Prezentacja na podstawie:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Plan wykładów z mikroekonomii
Badania operacyjne. Wykład 1
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE SZEREGU CZASOWEGO SZEREG CZASOWY jest zbiorem obserwacji zmiennej, uporządkowanych względem czasu (dni,
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Metody badawcze w socjologii
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
EKONOMIA EWOLUCYJNA - w poszukiwaniu alternatywnego wyjaśnienia
Ekonomia ewolucyjna – w poszukiwaniu alternatywnego wyjaśnienia rzeczywistości społeczno-gospodarczej Witold Kwaśnicki Jarosław Kretkiewicz WNE UW 2006.
Ekonomia ewolucyjna- w poszukiwaniu alternatywnego wyjaśnienia rzeczywistości społeczno-gospodarczej Witold Kwaśnicki Ewa Wodzińska.
Na podstawie książki: W. Morawski (2001), Socjologia ekonomiczna, PWN
EKONOMIA EWOLUCYJNA Anna Nawrocka.
Socjologia ekonomiczna Witold Morawski: „Socjologia Ekonomiczna” Problemy. Teroria. Empiria „Fizyk, który jest tylko fizykiem, może być pierwszej pierwszej.
NOWA EKONOMIA INSTYTUCJONALNA
Małgorzata Jaworska-Szporka
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Pytania problemowe do wykładów 1-7
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
„Sukcesy i niepowodzenia w transformacji ekonomii”
Ekonomia ewolucyjna Eliza Barszcz Ekonomia Ewolucyjna.
Ekonomia eksperymentalna
EKONOMIA EWOLUCYJNA W POSZUKIWANIU ALTERNATYWNEGO WYJAŚNIENIA RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W. Kwaśnicki.
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Pracę wykonała: Anna Kur.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Wprowadzenie do mikroekonomii
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Magdalena Nowosielska
Model cyklu realnego.
Planowanie przepływów materiałów
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wprowadzenie teoretyczne
Dopasowanie rozkładów
Założenie o racjonalności
Ekonomia Ewolucyjna Prezentacja przygotowana na podstawie tekstu „Ekonomia ewolucyjna” W. Kwaśnickiego w „Czy ekonomia nadąża z wyjaśnianiem rzeczywistości”
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ekonomia ewolucyjna Piotr Kaszczuk
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 5
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Roman Kolenda 1 Ekonomia ewolucyjna Na podstawie tekstu W. Kwaśnickiego „Czy ekonomia nadąża z wyjaśnianiem rzeczywistości?”
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Jak można wykorzystać swoją wiedzę z Matlaba
mgr Małgorzata J. Januszewska
Funkcja planowania.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Zapis prezentacji:

Prezentacja na podstawie: „Ekonomia ewolucyjna - - w poszukiwaniu alternatywnego wyjaśniania rzeczywistości społeczno-gospodarczej.” Katarzyna Nowak Autor: Witold Kwaśnicki Katarzyna Nowak

Plan prezentacji: Istota ekonomii ewolucyjnej. Charakterystyka ekonomii ewolucyjnej. Porównanie: paradygmat neoklasyczny a ewolucyjny. Modele a rzeczywistość.

Ekonomia ewolucyjna Współczesne teoretyzowanie w ekonomii - próby wyjaśniania dlaczego pewne typy zachowań i instytucji obserwowane są w gospodarce; klasyczny problem wyjaśnienia w jaki sposób w warunkach ograniczonych zasobów proces gospodarczy staje się efektywnym,optymalnym. Ekonomia ewolucyjna – za ważniejsze uznaje się potrzeby poznania motywacji ludzkich działań i procesów decyzyjnych człowieka oraz zrozumienie obserwowanej aktywności podmiotu gospodarczego.

Ekonomia ewolucyjna Ekonomia ewolucyjna postuluje nowe stanowisko ekonomistów dot. możliwości wpływania na rozwój gospodarczy. „(...) osobliwym zadaniem ekonomii jest pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować(...)” Friedrich von Hayek

Ekonomia ewolucyjna Dwa nurty ekonomii w XX wieku: Podejście neoklasyczne – ekonomia zbudowana na ideach z mechaniki klasycznej. (poziom makro) Podejście ewolucyjne – inspirowane „rewolucją darwinowską”. (poziom mikro) Budowanie i badanie modeli ewolucyjnych zaczęto budować w końcu lat 50. i w latach 60 a popularność do podejścia ewolucyjnego wyraźnie rośnie w ciągu ostatnich 20-30 latach. Szkoły: darwinowska, lamarkowska, Szkoła Austriacka, neo-schumpeterianie, instytucjonaliści.

Cechy ekonomii ewolucyjnej: „Widzenie populacyjne”- traktowanie obserwowanego procesu jako występujące w obrębie populacji wzajemnie na siebie wpływających elementów (podmiotów gosp.) Adekwatny opis rzeczywistości: różnorodność i heterogeniczność; poszukiwanie nowości (innowacje); informacje dziedziczne (wiedza); mechanizm selekcji. • Problem nieodwracalności czasu. • Zjawiska dynamiczne a nie statyczne. • Obserwacje w stanach dalekich od równowagi.

