomimicznych.  Zabawa w 8 typów inteligencji. Z. Korzeniewski, DODN

 To taki sposób przedstawiania zagadnień, który łączy myślenie językowe z obrazowym. Można dzięki temu przejrzyście unaocznić złożone treści. Z. Korzeniewski, DODN

 „Zadanie właściwego pytania wymaga od … intensywniejszego myślenia niż udzielanie właściwych odpowiedzi” – Robert Fischer.  Myślenie twórcze wymaga stawiania ogromnej ilości pytań. Ale nie pytań sprawdzających zapamiętanie przez… materiału, a pytań zgłębiających wiedzę i prowadzących do rozwiązania problemów.  Pytania otwarte zachęcają do namysłu, do refleksji, poszukania sensu. Z. Korzeniewski, DODN

 Warto poznać wierszyk Rudyarda Kiplinga, dzięki któremu można dowiedzieć się, jak rozpoczynać pytanie, by uzyskać szerszą odpowiedź:  „Sześciu uczciwych służących mam, Nauczycieli mnie tego, co wiem, Nazywają się Co, Dlaczego, Kiedy, Jak, Gdzie oraz Kto? Z. Korzeniewski, DODN

 Polega na nieskrępowanym zadawaniu pytań.  Najsilniej rozbudzają myślenie twórcze pytania prowokujące, np.:  Skąd wiecie, że to prawda?  Co by było, gdyby nie było szkoły?  Dlaczego tak się dzieje?  Co by się stało, gdyby można było oglądać myśli każdego człowieka?  Jak można to zinterpretować? Z. Korzeniewski, DODN

 Tworzenie rzeźby z narzuconego tworzywa lub ułożenie historyjki zawierającej dane słowa: 1. „Co by było, gdyby…” 2. „Rysowanie pojęć abstrakcyjnych” 3. „Łańcuch obrazów” – układanie wspólnego opowiadania. Uczestnicy dopisują kolejne fragmenty opowiadania do już istniejących elementów, czyli tworzą kolejne ogniwo łańcucha. Z. Korzeniewski, DODN

 Ćwiczenie polega na uzupełnianiu pomysłów poprzednika o nowe elementy. Z. Korzeniewski, DODN

 Polega na naśladowaniu głosem zwierząt. Z. Korzeniewski, DODN

 W nazwie ćwiczenia mieści się jej istota. Z. Korzeniewski, DODN

 Polega na wyrażaniu swoich oczekiwań wobec danego obiektu. Z. Korzeniewski, DODN

 Wyszukiwanie rzeczy według kryteriów, np. białe, białe i miękkie, itp. Z. Korzeniewski, DODN

 Inscenizacje i improwizacje  Gry dydaktyczne.  Zabawy tematyczne.  … Z. Korzeniewski, DODN