WYKŁAD V KIEROWANIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Psychologia Zarządzania
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
Przywództwo, lider, manager, praca zespołowa
Społeczna funkcja zarządzania
Kierowanie twórczością w organizacji
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Organizacja i zarządzanie firmą
PSYCHOLOGIA W ZARZĄDZANIU
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Kim jestem w pracy? Przywódcą? Menedżerem?
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Pozycja lidera – kierowanie
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kierowanie zespołami pracowniczymi
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Szkoła Promująca Zdrowie
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
LIDER.
FUNKCJE ZARZĄDZANIA: kierowanie. WŁADZA LEGALNA CHARYZMATYCZNA TRADYCJONALNA.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
8 zasad postępowania lidera
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przywództwo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Arkadiusz Król Grupa II a
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Przywództwo i style kierowania
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
WYKŁAD V KIEROWANIE.
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem
Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Patologie w kierowaniu
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

WYKŁAD V KIEROWANIE

Przywództwo/kierowanie Przywództwo – używanie nieprzymusowych technik wpływu, oparte na autorytecie i charyzmie Kierowanie – pobudzanie i koordynacja działalności zespołowej, zmierzającej do realizacji stojących przed zespołem celów organizacyjnych Styl kierowania – zespół specyficznych dla danego kierownika sposobów postępowania, tendencja do używania określonych metod działania

Przywództwo a zarządzanie Wg Kotlera - przywództwo wywołuje aktywność (produces movement) oraz odnosi się do procesu, który nadaje kierunek i mobilizuje ludzi oraz ich idee. Zarządzanie zaś wyłoniło się w celu utrzymania przebiegu procesów w organizacjach, w restrykcyjnych ramach czasu i zasobach budżetu Wg Bennisa, przywództwo oznacza wyprzedzanie (spraw, faktów, zdarzeń), wskazywanie drogi, wpływanie lub pobudzanie, ukierunkowywanie myślenia i działania. Zarządzanie natomiast jest wywoływaniem zdarzeń, osiąganiem, przyjmowaniem funkcji kontrolującej i odpowiedzialnej, dowodzeniem.

Perspektywa interakcyjna W literaturze przedmiotu dotyczącej kierowania w organizacjach podkreśla się również aspekt interakcji i zależności społecznych. W tej perspektywie kierowanie rozumiane jest jako „relacja między tymi, którzy chcą przewodzić, a tymi którzy wybierają subordynację” (Kouzes, Posner 2003)

Kierowanie - definicje Stogdill (1974) sformułował 11 kategorii definicji, w których kierowanie ujmowane jest jako: 1. procesy grupowe 2. osobowość i jej konsekwencje 3. sztuka wzbudzania posłuszeństwa 4. wywieranie wpływu 5. działanie lub zachowanie jednostki 6. forma perswazji 7. zróżnicowanie władzy 8. narzędzie osiągania celów 9. wynik interakcji 10. zróżnicowanie ról 11. inicjowanie struktury grupowej

Teoria X i Y (McGregor, 1960) – wyznawane przekonania na temat ludzi ludzie z założenia nie lubią pracować i unikają pracy na wszelkie sposoby starają się unikać odpowiedzialności są mało ambitni ponad wszystko pragną spokoju wolą być kierowani. Zgodnie z tym podejściem ludzie powinni być: zmuszani, nadzorowani, kontrolowani i motywowani karami Teoria Y praca jest naturalną potrzebą człowieka, czymś oczywistym i przyrodzonym w odpowiednich warunkach, odpowiednie metody kierowania, stają się bardzo ambitni, kreatywni i sami dążą do jak największej odpowiedzialności i samodzielności angażując się w realizację celów organizacji pragną sami siebie kontrolować i kierować Zgodnie z tym podejściem ludzi nie trzeba nadzorować i kontrolować tylko motywować i zachęcać

Cechy przywódcze Teoria cech kierowniczych/przywódczych (lata 40-te XX wieku) zakłada, że do skutecznego przywództwa potrzebne są określone cechy osobowości, które są charakterystyczne tylko dla nielicznych osób – przywódcą człowiek się rodzi, a nie staje Inteligencja Ambicja Wigor i energia Inicjatywa Wytrwałość Wiarygodność Otwartość w kontaktach z innymi Dominacja Pewność siebie Oryginalność i twórczość w myśleniu

