Sztuka średniowiecza (malarstwo, rzeźba, muzyka)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Ukryte treści kwiatów i bukietów
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Ogólna charakterystyka Średniowiecza w Europie. Początki średniowiecza Za początki średniowiecz uważa się rok upadku Cesarstwa Rzymskiego – 476 rok n.e.
Średniowiecze to epoka, której nazwa pochodzi z łaciny
Architektura i sztuka gotyku
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Temat: Muzyka średniowiecza.
Średniowiecze: Architektura i malarstwo
W świecie starożytnych Greków
Architektura renesansowa w Polsce
SZTUKA ROMAŃSKA Paulina Szkoda.
Fundamenty kultury europejskiej
ŚREDNIOWIECZE STYL ROMAŃSKI - XI – XII WIEK
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Sztuka Sakralna Co to w ogóle jest sztuka sakralna i gdzie jest wykorzystywana? W tym projekcie właśnie postaramy się to wyjaśnić!
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
Od hieroglifu po drukarnię
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Historia architektury
Sztuka romańska.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
Sztuka Średniowieczna
KATEDRY GOTYCKIE.
Muzyka w średniowieczu
Muzyka.
Ikony – sztuka sakralna
Literatura, malarstwo, rzeźba
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Średniowiecze.
wykonanie: Katarzyna Hoffmann, Anna Kasiewicz, Jakub Stasiuk
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
National Gallery of Art w Waszyngtonie
19 lutego 2015 roku klasy 1 a i b liceum pod opieką polonistki, pani Doroty Kasperowicz, odwiedziły Muzeum Narodowe w Warszawie. Tematem lekcji muzealnej.
SZTUKA PREHISTORYCZNA
TEATR GRECKI.
Barok.
Antyczna rzeźba.
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
RENESANS KAROLIŃSKI.
Epoka: ŚREDNIOWIECZE Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Temat: Początki wielogłosowości. Polska muzyka w średniowieczu. Str
Temat: Świecka muzyka w średniowieczu. Str. 21.
ZAKONY I KLASZTORY W ŚREDNIOWIECZNEJ POLSCE
III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I.
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Jakub Wincencik Weronika Mozuł Aleksandra Calik. Wydarzenie to spowodowało iż powstające państwo polskie znalazło się w centrum oddziaływań cywilizacji.
Kultura i sztuka Japonii
Klasztor Heiligenkreuz Okazały średniowieczny klasztor Cystersów założony został w pierwszej połowie połowie XII. Przywiezione z Jerozolimy święte relikwie.
1. Podstawy estetyki i makijażu
Od stylu romańskiego do klasycyzmu
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Co to jest Biblia?.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Jakub Główczyński Klasa IIAG
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
opracowała Elżbieta Anioła
A D W E N T.
Elementy religijne dziedzictwa kulturowego współczesnego Podlasia
Styl Gotycki.
Zapis prezentacji:

Sztuka średniowiecza (malarstwo, rzeźba, muzyka) Iwona Pawłowska

Cechy sztuki średniowiecznej Sztuka średniowiecza odgrywała rolę wspomagającą w stosunku do religii. Ze względu na odmienność form wyrazu stały przed nią nieco inne zadania od tych, wyznaczonych dla literatury. Średniowieczne malarstwo nie naśladowało świata, lecz przedstawiało treści umowne, dotyczące wiary. Poszczególne atrybuty, przypisane przedstawianym postaciom miały odpowiednie znaczenie alegoryczne lub symboliczne.

Rzeźba wyrażała związek wiary i rozumu Rzeźba wyrażała związek wiary i rozumu. Za pomocą płaskorzeźby wyrażano treści religijne. Chętnie sięgano po posągi figur świętych. Duże znaczenie zyskały witraże, określane mianem "Biblii pauperum" (księgi ubogich). Uczyły one ludzi niepiśmiennych historii zbawienia i etyki chrześcijańskiej. Wzrosła też rola architektury.

Biblia pauperum

Rozwinęły się dwa style: romański i gotycki Rozwinęły się dwa style: romański i gotycki. Styl romański charakteryzował się występowaniem koła lub krzyża w podstawie budynku, grubymi murami i małymi, wąskimi oknami, dwójkowym układem kolumn (analogia do dwóch części Biblii) oraz kwadratowym ciosem kamienia (symboliczne nawiązanie do czterech cnót).

Styl gotycki był niejako rozwinięciem stylu romańskiego Styl gotycki był niejako rozwinięciem stylu romańskiego. Powstała katedra gotycka, będąca odzwierciedleniem idei makrokosmosu. Ołtarz zorientowany był na wschód - w kierunku Jerozolimy. Lewa i prawa strona symbolizować miały dobro i zło, zbawienie i potępienie. Światło przenikało do wnętrza przez wysokie wąskie okna - miało to być obrazem łaski Boga, jego miłości.

Cechy malarstwa średniowiecznego Średniowieczne malarstwo było w całości religijne, a chrześcijanie, w przeciwieństwie do Greków, wstydzili się nagości i uważali ją za coś niestosownego. Stąd też przez setki lat Jezus, Matka Boska i wszyscy święci byli starannie ubierani. Istnieją jednak przekazy, że niektórzy słynni malarze późnego średniowiecza zajmowali się w wolnych chwilach tworzeniem dość frywolnych dzieł, zwykle na zamówienie bogatych mieszczan.

