Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Advertisements

Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Jak powinna wyglądać współpraca stoczni i szkół okrętowych w celu rozwoju i odtwarzania potencjału ludzkiego branży okrętowej?
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Praktyczna nauka zawodu
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/09 Nowoczesne kształcenie zawodowe – szansa na dobry start Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Szkoła - pracodawca.
Centrum Szkolenia Zawodowego jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Janusz Bokser – WUP Toruń Toruń
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Niemiecki model edukacji zawodowej
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Kształcenie dualne.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Europass.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Szkoła Nauczycielem stoi
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Marta Olszewska Dyrektor Biura IPH w Toruniu Toruń, 10 grudnia 2013 r. Konferencja „Edukacja-Rynek Pracy-Kariera”

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Kształcenie w konkretnych zawodach w danej szkole prowadzącej kształcenie zawodowe lub na kursie kwalifikacyjnym powinno być związane potrzebami lokalnego rynku pracy.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Przygotowanie kształcenia w zawodzie, rozszerzenie lub ograniczenie kształcenia zawodzie powinno być konsultowane z przedstawicielami rynku pracy, w tym z pracodawcami i ich organizacjami. Opinie te nie są wiążące i często nie są współtworzone przez pracodawców danej branży.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Zgodnie z obecnymi przepisami ustawy o systemie oświaty kształcenie w nowym zawodzie powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez dyrektora szkoły opinii powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia, w której zasiadają przedstawiciele pracodawców.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Idealne rozwiązanie to porozumienie, w ramach którego pracodawcy wpływaliby na rozwój szkoły, zmiany w kształceniu zawodowym oraz na sam proces kształcenia. Rodzaje porozumień: porozumienia dwustronne, zawarte pomiędzy szkołą a pracodawcą lub pomiędzy szkołą a organizacją pracodawców porozumienia wielostronne, obejmujące grupę szkół kształcących w tych samych zawodach i organizacje pracodawców

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Formy uczestnictwa przedsiębiorców w kształceniu zawodowym: udział przedsiębiorców w tworzeniu programów nauczania; udział przedsiębiorców w poprawianiu wyposażenia pracowni zawodowych w szkołach; praktyczna nauka zawodu, staże i praktyki;

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Formy uczestnictwa przedsiębiorców w kształceniu zawodowym: udział przedsiębiorców w turniejach zawodowych, olimpiadach i innych konkursach zawodowych; udział przedsiębiorców w egzaminach zawodowych; udział przedsiębiorców w doskonaleniu nauczycieli.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Udział przedsiębiorców w tworzeniu programów nauczania: Przepisy o tworzeniu programów nauczania stwarzają możliwość zasięgania opinii m. in. pracodawców, nie zakazują szerszego włączania pracodawców w proces tworzenia programów. Cennymi opiniodawcami są także stowarzyszenia zawodowe, które na ogół współpracują z pracodawcami i uczelnie wyższe techniczne, zwłaszcza w przypadku zawodów szybko zmieniających się.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Udział przedsiębiorców w poprawianiu wyposażenia pracowni zawodowych w szkołach: Pracodawcy doradzają przy modernizowaniu pracowni i wskazują odpowiednie parametry wyposażenia. Pracodawcy wyposażają także szkoły w sprzęt, dzięki któremu uczeń i nauczyciel ma kontakt z urządzeniami stosowanymi w przedsiębiorstwach. Odbywa się to na zasadzie czasowego użyczenia lub w formie darowizny.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Praktyczna nauka zawodu, staże i praktyki: Podstawową i najczęściej stosowaną formą udziału pracodawców w procesie kształcenia zawodowego uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe jest realizacja na terenie zakładu pracy praktycznej nauki zawodu w formie praktyk zawodowych. Wymiar praktyk zawodowych, określony w podstawie programowej, w zależności od zawodu wynosi od 2 do 8 tygodni w cyklu kształcenia.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Praktyczna nauka zawodu, staże i praktyki: Podstawowym problem związanym z praktykami zawodowymi uczniów jest skonstruowanie dobrego, odpowiadającego przyszłym potrzebom pracodawcy i dobrze skorelowanego z aktualną zdobytą w szkole wiedzą programu tych praktyk. Rozwiązanie tego problemu zależy od zakresu współpracy pracodawców ze szkołami.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Udział przedsiębiorców w turniejach zawodowych, olimpiadach i innych konkursach zawodowych: Cennym doświadczeniem pracodawców szkół, uczniów i nauczycieli jest organizowanie turniejów zawodowych olimpiad zawodowych i innych konkursów zawodowych, z udziałem pracodawców i ich przeprowadzanie na terenie przedsiębiorstwa. Część turniejów zawodowych i olimpiad przeprowadzanych jest na terenie przedsiębiorstwa a członkami komisji konkursowych są m. in. pracodawcy.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Udział przedsiębiorców w egzaminach zawodowych : W przedsiębiorstwach mogą być tworzone ośrodki egzaminacyjne do przeprowadzania części praktycznej egzaminów. Pracodawcy lub ich przedstawiciele (pracownicy) mogą być członkami komisji egzaminacyjnych przeprowadzających egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie po odpowiednim, krótkim przeszkoleniu. Udział pracodawców w egzaminach zawodowych wymaga odpowiednich regulacji dotyczących kosztów pracodawcy związanych z przeprowadzaniem egzaminów.

Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe Udział przedsiębiorców w doskonaleniu nauczycieli : Staże i szkolenia dla nauczycieli sprzyjają lepszemu zrozumieniu rzeczywistych warunków pracy oraz zapoznaniu się przez nich z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w zakładzie pracy, z którymi nie zetknęli się wcześniej. Dzięki tym działaniom pracodawca lepiej poznaje uwarunkowania w szkolnej edukacji, stan wiedzy i umiejętności nauczycieli z zakresu nauczanego zawodu, obowiązujące w szkole podstawy programowe i programy nauczania.

Izba Przemysłowo-Handlowa w Toruniu KONTAKT: Izba Przemysłowo-Handlowa w Toruniu ul. Kopernika 4, 87-100 Toruń tel. 56 658 62 90 fax. 56 658 62 99 biuro@iph.torun.pl www.iph.torun.pl www.eksport.kujpom.info

Dziękuję za uwagę 16