„Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA „Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA. Jest przekazywana z pokolenia na pokolenie”. Anthony Kennedy
HISTORIA DEMOKRACJI
Grecja- Ateny, VI w. p. n. e. Grecja- Ateny, V w.p.n.e
Demokracja bezpośrednia Wola większości Agora- miejsce obrad Obywatele - wolni, mężczyźni, urodzeni w Atenach Obywatele- wolni, mężczyźni, urodzeni w Atenach 30, 40 razy w roku
Perykles, demagog sąd skorupkowy
Rzym, 509r.p.n.e.– 31 r. p.n.e.
Republika- rzecz wspólna senat kolegialność
obywatele uznający rządy prawa państwo wspólnotą obywateli obywatele uznający rządy prawa
1265 r. zgromadzenie przedstawicieli różnych stanów Anglia, XIII w. Ojczyzna parlamentu Wielka Karta Swobód Ograniczenie rządu przez prawo ograniczenie rządu przez prawo 1265 r. zgromadzenie przedstawicieli różnych stanów
Rzeczpospolita- demokracja szlachecka Tolerancja wyznaniowa konfederacja warszawska 1573 Sejm walny 1493 r. „A mianowicie to poprzysiąc pokój pospolity między rozerwanymi i różnymi ludźmi w wierze i w nabożeństwie zachowywać, jakobyśmy przykładem przodków swych sami między sobą pokój, sprawiedliwość, porządek i obronę Rzeczypospolitej zachować mogli. „
Jean-Jacques Rousseau Oświecenie Trójpodział władzy Suwerenność narodu Jean-Jacques Rousseau Monteskiusz
Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela Wolność wiodąca lud na barykady Francja- rewolucja 1789 Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela Wolność wiodąca lud na barykady Władza z nadania ludu Wolność i równość wobec prawa Władza z nadania ludu
Stany Zjednoczone „My, naród…” Pierwsza konstytucja 1787 Deklaracja Niepodległości 1776 Pierwsza konstytucja 1787 „My, naród…” „My, naród…”
Równouprawnienie kobiet Sufrażystki Równouprawnienie kobiet 1869- Wyoming w USA 1893- Nowa Zelandia 1902- Australia 1906- Finlandia 1918- Austria i Niemcy 1919- Polska 1924 - Turcja 1928 - Wielka Brytania 1931 - Portugalia 1944 - Francja 1946 - Włochy 1971 - Szwajcaria (jeden ze szwajcarskich kantonów - dopiero w 1990 roku) 1984 - Liechtenstein
1948 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Godność pracy i robotnika Wolność i demokracja Godność pracy i robotnika Wolność i demokracja
Nasza DEMOKRACJA
„Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA „Demokracji trzeba się uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA. Jest przekazywana z pokolenia na pokolenie”. Anthony Kennedy
Tekst do prezentacji: GRECJA - Nasz ustrój polityczny nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sporach prywatnych każdy obywatel jest równy w obliczu prawa; jeśli zaś chodzi o znaczenie, to jednostkę ceni się nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na talent osobisty, którym się wyróżnia; nikomu też, kto jest zdolny służyć ojczyźnie, ubóstwo albo nieznane pochodzenie nie przeszkadza w osiągnięciu zaszczytów w naszym życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. RZYM - A więc państwo, res publica….jest to rzecz ludu, res populi. Lud zaś- to bynajmniej nie każde zbiorowisko ludzi skupionych dowolnym sposobem, l ecz wielka ich gromada, zespolona przez uznanie tego samego prawa i przez pożytki wynikające ze wspólnego bytowania. Zasadniczą przyczyną tego zespolenia się jest nie tyle słabość ludzi, ile pewnego rodzaju wrodzony pęd do życia zbiorowego. ANGLIA - Zaprawdę, któż w ogóle w materii spraw publicznych może mówić o woli księcia, skoro zgodnie z prawem nie wolno mu tu mieć żadnej woli osobistej z wyjątkiem tej, którą prawo, czyli słuszność, nakazuje lub której rachuba interesu publicznego się domaga?
POLSKA - Ponieważ prawa ogólne i ustawy publiczne dotyczą nie pojedynczego człowieka, ale ogółu narodu, przeto na tym walnym sejmie radomskim wraz ze wszystkimi królestwa naszego prałatami, radami i posłami ziemskimi za słuszne i sprawiedliwe uznaliśmy, jakoż postanowiliśmy, iż odtąd na potomne czasy nic nowego (nihil novi) stanowionym być nie ma przez nas i naszych następców, bez wspólnego zezwolenia senatorów i posłów ziemskich. OŚWIECENIE - Wolność polityczna obywatela jest to ów spokój ducha pochodzący z przeświadczenia o własnym bezpieczeństwie. Aby istniała ta wolność, trzeba rządu, przy którym by żaden obywatel nie potrzebował się lękać drugiego obywatela. FRANCJA - Przedstawiciele ludu francuskiego ukonstytuowani w Zgromadzenie Narodowe, zważywszy na to, że nieznajomość, zapomnienie czy lekceważenie praw człowieka są jedynymi przyczynami nieszczęść publicznych i korupcji rządów, postanowili wyłożyć w uroczystej deklaracji naturalne, niezbywalne i święte prawa człowieka, aby deklaracja ta, stale pozostająca w świadomości wszystkich członków ciała społecznego, przypominała im bezustannie ich prawa i obowiązki. ST. ZJEDNOCZONE - My, naród Stanów Zjednoczonych, pragnąc udoskonalić Unię, ustanowić sprawiedliwość, zabezpieczyć spokój w kraju, zapewnić wspólną obronę, podnieść ogólny dobrobyt oraz utrzymać dla nas samych i naszego potomstwa dobrodziejstwa wolności, wprowadzamy i ustanawiamy dla Stanów Zjednoczonych Ameryki niniejszą konstytucję.
SUFRAŻYSTKI - Historia ludzkości jest historią powtarzających się krzywd i nadużyć mężczyzn wobec kobiety, które maja na celu ustanowienie nad nią absolutnej tyranii. Teraz, wobec pozbawienia prawa wyborczego połowy ludzkości tego kraju, wobec ich społecznej i religijnej degradacji, wobec niesprawiedliwych praw i ponieważ kobiety czują się same skrzywdzone, uciśnione i oszukańczo pozbawione ich najświętszych praw, żądamy, by natychmiast zostały dopuszczone do wszystkich uprawnień i przywilejów, które należą się im jako obywatelkom Stanów Zjednoczonych. POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA - Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa. SOLIDARNOŚĆ - Wszystkich , którzy dla dobra Trzeciej Rzeczypospolitej tę Konstytucję będą stosowali, wzywamy, aby czynili to, dbając o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi, a poszanowanie tych zasad mieli za niewzruszoną podstawę Rzeczypospolitej Polskiej. MY - Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.