Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Advertisements

FIZYCZNE WŁAŚCIWOŚCI GLEB
FIZYKOCHEMICZNE WŁAŚCIWOŚCI GLEB
Degradacja gleb wywołana działalnością antropogeniczną- przekształcenia chemiczne: Obniżenie zawartości przyswajalnych dla roślin składników pokarmowych.
Właściwości gleby Gleba, pedosfera – biologicznie czynna powierzchniowa (do 2 m miąższości warstwa skorupy ziemskiej, powstała w procesie glebotwórczym ze.
Przygotował Wiktor Staszewski
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNO-CHEMICZNE SOLI
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
Mangan (Mn).
Ropa naftowa.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Mieszanina a związki chemiczne
Przed wyborem stacji uzdatniania wody
Michał Topór kl. IIa Sole wokół nas.
FIZYKOCHEMICZNE WŁAŚCIWOŚCI GLEB
BADANIE GLEBY NA TERENIE GMINY RABA WYŻNA
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
I DEFINICJE Z GLEBOZNAWSTWA
Biologia jako nauka eksperymentalna
Makroskładniki i Mikroskładniki znaczenie dla organizmów
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
NAWOZY Adrianna Nagraba kl. 1C.
Podział i rola w organizmie AUTOR: RENATA UŹNIAK
Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZANIECZYSZCZENIA WÓD Przygotowała Janina Pionk- Fularczyk
Czynniki glebotwórcze
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
CHEMIA PREZENATCJA FOSFORANY.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole w życiu człowieka.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Zanieczyszczenia wody
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Prezentacje multimedialne pt. „Cztery ż ywio ł y Ziemi” przygotowali uczniowie klas IV-VI Szko ł y Filialnej w Zambskach Ko ś cielnych.
Składniki organizmów żywych opracowała Bożena Smolik.
Budowa chemiczna organizmów
Wady i zalety stosowania środków ochrony roślin i nawozów sztucznych w rolnictwie. Wiktoria Malinowska kl. II e.
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Klaudia Dropińska Anna Morawska kl.IIF
węgliki, budowa -podział węglików i właściwości, - azotki
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
GLEBY. Powierzchniowa, warstwa skorupy ziemskiej, gdzie mogą rosnąć rośliny.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wprowadzenie Związek chemiczny wykazuje barwę jeśli pochłania odpowiednie promienie elektromagnetyczne w zakresie widzialnym. Absorbowanie promieniowania.
Chemia w organizmie człowieka
1 Sole Mineralne  P.
Analiza gazowa metody oparte na pomiarze objętości gazów,
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

IV etap edukacyjny CHEMIA LABORATORIUM GLEBY

LABORATORIUM GLEBY SKŁADNIKI GLEBY TO 14 PIERWIASTKÓW GLEBOTWÓRCZYCH (Na, Mg, H, Ca, K, Fe, N, O, Al, C, P, S, Cl, Si)

LABORATORIUM GLEBY TE 14 PIERWIASTKÓW WCHODZI W SKŁAD: a) substancji mineralnych - takich jak związki krzemu - kwarc SiO2, krzemiany i glinokrzemiany; krzemiany; a także węglany, siarczany (VI), fosforany (V), tlenki metali, siarczki; b) substancji organicznych - takich jak obumarłe rośliny i zwierzęta oraz substancje wytworzone z produktów ich rozkładu) będących składnikami próchnicy; c) wody glebowej (krążący w glebie roztwór glebowy zawiera w sobie sole mineralne, substancje organiczne oraz gazy jak CO2, N2 i O2); d) powietrza glebowego (w przestrzeniach pomiędzy stałymi cząstkami gleby o składzie zależnym od rodzaju gleby, mieszanina N2, O2, CO2, pary wodnej, a w glebach bagiennych także CH4, H2S, H2).

LABORATORIUM GLEBY Skład chemiczny gleb jest zróżnicowany. Poza substancjami mineralnymi, organicznymi, wodą i powietrzem na wszystkie procesy zachodzące w glebie wpływają również organizmy glebowe – mikroorganizmy, rośliny, zwierzęta.

Przyjmuje się, że przeciętny skład procentowy gleb to: LABORATORIUM GLEBY Przyjmuje się, że przeciętny skład procentowy gleb to: - substancje mineralne 45%, - substancje organiczne 5%, - powietrze glebowe i woda glebowa po 25%.

LABORATORIUM GLEBY Od składu chemicznego zależy w sposób istotny barwa gleby. Przykładowo barwa biała, jasna wskazuje na obecność krzemionki lub wapieni, barwa ciemna na obecność węgla, za barwy brunatne i czerwonawe odpowiadają związki żelaza (III).

LABORATORIUM GLEBY Najważniejszymi pierwiastkami czerpanymi z gleby, potrzebnymi dla rozwoju roślin są tzw. pierwiastki biogenne (makroelementy): azot, potas, fosfor. Zawiera je próchnica glebowa.

LABORATORIUM GLEBY Im większa zawartość próchnicy, tym lepsze są warunki dla rozwoju roślin. W niewielkich ilościach rośliny potrzebują zawartych w glebie mikroelementów: boru, miedzi, cynku, manganu, żelaza i molibdenu.

LABORATORIUM GLEBY Skład gleby w istotny sposób wpływa na właściwości sorpcyjne i odczyn gleby. Najważniejsza frakcja gleby tzw. koloid glebowy, który zawiera mineralne i organiczne cząstki koloidalne, odpowiada za zdolność gleby do adsorpcji wody i jonów niezbędnych do wzrostu roślin.

LABORATORIUM GLEBY Gleba gliniasta Przykładowo gleby piaszczyste są przepuszczalne dla wody, a gliniaste są słabo przepuszczalne.

To wszystko razem wpływa na zasobność gleby oraz jej urodzajność. LABORATORIUM GLEBY To wszystko razem wpływa na zasobność gleby oraz jej urodzajność. Zdarza się, że niewłaściwa uprawa roślin może spowodować wyczerpanie zasobu składników odżywczych przyswajalnych przez rośliny. Wówczas stosuje się nawozy naturalne i/lub sztuczne.

LABORATORIUM GLEBY Większość gleb w Polsce jest niezbyt żyzna, średnio i słabo zasobna w substancje odżywcze - odpowiednio 40% i 30%.

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.