„Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Droga ludzkości do demokracji
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Traktat Lizboński.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
PRAWA CZŁOWIEKA.
I. Pierwsze dokumenty odnoszące się do praw jednostki
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Prawa człowieka Burczy Sara.
Nie znać historii to być zawsze dzieckiem.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Historia praw człowieka
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Być kobietą, czyli krótka historia o dążeniu do równouprawnienia
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Polskie konstytucje.
Prawa człowieka Iga Nowak.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Organizacja Narodów Zjednoczonych
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Konstytucja V Republiki
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Zasada suwerenności narodu
Zasady Współczesnej Demokracji
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Demokracja.
Prawa Człowieka na świecie.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Demokracja.
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej Część I Zasady.
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
10 grudnia Dzień Praw Człowieka
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Pierwsze Konstytucje.
Konwencja Praw Dziecka
Znamy swoje prawa.
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ 1.Transformacja ustrojowa i powstanie Konstytucji RP 2.Konstytucja jako nadrzędny akt normatywny państwa 3.Ogólna.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Wolność – kocham i rozumiem
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Zapis prezentacji:

„Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA „Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA. Jest przekazywana z pokolenia na pokolenie”. Anthony Kennedy

HISTORIA DEMOKRACJI

Grecja- Ateny, VI w. p. n. e. Grecja- Ateny, V w.p.n.e

Demokracja bezpośrednia Wola większości Agora- miejsce obrad Obywatele - wolni, mężczyźni, urodzeni w Atenach Obywatele- wolni, mężczyźni, urodzeni w Atenach 30, 40 razy w roku

Perykles, demagog sąd skorupkowy

Rzym, 509r.p.n.e.– 31 r. p.n.e.

Republika- rzecz wspólna senat kolegialność

obywatele uznający rządy prawa państwo wspólnotą obywateli obywatele uznający rządy prawa

1265 r. zgromadzenie przedstawicieli różnych stanów Anglia, XIII w. Ojczyzna parlamentu Wielka Karta Swobód Ograniczenie rządu przez prawo ograniczenie rządu przez prawo 1265 r. zgromadzenie przedstawicieli różnych stanów

Rzeczpospolita- demokracja szlachecka Tolerancja wyznaniowa konfederacja warszawska 1573 Sejm walny 1493 r. „A mianowicie to poprzysiąc pokój pospolity między rozerwanymi i różnymi ludźmi w wierze i w nabożeństwie zachowywać, jakobyśmy przykładem przodków swych sami między sobą pokój, sprawiedliwość, porządek i obronę Rzeczypospolitej zachować mogli. „

Jean-Jacques Rousseau Oświecenie Trójpodział władzy Suwerenność narodu Jean-Jacques Rousseau Monteskiusz

Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela Wolność wiodąca lud na barykady Francja- rewolucja 1789 Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela Wolność wiodąca lud na barykady Władza z nadania ludu Wolność i równość wobec prawa Władza z nadania ludu

Stany Zjednoczone „My, naród…” Pierwsza konstytucja 1787 Deklaracja Niepodległości 1776 Pierwsza konstytucja 1787 „My, naród…” „My, naród…”

Równouprawnienie kobiet Sufrażystki Równouprawnienie kobiet 1869- Wyoming w USA 1893- Nowa Zelandia 1902- Australia 1906- Finlandia 1918- Austria i Niemcy 1919- Polska 1924 - Turcja 1928 - Wielka Brytania 1931 - Portugalia 1944 - Francja 1946 - Włochy 1971 - Szwajcaria (jeden ze szwajcarskich kantonów - dopiero w 1990 roku) 1984 - Liechtenstein

1948 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Godność pracy i robotnika Wolność i demokracja Godność pracy i robotnika Wolność i demokracja

Nasza DEMOKRACJA

„Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA „Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA. Jest przekazywana z pokolenia na pokolenie”. Anthony Kennedy