Cechy ekonomii ewolucyjnej c.d.: • Znaczenie zarówno zmian ilościowych jak i jakościowych oraz widzenie procesów gospodarczych w perspektywie historycznej, gdzie charakterystyki makroekonomiczne są w znacznym stopniu agregatami zachowań na poziomie mikro. • Sposoby podejmowania decyzji przez człowieka są modelowane w sposób bardziej zadawalający i bliższy rzeczywistości (w porównaniu z ekonomią neoklasyczną).

Porównanie PARADYGMAT NEOKLASYCZNY PARADYGMAT EWOLUCYJNY Optymalizacja i równowaga: zajmuje się procesami gospodarczymi na które mają wpływ czynniki gospodarcze(endogeniczne) ale też demograficzne, kulturowe, psychologiczne, socjologiczne (egzogeniczne) gdzie wszystkie na siebie wpływają i trudno jest wyodrębnić jeden obszar-uproszczenie. wykorzystuje podejście zaproponowane do natury przez fizyków i matematyków; przed przystąpieniem do analizy zjawiska należy wyizolować pewien obszar rzeczywistości, w którym to zjawisko występuje i określić relacje pomiędzy otoczeniem i tym zjawiskiem i zbudować model z najważniejszymi zjawiskami.

Porównanie c.d. PARADYGMAT NEOKLASYCZNY PARADYGMAT EWOLUCYJNY Wiedza: - wiedza przedsiębiorcy jest pełna; dzięki niej możliwe staje się dokonywanie optymalnych dowodów - wiedza nie jest pełna, ma charakter lokalny i jest rozproszona ( Hayek ) - wiedza człowieka, a więc także uczestnika gry rynkowej jest w dużym stopniu nieuświadomiona i niewerbalizowalna = tacit knowledge (Michael Polanyi)

Porównanie c.d. PARADYGMAT NEOKLASYCZNY PARADYGMAT EWOLUCYJNY Koncepcja firmy: konkurencja tylko cenowa; maksymalizacja zysku jako główne kryterium działania podmiotów gospodarczych. - konkurencja cenowa ale także technologiczna; - możliwości dokonania maksymalizacji są bardzo ograniczone uwzględniając, że sama wiedza jest ograniczona.

Porównanie c.d. PARADYGMAT NEOKLASYCZNY PARADYGMAT EWOLUCYJNY Rozumienie czasu: czas przebywania w stanie równowagi jest z reguły znacznie krótszy aniżeli czas przejścia pomiędzy kolejnymi stanami równowagi (szczególnie w czasach pojawiających się stale innowacji) czas nie istnieje (cały czas stan równowagi) a jeśli już występuje w modelu to ma charakter czasu absolutnego; skutki podejmowania decyzji są natychmiastowe.

Porównanie c.d. PARADYGMAT NEOKLASYCZNY PARADYGMAT EWOLUCYJNY Rola czynników losowych: istotna w procesie podejmowania decyzji i poszukiwania innowacji; często nie jest możliwe opisanie charakterystyk w kategoriach znanych rozkładów prawdo- podobieństwa np. nie można określić rozkładu prawdo- podobieństwa wystąpienia innowacji w ciągu najbliższych 5-lat); nie można „odfiltrować” czynników losowych i operować wart. średnimi. czynniki losowe występują w równaniach matematycznych jako zmienne losowe o zadanych rozkładach prawdopodobieństwa; zmiany widziane są jako fluktuacje wokół trendów wyznaczanych równaniami modelu; w dalszej analizie modelu często „odfiltrowuje się” czynniki losowe i poddaje się analizie jedynie wartości oczekiwane.

Modele a rzeczywistość Nigdy nie jest tak, że mamy model idealnie pasujący do rzeczywistości a ocena modelu często wiąże się z wyborem modelu ze zbioru alternatywnych modeli opisujących daną rzeczywistość. „Wszystkie modele są złe tylko niektóre użyteczne” William Edwards Deming Podstawowym problemem dopasowania modelu do rzeczywistości jest określenie i zbudowanie kryterium jakości (wskaźnik, najlepiej w formie skalaru dający podstawy do oceny różnicy zachowania się modelu i procesu rzeczywistego). Problemem jest także dokładność zbieranych danych o procesach rzeczywistych jak również samo rozumienie niektórych zmiennych używanych w modelach i obserwowanych w rzeczywistości.

Modele a rzeczywistość c.d. Sub-kryteria oceny modelu: • Poprawność - wyniki modelu jak najbliżej wyników obserwacji lub eksperymentów; • Prostota - tworzenie porządku w obrębie badanej klasy zjawisk; • Płodność - model powinien stymulować nowe odkrycia lub rzucić nowe światło na dobrze znane; • Uniwersalność - konsekwencje danego problemu powinny odnosić się do szerszej grupy zjawisk niż pojedynczy problem na podst. Którego budowany był model; • Użyteczność (szczególnie w naukach stosowanych); • Spójność - model nie tylko spójny wewnętrznie ale też spójny (zgodny) z ogólnie akceptowanymi teoriami odnoszącymi się do badanego problemu.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!!