Przypisywane jest to najczęściej twórcom z przełomu średniowiecza i renesansu, np. samemu wielkiemu Giottowi. Bez względu na autentyczność tych anegdot, można z dużą pewnością twierdzić, że sztuka aktu była kultywowana w średniowieczu, był to jednak akt nieprofesjonalny i, podobnie jak odnalezione obrazy z Pompejów, z powodu swojego przeznaczenia - ozdabiania domów bogatych mieszczan - prawdopodobnie dość wulgarny.

Malarstwo w średniowieczu skupiało się na Bogu Malarstwo w średniowieczu skupiało się na Bogu. Obrazy przedstawiały sceny biblijne, postacie świętych lub sąd ostateczny. Średniowieczne malarstwo wyróżniało się prostotą, brakiem perspektywy, niesygnowaniem dzieł. Powszechne było również pisanie ikon lub tworzenie malowideł ściennych (fresk lub all’ secco, sgraffito).

Sąd ostateczny

fresk

sgraffito

Początkowo malarstwem zajmowali się mnisi Początkowo malarstwem zajmowali się mnisi. Średniowieczni twórcy sądzili, że znacznie ważniejsze od harmonii i symetrii w sztuce jest bogactwo barw i przepych. Uważano nawet, że materialne piękno i blask są odbiciem światła boskiego, a używając kosztownych materiałów i tworzyw, składa się hołd Bogu

Rzeźba średniowieczna W rzeźbie romańskiej występuje zjawisko zwane " prawem ram" ponieważ kompozycja rzeźbiarska musiała być dostosowana do ram wyznaczonych przez architekturę. W związku z tym rzeźba ta nabiera cech dekoracyjnych. Względami kompozycyjnymi uwarunkowane były też deformacje postaci. Rzeźby związane tematycznie z religią miały funkcję pouczającą, dydaktyczną. Były rodzajem księgi religijnej dla nieumiejących czytać.

Pełnoplastyczna rzeźba gotycka podległa pewnym przekształceniom Pełnoplastyczna rzeźba gotycka podległa pewnym przekształceniom. W II poł XII i w. XIII ma ona charakter klasyczny np.: postacie fundatorów z katedry w Naumburgu ( Ekehard i Uta). W XIV i XV w. rzeźby nabierają charakteru ekspresyjnego, dramatycznego (np. kamienne i drewniane krucyfiksy). W XV w. pojawiają się charakterystyczne wizerunki " Pięknych Madonn". Ustawione w pozie silnego kontrapostu , są pełne wdzięku, delikatności i elegancji. Szaty układają się w łagodne, miękkie fałdy

Cechy muzyki średniowiecznej silne powiązanie z religią przewaga jednogłosowości surowość i ascetyzm śpiew a'capella oparcie na skalach modalnych

Chorał gregoriański Chorał (łac. chorus- chór) jest to zbiór pieśni występujących podczas liturgii mszalnej. W okresie średniowiecza występowały różne rodzaje chorałów w zależności od ośrodka, wokół którego powstawały. Chorał gregoriański swoją nazwę zawdzięcza papieżowi Grzegorzowi I Wielkiemu (VI w.), który skodyfikował zebrane teksty pieśni, lecz sama nazwa zaczęła funkcjonować dopiero po jego śmierci. Do tej pory nazywano chorał śpiewem rzymskim.

Cechy chorału gregoriańskiego: jednogłosowość - monodia (monos - jeden; ode - dźwięk) śpiewany przez mężczyzn (oprócz zakonów żeńskich) teksty w języku łacińskim brak podziału taktowego rytmikę wyznaczał tekst

Muzyka świecka w średniowieczu muzyka ludowa - zapewne istniała, lecz zachowane informacje na jej temat są bardzo skąpe muzyka dworska - dzielona na dwa rodzaje: dającą radość możnym, uświetniającą ceremoniał dworski oraz pieśni trubadurów, wędrownych pieśniarzy dworskich. muzyka miejska - muzyka popularna zwłaszcza wśród młodych mieszczan (żaków i wagantów), wędrujących od miasta do miasta i biorących udział w przedstawieniach. Podobnie jak trubadurzy, byli zarówno twórcami, jak i wykonawcami swych utworów. Ważne były również wygrywające melodie wieżowe kuranty oraz hejnały, jak np. zachowane do dziś Hejnał Mariacki i Toruński.

muzyka miejska - muzyka popularna zwłaszcza wśród młodych mieszczan (żaków i wagantów), wędrujących od miasta do miasta i biorących udział w przedstawieniach. Podobnie jak trubadurzy, byli zarówno twórcami, jak i wykonawcami swych utworów. Ważne były również wygrywające melodie wieżowe kuranty oraz hejnały, jak np. zachowane do dziś Hejnał Mariacki i Toruński

muzyka instrumentalna - początkowo jedynie towarzyszyła chorałowi gregoriańskiemu. Pierwsze samodzielne utwory organowe zanotowano na początku XIV w., lecz prawdopodobnie powstawały już wcześniej. Estampida, mimo początkowego charakteru tanecznego, przerodziła się w utwór instrumentalny z większej ilości części. Rondo, taneczny utwór o wieloczęściowej budowie i powtarzającym się refrenie, choć wywodził się z muzyki wokalnej, często występował jako utwór instrumentalny. W XIV w. nastąpił rozwój wariacji.

muzyka wojskowa i myśliwska wielogłosowa muzyka świecka - najważniejszym jej elementem był madrygał, utwór o charakterze najczęściej miłosnym, sielankowym lub satyrycznym. Do madrygału podobne były włoska canzona i francuska chanson. Ważne miejsce zajmowała również ballada, zwykle poświęcona idealnemu uwielbieniu kobiety.

Dziękuję za uwagę Złotoryja 2008