Tekst do prezentacji: GRECJA - Nasz ustrój polityczny nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sporach prywatnych każdy obywatel jest równy w obliczu prawa; jeśli zaś chodzi o znaczenie, to jednostkę ceni się nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na talent osobisty, którym się wyróżnia; nikomu też, kto jest zdolny służyć ojczyźnie, ubóstwo albo nieznane pochodzenie nie przeszkadza w osiągnięciu zaszczytów w naszym życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. RZYM - A więc państwo, res publica….jest to rzecz ludu, res populi. Lud zaś- to bynajmniej nie każde zbiorowisko ludzi skupionych dowolnym sposobem, l ecz wielka ich gromada, zespolona przez uznanie tego samego prawa i przez pożytki wynikające ze wspólnego bytowania. Zasadniczą przyczyną tego zespolenia się jest nie tyle słabość ludzi, ile pewnego rodzaju wrodzony pęd do życia zbiorowego. ANGLIA - Zaprawdę, któż w ogóle w materii spraw publicznych może mówić o woli księcia, skoro zgodnie z prawem nie wolno mu tu mieć żadnej woli osobistej z wyjątkiem tej, którą prawo, czyli słuszność, nakazuje lub której rachuba interesu publicznego się domaga?

POLSKA - Ponieważ prawa ogólne i ustawy publiczne dotyczą nie pojedynczego człowieka, ale ogółu narodu, przeto na tym walnym sejmie radomskim wraz ze wszystkimi królestwa naszego prałatami, radami i posłami ziemskimi za słuszne i sprawiedliwe uznaliśmy, jakoż postanowiliśmy, iż odtąd na potomne czasy nic nowego (nihil novi) stanowionym być nie ma przez nas i naszych następców, bez wspólnego zezwolenia senatorów i posłów ziemskich. OŚWIECENIE - Wolność polityczna obywatela jest to ów spokój ducha pochodzący z przeświadczenia o własnym bezpieczeństwie. Aby istniała ta wolność, trzeba rządu, przy którym by żaden obywatel nie potrzebował się lękać drugiego obywatela. FRANCJA - Przedstawiciele ludu francuskiego ukonstytuowani w Zgromadzenie Narodowe, zważywszy na to, że nieznajomość, zapomnienie czy lekceważenie praw człowieka są jedynymi przyczynami nieszczęść publicznych i korupcji rządów, postanowili wyłożyć w uroczystej deklaracji naturalne, niezbywalne i święte prawa człowieka, aby deklaracja ta, stale pozostająca w świadomości wszystkich członków ciała społecznego, przypominała im bezustannie ich prawa i obowiązki. ST. ZJEDNOCZONE - My, naród Stanów Zjednoczonych, pragnąc udoskonalić Unię, ustanowić sprawiedliwość, zabezpieczyć spokój w kraju, zapewnić wspólną obronę, podnieść ogólny dobrobyt oraz utrzymać dla nas samych i naszego potomstwa dobrodziejstwa wolności, wprowadzamy i ustanawiamy dla Stanów Zjednoczonych Ameryki niniejszą konstytucję.

SUFRAŻYSTKI - Historia ludzkości jest historią powtarzających się krzywd i nadużyć mężczyzn wobec kobiety, które maja na celu ustanowienie nad nią absolutnej tyranii. Teraz, wobec pozbawienia prawa wyborczego połowy ludzkości tego kraju, wobec ich społecznej i religijnej degradacji, wobec niesprawiedliwych praw i ponieważ kobiety czują się same skrzywdzone, uciśnione i oszukańczo pozbawione ich najświętszych praw, żądamy, by natychmiast zostały dopuszczone do wszystkich uprawnień i przywilejów, które należą się im jako obywatelkom Stanów Zjednoczonych. POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA - Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa. SOLIDARNOŚĆ - Wszystkich , którzy dla dobra Trzeciej Rzeczypospolitej tę Konstytucję będą stosowali, wzywamy, aby czynili to, dbając o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi, a poszanowanie tych zasad mieli za niewzruszoną podstawę Rzeczypospolitej Polskiej. MY - Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.