Style przywództwa (zezwalające-autokratyczne) Czy podwładni są informowani, co mają dokładnie robić? Czy podwładni biorą udział w podejmowaniu decyzji? TAK (demokratyczny) NIE (autokratyczny) TAK (dyrektywny) Demokrata dyrektywny Podejmuje decyzje partycypacyjnie, ściśle nadzoruje podwładnych Autokrata dyrektywny Podejmuje decyzje jednostronnie, nadzoruje podwładnych NIE (zezwalający) Demokrata zezwalający Podejmuje decyzje partycypacyjnie, daje podwładnym swobodę w wykonywaniu pracy Autokrata zezwalający Podejmuje decyzje jednostronnie, daje podwładnym swobodę w wykonywaniu pracy Jachnis, 2008, s. 87

Orientacja na zadania i na ludzi Na zadania – zainteresowanie procesem technicznym i wysoką wydajnością. Podwładni są postrzegani jako narzędzia lub czynniki służące do osiągnięcia wydajności, na które trzeba ciągle naciskać Na ludzi – pomaganie pracownikom, zainteresowanie trudnościami w pracy i poza nią, troska o rozwój pracowników oraz ich awans. Założenie, że zainteresowanie się człowiekiem wzbudza w nim zapał do pracy, co w konsekwencji zwiększa wydajność

Koncepcja Blake’a i Mouton rozwijanie zachowań przywódców – trening sieci niska wysoka Koncentracja na zadaniach/produkcji Koncentracja na ludziach (1,1) – zarządzanie wyniszczające (1,9) - zarządzanie klubowe (9,1) - zarządzanie zadaniowe (5,5) - zarządzanie pośrednie (9,9) - zarządzanie zespołem

Transakcja, charyzma, transformacja Kierowanie transakcyjne – opiera się na regule wymiany, określa się role i wymagania, które powinni spełnić podwładni aby osiągnąć swoje osobiste cele Przywództwo charyzmatyczne – opiera się na postawie porywającej innych do pójścia za przywódcą. Taki przywódca przejawia inicjatywę, ma wizję, zachowuje się niestereotypowo, wprowadza zmiany Kierowanie transformacyjne/przywództwo reformujące– kierownik zmienia postawy, życzenia i wyobrażenia podwładnych. Działa na podstawie głębokiego przekonania, wiary w cele i idee. Przekonuje, motywuje do zmian

Charakterystyki kierowania transformacyjnego (Bass, 1990) Charyzma lub oddziaływanie ideowe – zachowania, które winny stać się wzorem do naśladowania, wbudzające silne emocje wśród podwładnych i powodujące identyfikowanie sie z przywódcą; podwładni postrzegają przywódcę, jako osobę o wielkich możliwościach, bardzo wytrwałą i zdeterminowaną w procesie pracy i kierowania. Inspirujące motywowanie – zachowania nadające znaczenie pracy podwładnych, pobudzające do dostrzegania pozytywnych aspektów przyszłości, motywujące i inspirujące podwładnych do większego zaangażowania w osiąganie celów organizacyjnych w oparciu o pociągającą wizję przywódcy. Stymulowanie intelektualne – zachowania wspierające formułowanie nowych rozwiązań, stymulujące do kreatywnego i innowacyjnego podejścia do zadań organizacyjnych, dostrzegania nowych problemów i podnoszenia umiejętności, wykorzystania nowych opcji realizacji zadań. Podejście indywidualne – zachowania wspierające i mentorskie w odniesieniu do każdego z podwładnych; przywódca dostrzega indywidualne umiejętności, potrzebę rozwoju i osiągnięcia podwładnych; akceptuje różnice indywidualne wśród podwładnych, co prowadzi do zindywidualizowanego sposobu kierowania. Czerw, A., Babiak, J. (2010). The transformational style of leadership in creating a positive organization. Human Resource Management, nr 6, s. 47-59

Podsumowanie Początkowo uważano, że kierownik ma wrodzone cechy, które ułatwiają lub przeszkadzają w skutecznym kierowaniu Współcześnie twierdzi się raczej, że kierownik jest tym efektywniejszy, im szerszy posiada repertuar stylów kierowania i im lepiej potrafi dobrać najwłaściwszy styl do danej sytuacji Kierownik powinien więc poznawać różne style, warunki ich stosowania i dostosowywać swój styl do sytuacji, ale tak aby być w zgodzie z samym sobą